K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Se afstemningsresultater: pensionsårsag
Fysisk - UNG (Under 40) 5 26,32%
Psykisk - UNG 5 26,32%
Fysisk, men tilkendt pga. psykisk - UNG 0 0%
Psykisk, men tilkendt pga. fysisk - UNG 0 0%
Fysisk - Over 40 6 31,58%
Psykisk - over 40 2 10,53%
Fysisk, men tilkendt pga. psykisk - over 40 0 0%
Psykisk, men tilkendt pga. fysisk - over 40 0 0%
Social - UNG 0 0%
Social - over 40 1 5,26%
Stemmere: 19. Du kan ikke stemme i denne afstemning

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-07-2009, 02:04   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Fysisk eller psykisk lidelse ved førtidspension

En bruger har ønsket en lille statistik over pensionsårsagen.

Er det fysisk? Psykisk? Begge dele?

Var du ung eller ældre?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2009, 07:34   #2
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
hm, ja det kunne da være lidt interessant

Jeg fik tilkendt ftp gr en rygskade + diverse øvrige fysiske diagnoser(3 stk)
Var i revalidering, fleksjob og derefter ftp.
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2009, 08:24   #3
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Må indrømme, at jeg ikke har lyst til at stemme, når man som Hjort mener at man er ung, når man er under 40 år! ...

Kontanthjælpsreglerne skiller "ung" med 25 år, så jeg synes kun det er rimeligt at det er denne grænse der skal bruges... det er kun folk som Hjort der mener man skal være over 40 år, for at være voksen.
  Besvar med citat
Gammel 09-07-2009, 09:20   #4
Supercarla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2008
Lokation: Hedensted
Indlæg: 172
Styrke: 16
Supercarla er ny på vejen
GG Hvad skal jeg krydse af ? Er ADHD en psykisk sygdom? Jeg er tilkendt på: Alvorlig ADHD og følgerne heraf. Jeg er 23.
Supercarla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2009, 10:19   #5
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Supercarla Se meddelelser
GG Hvad skal jeg krydse af ? Er ADHD en psykisk sygdom? Jeg er tilkendt på: Alvorlig ADHD og følgerne heraf. Jeg er 23.
Tjaa... så er du i samme "league" som mig... Asperger Syndrom er heller ikke nogen psykisk sygdom, men et neurologisk handicap lige som din ADHD...

Men som sådan er spørgsmålet heller ikke korrekt skrevet, for man KAN IKKE FÅ EN FØRTIDSPENSION PGA. SYGDOM af nogen art, du kan få den på grund af tabt arbejdsevne. Man får ikke pr. definition en FP fordi man er ADHD'er eller Asperger, men pga. ens fortid, følgelidelser (som fobier, angst osv.) og manglende muligheder for at kunne helbrede er afprøvet, og ikke har virket, og derved konstateret at der ingen arbejdsevne er.

Så på det grundlag, ville jeg godt kunne forsvare at krydse af under "psykisk sygdom", da mine følgelidelser netop ER psykiske sygdomme som Social Fobi og depressioner, da det langt mere er dem der skaber min manglende arbejdsevne end selve Asperger Syndromet. Normalt er neurologiske handicap ikke et problem for dem der har handicappet, men snarere alle de raske der har et problem med det, som så gør at vi også får et helvedes problem med det.

Men igen... jeg er IKKE ung ifølge kontanthjælpsgrænsen for "ung", så jeg stemmer ikke før "40 år" er lavet om til "25 år".... jeg skal IKKE florere i en statistik hvor "unge på FP er eksploderet helt vildt!" fordi nogle statistikker er helt ude i hampen med hensyn til analysemetoderne der er brugt...

Sidst redigeret af Razmo; 09-07-2009 kl. 10:22.
  Besvar med citat
Gammel 09-07-2009, 11:21   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tja man må jo le! For selvom de siger man ikke får førtidspension pga sygdom, men kun pga tabt arbejdsevne - tjaaaa, så bliver de jo fuldstændige hysteriske hvis der ikke er en diagnose, og de JAGTER diagnoserne og sender den åbenlyst syge ud i et helvede i jagten på diagnosen. Og selvom en masse folk med Fib ikke har en arbejdsevne, så vil de ikke tilkende pensionen fordi fib ikke er en egentlig diagnose......????
Der er da noget der ikke hænger sammen. Præcis som med min hade-sætning ''Du er for dårlig til Fleks, men for god til pension'' - det eksisterer simeplthen ikke!! Er man for dårlig til fleks, jamen så er der kun pension tilbage. Færdig.

Jeg er SÅ træt af deres fortolkninger.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2009, 12:14   #7
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Tja man må jo le! For selvom de siger man ikke får førtidspension pga sygdom, men kun pga tabt arbejdsevne - tjaaaa, så bliver de jo fuldstændige hysteriske hvis der ikke er en diagnose, og de JAGTER diagnoserne og sender den åbenlyst syge ud i et helvede i jagten på diagnosen. Og selvom en masse folk med Fib ikke har en arbejdsevne, så vil de ikke tilkende pensionen fordi fib ikke er en egentlig diagnose......????
Der er da noget der ikke hænger sammen. Præcis som med min hade-sætning ''Du er for dårlig til Fleks, men for god til pension'' - det eksisterer simeplthen ikke!! Er man for dårlig til fleks, jamen så er der kun pension tilbage. Færdig.

Jeg er SÅ træt af deres fortolkninger.....
Ideen om, at man ser på arbejdsevnen, er som sådan god nok set ud fra et ideologisk synspunkt... problemet ligger i de skyhøje rosenrøde ideologier omkring "det rummelige arbejdsmarked", for resourceprofiler og arbejdsevnemetoden, samt alle tiltag overfor syge borgere kører ud fra et ideologisk synspunkt om, at alle kan arbejde med et eller andet, og erhvervslivet og samfundet ønsker at hjælpe så man kan tillade sig at piske de syge til det.

Det er et ideologisk fatamorgana, og det virker ikke, har aldrig virket, og kommer heller aldrig til det andet end i ekstreme højkonjukturer, hvor arbejdskraften er en kæmpe mangelvare, og det var vel derfor Hjort fik ændret hele molevitten i 2003, hvor det hele var så godt at vi kunne købe hele verden (med syge som arbejdskraft åbenbart... verden er dyr, og man gør vidst hvad som helst, for at rage til sig, om så det koster samfundsborgere).

Nu har vi så lavkonjuktur, og det ser ud til at være mange år før vi ser nogen højkonjuktur igen... men man vil åbenbart stadigvæk holde de syge til fatamorgana'et... holdt oppe af de rosenrøde ideologier om "det rummelige arbejdsmarked", men i virkeligheden handler det bare om at spare penge nu i stedet for... sådan MÅ det da være, for alt det ideologierne pisker os til, findes jo ikke aligevel.
  Besvar med citat
Gammel 09-07-2009, 12:45   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden


Jeg vidste ikke, hvor jeg skulle sætte grænsen mellem ung og gammel. Og nej, jeg vil IKKE være som "folk som Hjort"...

Et eller andet sted skulle jeg sætte den. Nogle på 30 vil jo ikke kaldes gamle.

Det vil nogle på 50 heller ikke.

Jeg lavede opdelingen på opfordring i en anden tråd, og så skulle jeg jo definere et eller andet... og det blev så 40 år.

Og ja... måske jeg skulle have lavet en kategori, hvor der var ADHD og Asperger også. Det tænkte jeg ikke over.... beklager.

Der er ingen tvang om at sætte kryds, så det er jo helt fint at skrive her i tråden.

Men Razmo.... du kan jo selv lave en anden afstemning, så den bliver, som I gerne vil have den. Der er frit slaw.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2009, 13:47   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Personligt blev jeg nu glad for at være dømt ung (39). Og jeg forbeholder mig retten til også være en ung kvinde i fyrrene!!!!

Hvor om alting er, så blev min førtidspensionstilkendelse givet på baggrund af min OCD som er den lidelse der gør at jeg simpelthen IKKE kan deltage på arbejdsmarked, og som er den lidelse der er vurderet til at være mit største handicap, da den er stærkt invaliderende.....og forhindre et evt fremmøde.

Min farligste lidelse er psykose, og lider man af psykoser, så har man en lidelse i den tunge ende af skalaen, der ikke kan diskuteres eller behandles væk, hvorfor den diagnose alene kan udløse en førtidspension i samme stil som skizofreni. Som min psykiater sagde, så er psykose alt rigeligt mht førtidspension.
Arbejdsprøvning, arbejde, aktivering mm udløser også en psykose hvis jeg stresses eller føler mig presset.

Dertil lider jeg af voldsomme depressioner i perioder, der også udløser psykose med hallucinationer og vrangforestillinger (jeg hører stemmer, føler mig forfulgt, ser ting der ikke er der osv)....

Oven i det, lider jeg jo også af fobier, angst, panikangst, generaliserende angst, og er i det hele taget en lækkerbidsken for psykiatere og psykologer, da jeg stort set har alle lidelser ind over i større eller mindre grad. Og altid har haft det.

Jeg har lægepapirer helt tilbage fra 70'erne, 80'erne og frem til i dag!
Dog gik kommunen så kun tilbage til 1992 mht lægepapir, resten bidragede jeg selv med og fik lagt dem ind i sagen, så de kunne se at jeg altså har været psykisk syg siden børnehaven.......

Min sag strøg også lige igennem. Mit problem har været, at kommunen ALDRIG har informeret mig omkring førtidspension, men har ladet mig gå for mig selv i 21 år på kontanthjælp, selvom de vidste jeg var psykisk syg og aldrig ville kunne arbejde....og jeg har forsøgt med over 35 arbejdsprøvninger der tydeligt fortalte, at jeg højest kunne være der ganske få minutter af gangen, højest 20 minutter en halv time en enkelt gang om ugen.
Og Jens Bang (lægekonsulent) har flere gange været over min sag, hvor han skrev til sagsbehandlerne at jeg var for skrøbelig til forsøg, og at de ikke på nogen måder måtte udsætte mig for stress, aktiveringer, arbejdsprøvninger og den slags, da jeg var for syg til det, og at han vurderede mine lidelser for varige og behandlingsmulighederne for udtømte. Faktisk skrev han på et tidspunkt om det ikke var på tide de informerede mig om mine rettigheder!!!
Alt det ignorede sagsbehandlerne og fortsatte med at sende mig ud i alt muligt......

Det var først i 2002 der var én der fortalte mig om mulighederne for førtidspension!!

I December 2007 søgte jeg så, og fik den tilkendt i år. Hele 2008 gik med at vente.....fordi sagsbehandleren, havde skjult udtalelsen fra lægekonsulenten i 9 mdr, og derefter vurderede at hun var ved at blive pågrebet i løgnen, skyndte sig at flytte min sag til Task force. SÅ kom der endelig skred i sagen. Og endelig fik jeg lavet en ressourceprofil, og et par mdr efter kom tilkendelsen.....
Det var iøvrigt samme sagsbehandler der sagde jeg SKULLE i arbejdsprøvning evt med beroligende medicin, på trods af hun VIDSTE at lægekonsulenten havde skrevet at jeg simpelthen ikke måtte arbejdsprøves pga psykoserne og at en arbejdsprøvning kunne ende katastrofalt.

Jeg klagede over hende efterfølgende og hun er nu 'overgået til andre opgaver'.......
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2009, 14:28   #10
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Går nok Zuza... jeg tager det nu ikke så tungt... vil bare ikke betegnes som "ung", selv om jeg "kun" er næsten 39 år gammel

Egentligt troede jeg ikke det var dig der havde sat grænsen ... men 40? ... det vil jo give et kolosalt enormt boom i opfattelsen af, at der kommer flere unge FP'ere til?

Jeg ville mene, at det er forsvarligt at sætte grænsen ved den samme grænse som man mener er "ung" når man er på kontanthjælp... altså 25 år... man siger da vidst også at man er fuldvoksen når man runder de 25?

Men jeg kunne jo stemme mig ind som "gammel" i stedet for så

Hvad angår neurologiske handicap, så synes jeg ikke det er nødvendigt at indføre dem også Zuza... de fleste opfatter aligevel disse som psykiske lidelser, og jeg kommer da også selv til at kalde dem det adskillige gange... man tænker ikke over det.... under alle omstædigheder er det jo psykisk, så snart det har noget med hjernen og delvis nervesystemet at gøre aligevel.

Det der "driller" os med neurologiske handicap er nok snarere ordet "sygdom"... personligt tager jeg det dog ikke så tungt når folk skriver det... jeg retter bare folk, så de måske lærer forskellen

Sidst redigeret af Razmo; 09-07-2009 kl. 14:34.
  Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
KL, Screening for psykisk lidelse phhmw Politik og Samfund 7 19-12-2013 12:10
Ankestyrelsens principafgørelser November 2012 (førtidspension - psykisk lidelse) Ninja Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 27-11-2012 23:37
Kommunernes bevilling af førtidspension til personer med en psykisk lidelse Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 15 21-11-2012 14:54
fysisk til psykisk diagnose... cats Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 14 13-01-2012 10:23
Fysisk og psykisk belastende. Nullemusen Alt det andet 8 24-05-2010 21:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension