K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-02-2007, 13:05   #1
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Gør selv en forskel

Hej med jer.
Prøv engang at læse her og se så den ide vi har fået fra en anden bruger af siden som jeg syntes er meget god og som jeg faktisk tror at mange af os ikke kender til eller bruger som den skal.

Det er noget så simpelt som en lille lov

Loven hedder Retssikkerhedslovens §3 stk.2 og den omhandler svar tider i borgers sager, nu ved jeg at vi har på siden har folk der venter i årevis på at få lidt respons fra kommunen når de søger noget hjælp, og at vi tit høre spørgsmålet HVOR LÆNGE MÅ DE VENTE INDEN DE SVARE og her er det at Retssikkerhedslovens §3 stk.2 giver svaret i loven står der nemlig.

Retssikkerhedslovens §3 stk2, omhandler Regioners og samtlige kommunalbestyrelsers pligt til at vedtage sagsbehandlingsfrister inden for hvert socialt hovedområde, hvor der ikke i anden lov er fastsat en frist på hvor lang tid en given sag må tage. Disse POLITISKE vedtagne frister SKAL offentliggøres men loven beskriver IKKE hvordan. Disse frister er ikke nødvendigvis de samme fra kommune til kommune. Det er jo politikerne, som har besluttet egne serviceniveauer. I de (mange) tilfælde en sag ikke kan besluttes inden for denne frist skal borgeren have skriftligt besked om, hvornår og hvorfor sagen så kan afsluttes.

Så var det vi tænkte, hvad med vores egne kommuner har de offentliggjort sagsbehandlingstider og har de dem nedfældet så vi som borger kan se hvor lang tid de må bruge på vores sager ?

Disse tider er jo enormt vigtige lige fra alt fra at søge tilskud efter en §84 til ansøgning om en handicap bil, jeg kan som eksempel næven Dragør kommunen som har disse tider slået op prøv at kigge her.

http://www.dragoer.dk/page1569.asp?searchString=frister

Nem og overskueligt er det og så tror jeg ikke det er så svært for kommunen at sætte de frister på, det der måske i nogen kommuner er svært er at offentliggøre de frister samt det at man måske ikke er så interesseret i at borgerne kender de frister (det er min påstand) i Danmark er der så en anden kommune nemelig Tårnby kommune og deres indstilling til de frister og offentliggørelse af dem er.
På et tidspunkt har de haft sat dem på opslagstavlen i kælderen så de er offentlige

Hvad kan vi så som borger som har div handicap og nok har mere brug for disse oplysninger end så mange andre, selv gøre ?

Vi kan starte med lige at tjekke vores egen kommune ud, har vores kommune de frister oplyst og hvis vi har brug for hjælp overholder de så de frister ?

Jeg ved at her på siden er der nogle bruger der har søgt efter §84 og 34 og div andre, hvor frister bestemt ikke er overholdt , er du en af dem så vil jeg foreslå dig at du skriver her i forum

HVILKE HJÆLP HAR DU SØGT , HVORNÅR HAR DU SØGT, OG HVORNÅR HAR DU SIDST HØRT NOGET.

Er du en af dem der IKKE har søgt , så kan du give en hjælpende hånd med at få bragt orden i det her, ved simpelthen at tjekke din egen kommune og har i ikke fristerne offentliggjort så kontakt dem og bed om at de bliver offentliggjort og skriv det ind her i forum.
Hvem ved måske vi kan gøre en forskel hvis vi er mange nok (og der er jo kun 98 kommuner tilbage nu, så mon ikke vi kan overkomme at skrive til hver enkelt)

Hvis i vil se hvordan ideen til det her opstod og se nogle af de andre ting der har gjort at phhmw har foreslået os at tage det her op, så kig evt ind på
http://ryk.dk/debat/opslag/?x2=628 og læs debatten der er i gang der.
  Besvar med citat
Gammel 25-02-2007, 13:17   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Gør selv en forskel

For god ordens skyld så lægger jeg selv ud

Jeg har ikke prøvet at det har været nødvendigt for mig at få tidsfrister oplyst (men har siddet og hjulpet en anden med at søge en førtidspension og der var VIRKELIG brug for de svarfrister)

men jeg har så lige gjort det at jeg har tjekket Køge kommunes hjemmeside ud og efter lang tids søgen uden at kunne finde noget (og jeg søgte LÆNGE for Køge kommune har den mest uoverskuelige og besværlige hjemmeside jeg læge har set) kom jeg frem til det resultat at der IKKE var offentliggjort nogle tidsfrister på Kommunens hjemmeside.

Jeg efterlyste dem på hjemmesiden (i debat forum) samtidig skrev jeg til borgmesteren samt alle kommunalbestyrelses medlemmer og efterlyste de svarfrister.

Det må siges til vores nye borgmesters ros at der kun gik en ½ time inden jeg havde fået svar tilbage fra hende af, og her er hvad hun skrev.

Kære xxxx

Næh, det har du da ret i -det er vældig svært at finde. Nu har jeg sat forvaltningen til at undersøge det, og vender hurtigst muligt tilbage.

Med venlig hilsen

Marie Stærke


Og lige efter fik jeg også det her svar.

Kære xxxx

Denne mail for at bekræfte, at Køge Kommune har modtaget din henvendelse om svarfrister i henhold til retssikkerhedsloven - herunder offentliggørelse på kommunens hjemmeside.

Vil vil undersøge nærmere omkring din henvendelse. Du kan forvente, at få et svar indenfor 3 uger.


Venlig hilsen

Jette M. Jensen
Afdelingschef,
Køge Kommune,
Borgmestersekretariatet
Køge Kommune



Hej xxxx

Tak for din mail, jeg kan ikke umiddelbart henvise til et sted hvor det står på hjemmesiden, men jeg sender din mail til et par personer - der ved mere om det område end jeg gør.

De bedste hilsner

Johnna



Læg mærke til at det oplyses hvor længe jeg kan forvente at der går inden jeg får svar

Så nu vil jeg læne mig tilbage og vente i 3 uger og så vil jeg se og høre hvad de finder på og om det kommer på hjemmesiden eller om jeg lever i en af de kommuner hvor man IKKE er meget for at oplyse de svar frister

Jeg håber at andre af jer gider/orker at gøre det samme, det kan være vi ikke selv lige har brug for den viden pt, men der skal nok sidde andre i vores eller ligende situation som vores og have brug for det, og det ville jo være mere end dejligt hvis og så frem vi kunne få det frem på alle kommuners hjemmesider
  Besvar med citat
Gammel 25-02-2007, 15:23   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
RE: Gør selv en forskel

Kære Heidi

Tak, for hjælpen. Det er proffessionelt arbejde og lad os, der bare har lidt overskud, så komme i gang.
ANSVAR, kan være skønt at tage, men fra nu af kan vi ikke klynke mere UDEN først at have forsøgt at bruge tankerne og forslagene i dette debatforum.

Mange venlige hilsner til Jer alle

Peter Hansen
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 25-02-2007, 15:36   #4
Trylledyr
Banned
 
Tilmeldingsdato: 01-01 2007
Indlæg: 152
Styrke: 0
Trylledyr er ny på vejen
RE: Gør selv en forskel

Ansvar er en formidabel ting
Der er så vidt jeg kan se heller ikke nogen oplysninger om svartider på min kommunes hjemmeside, og jeg tror heller ikke, de er så hulens interesseret i at oplyse borgerne om dem.

Godt man kan finde dem andre steder - specielt fordi jeg har været nødt til at rykke for svar i 4 mdr. Et svar som ville have taget max 15 min at give

Jeg er for 2 mdr siden begyndt at sætte følgende linie ind på alle breve, der tilgår kommunen: "hav venligst i hukommelsen, at svarfristen på denne skrivelse er max. 10 dage."

Det opfatter jeg som ansvar fra min side, men sagsbehandleren opfatter det som en trussel, men hende om det. Døren svinger som bekendt begge veje..
Trylledyr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2007, 15:45   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Gør selv en forskel

Tryledyr hvilke kommune er det du bor i , jeg har lige sat alle 98 kommuner op og sidder og tjekker alle hjemmesider (kommer sgi nok til at tage en del dage B) ) men det der slår mig allermest er at jeg endnu ikke er nået til en hvor jeg bare lige logger ind og finder siden ,, utroligt...

Nå men jeg har tænkt mig at skrive til alle dem hvor jeg ikke kan finde noget om det og gøre opmærksom på det og bede om svarfristene, enormt mange af siderne har istedet for svarfristerne en mail adresse så man kan kontakte dem også den vej få oplysningerne, og det vil jeg så gøre

Så må vi se om de vil aflevere dem til mig når jeg ikke er en borger i kommunen, det der er i det er at jeg påtænker at lave et dokument man kan hente her fra siden med svartider på ( ja ja jeg er nok færdig om et års tid ) men man skulle jo ikke mene at kommunerne havde noget imod det vel ? jeg mener det er jo bare en hjælp til dem :|

Men endnu bedre ville det jo klart være hvis kommunerne kunne tage sig sammen og lægge det på deres egne sider... :@
  Besvar med citat
Gammel 25-02-2007, 15:55   #6
Trylledyr
Banned
 
Tilmeldingsdato: 01-01 2007
Indlæg: 152
Styrke: 0
Trylledyr er ny på vejen
RE: Gør selv en forskel

Sorry, det glemte jeg at få med. Det er ikast. (www.ikast-brande.dk)

Jeg prøvede at søge på "frister" og fik noget om virksomheder og landbrug og et enkelt hit på musikskolen, men ud over det... nada. Nåske har jeg ikke kigget grundigt nok, men jeg har ikke en time at afsætte til denne eftersøgning

Modstykket er min søns skole. Der manglede en ferieplan, så jeg skrev til dem og spurgte om det kunne passe, at er ikke var en ferieplan på hjemmesiden, det er jo vigtigt at kunne se, hvornår ungerne har ferie. Der gik en halv time, så lå der svar fra sekretæren, at det manglede da, tusind tak for påmindelsen, den ville komme på i løbet af et par dage. Dagen efter lå den der - det er proffesionalisme

Hatten af for dit projekt - tror på det kommer til at tage noget tid
Trylledyr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2007, 19:41   #7
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
RE: Gør selv en forskel


Hej Hejdien

jeg bor i Glostrup og kan ikke finde noget syntes at jeg har ledt på hele deres hjemme side ( www.glostrup.dk)og ville bare lige sige, at det er da helt kanon at du tager fat på alle kommuner, selv er jeg ikke særlige god til at formuler mig skriftlig og til at stave, som så igen betyder at det holder en tilbage, men hvis jeg kan hjælpe med andet så sig endelige til, for hjælpe kan man da altid


Igen kanon og hatten af for alle jer der tager fat om tingen her på k1o, det nyder vi alle godt af.

en glad bruger som læser på k10 hver dag.

venligst Mai-Britt
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2007, 21:07   #8
gittedl
Hjemmevant på K10
 
gittedls avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2006
Lokation: Hedensted
Alder: 48
Indlæg: 234
Styrke: 18
gittedl er rigtig godt på vej
RE: Gør selv en forskel

Jeg har været ved at kigge på Hedensted Kommunes hjemmeside (www.hedensted.dk) og der kan man heller ikke finde oplysninger om sagsbehandlingsfrister
__________________
Gitte

gittedl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2007, 23:40   #9
majs
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 31-12 2006
Indlæg: 268
Styrke: 18
majs er rigtig godt på vej
RE: Gør selv en forskel

Jeg blev først opmærksom på denne lovparagraf i slutningen af januar måned (Hvor jeg havde ventet på hjælpemidler i ½år)

Jeg chekkede Ny Thisted kommunes hjemmeside, men fandt intet.
Derefter ringede jeg til kommunen og bad om at få dem tilsendt og de kom i en pæn sammenfattet folder 3 dage efter.

Jeg havde da lige udbedt mig skriftligt svar fra ergoterapeuten, i en ny ansøgning om hjælpemidler, fra 6. november, og hun skrev at sagen ville blive behandlet inden for 13 uger. Jeg ringede og sagde at jeg glædede mig til endelig at få en afgørelse i næste uge. Det vile hun ikke rigtigt svare på, hvorefter jeg gjorde opmærksom på at det er fra ansøgningsdatoen og ikke fra hendes overtagelse af sagen.

Det hjalp! Jeg fik afgørelsen nogle dage senere Godt nok med afslag, så jeg nu er nød til at anke anke sagen :@

Der står desværre ingen tidsfrister for afgørelser om fleksjob/førtidspension.

Mvh
majs
majs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2007, 03:10   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Gør selv en forskel

Desværre står der ikke noget i loven om at kommunerne skal offentliggøre svarfrister så de er nemme at finde

Så majs sådan som din kommune har gjort det , det er faktisk helt ok, men det er da nok værd at skrive til kommunen man bor i hvis ikke de har det på deres hjemmeside , om ikke det kan komme på i sidste instans kunne vi jo alle selv skrive til vores kommuner og bede om at få de frister oplyst og skrive det herinde på K10(skal nok bare lige lægges i et dokument for sig selv, kan jo hurtigt blive en omfattede affære )

Jeg er nået til B nu, det tager tid at tjekke de sider ud og man må jo heller være grundig inden man smider en mail til dem og beder om at få oplyst tiderne


Hvis nogen har lyst til at hjælpe så smid lige en besked til mig, vi kan jo bare dele det op alfabetisk og jeg skal gerne smide det på siden som jeg skriver til kommunerne når jeg opdager at de ikke har deres frister offentligt ...

Det er det samme jeg skriver til alle og så skifter jeg bare kommune navnet ud

Det der tager længst tid er at tjekke siderne ud, men der bruger jeg søge ord til det, indtil nu har jeg fundet en kommune som har deres tider ude, og det er sq da lige ved at man skal skrive tillykke til dem

Det kan være at det ikke lyder så vigtigt for os der er i systemet men det tror jeg på det er , (det er majs historie jo også et godt eksempel på ) og hvem ved hvornår vi selv står og har brug for det, og når man har søgt noget hjælp så er det jo ikke tid til at vente på at de finder deres behandlingstider frem vel :

majs tidsfristen for ftp er på tre måneder fra den tid den overgår til behandling, det vil sige at fra du snakker med din sagsbehandler til du skal have et svar må der maks gå tre måneder...
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Forskel på folk Antoniette Politik og Samfund 7 05-02-2013 23:26
Forskel på fagforeninger???? hvorformig Dit og Dat 16 20-10-2011 03:47
Forskel på §17 og §18? Biri Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 29-09-2011 14:37
§34 er der forskel? Silly Alt det andet 11 02-06-2009 21:06
Gør en forskel. Hejdien Den nyttige viden vi alle har 5 12-05-2008 21:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension