K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob Når du er visiteret til fleksjob og skal igang med at søge "JOBBET" er der nogle ting der er værd at vide!

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-08-2009, 09:38   #1
mawebbro
Hjemmevant på K10
 
mawebbros avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2009
Lokation: Faxe kommune, vestsjælland
Indlæg: 289
Blog Indlæg: 100
Styrke: 16
mawebbro er ny på vejen
Question aktindsigt efter afklaring

Hej Alle

Jeg har een gang søgt aktindsigt og har fået det hele + lidt til som ikke var mit. (efterhånden hører vi jo om det sjusk alt for ofte)
Jeg er så "afsluttet" med bevilling på fleksjob 12-15 timer pr. uge. Men men job hænger som bekendt ikke på træerne, og jeg modtager derfor ledighedsydelse. Hvilket jeg har gjort siden bevillingen trådte i kraft 1.12.08.

Hvor længe kan jeg få ledighedsydelse? - skal jeg ikke i aktivering, eller hvad man kalder det efter et stykke tid? - ca. efter hvor lang tid?

Anden aktør - hvordan foregår det? og hvad er det?

Jeg har været hos min jobkonsulent 3 gange siden dec 08, han har hul i hovedet - efter min mening, og derfor er jeg lidt bekymret for hvad han skriver om mig.
Kan / skal/ må jeg søge aktindsigt i det han skriver - hvis han skriver noget?

Hvor meget må jeg sige nej tak til, når han opfordre/tilbyder mig job i f.eks en kjole forretning, hvor jeg skal sælge kjoler samt sy, når jeg kun kan sælge kjolerne og pga. mit helbred ikke kan sy? (har piskesmæld og kan ikke sidde med bøjet nakke)

Der er flere af disse tilbud han er fremkommet med som jeg har sagt nej til, da det er fuldstændigt hen i vejret bare at påbegynde noget jeg VED, vil gøre mit helbred værre....

Og sidste spørgsmål i denne omgang, hvilke informationer kan man søge i de omtalte personalemapper?

Mawebbro
mawebbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2009, 10:07   #2
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Hm, jeg kan hjælpe dig lidt ang personalemapper:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=7...ale+aktindsigt

-men resten af dine spørgsmål kommer der sikkert flere herinde som kan svare bedre på end jeg kan, så hæng på
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2009, 12:53   #3
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Hvis du kigger i den her: http://www.clh.dk/?id=1474 , så kan du se, at en af betingelserne for at få ledighedsydelse er, at du ikke har et RIMELIGT tilbud om beskæftigelse.

Det må jo betyde, at du gerne må sige nej til beskæftigelse, som ikke tilgodeser dine skånebehov.

Men du har helt ret i, at man skal være forsigtig med at sige nej.

En anden gang kan du jo stille og roligt, så'n lidt undrende, spørge om det job mon tilgodeser dine skånebehov.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2009, 13:27   #4
mawebbro
Hjemmevant på K10
 
mawebbros avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2009
Lokation: Faxe kommune, vestsjælland
Indlæg: 289
Blog Indlæg: 100
Styrke: 16
mawebbro er ny på vejen
Question

Hej Buster og Trold og alle i andre

citat fra fleksjobloven: "Kommunen skal senest et år efter, at sagen sidst har været vurderet, følge op på sagen. Den første opfølgning skal dog ske senest seks måneder efter, at støtten er udbetalt første gang. I sager om ledighedsydelse skal kommunen revurdere sagen, når personen har modtaget ledighedsydelse i sammenlagt 12 måneder inden for 18 måneder. Den første opfølgning skal dog ske senest seks måneder efter, at ydelsen er udbetalt første gang." citat slut.

Denne omtalte opfølgning, er det der hvor jeg har været til "jobsamtale" hos jobkonsulenten? (i de breve jeg har modtaget fra jobkonsulenten står der; du indkaldes hermed til jobsamtale den og den dag ...

Jeg synes det er en jungle og jeg har svært ved at forstå det der står i lovgivningen, synes ikke det står på dansk... og jeg fatter sjældent §§ derfor mine spørgsmål.

Tak til Jer og en masse
mawebbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2009, 21:38   #5
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Du kan få ledighedsydelse til du bliver 60,5 år, hvis dit helbred forværres
kan du ende på førtidspension, du har pligt til at tage job som er i
overensstemmelse med dine skånebehov, dog ved jeg af erfaring, at det
er yderst svært at få et job hvor man ikke skal have bukket nakke, og jeg
taler af erfaring.

Anden aktør, er folk som kommunen bruger, og som forsøger at hjælpe en
med at søge job, men de bruges samtidig til at afklare folk, finde ud af om
man stadig er til rådighed for arbejdsmarkedet.
Hvis du ønsker at gøre brug af anden aktør, kan din jobkonsulent sikkert
henvise dig til en.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2009, 23:07   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
mawebbro det er lidt svært at svare på noget af det du spørger om så det er nok nemmeste at tage det generelt ...

når du har været ledig flekser i ½år kan du bede om at komme til en privat aktør ,... når du har været ledig i 1 år skalkommunen sende dig til privat aktør ..

du har krav på 6 ugers kursus
Citat:
§ 73 b. Personer, der er visiteret til fleksjob, kan inden for de første 12 måneders sammenlagt ledighed efter eget valg i op til 6 uger deltage i uddannelse på folkeskoleniveau, i gymnasial uddannelse, i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og i videregående uddannelse.
Du kan forlange at få et fleksjobbevis

Du skal huske når du siger nej til et job at du skal kunne i sidste instans kunne dokumentere hvorfor du ikke kan tage det, det kan være farligt at sige nej for mange gange ...

Kommer de med et job hvor der kan være den mindste mulighed så ville jeg sige ja og så er der jo de tre måneders praktik og i disse måneder kan du så finde ud af om du kan holde til det eller ej , og du er fri for at skulle argumentere dig ud af dine nej ...

og hvem ved måske de kan tilpasse det til dig så det kunne blive drømmejobbet

Jeg har også hørt rygtet om at vi nu skal aktiveres som flekser men det står ingen steder i loven og står det ikke i loven så er det ikke sådan , så er det kun varm luft fra kolde kursus ledere ... så nej det er ikke aktivering i den forstand du skal i ...

det andet du snakker om er hvor de skal se om du stadig står til rådighed for et job , det er ikke med henblik på at sende dig på det ordinære marked men for at finde ud af om du stadig kan de ting du er visiteret til fleks på evt om der skal rettes til i opgaver eller timer eller om man skal snakke førtidspension ...

de andre har svaret på om hvor længe du kan få ledighedsydelse ..

når du har været ledig længe nok (18 ud af 24 måneder) uden at det er lykkedes at få dig i job så mister KOMMUNEN deres refusion fra staten *35 procent af din ledighedsydelse* men det er IKKE dig der mister din ledighedsydelse ...

puhhhaaaa håber den er godt nok forklaret den her
  Besvar med citat
Gammel 24-08-2009, 23:17   #7
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
I relation til det Hejden skriver, vil jeg lige tilføje, at man i nogle
kommuner kun er i praktik i 4 uger forud for fleksjob, dog kan der være
tale om max 13 uger, såfremt jobbet kræver yderligere indlæring.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2009, 23:22   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
og jeg vil så lige tilføje at tanja har ret og så vil jeg lige tilføje at det som udgangspunkt ALLE steder burde være 4 uger , både arbgiver og flekser har mulighed for at forlænge tiden til de 3 mdr men der skal selvfølgelig være en grund til det og ikke som mange arbgiver ynder at sige , de skal se om det kan betale sig for dem at have en flekser ...

den tid man er i praktik er KUN for at få afklaret om man kan klare arbejdet eller ej og det så hvad enten det tager en dag eller 5
  Besvar med citat
Gammel 25-08-2009, 06:45   #9
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Ang. praktik fik jeg at vide af min jobkonsulent (anden aktør), at hvis arb.giver vil have forlænget praktikperioden udover den første måned, så kan man lave den aftale, at hvis det efter den forlængede praktik viser sig, at flex'eren ikke kan klare jobbet, så har det været gratis for arb.giver.

His den forlængede praktik derimod ender ud i en fastansættelse, så betaler arb.giver løn for den ekstra praktikperiode.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2009, 09:57   #10
mawebbro
Hjemmevant på K10
 
mawebbros avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2009
Lokation: Faxe kommune, vestsjælland
Indlæg: 289
Blog Indlæg: 100
Styrke: 16
mawebbro er ny på vejen
Hej Alle

Og mange tak for jeres svar. Tror jeg forstår det bedre nu.

Men lige et par spørgsmål mere.. - undskyld men jeg kan ikke læse mig til det. Har søgt på søgemaskinen, der kommer 8-9 sider frem, men jeg finder ikke svaret i nogen af indlægene der...

Anden aktør. Jeg har forstået at jeg kan kræve at komme til en efter ½ år og kommunen skal sende mig efter et år. Men hvad laver man der?
Møder man op som på en slags skole og skriver job ansøgninger ( + evt. får hjælp dertil) taler med aktøren óm muligheder og denne kigger så i sine "arkiver" om de har en ide?

Og så er der de 6 ugers valgfri... jeg kan simpelthen ikke finde en kursus oversigt, hvor jeg kan se hvilke kurser der tilbydes, hvor og hvornår. Hvis I kan hjælpe mig med et link direkte til hvor jeg finder disse kurser? Jeg bor i Faxe kommune...
Jeg kan jo ikke klare 6 -7 timer pr dag + evt. lektier hjemme.
Er der nogle steder de tilbyder at tilpasse et kursus til fleksere? Og hvor finder man det?
- Jeg har spurgt på kommunen, har fået et par hjemmesider, men kan sgutte finde disse kurser... føler mig s.. så dum.

Jeg ved ikke hvilke kurser jeg kunne være interesseret i, men håber at finde ideer når jeg finder frem til hvad der udbydes.

Og jeg vil så gerne ud og jobbe, men det er svært at sige ja til et tilbud, når jeg ved det vil forværre mig... Håber på noget kontor arb. - som jeg er arbejdsprøvet på - og det er det jeg har lavet det meste af mit voksne liv, så jeg kan her trække på ressurcer som er tidligere indlært. Jeg har svært ved at lærer nyt nu, bl.a. pga. dårlig hukommelse... har en del kognitive problemer.

Synes der var noget mere... men nu kan jeg ikke huske hvad det var....hm...

Jeg smiler til Tanja og Hejdijen.... med jeres søde tilføjelser

Tak til Jer alle for at gide at svar mig.

til jer

ps. jeg har fleksjobbevis pr. 1-12-08 på 12-15 timer med stort set alle hensyn, bortset for kort gangdistance og løft over hoved / skulder højde. Det sidste synes min sagbh. ikke var nødvendigt at skrive/afkrydse. Da hun mente det gik ind under, en af de andre rubrikker. Og så er feltet med evt. andre bemærkninger fyldt helt ud....

Sidst redigeret af mawebbro; 25-08-2009 kl. 10:18. Årsag: jeg var ikke færdig med mit indlæg da jeg fik trykket på et eller andet på computeren, der gjorde at indlægget blev sendt....
mawebbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvorlænge efter kan man søge aktindsigt LINGLING Alt det andet 1 01-07-2013 15:41
Klage over FP sager før 1/1 behandles efter reglerne efter 1/1 LUM Politik og Samfund 5 23-06-2013 20:12
Ung mand død efter lykkepiller. Virker de allerede efter 11 dage? Indiansummer Politik og Samfund 35 27-03-2012 20:33
Ansøgt efter §17 – sagsbehandlet efter § 20 - afgørelse efter § 17? Mitochondrie Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 12-11-2011 01:10
afklaring ann Spørgsmål ang fleksjob 3 26-03-2006 21:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension