K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-06-2009, 12:52   #1
Supercarla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2008
Lokation: Hedensted
Indlæg: 172
Styrke: 16
Supercarla er ny på vejen
Regulering af FP

Hej alle sammen....
Ja så er jeg her igen

Jeg er jo FP og manden tjener penge, så bliver jo trukket...

Det irriterende er bare, at min mand er bonuslønnet. Det betyder, at vi aldrig kan vide hvad han tjener, før året er omme... Fx skulle han i år betale 6000kr tilbage i skat, hvor han forrige år fik penge...

Nu har jeg så fået brev fra kommunen, at vi skal snakke med dem, for de kan se at hans indtægt for de sidste par mdr ikke har passet med beregningen af min pension...

Problemet er bare, at det skifter SÅ hurtigt.... Han arbejder 37 timer (yderst sjældent overarbejde) Han er 14dages lønnet...

Men på 2 mdr fik han den ene gang 10000 kr udbetalt, den anden 5000 kr...

Så det kan aldrig regnes ud...

Men hvordan kan kommunen så tro, at jeg skal sættes ned i pension, fordi han har haft to gode mdr, måske får ham 6 dårlige bagefter... Så jeg reelt set får for lidt udbetalt...

Vi kan jo heller ikke sende hver enkelt lønseddel ind....

Hvad så hvis de har givet for meget, hvor langt tilbage skal jeg så betale tilbage?

( Det er stadig ret nyt for mig- fik FP i 10 mdr 08)

Er der ikke en måde, hvor det kan regnes bedre ud, så vi er fri for og tænke over det hele tiden, om jeg nu får for meget eller for lidt?

Kan kommunen evt se hos skat eller andet, hvad han tjener, og så give mig det korrekte hver mdr?

Eller er vi nødt til og bide i det sure æble og gå og være nærvøs over om der skal tilbagebetales?

Håber nogle kan hjælpe, da det fylder meget hos os, at vi aldrig ved om vi pludselig kan få et smæk....
Supercarla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2009, 12:59   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
En af mine bekendte har samme dilemma - men de sender så løndsedlerne ind hver måned og bliver beregnet på dén måde.....

Hun er så på de gamle regler, så jeg ved ikke om det er noget andet på det nye regler??
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2009, 15:48   #3
Gadefejer
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2008
Indlæg: 122
Styrke: 16
Gadefejer er ny på vejen
Du siger at I skal snakke med dem, fordi hans indtægt for de sidste par måneder ikke har passet med beregningen af din pension.

Hvis det er formuleret således, så overrasker det mig. Jeg har netop haft et lignende problem, eftersom jeg på et tidligere tidspunkt desværre købte nogle aktier.

Her er det aldrig til at vide hvad afkastet vil være når man laver forskudsopgørelse eller orienterer kommunen i starten af året. Fortæller man dem ikke noget laver de en beregning på baggrund af forrige år.

Men nogle gange sker det sådan, at der uventet falder en lidt større kage af til mig i form af afkast omkring maj måned, og da det skete første år jeg var på ftp, så ringede jeg til kommunen, for at orientere dem, så de kunne korrigere min pension. Jeg vil nødig have en efterregning.

Det virkede nærmest som om jeg virkelig skulle presse på for at få korrigeret min pension nedad, og i de følgende år har jeg aldrig oplevet at de har checket hvordan året så forløb og om pensionen var for høj eller lav. Mit klare indtryk har været, at det er tilfældigheder der råder, for at sige det rent ud, og det har ikke været betryggende at leve med. Kommer det pludselig en regning på baggrund af flere år med anklager om socialt bedrageri. Jeg kan kun opfordre til at kommunen bringer orden i deres IT systemer. Nogle mennesker skal måske også have flere penge, når dagen er omme.

I Jeres tilfælde skulle det være tilstrækkeligt at give et bud på indkomsten ved årets start, og så eventuelt korrigere hvis der er alvorlig grund til det i løbet af året. Under alle omstændigheder burde man forvente, at kommunen regner efter når året er gået, nøjagtig som det sker med selvangivelsen, men det har jeg desværre ikke oplevet, og det undrer mig en del.

Sidst redigeret af Gadefejer; 22-06-2009 kl. 15:57.
Gadefejer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2009, 19:09   #4
Supercarla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2008
Lokation: Hedensted
Indlæg: 172
Styrke: 16
Supercarla er ny på vejen
Det er fordi jeg fik et brev...

Noget med at min pension er beregnet ud af hans indtægt på ca 320000 men nu mener de han kommer til og tjene 340000(hvis jeg har forstået det rigtigt)

Synes også det er lidt små sko og gå i... Synes i det hele taget det er en fuldkommen latterlig måde vi bliver modregnet i pension!

Jeg synes det er uværdigt, at vores samlever skal betale for os som små børn....

Jeg synes det er fuldstændig umenneskeligt og jeg synes de umyndiggør os på denne måde!

Ikke nok med at vores partner skal leve med vores skavanker, og kompencere for os ( I form af mere rengøring, børnepasning osv) Men så skal han fandme også forsørge os...

Det er underligt i vores samfund råber alle op om ligestilling- UNDTAGEN for pensionister !

Vi skal ikke kunne sige 'jeg har mine penge- du har dine'

Vi er fuldstændig afhænig af vores partners 'gavmildhed' FØJ!!!!

Ikke nok med at man ind i mellem føler sig som 'under-menneske' fordi man ikke kan alt det 'de andre' kan, systemet skal sq nok gøre os opmærksom på, at de har samme holdning om os

*galde galde*

Undskyld jeg er bare så rasende!

Lorte system... Sq ikke noget så mange af os skal have lykkepiller!
Supercarla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2009, 20:16   #5
Gadefejer
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2008
Indlæg: 122
Styrke: 16
Gadefejer er ny på vejen
Hvad angår ægtefællemodregning er vi fuldstændig enige.
Politisk hænger argumenterne på mange måde ikke rigtig sammen, som du også ”antyder”. Man kæmpede for, at kvinderne skulle bliver uafhængige af mændene rent økonomisk, men hvor langt kom man?

I din konkret sag lyder det også skørt, at man midt i året vil begynde at regulere for hvad man mener vil beløbe sig 20.000 brutto, som igen via pensionsreguleringen bliver mindre. Er din kommune mon selv kommet i likviditetsproblemer?

Hvad det vil betyde her og nu, hvis de ikke er til at bide skeer med, kan du beregne på denne side:

https://www.borger.dk/selvbetjening/...spx?sbid=15021

Yderligere tåbeligt er det også, at man indkalder til møde og bruger flere samlede mandetimer på en sag af denne karakter, når IT-systemer bør og skal kunne beregne resultatet efter ligningen er foretaget og den faktiske pension kan opgøres. Det lyder som spild af kommunalt ansattes ressourcer og gammeldags kuglerammer.

Da jeg selv ringede for at melde en ekstra indtægt i samme omegn, var den umiddelbare reaktion, at jeg ikke skulle ligge og ringe til dem hver gang noget ændrede sig. Tidsrøver forstås. Så vil man så hellere selv skrive breve og indkalde til møder, når man selv har tid eller mangler lidt overarbejde? Hvad sker det egentligt i det danske overbureaukrati, jeg spørger bare.

Glemte lige at nævne, at da jeg forsøgte at trumfe igennem at få nedsat min pension pga aktieindkomst i løbet af året, der viste det sig faktisk, at de havde beregnet min pension forkert pga nogle renteindtægter og tabshalløj fra tidligere år, således at jeg rent faktisk skulle have højere og ikke lavere pension.

Så tænker jeg bare. Hvorfor skal det være så tilfældigt, hvad man får i pension, når der er klare regler?

Hvorfor sker der ingen efterberegning og hvordan skal man kunne stole på sin kommune, når de kludrer i simpel matematik? Jeg har ikke råd til revisor, og det forekommer mig at have karakter af lotteri.

Hvis der så bare fandtes et indberetningssystem, så man kan lave deres arbejde og checke det via indberetning og internet som med forskudsopgørelse, men det har de heller ikke fundet ud af.

Ligger ikke inde med lykkepiller, så jeg tror lige jeg tager en kop urtete

Sidst redigeret af Webmaster; 23-06-2009 kl. 10:45. Årsag: 2 indlæg lige efter hinanden lagt sammen til et...brug venligst REDIGER knappen for tilføjelser til indlæg
Gadefejer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2009, 20:36   #6
Supercarla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2008
Lokation: Hedensted
Indlæg: 172
Styrke: 16
Supercarla er ny på vejen
Ja der sker vidst ikke meget på øverste etage hos dem i hvert fald

Ja undskyld blev bare så vred! Synes bare vi bliver straffet i alle leder og kanter!

Først bliver vi straffet af vores krop/hjerne ( hvad vi nu fejler.
Så skal vi også straffes økonomisk fordi der alligevel er en der 'vil' elske os...

Ligestilling min R*V!

Hvorfor råber vi ikke mere vagt i gevær? Hvorfor synes befolkningen det er i orden? -eller er det bare fordi de ikke ved det?

Kan ikke se rimeligheden i, at pensionen er mindre end kontanthjælp!!

(ikke for at såre nogen på kontanthjælp)

Og det er bare 3 gang siden okt der er knas med udbetaling/lønindkomst...

Vi har givet dem et års lønsedler, og alligevel bliver man behandlet som om man vil snyde... AD!

PS hvad kommune bor du i? Måske man skulle overveje en flytning:P

Sidst redigeret af Webmaster; 23-06-2009 kl. 10:45. Årsag: 2 indlæg lige efter hinanden lagt sammen til et...brug venligst REDIGER knappen for tilføjelser til indlæg
Supercarla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2009, 20:47   #7
Gadefejer
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2008
Indlæg: 122
Styrke: 16
Gadefejer er ny på vejen
I mine øjne er det modregningen generelt, der er oldnordisk. Også på kontanthjælpen, hvor man skal punge ud hvis man er gift, men ikke samlevende, som jeg har forstået det. Sådan er det ikke på ftp - der er alle gift så at sige. Det skal åbenbart ikke være nemt at forstå for almindelige mennesker og såda lige til at administrere. Så går de jo også hen og bliver arbejdsløse i den offentlige forvaltning.

Nej, desværre er der heller ingen partier der råber op, selvom mange borgere synes det burde være bedre.

Jeg bor i København, og ville faktisk hjertens gerne flytte - har en bred smag geografisk, endda overvejet udlandet kraftigt. Men bytte kommune skal vi nok ikke, sådan som du beskriver forholdene.

Sidst redigeret af Gadefejer; 22-06-2009 kl. 20:58.
Gadefejer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2009, 21:01   #8
Supercarla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2008
Lokation: Hedensted
Indlæg: 172
Styrke: 16
Supercarla er ny på vejen
IIIIIIh skulle jo lige til og spørge- indtil jeg læste sidste sætning

Nå vidste ikke det med og være gift på kontanthjælp....
Supercarla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2009, 21:02   #9
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Supercarla
Min mands løn varierer også noget, men hos kommunen, kunne
jeg bare sige, hvad jeg regnede med, at han ville komme til at tjene,
de tjekker det så hvert år i januar, og hvis man mener man skal have
noget tilbage, skal man selv kontakte dem, men hvis jeg skulle af med
noget, så skulle de nok opkræve det, så sådan foregår det i min
kommune, og ja, jeg synes også det er urimeligt, at førtidspoensionen
er afhængig af mandens indtægt og så skriver vi 2009!
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2009, 21:15   #10
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
blander mig også lige

Problematikken ang forsørgelse når gift, kan vi kun være enige om
Her er et link hvor man kan være m at støtte en underskrifts indsamling ang dette, altså ingen sambeskatning: www.pension.skrivunder.dk

Der har også været en bruger herinde som har forsøgt at fortælle (vores) kommune hvordan man kan forskudsregistrere.

DET har været lidt af en opgave men kort kan siges at hvis man går ud fra den person som har en indtægt(ikke ftp) ja, så skal man blot lægge +8% til den samlede indtægt.
Dette er oplyst af skattefar selv -så skulle man være rimeligt helgarderet.

Hm, problemet kan jo også være som i vores tilfælde, ja, da er vi sat for højt?? i ftp(vi er begge ftp men på nye og gamle ordning) og så får vores dreng mindre i SU udbetalt SAMT får vi også for lidt i varmetilskud.

Jo, det kræver snart en større revisoruddannelse at oplære personnalet i skatteafd

Håber i kan bruge dette til noget
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./

Sidst redigeret af buster; 22-06-2009 kl. 21:19.
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Udbetaling samt regulering af førtidspension kirstineel Alt det andet 2 02-03-2013 16:17
Regulering af praktisk bistand jsn Alt det andet 1 28-09-2010 09:09
Regulering af lønnen Martin-Prolaps Nyt om loven 6 06-02-2009 00:02
Regulering af førtidspension Mariepigen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 02-01-2009 03:04
Regulering af løntilskud fra kommune Bo Spørgsmål ang fleksjob 2 01-02-2007 16:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension