K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > De Unge

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

De Unge Hvordan er det at være ung eller relativt ung, og havnet i systemet enten som flekser eller førtidspensionist, eller på vej til en af delene.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-08-2009, 12:00   #1
sylvis
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2009
Indlæg: 5
Styrke: 0
sylvis er ny på vejen
Hej jeg er helt nye her ind.

Det er sådan at jeg er en pige på 19 år og modtager kontanthjælp.

det startede sådan at da jeg var kun 8 år gammel og bode på island fik jeg rygproblemer og var i behandling hor fysioterapeut 3 gang om ugen det hjalp ikke men fik altid at vide at jeg skulle træne. jeg begyndte til kunstskøjteløb og bliv til elite løber på høj plan så der var masser af træning.

i 2002 flyttede jeg til danmark og bliv ved med at træne og gik til en special fysioterapeut ind for sport det hjalp ikke og heller ikke med kiropraktor.

siden at jeg har haft rygsmerter i så langtid og startet så tidlig så har jeg lært at live med smerten og været aktiv på arbejdes markedet siden ung alder.

i desember 2008 er mine smerter blivet meget meget værre og har udviklet sig til smerder i hofter atme og ben os. så jeg siger mit arbejde op og søger kontanthjælp.

efter at jeg gør dette for jeg at vida at jeg skulle have sygmeldt mig og fået sygdagepenge og det vid jeg nu, men kan jo ikke gøre noget ved det.

jeg er stadig efter alle disse år i gang med at blive undersøgt på hospitaler osv men de kan ikke finde uda af hvad der er galt, mine smerter er voldsomme og påvirker mig meget så jeg kan ikke se at jeg kan arbejde.

jeg vil så gerne ha førtidspension, men har fået at vida at det kan jeg ikke med mindre jeg har en diagnose, men er er jo 11 år siden det startede og jeg har stadig ikke fået en.

ved i om jeg overhovedet har sance for førtidspension?
kan i måske gi mig nogle råd ang kommunen eller læge?
er gået helt stop og for at være helt ærlig er jeg ved at bliv syg i hovedet af at jeg føler jeg ikke kan gøre noget og at det er som om folk ikke gider høre på mig fordi jeg er så ung.

tak tak Sylvia

undskyld alle mine stavefejl
sylvis er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2009, 14:50   #2
Annemette
Hjemmevant på K10
 
Annemettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2009
Lokation: Vestjylland
Alder: 33
Indlæg: 259
Styrke: 15
Annemette er ny på vejen
Hej Sylvia. Velkomme til herinde dejligt du skriver men din hestorie lyder godt meget meget træls og er meget ked af du har så mange stærke smerter.
Men jeg kan ikke forstå hvorfor du ikke har fået en diagnose endnu det er jo rigtig mange år du har haft det såen.
Er du i behandling ved sygehuset eller ved din læge?
Det med at være på kontanthjælp er ikke sjovt.
Jeg kan desværre ikke svare dig på det med førtidspension men har du tænkt på at søge fleksjob det betyder at du kan få et job hvor du er de timer du nu kan holde til og hvis du har brug for nogle skånebehov får du det.
Ved godt hvad du følger med at være ved at blive tosset i hovedet ved at man ikke selv kan gøre noget såen man kan få det bedre og ja det er som om man ikke bliver hørt fordi man er ung.

Nu vil jeg fortælle lidt om mig selv jeg hedder Annemette og er 18 år og medtager også kontanthjælp jeg er medfødt med en svær skoliose og det er en ryg sygedom jeg har været igennem 6 store operationer for det og nu er mine stærke smerter blevet kronisk efter alle operationerne, så får kontanthjælp og er i gang med at søge om at få godkendt fleksjob.
Mange hilser Annemette

Sidst redigeret af Annemette; 26-08-2009 kl. 14:52.
Annemette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2009, 15:38   #3
Morgause
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 475
Styrke: 16
Morgause er ny på vejen
Det passer i hvert fald ikke, at du skal ha' en diagnose. Før i tiden var det næsten umuligt uden en diagnose, men nu er loven lavet om, så man skal se på arbejdsevnen og ikke sygdommens navn. Har du ingen arbejdsevne, har du krav på pension, diagnose eller ej.
Morgause er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2009, 16:58   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Morgause har fuldstændig ret!!

Hvis man ingen arbejdsevne har, så er den ikke meget længere, uanset om man fejler noget med et navn eller ej.

OG sygdomme har heller ingen alder, så det skulle være muligt at få tilkendt en førtidspension selvom man er ung. De skriver jo selv at det kan søges fra man er 18 år...

Men som Annemette skriver, så kunne fleks måske også være en ide?

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2009, 23:06   #5
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
Morgause - det var en interessant melding du kom med der. Ved du, hvor man kan finde det i loven, hvis det er nærmere udspecificeret?
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2009, 23:25   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er bl.a. i lov om fleksjob og pension.

Det handler om arbejdsevne, som ikke kan forbedres.


Under nyttige links finder du mere.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2009, 10:44   #7
tije
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2009
Indlæg: 315
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
tije er ny på vejen
sylvia har du ikke været ved lægen og kan de ikke fortælle dig hvad der er galt?? Det lyder meget som en slags gigt, forlang evt at få taget blodprøver for det. Eller måske hypermobilitet er du meget bevægelig? http://www.gigtforeningen.dk/viden+o...hypermobilitet

Det var lige hvad der slog mig da jeg læste dit indlæg, og lægerne overser det ofte, mange ved dårligt nok hvad det er, men du siger træningen ved fys ikke hjalp, og det gør det ikke på hyper med mindre det er den korrekte træning fra en fys med hms viden.

Som det er nu skal du kontakte din læge for at få en sygemelding, hvis ikke du allerede har det, og så skal du kontakte din sagsbehandler på kommunen, og fortælle du er sygemeldt og så hjælper hun dig videre i forløbet. evt kommer du ud i noget arbejdsprøvning for at se hvad du kan holde til

Hvis du så kan holde til noget andet, så kan du måske få en revalidering og komme ud i noget andet arbejde som du bedre kan klare, eller hvis den er slem, komme ud i noget flexjob på nedsat timetal. Førtidspension kommer først på tale når alle disse ting er afprøvet uden held.

håber det gav dig lidt indblik i forløbet, ellers spørger du bare igen

tije er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2009, 14:53   #8
hr.luko
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2009
Indlæg: 204
Styrke: 15
hr.luko er ny på vejen
Det er helt rigtigt at man ser på arbejdsevnen og ikke på hvilke sygdomme du har.

Hvis der ikke er nogen arbejdsevne eller den er ubetydelig, vil man (forhåbentlig) få førtidspension.

hvis der stadig er en arbejdsevne på f.eks. 1/3, så hedder det fleksjob.

Man behøver ikke en diagnose for at få hverken FTP eller fleksjob, jeg skal dog ikke kunne afvise at det vil være "lettere" hvis man har en diagnose.
__________________
"Den der ikke håber på at vinde, har allerede tabt" Jose Joaquin Olmedo
hr.luko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2009, 12:10   #9
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
Hr. Luko - desværre kan en diagnose også gøre det sværere.

Det er derfor, jeg spærrede øjnene op, da jeg så indlægget.
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2009, 13:30   #10
sylvis
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2009
Indlæg: 5
Styrke: 0
sylvis er ny på vejen
tak for alle svarene, jeg svarer først nu da jeg ikke har haft muligheden før.
men det er sådan at jeg har været hos fysioterapeut i langtid (ikke mere)
og var det op til 3 gang om ugen, med træning,svømning,massage, der var ikke noget der hjalp men en af den sagde at der var meget der tyd på fibromyalgi men da det ikke er en læge, er det ikke blivet skrevet ned eller godkendt.

Jeg har været hos reumatolog på gentofte hospital i 2006 og der bliv der kun taget røngentbilleder og han syns allt var godt og det sammen hos en op på rigspolitiet her sidste år. Jeg bliver aldrig sendt til videre undersøgelse da de ikke ved hvad der er galt.

frederiksberg hospital har så afvist mig på reumatolog afdelingen da de tror ikke de kan gøre noget endet end der ellerede er blivet gørt, så min læge giver mig henvisning til private reumatologer og for at sikre mig at jeg ikke bare bliver smidt ud, uden at blive undersøgt igen så nævner jeg fibromylagi (Da jeg har næste ALLE symptomerne), men der for jeg at vide af begge to at denne sygdom eksisterer i virkligheden ikke, så den kan jeg ikke ha, og slet ikke gigt da jeg er for ung.

så var jeg op på hospitalet igen i dag til en undersøgelse jeg engang kan huske navnet på men det var en scanning jeg ikke har prøvet før, og håber desværre på en måde at den ikke er helt positiv bare sådan så jeg har noget fra lægerne.

men med hensyn til flexjob så ved jeg det ikke, jeg ved ikke om jeg ville kunne klare det, da smertene er begyndt i hofter knæ og håndled os. men hvordan kan man os vudere det. Jeg vil da gerne prøve og se om jeg kan, fordi at selfølgelig ville det være federe end førtidspension som 19 årig.

jeg er rigtig glad for i har denne her side og kan høre at det ikke kun er mig der bliver skubbet til siden og ikke nogen tror på .

vil lige tilføje at siden jeg er så ung så lyder det fra kommunen som om de ikke tror på noget som helst før jeg har navnet på den "sygdom" jeg har, på papir fra lægen.

jeg ringede nemlig til min sagsbehandler her i sidste uge fordi jeg ikke har råd til mad og min udgifter og alt det et menneske nu skal ha tandpasta mig som pige tamponer osv. og om der var overhovet noget hun kunne gøre for at hjælpe mig og da siger hun at jeg bare skal ud og finde et arbejde.

så den diagnose er meget vigtig i mit tilfalde tror jeg.

Sidst redigeret af Stezu; 03-09-2009 kl. 14:09. Årsag: 2 indlæg slået sammen - husk at bruge REDIGER-funktionen
sylvis er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Slidt og ved ikke hvad man skal gøre. Byggemand Bob Alt det andet 6 19-12-2012 19:41
Sygepengestop, ved ikke hvad vi skal gøre. JensJakob Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 10 01-03-2011 23:33
Hjælp mig, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Julcha Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 105 17-11-2010 12:46
hvad skal jeg gøre hvis jeg ikke kan få førtidspension ? Fellino Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 22-06-2010 13:43
ved ikke hvad jeg skal gøre nillee At søge førtidspension 11 04-02-2009 12:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension