K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Den nyttige viden vi alle har

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Den nyttige viden vi alle har Her kan du sætte link tips og andet ind, som andre i din situation kan have nytte af at vide

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-07-2009, 19:13   #1
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Godt nyt om Fibromyalgi

Det ser ud til at der ikke er lang tid igen før en blodprøve kan være med til at fastslå Fibromyalgi

Den såkaldte APA Assay



Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2009, 20:13   #2
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Jeg mener at have læst at man kan fastslå lidelsen, når man har
smerter vistnok omkring 18 steder, men den er måske ikke dokumen-
tation nok?
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2009, 20:27   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Av, ondt 18 steder, gys!! Jeg har somregl kun ondt ét sted af gangen, og det kan være fuldstændig frustrerende....

Lyder ellers smart med en blodprøve. Desværre kunne jeg ikke helt læse hvad der stod, da jeg pludselig skred over i noget engelsk......
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2009, 20:36   #4
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Hej Tanja

Det du hentyder til er "Tenderpoint" test. Hvor lægen laver et tryk på 4 kilo på 18 symmetriske punkter på kroppen.

Hvis der er en reaktion, enten at patienten ømmer sig eller der kan også være en lille muskelspasme, i mindst 11 af de 18 punkter så er der grund til mistanke om Fibromyalgi. Men testen er forholdsvis subjektiv, ligesom alle andre "tests", for fibromyalgi til dato.

Grundet dette har der været meget store fordomme omkring fibromyalgi. Man har kaldt det "ondt-i-livet" (TERM modellen), en "trøstediagnose", osv.

Mange læger har på grund af de manglende biologiske beviser heller ikke villet akceptere sygdommen.

Det at der kommer en blodprøve der i op til 2/3 af tilfældene kan stadfæste diagnosen, er et enormt gennembrud, især fordi fibromyalgipatienter har mødt mistro overalt, lige fra nære familiemedlemmer, omgangskredsen, deres egne læger, til det offentlige og befolkningen generelt.

Det er en fantastisk nyhed der er jeg sikker på vil få mange fib patienter til at ånde lettet op. Yes, det er ikke mig der er skør i hovedet



Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!

Sidst redigeret af Ragdoll; 30-07-2009 kl. 20:39.
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2009, 20:38   #5
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Ja artiklen er....

....jo på engelsk, og så endda på et videnskabeligt engelsk.

Men jeg har her fundet en meget informativ side som er på et mere dagligdags engelsk.



Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2009, 22:42   #6
Kjersti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kjerstis avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-06 2008
Lokation: Midtsjælland
Indlæg: 177
Styrke: 16
Kjersti er ny på vejen
Hvis i har svært ved engelsk... SÅ kopier siden og sæt den ind under google oversæt... så får det hele på Dansk..

Jeg selv bruger google oversæt meget... dejligt nemt.

Tanker fra Kjersti
Kjersti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2009, 00:20   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Google oversæt - undskyld men hvad er det??

Lyder ikke mindre end genialt!!!!

Nogen fremgangsmåde??
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2009, 02:14   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Du kan trykke her den oversætter ikke perfekt men forståligt

http://translate.google.dk/translate...8&sa=N&tab=wT#

Du sætter teksten ind og markere det er fra engelsk til dansk og trykker oversæt .. så er den der ...
  Besvar med citat
Gammel 31-07-2009, 11:47   #9
Stoktoft
Afhængigheds tegn af K10
 
Stoktofts avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: Struer kommune nærmere betegnet det skjønne THYHOLM
Alder: 50
Indlæg: 300
Styrke: 17
Stoktoft er rigtig godt på vej
Fibromyalgi kan også påvises ved en scanning af hjernen. Der er simpelthen pletter på hjernen, lidt ligesom ved sclerose.
Der er faktisk en del fibpatienter, der først får diagnosen Fibromyalgi, og derefter får konstateret, at det er Sclerose de har, de 2 sygdomme må man selvfølgelig ikke sammenligne, men som min læge forklarede mig, er de så ens i symptomer, at de nemt forveksles.

Fib er en defekt i centralvervesystemet, man kan sige at filteret for smerter, hos fibpatienter er ikkeeksisterende, hvor I "normale" siger av, siger vi AVVVVV, vi mærker smerterne mere kraftige. Selv små strøg på huden kan være uudholdelige, bruserens stråler, knus fra ungerne/manden, folder på lagenet, syninger i tøjet.

Der er 2 former for Fib, den sekundære og den primære.

Den sekundære, er trigget igang af en udefrakommende faktor. Foreksempel, ved en ulykke, anden sygdom, hårdt arbejde (misbrug af din krop fysisk), eller andre traumaer.

Den primære, er fibben selv og ikke andre faktorer, du er måske født med det og har haft det altid, det har så udviklet sig over årene.

Der er så mange følgevirkninger til Fib: Irritabel tyktarm, D-vitaminmangel, tørre slimhinder, dårlig korttidshukommelse, svimmelhed, balance (fald vælten rundt), snakken sort, træthed, lys- og lydfølsom, lav stressfaktor. Bare for at nævne nogle.

Bare lige en lille forklaring fra en Fibber, med 18 ud af 18 tenderpoints, og konstante smerter i hele bevægeapperatet.
__________________
vær mod andre, som du vil, de skal være mod dig

Den, der begynder dagen med et smil, har allerede overvundet mange besværligheder.
anonym
Stoktoft er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2009, 12:04   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ej hvor er det synd nogen skal slås med det! (Og så samtidig med en sag ved kommunen!)

Jeg bliver helt trist blot ved at høre om det, og er for en gang skyld mundlam. Jeg vidste slet ikke at Fib var SÅ frygteligt....ved egentlig ikke hvad jeg troede, men det lyder jo som et rent helvede.
Jeg kan da umuligt være den eneste der ikke kender så meget til Fib - måske mangler der kampagner, mere debat og åbenhed omkring sygdommen.

Hvor er det uretfærdigt fordelt nogen gange.

Jeg kan godt forstå det kan blive en fordel at få diagnosen stillet via en blodprøve. Men man må da hellere håbe, at der med blodprøven også kan komme en kur, så i kan få det dejligt igen. Eller som minimum kan blive smertelindret på et niveau der batter!!

Triste og medfølende herfra mig.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Godt link & godt initiativ Jna Et godt link! 4 08-04-2013 20:51
Fibromyalgi. Migger Alt det andet 2 24-07-2012 22:34
Fibromyalgi??? Nucca Alt det andet 30 27-09-2011 09:16
HSP - fibromyalgi DortheJ Alt det andet 1 28-03-2011 16:56
Ny med Fibromyalgi frupastorinde Alt det andet 9 23-03-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension