K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-02-2007, 18:08   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
frihedsbrev ????

Offentliggjort 21. februar 2007 Jyllandsposten.

V: Frihedsbrev til førtidspensionister

Af LENE MØBJERG
Alle førtidspensionister skal have mulighed for at prøve kræfter med arbejdsmarkedet, uden at det får konsekvenser for deres pension, mener Venstres arbejdsmarkedsordfører Jens Vibjerg.

Han foreslår at indføre at frihedsbrev til førtidspensionisterne, så de kan stille deres pension i bero i en periode, mens de er i arbejde.

»De utrolige gunstige forhold på arbejdsmarkedet lige nu betyder, at der er en større åbenhed fra arbejdsgivers side over for, at give mennesker med skavanker en chance. Den chance skal de have, uden frygt for at miste deres pension, hvis de alligevel ikke magter, at vende tilbage til arbejdsmarkedet,« siger han.

Jens Viberg mener, at for nogle af førtidspensionisternes kan deres situation have ændret sig, siden tildelingen af pensionen. Det kan f. eks. være på grund af nye behandlingsformer, ny medicin, eller nye tekniske hjælpemidler.

»Vi ved, at der er folk, der ønsker at vende tilbage til arbejdsmarkedet, men frygten for at miste pensionen og dermed skulle igennem hele godkendelsesprocessen igen står i vejen for dem. Med et frihedsbrev er den frygt ryddet af vejen, siger Jens Vibjerg.

:@

Hvad mener Førtidspensionisterne om det ?

Jeg mener det er en sjov leg Vibjerg leger....hvis man ikke kan arbejde får man jo pension...kan man arbejde ja så kan man det !

det er jo også allerede muligt at stille sin pension i bero....

Men jeg ville passe meget på med det FRIHEDSBREV !!!! bare ordet ...

Frihed til at miste din pension...eller frihed til at arbejde hvilket du har under alle omstændigheder fordi enhver kan sige de ikke vil have pension mere eller arbejde lidt må man jo godt.-..eller få et fleksjob...nej ham banditten udviser en mistillid til førtidspensionisterne ved at lave sådan noget juks...men det er typisk for Venstre.:@

Stella B)

Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2007, 20:22   #2
kbh
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-12 2006
Indlæg: 30
Styrke: 18
kbh er ny på vejen
RE: frihedsbrev ????

Jeg syntes det er en god ide.
kbh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2007, 22:05   #3
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: frihedsbrev ????

Jamen det er da godt du kan lide det...men kan du ikke forklare hvorfor du syntes det er en god ide ?
Det ville sætte lidt gang i debatten..
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2007, 22:59   #4
mulle
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2006
Indlæg: 51
Styrke: 19
mulle er ny på vejen
RE: frihedsbrev ????

jeg får ftp .
og jo det er da en god ide , jeg ville bare ikke turde gøre det , af frygt for de så ALLIGEVEL tog min pension .

jeg kan godt arbejde 1 eller 2 md indimellem mine sygeperioder , men det er der ingen arbejdsgiver der gider ret længe når man så er syg 3 md bagefter , jeg ved da også at nogen med psykiske problemer har en mulighed indimellem når det går godt , det er straks værre hvis man får ftp pga smerter feks , de har dem jo næsten konstant

mulle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2007, 02:11   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: frihedsbrev ????

En god ide ?

Tja umiddelbart ville jeg også syntes det var en god ide, men tænker man så lidt over det, har vi det så ikke allerede ?

Så vidt jeg ved så kan man godt stille sin pension i bero for at prøve evt et fleksjob, det kender jeg da ihvertfald folk der har gjort, men om det så er mennesker under den nye eller den gamle ordning det ved jeg sgi ikke..

Men jeg kan ikke se hvad det skal gøre godt for hvis vi allerede nu har det sådan at man kan stille sin pension i bero.

Derudover ville jeg godt nok også selv tøve med sådan et frihedsbrev hvis jeg var på pension.

I dag er det sådan at med det burakati der er bygget op om os så er det en hel detektiv opgave at finde ud af hvad ens sagsbehandler hedder, for ikke at tale om når man skal have en tid, så skal man sørme være heldig hvis det skal være inden for de første 3 mdr.

Så jeg ville godt nok være lidt betænkelig ved at bare smutte ud og tage mig et job på pension kan godt fange mulles point i det, men hvor går grænsen mellem at arbejde lidt og de så finder ud af at hov du kan da godt varetage et fleksjob, hvem bestemmer grænsen.

Hvordan skal det foregå i praksis.
Skal det være sådan at man kan stoppe fra den ene dag til den anden hvis man får en udbrud i sin sygdom ?
Og kan kommunerne finde ud af at sætte en tilbage på pension uden en masse møder og læge besøg ( for det er jo ting der i sig selv er ret sygdomfremkaldene)

Nu er jeg ikke selv på pension men jeg ville godt nok have mine betænkligheder, men hvad det kan da godt være at jeg er blevet lidt paranoid i det her system

Men jeg tror godt nok også at jeg ville sige nej tak til tilbuddet hvis det var aktuelt for mit vedkommen
  Besvar med citat
Gammel 23-02-2007, 10:47   #6
fiemie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2005
Alder: 51
Indlæg: 160
Styrke: 19
fiemie er rigtig godt på vej
RE: frihedsbrev ????

Som Stella skriver så findes muligheden allerede, det står beskrevet således i Vejledning om førtidspension:

Citat:
89. Lovens § 43 a, stk. 1, viderefører uændret reglen om, at en førtidspension kan gøres hvilende uden tidsmæssig begrænsning. Der henvises til punkt 205 i vejledningen om social pension af 10. marts 1998 med den tilføjelse, at førtidspension siden den 1. januar 1999 har kunne gøres hvilende tidsubegrænset. At bestemmelsen ikke angiver en øvre grænse for, hvor længe pensionen kan gøres hvilende, udelukker ikke, at kommunen kan beslutte inden for hvilket tidsrum, pensionen skal være hvilende.

Kommunen kan efter lovens § 20, stk. 1, fastsætte en frist for genoptagelse af en sag. En tidligere fastsat frist fastholdes – uafhængigt af om førtidspensionen i mellemtiden er gjort hvilende.

Udløber fristen i den periode, hvori den pågældende fx har beskæftigelse i et fleksjob, fastsættes en eventuel ny frist på baggrund af en samlet vurdering af sagen.
Det virker mest som Venstre, som sædvanlig, fedter for det store forkromede ERHVERVSLIV, men prøver at få det til at lyde som om de er menneskelige. Dvs. det skal hedde sig at de gør det for at de "stakkels" førtidspensionister skal have en chance. Hvad med om der, i første omgang, blev ansat nogle af alle de andre "svage" grupper: Indvandrere, fleksjobbere, humanister o.s.v. (jeg mener ikke personligt at de mennesker er særligt "svage", men det er meget in lige for tiden at kategorisere folk). Der er ikke noget nyt i det forslag, det hedder bare noget "popsmart".

Undskyld mit lidt unuancerede synspunkt, men har ikke kræfter til en længere udredning lige nu :|

Hilsen Fiemie
fiemie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2007, 11:38   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: frihedsbrev ????

fiemie.

Det er helt ok med et unuancerede synspunkt, jeg for min del kan sagtens følge dig

Svært er det at fatte at man ikke kan få de sidste grupper ud (deriblandt fleksjobber) og at man trods stor arbejdsløshed blandt denne gruppe feks har så hulens travlt med at få nye og andre ud (ftp)

Efter omtalte lov er det jo allerede muligt så hvorfor ikke lægge sin energi og midler på at få hjulpet de sidste svage grupper på arbejdsmarkedet.

Så jeg tilslutter mig helt dit synspunkt
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension