K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-07-2009, 18:17   #1
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Ny tråd i min samling "Håb for brøkpensionister..."

Hej allesammen,

det glæder mig, at der er kommet skred i sagen, og så mange har reageret på mine indlæg, som jeg hermed henviser til.

Jeg har tidligere skrevet, at tillægget iht. art. 50 i EF-forordning 1408/71 skal ydes, hvis brøkpensionistens samlede indtægtsgrundlag, heri også ægtefællens, ikke oversteg den dobbelte sats af en dansk pension.

Dette er ikke korrekt, men stammer fra EU-dommen sag C-132/96, og vedrører derfor italiensk lovgivning.

EU-dommen sag C-132/96 og EU-dommen sag C-307/89 fastslog derimod, at tillægget skal tilkendes uden nogen form for trangs- eller behovsvurdering, hvis summen af de enkelte medlemsstaters pensioner tilsammen er lavere end bopælslandets pension.

Dette tillæg skal dog først udbetales, hvis bopælslandet også tilkender en pension eller har tilkendt en pension.

Dette tillæg er således uafhængig af egen eller en ægtefælles formue eller indtægtsgrundlag.

Dette tillæg iht. art. 50 i EF-forordning 1408/71 er derfor ikke noget tillæg som personlige tillæg i pensionslovene eller tillægget iht. § 27a i aktivloven.

Dette tillæg skal sikre, at en person, der har optjent i pensionsrettigheder i mere end én medlemsstat, skal have samme levefod som bopælslandets egne pensionister, der ikke har gjort brug af retten til arbejdskraftens frie bevægelighed, jf. art. 42 i EF-traktaten.

Hverken Ankestyrelsen, den danske lovgiver eller kommunerne tog hensyn til, om en pensionist kunne være omfattet af EF-traktaten og Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71 eller for den sags skyld af andre overenskomster om social sikring, som Danmark har indgået med lande udenfor EU/EØS.

Ankestyrelsen blev også først interesseret i min sag, da jeg henviste til art. 50 i EF-forordning 1408/71, og kort tid efter skrev Ankestyrelsen til mig, at de vil undersøge om praksis omkring § 27a i aktivloven er i strid med Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71.

Men Ankestyrelsen glemte vist at inddrage og undersøge, om § 27a i aktivloven også er i strid med EF-traktaten, som i art. 42 (tidligere art. 51) siger følgende:

"Rådet vedtager efter fremgangsmåden i artikel 251 de foranstaltninger vedrørende social tryghed, der er nødvendige for at gennemføre arbejdskraftens frie bevægelighed, især ved at indføre en ordning, som gør det muligt at sikre vandrende arbejdstagere og deres ydelsesberettigede pårørende:

a) sammenlægning af alle tidsrum, der i de forskellige nationale lovgivninger tages i betragtning med henblik på at indrømme og opretholde retten til ydelser og på beregning af disse

b) betaling af ydelser til personer, der bor inden for medlemsstaternes områder."

Denne artikel i EF-traktaten henviser mange EU-domme til, bl.a. sag C-244/97 (Gerdina Lustig) eller sag C-224/98 (D'Hoop).

Art. 49 i EF-forordning 1408/71 er også meget interessant, fordi ikke alle medlemsstater yder alderspension på samme tidspunkt eller tilkender en person førtidspension, bare fordi en medlemsstat har gjort det, og her kommer sagen Gerdina Lustig ind i billedet.

EU-dommen sag C-244/97 fastslog følgende i lyset af art. 42 i EF-traktaten:

"Artikel 49, stk. 1, litra b), nr. ii), i forordning nr. 1408/71, som aendret og ajourfoert ved forordning nr. 2001/83, samt artikel 49, stk. 1, litra b), nr. ii), i forordning nr. 1408/71 i den version, der fremgaar af forordning nr. 2001/83, som aendret ved forordning nr. 1248/92 og ved forordning nr. 3096/95, skal fortolkes saaledes, at de paalaegger den kompetente institution, hvis den paagaeldende alene opfylder betingelserne i én medlemsstats lovgivning for udbetaling af en, selv begraenset, alderdomsydelse, uden at det er noedvendigt at medregne forsikrings- eller bopaelsperioder, der er tilbagelagt efter en anden lovgivning, hvis betingelser ikke er opfyldt, ikke desto mindre i henhold til artikel 46 i forordning nr. 1408/71 at medregne de perioder, der er tilbagelagt efter sidstnaevnte lovgivning, naar der som foelge heraf kan tildeles den paagaeldende en hoejere alderdomsydelse indtil det tidspunkt, hvor dennes betingelser ligeledes er opfyldt. "

Jeg og mine 2 polske veninder befinder os i samme situation som Gerdina Lustig, for hverken Tyskland eller Polen vil tilkende os førtidspension, bare fordi Danmark har gjort det.

Jeg har allerede søgt Herning Kommune om omberegning af min danske pension iht. art. 49 i EF-forordning 1408/71, som efter min mening betyder, at Herning Kommune skal medregne mine tyske forsikringstider og sidestille dem op til en brøk på 40/40, indtil jeg får tilkendt en tysk pension, senest den 28.6.2030, når jeg overgår til tysk alderspension.

Men da jeg først fandt frem til denne bestemmelse i EF-forordning 1408/71 efter afslaget fra min tyske rentekasse og efter, at Herning Kommune overdrog min klage til Det Sociale Nævn, mener Herning Kommune ikke, at de skal efterkomme min ansøgning om omberegning, fordi sagen er under behandling i Det Sociale Nævn, så jeg har nu også klaget over dette afslag fra Herning Kommune.

Jeg kan kun håbe på, at Ankestyrelsen, Det Sociale Nævn eller Beskæftigelsesankenævnet snart vil træffe korrekte afg'ørelser i mine sager, som er i overensstemmelse med EF-traktaten og Rådets forordninger.

Hilsen
brøkpensionist
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
"Afklaring" på sygedagpenge kontra "Opkvalificering" på ledighedsydelse amaranth Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 18-06-2012 02:20
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25
Virksomheder "overvejer" at ansætte flere, "hvis"... zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 0 06-03-2008 14:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension