K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-07-2009, 16:26   #1
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
WHOs diagnoseliste

WHO har lavet en diagnoseliste over alle af dem anerkendte sygdomme. Jeg var engang hos en psykiater, der fortalte mig om den liste. Han sagde noget om, at når man får stillet flere diagnoser "udkonkurrerer" nogle af diagnoserne de andre på en bestemt måde. Noget med at jo højre eller lavere nummer på listen, jo mere vægtig er netop dén diagnose i forhold til de andre... Er der nogen, ved noget om det, og hvor jeg kan læse mere om det?

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 16:36   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Systemet hedder ICD-10

Her kan du læse hvad det betyder.

http://da.wikipedia.org/wiki/ICD-10

Og her er lidt om diagnoser og diagnosekoderne der indbefatter den liste du eftersøger!

http://www.netpsych.dk/Articles.aspx?id=47

Sidst redigeret af Ninja; 23-07-2009 kl. 16:38.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 16:52   #3
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Tusind tak, Helene! Det var lige det jeg ledte efter!

Ok, har læst lidt på Netpsych.dk, og nu er jeg da godt nok forvirret... Der står følgende:
Citat:
Hovedlinierne i ICD-10 er et hierarkisk system, således, at hvis en patient opfylder kravene til to eller flere diagnoser, er det diagnosen med det laveste nummer der har prioritet.
Det betyder så, at en diagnose Generaliseret angst (F41.1) har højere prioritet end en Ængstelig personlighedsstruktur (F60.6)??? Psykiateren fortalte mig dengang, at den generaliserede angst var en følge af den ængstelige personlighedsstruktur, men jeg forstår det omvendt jf diagnoselisten.... Eller misforstår jeg noget???

Sidst redigeret af Risa; 23-07-2009 kl. 17:00.
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 16:53   #4
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Her er om ICD10 systemet : http://da.wikipedia.org/wiki/ICD-10
eller som her : http://www.netpsych.dk/Articles.aspx?id=47

Som jeg forstår det går det på hovedkoden f. eks
for PTSD
Først: F som er mentale forstyrrelser
så : 4x hvor x inddeler lidelsens i art af forstyrrelse f. eks. i dette eksempel 43 som er belastnings/tilpasningsreaktioner
sidst : .y hvor y her i eksemplet er 1 betyder Specifikationskode med punktum foran

Det giver her F43.1 som er Post Traumatisk Belastningsreaktion, nogle får efterfølgende F62 som er : Personlighedsforandring efter katastrofeoplevelser

Jeg vil tro der refereres til specifikationskode mht. vægtningen, da der ses højere tal = flere kriterier der opfyldes efter sværhedsgraden af lidelsen, men æd mig ikke hvis det er lidt forkert opfattet

mvh Nøvsen
__________________
Waste no more time argueing about what a good man should be. Be one.
Marcus Aurelius

Sidst redigeret af Neurosmølf; 23-07-2009 kl. 16:54. Årsag: humm, for langsom igen, Helenekr du er et lyn :)
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 17:26   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det kan være du snakkede med lægen, før det blev til ICD-10. Dette er nemlig det nyeste system, da det gamle var lidt bøvlet...

Du kan læse om de forskellige ICD koder og årstal her : http://www.me-cfs.info/WHO.htm

Jeg læser det på samme måde som Nerousmøfl.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Regeringen dropper diagnoseliste på sygedagpengeområdet Webmaster K10 Nyheder 0 18-06-2013 06:10
Sygedagpenge diagnoseliste etc phhmw Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 0 22-02-2013 21:50
Læger: Ministers diagnoseliste for sygedagpenge dur ikke Webmaster K10 Nyheder 0 22-02-2013 17:00
Standby-ordning for sygedagpengemodtagere og diagnoseliste phhmw Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 39 13-12-2011 12:47
Diagnoseliste - førtidspension - Ehlers zuza At søge førtidspension 14 16-05-2008 23:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension