K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-09-2009, 23:13   #71
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Prøv lige at se hvad jeg har fundet og se om ikke det kan bruges på en eller anden måde (og ja jeg fik min aktindsigt til sidst )

Citat:
Klager over krav om personligt fremmøde i forbindelse med aktindsigt

Patientklagenævnet modtager relativt ofte klager over, at en sundhedsperson stiller krav til patienten om, at aktindsigten kun vil blive gennemført, hvis patienten møder op til en konsultation med henblik på en gennemgang af journalen sammen med sundhedspersonen i klinikken eller på afdelingen.

Nævnet kan oplyse, at patienten har krav på at få udleveret en afskrift eller kopi, hvis dette ønskes. Sundhedspersonen kan således ikke stille krav om, at patienten møder til personligt gennemsyn af journalen på stedet, heller ikke hvis sundhedspersonen finder det betænkeligt at udlevere afskrift eller fotokopi til patienten uden lægelig vejledning.

Nævnet har derfor i disse sager fundet anledning til at kritisere den pågældende sundhedsperson, idet der ikke kan stilles krav om forudgående, personlig gennemgang af journalen, førend der udleveres afskrift eller fotokopi af journalen. Dette illustreres i nedenstående afgørelse.

En 53-årige kvinde havde telefonisk kontaktet sin egen læges sekretær, idet hun ønskede kopi af sin journal. En uge efter kontaktede hun atter lægen, hvor hun spurgte til sin anmodning. Lægen anmodede hende om at møde op i klinikken, så de kunne gennemgå journalen sammen.

En måned efter henvendte patienten sig på klinikken, idet hun ønskede journalen tilsendt. Lægen tilbød i stedet, at de kunne gennemgå journalen sammen, hvilket patienten afslog, idet hun ville have journalen tilsendt.

En måned efter fik hun tilsendt en kopi af det samlede journalmateriale.

Der blev klaget over, at lægen ikke gav kvinden aktindsigt i hendes journal, første gang hun anmodede herom.

Nævnet fandt, at lægen havde overtrådt § 21, stk. 2 i lov om patienters retsstilling, og lagde herved vægt på, at lægen som svar på anmodningen om aktindsigt havde tilkendegivet, at de kunne gennemgå materialet sammen.

Nævnet lagde endvidere vægt på, at det fremgår af § 21, stk. 2 i lov om patienters retsstilling, at en læge ikke kan stille krav om, at aktindsigten gives i forbindelse med en personlig gennemgang, medmindre der foreligger helt særlige forhold.


Nævnet fandt, at der ikke forelå helt særlige forhold, og lagde herved vægt på, at journalens indhold var sparsomt.
Læs evt det hele her http://www.ugeskriftet.dk/portal/pag..._2002_19_39741


Jeg afleverede en sådan her hos lægen...

Citat:
Jeg skal efter Lov om patienters retsstilling hermed anmode om at jeg får aktindsigt, og jeg henviser her til kapitel 4 § 21 stk 2.

I det jeg tidligere har bedt om aktindsigt og har fået oplyst at jeg kan komme op til lægen og gennemgå mine sagsakter skal jeg oplyse at jeg IKKE ønsker at gennemse dem ved lægen, men at jeg ønsker kopi af min sag.

Hvis dette ikke imødekommes inden for ti dage som loven foreskriver, forventer jeg inden for samme tidsrum at modtage en skrivelse om at man ikke ønsker at udlevere mine sagsakter og hvorfor og igen henviser jeg til Lov om patienters retsstilling.

Yderlig gør jeg opmærksom på nævns afgørelser 0122715A hvoraf det fremgår at ..

Nævnet lagde endvidere vægt på, at det fremgår af § 21, stk. 2 i lov om patienters retsstilling, at en læge ikke kan stille krav om, at aktindsigten gives i forbindelse med en personlig gennemgang, medmindre der foreligger helt særlige forhold.


I det der ikke fra læge (lægens navn) er redegjort for disse særlige forhold formoder jeg at de er ikke eksisterende og må igen insistere på at kopier af mine journal tilsendes mig straks.

Hvis ikke jeg opnår enten at få min aktindsigt eller gennemgang af mine akter hvor jeg så kan få de kopier jeg syntes er nødvendige (det er dem alle) skal jeg gøre opmærksom på at jeg agter at gå til patientklagenævnet da jeg mener at lægens beføjelser klart overskrides her ..
(dette understøttes af div nævns afgørelser)

Med venlig hilsen
Nu har jeg skrevet den lidt om , da jeg fik mine sagsakter med det samme jeg sagde §21 stk 2

og reagere din læge ikke på det her så ville jeg med det samme gøre alvor af det og klage over det til patient klagenævnet .. du kan sende en online klage via denne side http://www.pkn.dk/

Jeg vil dog sige at hvis du stadig har den læge så ville jeg nok ikke gå så bombastisk til værks jeg havde skiftet læge da jeg gjorde det , men på den anden side har du en læge der ikke vil give dig aktindsigt så ville jeg skifte med det samme
  Besvar med citat
Gammel 14-09-2009, 17:15   #72
forvired
Hjemmevant på K10
 
forvireds avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2009
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 210
Blog Indlæg: 39
Styrke: 15
forvired er ny på vejen
Thumbs up Jeg fik lægejournal fra reumatologen. YES!!!!

Hej
jeg fik i dag kopi af reumatolog lægejournal med alle undersøgelser og diagnoser. Lægesekretæren, uden problemer, har udskrevet journalen, hvor det står sort på hvid:

"Pt. MR-scanning viste:
Bouchards artrose i højre hånd.
Artrose forandringer i carpus mellem ......i venstre håndled.
Periostale belægninger i MTP 1 led.
Objektivt:
Bevægelighedssmerter og præpatellare hævelser i bevægeapparatet i hænder, håndled, albuer, skuldre, hofter, knæ, forfødder.
Klikfænomen i hø. hofte, højre springehofte.
Periostale belægninger i MTP 1 led.
Pt. viser tegn på hypermobillitet i albueled, tommelen, knæled (begge sidder)og fremadbøjning af kroppen.
Diagnose:
Polyartrosis
Hypermobillitet."

Polyartrosis = slidtgigt i mange led.

Og min "kære læge" har skrevet i attest til jobcenter bl.a.: "reumatolog mente, det drejede sig om en lettere slidgigttilstand, idet en del undersøgelser ikke havde vist tegn på nogen egentlig ledsygdom.....Led/muskelsmerterne er ikke af alvorlig karakter...." .

Hvad skal jeg gøre med min "kære læge" nu ? I morgen sender jeg til ham (anbefalet) skrevet af Hejdien anmodning om kopi af min lægejournal. Det gør jeg en anden gang - sidst i august.
Nu forventer jeg flere overraskelser i den.
Bagefter skifter jeg læge igen, med det samme.

Jeg er ikke mere frustrered - JEG ER BARE VRED

Hejdien jeg takker meget for din hjælpsomhed. Vi kan ikke undvære dig her.
Så hvis vi ubevist laver noget forkert - skal du bare påpeje det. Mange tak.
__________________
What a blessing it would be if we could open and shut our ears as easily as we open and shut our eyes!
- Georg Christoph Lichtenberg
forvired er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2009, 21:48   #73
forvired
Hjemmevant på K10
 
forvireds avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2009
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 210
Blog Indlæg: 39
Styrke: 15
forvired er ny på vejen
Question Hvad kan Jobcentret finde på?

Sidste lørdag har jeg modtaget skriftlig opfølgningsplan fra Jobcentret, at jeg skal forsætte min arbejdsevne afklaring på kursus.
I dag fik jeg at vide fra kursusleder, at jeg skal stoppe næste fredag, da sagsbehandler mener jeg blev afprøvet nok. Kursusleder skal bare lave min arbejdsevne vurdering. Hun har sagt, at hun er klar over hvordan jeg har det. På 9 uger har jeg deltaget 56 timer, mod 255 kursus timer i alt. Resten af tiden var jeg sygemeldt eller sov på gæstesengen.
Ha´sendt mail til sagsbehandleren og spurgte om hvad det betyder for mig. Det vil jeg gerne vide, især da jeg er under nedtrapning af antidepressiv medicin for at finde ud at arm rystelser bliver mindre eller store.
Usikkerhed er meget anstrengende for mig. Fik svaret at det er hendes chef, der bestemmer og hun kan ikke få fat i hende i morgen.

Min ”kære læge” ha´ skrevet i en generel helbredsattest i beskrivelse af funktionsevnen, at diskusprolaps, led- og hjertesmerter er ”...næppe arbejdshindrende i ikke fysisk krævende erhverv.... Depressionen er ikke helt velbehandlet og er muligvis årsag til de grove rystelser af ve. arm.”

Så min dagbog og smerteskala vejer ikke så meget. Hvad med arbejdsprøvning?

Nu fik jeg endeligt min journal fra lægen, så kan jeg skifte lægehuset på mandag. Jeg er ved at læse min journal og allerede nu kan jeg se at jeg fik diagnose om bækkenløsning som jeg har aldrig fået at vide. Lægen ha´ fortalt mig at smerter var fra ryggen.
Ligesom han skriver i sin attest ”en del undersøgelser ikke havde vist tegn på nogen egentlig ledsygdom.”. Trods reumatolog diagnose i januar 09: Polyarthrosis, dvs. slidgigt i flere led og hypermobillitet som han havde hellere ikke skrevet om i sin attest til Jobcentret. Men hvad kan jeg gøre med ham?

Med min kontoruddannelse, betyder det nok, at de kan finde på at sende mig på arbejde med en ikke rystende hånd, efter lægens udtalelser. Det ved jeg simpelthen ikke hvordan jeg kan klare det, hvis de gør det?

Så det bliver igen slemt weekend for mig med mange spekulationer .
__________________
What a blessing it would be if we could open and shut our ears as easily as we open and shut our eyes!
- Georg Christoph Lichtenberg
forvired er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2009, 18:49   #74
forvired
Hjemmevant på K10
 
forvireds avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2009
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 210
Blog Indlæg: 39
Styrke: 15
forvired er ny på vejen
Brev fra kommune og mail fra sagsbehandler

Fik brev fra kommune med orientering om varighedsbegrænsning. Udbetalingen af sygedagpenge ”skal ophøre senest den 31/12.09” .

Jeg har sendt brevet til min sagsbehandler på jobcenter. H*n skrev tilbage, at alt nu afhænger af lægen . Desuden skal jeg starte ny kursus i uge 44.

Lider meget af stærke rygsmerter det sidste. Har startet ny smertestillende Norspan i depotplastre, da maven ikke vil modtage flere tabletter. Kvalme og svimmelhed kommer igen. Ellers ”bedøver” mig godt.

Har været hos psykiater, som kan ikke udtale sig om noget som helst, når jeg er sådan påvirket af Norspan . Skal mødes igen med ham om 16 dage.

Ved ikke hvad jeg skal gøre nu. Hvis jeg fortsætter Norspan, så historien med psykiater gentage sig og så har jeg kun 2 måneder sygedagpenge tilbage. Og hvad skal jeg lave af og købe medicin for? Hvis jeg stopper Norspan så skal jeg starte tabletter igen og kan ikke klare smerter. Jeg kan valge mellem pist og kolera .
__________________
What a blessing it would be if we could open and shut our ears as easily as we open and shut our eyes!
- Georg Christoph Lichtenberg
forvired er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2009, 21:07   #75
futtefreja
Ved at flytte ind på K10
 
futtefrejas avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2009
Indlæg: 518
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
futtefreja er ny på vejen
Hej Forvired.

Er der ikke mulighed for du kan få noget andet medicinplaster
Får selv det samme plaster som dig, jeg har ingen bivirkning, men det er jo forskelligt, hvordan medicin virker på mennesker.
Hvis du ikke får forlænget dine sygedagpenge, ryger du på kontanthjælp
Men håber inden det når dertil, at kommunen har fundet ud af, om du er flex eller pensionsberettiget.
Ellers husk du kan søge pension pgr.17 på det foreliggende grundlag, lige før dine sygedagpenge ryger, så kan du få sygedagpenge lidt længere.
futtefreja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2010, 02:28   #76
forvired
Hjemmevant på K10
 
forvireds avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2009
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 210
Blog Indlæg: 39
Styrke: 15
forvired er ny på vejen
Hej, så er jeg på igen, efter en lang pause

Jeg har haft meget dårlig periode med sygdomsforvering og en ny arbejdsprøvning, som tog alle mine kræfter fra mig. Derfor hold jeg pause med at følge med på K10.

Vil gerne nu sige hej til de bekendte på K10 og til de nye brugere.

Siden, har jeg fået forlænget sygedagpenge om 6 mdr indtil 30.06.10.
Efter anden arbejdsprøvning fik jeg anden udtalelse om at jeg kan ikke klare mig på almenlig arbejdsmarked.
Fik lægeattest fra min psykiater, at jeg har en kronisk depressiv lidelse, som må betragtes som stationær, der er ikke yderligere behandling mulig og han vurdere at jeg har ingen reel erhversevne.
Min egen læge skriv at begrænsninger i arbejdsevnen skyles især den kroniske depression, mine bevægeforstyrrelserne, diskusprolaps, smerter, føle-forstyrrelserne i venstre arm og de kroniske gigtforandringer især i hænderne. Han kan således ikke se, hvordan mine meget ringe erhvervsevne vil kunne udnyttes.
Jeg har talt med min sagsbehandler fra kommunen og sagsbehandler fra anden arbejsprøvningstedet og vi blev enige om at hun vil søge ftp til mig.
Hun har opdateret min resourceprofil og hun vurderer i den at aflarings-forløbende påviser at mine faktiske ressourcer ikke kvalificere mig til genindtræden på arbejdsmarkedet.
I går har hun sendt ansøgning om ftp. Hun mener at sagen kommer i behandling senest den 04.03.10.
Nu sider jeg helt elektrisk og kan ikke sove, helt klar over at det hjælpe ikke.

En gang hilsen til alle.
__________________
What a blessing it would be if we could open and shut our ears as easily as we open and shut our eyes!
- Georg Christoph Lichtenberg
forvired er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2010, 10:38   #77
forvired
Hjemmevant på K10
 
forvireds avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2009
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 210
Blog Indlæg: 39
Styrke: 15
forvired er ny på vejen
Jeg fik besked i dag - har fået førtidspension

og kan ikke tro på det.
Blev ringet op af min sagsbehandler, at fra på mandag er jeg pensionist.

Og tak til alle her på K10, der har været stor hjælp i min sag med sine råd.

Hurra!!!
__________________
What a blessing it would be if we could open and shut our ears as easily as we open and shut our eyes!
- Georg Christoph Lichtenberg
forvired er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2010, 10:58   #78
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Stort tillykke herfra med den nye titel.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2010, 11:32   #79
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære forvired

Rigtigt mange gange TILLYKKE med det !!!

K.H. Florken
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2010, 12:26   #80
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
ej for den da.. det gik hurtigt.. tillykke med det.. og muligheden for lidt ro.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejdsskade - forløb - forbedret sagsforløb zuza Et godt link! 4 12-03-2016 07:50
Verdens værste sagsforløb Siv Alt det andet 4 14-12-2011 22:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension