K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-06-2009, 11:55   #1
Julcha
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-05 2009
Lokation: Nordjylland
Alder: 42
Indlæg: 196
Styrke: 15
Julcha er ny på vejen
Bivirkninger ved medicin

Ja jeg tænkte at dette forum må da være det bedste sted at spørge om sådan noget. Om det så er det rigtige sted jeg har postet indlægget er så en anden sag Jeg er på 50 mg/time duragesic smerteplaster, samt 1 morfin pille om morgenen og 1 om aftenen. Derudover tager jeg 1 Diclon 75 mg tablet om aftenen. Dette har jeg været på i snart 2 måneder nu. Jeg er selvfølgelig utrolig træt, og tager mange "morfar" i løbet af dagen. Det er til at leve med. Jeg døjer utrolig meget med forstoppelse, men tager Laxoboral for at mindske dette. det er også til at leve med. Jeg bliver let svimmel og min koordination samt koncentration er godt nok også blevet en hel del dårligere. Det er stadg til at leve med. Min appetit er forsvundet. Det er næsten til at leve med.

MEN jeg kaster op med jævne mellemrum. Ikke nogen fast rytme, eller i forbindele med noget. Og dette er ikke til at leve med. Jeg HADER at kaste op. Jeg gør hvad jeg kan for at spise blid og blød mad, efter anbefalelse fra andre. Jeg æder vand is mod kvalmen, og det tager det nogen gange. Min læge siger at det desværre bare er noget jeg skal vænne mig til, og at det vil blive bedre med tiden. Men at han godt kunne udskrive lidt kvalmestillende medicin. Men de har jeg takket nej til da jeg i forvejen føler mig som et omvandrende medicinskab i og med jeg får: Morfin, duragesic, Diclon, Laxoboral dråber, magnesium (for at afhjælpe forstoppelsen), B12 vitamin (grundet mangel på det).

ER der virkelig ikke andet at gøre? Har i nogle gyldne råd til hvordan jeg kan undgå dette? I må da have en masse erfaring i hvad man kan gøre for at ens krop ikke bliver total smadret. Alt bliver taget imod med glæde. Jeg har på to måneder tabt mig næsten 5 kg, og det bryder jeg mig ikke om. At skære ned på noget af medicinen er ikke en mulighed, jeg er endnu ikke så smertedækket så det er acceptabelt. At få andet medicin er heller ikke en mulighed lige nu, jeg er under udredning, og indtil der ligger en fast diagnose er hverken min egen læge, eller speciallægen meget for at prøve en masse medicin. Jeg er igang med eksamener lige pt, så det ville være katastrofalt, hvis jeg skulle igang med en masse eksperimentering.

Help please..!
Julcha er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2009, 12:37   #2
Gadefejer
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2008
Indlæg: 122
Styrke: 16
Gadefejer er ny på vejen
Det lyder ikke let for at udtrykke det mildt.
Jeg havde engang en kollega, som tog morfin, snøvlede en del, kunne virke ret forvirret, fraværrende, og ofte pludseligt faldt i søvn. Han var ikke sjov at køre bil med, husker jeg.

Udi smerter er jeg i sammenligning amatør, trods min kroniske hovedpine, der har generet mig det meste af livet. Den forsvandt dog som dug for solen, da jeg fik 3 behandlinger i akupunktur (+ div. øvelser) efter henvisning fra egen læge. Og så var det uden bivirkninger, men er desværre ikke omfattet af sygesikringen på sigt andet end som forsøg.

Sidst redigeret af Gadefejer; 15-06-2009 kl. 12:40.
Gadefejer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2009, 13:55   #3
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Julcha,

Jeg ved ikke lige hvad du fejler, nu hvor lægerne også siger at du ikke MÅ slippe noget at medicinen.

Jeg har selv masser af smerter som er psykisk betinget. Heldigvis har jeg også mine opture hvor jeg har det godt og holder fest for mig selv. Jeg har haft megen glæde af motion og meditation. Mit energiske temperament gør at jeg har haft svært ved at sidde stille og holde pauser hvilket resultere i at jeg overskrider mine grænser totalt og går i ulidelig smerte. Dette er heldigvis aftagende når jeg bla. får mediteret til en cd jeg har og det et super redskab.

Du har sikkert skrevet det et sted, men vi har jo brug for at vide hvad du fejler for at komme med hjælpende råd.

Mvh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2009, 14:36   #4
Julcha
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-05 2009
Lokation: Nordjylland
Alder: 42
Indlæg: 196
Styrke: 15
Julcha er ny på vejen
Gadefejer: ja som du beskriver din ven, kan jeg nikke genkendende til. Jeg kører slet ikke når jeg har det værst.

Enteneller: Nårh ja, det var nok en god ide, jamen jeg er under udredning for Morbus Bechterews. Har samtidig en discosprolaps.
Jeg MÅ jo gerne stoppe med medicinen, men det har jeg absolut ikke lyst til pga helt enorme smerter.

Det jeg bare godt kunne tænke mig var nogle gode råd, evt gamle husråd, der ville kunne gå ind og mindske de forbandede bivirkninger især med kvalmen, og det at jeg kaster op. Noget mad, eller noget natur medicin eller sådan noget. Der må være nogen der også er på stærkt medicin og lever med disse bivirkninger, men som har fundet en måde hvorpå man ikke bliver pokkers påvrket af det.

I dag er en dårlig dag, men har bestemt også gode dage hvor jeg ikke kaster op eller har kvalme gudskelov. Men lige i denne uge sidder jeg med eksamens synopsis, som skal afleveres på fredag. Og derfor denne tråd. Ville en sukkerknald lagt på en tissemye, alt i mens jeg skal hoppe tre gange over den, have en eller anden positiv effekt? Eller skal jeg bare acceptere at sådan er det at tage medicin?
Julcha er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2009, 15:06   #5
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Julcha,

Hmm.. det ved jeg ikke. Symptomerne eskalere måske endda også når du er presset og ikke "bør" have dem ?. Så er det nemlig at man stresser sig selv og forværre det hele. Jeg har hørt om ingefær piller mod kvalme, men prøv at hør i Matas. Ellers kan jeg anbefale daglig ro og afslapning, prøv af gå ind i dig selv og nyd nuet og få slappet helt af i din krop og mærk dig selv. Det lyder fancy, men det er ret fedt når man kommer hen i mod roen og væren i sig selv. Ikke at jeg er der, men en gang i mellem lykkedes det og det er dejligt.

Held og lykke med eksamen og helbredet.

Mvh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2009, 15:18   #6
shylock
Hjemmevant på K10
 
shylocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2008
Lokation: gladsaxe kommune
Alder: 58
Indlæg: 254
Styrke: 16
shylock er ny på vejen
min medicin

hejsa lidt om mine 3 års erfaring i pille helvedet, måske nogen kan bruge dette.....

kom lige til at tænke på for 3 år siden, man sad søndag aften og ordnede ugens pille dosis i de store pille doserings æsker, som forøvrigt dårligt nok kunne være i lommen, og lykken var hvis man kom til at skubbe til skydelåget så alle pillerne lå blandet i ens lomme........savnes ikke

nå men fra mit mc uheld og 9 md frem, med et brækket ben med metal i der ikke ville vokse sammen, var på krykker i 17 måneder, så bortset fra lige efter operationen hvor man var på ekstra morfin, så tog jeg dolol/tremodol 3 x om dagen og samtidig med 1 dolol også 2 panodil, da det gav overlappende og forstærket virkning ifølge lægen

men **** de 9 måneder, var næsten som at have en glas klokke over hovedet konstant, og ja kvalme perioder og svimmelheds perioder, brugte 1 måned på at trappe ud, og ja havde det faktisk som en narkoman, den første uge var balancen helt ad helvedes til, så sov spiste, tog karbad, så tv....ogsådan kørte det hele ugen....

nå men senere i mit forløb, januar 2009, så ved check på ambulatoriet, her fortalte min læge mig at metallet skulle blive i benet, hvilket giver mig konstante smerter i benet, knæet, fodled......men jeg skulle prøve noget, og det har ved forsøg vist sig at være effektivt, så jeg kom på milde antidepresiv, 2 x noritren + 1 x saroten aften og det viser sig at de simpelthen tager toppen af de smerte signaler der går til hjerne, da smerter også kan være psykisk, som i mit tilfælde, så det har altså virket, også samtidig supplerer jeg med 1 ibubrufen 600 eller 400 mg + 2 panodil alt efter hvad jeg skal og om jeg har smerter. det som antidepresiv medicinen gør i mit tilfælde med margsøm, en metal pind i margen af skindebenet, fra under knæet til fodledet, så tager de mine dybe, indre smerter i benet, dem jeg opfatter som hurtige smertefulde jag...........

men de første 2 uger var et helvede, sov hele dagen, var mere træt også øgede de appetitten, var sulten hele tiden, men nu et par md efter styrer jeg det bedre, og gælder om at holde mig igang og ikke lægge hovedet på sofaen, for sover jeg kl 16-18 så sover jeg jo ikke lige kl 23...

men generelt med morfin og lignende medicin, så synes jeg faktisk det var et helvede at være på det, også i længere tid, uden morfinen så har jeg ikke glasklokken over hovedet, jeg er kun lidt svimmel i perioder, mindre end på morfin og nu er der nydelse ved mad og dufte.

men set i bakspejlet, så var det jo en ond cirkel, hvorfor tog jeg morfinen idag, jo fordi det gjorde jeg igår, og når de 100 var spist så ringede jeg blot til lægen efter 100 mere.........

men fysisk og psykisk har jeg det væsentligt bedre, og har fundet andre alternativer til smertebehandling, dog er mine smerter nu også mindre end da jeg var på krykker med knogler der ikke var vokset sammen

hilsen
jan
__________________
Mvh
Jan
shylock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2009, 17:27   #7
Julcha
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-05 2009
Lokation: Nordjylland
Alder: 42
Indlæg: 196
Styrke: 15
Julcha er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Symptomerne eskalere måske endda også når du er presset og ikke "bør" have dem ?. Så er det nemlig at man stresser sig selv og forværre det hele. Jeg har hørt om ingefær piller mod kvalme, men prøv at hør i Matas. Ellers kan jeg anbefale daglig ro og afslapning, prøv af gå ind i dig selv og nyd nuet og få slappet helt af i din krop og mærk dig selv. Det lyder fancy, men det er ret fedt når man kommer hen i mod roen og væren i sig selv. Ikke at jeg er der, men en gang i mellem lykkedes det og det er dejligt.

Ja det var måske en årsag til det lige er lidt galt i dag, det mht presset. Jeg har faktisk lige haft lagt mig lidt hvor jeg bare prøvde at slappe helt af og lukke alt andet ude, det har faktisk hjulpet lidt på det. Det skal jeg bare huske at gøre noget oftere, og helst inden det går galt. Ikke et dårligt råd overhovedet,
Julcha er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2009, 17:33   #8
Azfalt
Elsker at være her på K10
 
Azfalts avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2009
Indlæg: 56
Styrke: 0
Azfalt er ny på vejen
I 2003 prøvede jeg og daværende praktiserende læge at finde ud af om jeg kunne blive nogenlunde fri for de smerter jeg har 24/7-365, startede med en dolol 3 gange dagligt, det hjalp intet ud over jeg fik lidt svimmelhed.
Læge foreslog så at fordoble dosis og så spæde op med en panodil, for at se om det gav nogen effekt, gjorde så at jeg fik forstoppelse og deraf mavepine udover svimmelhed og dertil også kvalme, men smerterne var stadig de samme.
Ændrede så kuren til 1 tremadol og 1 dolol og 1 panodil 3 gange dagligt, stadig uden smertelindrende effekt, men maven kom dog i orden igen.
Så blev der tilføjet yderligere 1 klorzoxazon dark og 1 difenet 2 gange dagligt.
Følte jeg gik 3 skridt ved siden af mig selv og smerterne var der stadig, overvejede at gøre en ende på det hele. Men læge foreslog så at jeg trappede yderligere op til 2 tremadol (1200yg) 2 dolol (600yg) 1 panodil 3 gange dagligt, og 1 klorzoxazon dark og 1 difenet 2 gange dagligt.

Ødelagde maven totalt, kunne hverken det ene eller det andet ej heller kaste op selvom jeg havde ustanseligt kvalme.
Der fik jeg nok og sagde stop!

Gad ikke æde alt det lort og smide penge ud af vinduet når det ikke hjalp andet end bivirkninger hele tiden.

Man kan desværre vende sig til meget og nogen gange sker det så også at smerterne er som lyn og dolke, der danser op og ned igennem ryggen med udstråling til benene. Det sker jævnligt og de perisoder kan jeg absolut intet selv. Men er så tvunget til det alligevel, fordi naboer ikke altid er hjemme, og hjemmehjælp kan kun komme ind en gang i ugen. (læs blog)

Men vil hellere være nogenlunde klar i hovedet og tilstedeværende, end sumpende i en hjernebedøvet rus, som ikke engang kan tage lidt af smerterne øv.
Hvis det havde hjulpet på de smerter jeg har, ville jeg have fortsat med at tage smertestillende, det da klart. Men da jeg ikke kunne mærke nogen virkning, syntes jeg det var omsonst at tage noget.

Praktiserende læge jeg nu går til, giver mig en blokade hvert halve år (ca.), er nogen gange den virker hvis han får lagt den det rigtige sted. men den virker så kun i en kort periode på 2-6 uger. Hvor den tager toppen af smerterne, min vurdering minskes mine smerter til et sted mellem 60 og 80% af det jeg er vant til. I de perioder hvor blokaden virker, siger jeg lidt i sjov til lægen at nu er jeg taget på ferie indtil smerterne kommer igen.

De perioder hvor mine smerter er værst er i efteråret og om foråret, nogle gange også midt på sommeren. Og sker ofte i de perioder at jeg bliver dehydreret og bivirkning af det er hornhindebetændelse, fordi øjnene ikke får nok væde tilført og hornhinden tøre lidt ud og får sprækker. Er lidt ubehageligt at have svært nedsat syn + der er en svag ømhed hvergang øjenlåget glider over det ru inficerede område. Men det er der så pencilin øjendråber, som kan afhjælpe.

At mine smerter så hæmmer mig i det daglige så jeg ikke kan komme ud, gør så at jeg tager 1 vitamin D3 35 yg om dagen, som kosttilskud. For ikke at miste knogle og muskelmasse. D3 dannes normalt i huden i forbindelse med sol påvirkning. tager så også en kalktablet unikalk silver, engang imellem.


Desvære ser kommunen det som en styrke at jeg ikke tager noget smertestillende, selvom det jo reelt er en falit erklæring, at lægerne endnu ikke har kunnet fremdrive noget, der er stærkt nok til at afhjælpe mig de smerter jeg har.

Har prøvet akupunktur, kiropraktor (de var 2 eller 3 til sammen, som prøvede på at give mig et knæk i ryggen, men rygmusklerne spænder så hårdt, grundet smertepåvirkning at de måtte opgive, de nægtede at se mig igen)

I 1991 brlækkede jeg 3. lændehvirvel, som også fik en højdereduktion på omkring 5 mm, ikke regenererende. Brudet er dog helet på scanninger og ryngten, men højdereduktionen er der stadig. 5. lændehvirvel er så konstateret nedslidt til let kileformet.
(min vurdering) Givet fordi smerterne trækker muskulaturen skævt og dermed også hele ryggen.
Vil lægerne dog ikke give medhold i.

Sidst redigeret af Azfalt; 15-06-2009 kl. 17:37.
Azfalt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2009, 17:36   #9
Julcha
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-05 2009
Lokation: Nordjylland
Alder: 42
Indlæg: 196
Styrke: 15
Julcha er ny på vejen
Shylock:

Puha det lyder slet ikke som et særlig behageligt forløb for dig. Det må absolut ikke have været nemt for dig, og hvor er det godt du har fundet noget der fungere rbedre for dig.

Min situation lige pt mht medicin er nu slet slet ikke nogen permanent løsning. Lige nu afventer jeg at komme til MR skanning, således der kan kobles en endelig diagnose på mig, og derefter skal der sættes det helt store møllehjul igang, for at finde den medicin der lige fungerer bedst til mig. Det er også hvad begge læger har sagt hele tiden. Men indtil da, er det vigtigste at jeg er smertedækket, og det er jeg nogenlunde blevet. Det er slet ikke godt nok endnu, men det er absolut bedre end det jeg fik før. Jeg vil blive nedtrappet nænsomt når jeg skal over på andet medicin, pga afhængighedsproblemet. Det er jeg også blevet grundigt informeret om fra lægerne. Så de tager fint hånd om det Men nej jeg skal absolut ikk eforblive på denne medicin resten af livet. Jeg har det svært ok i forvejen med at accepterer at jeg smider alt det her gift ind i min krop, men lige nu er der ikke andre løsninger. En ond cirkel vil det altid være, men jeg ved det er et spørgsmål om tid før jeg får den medicin der passer til mig.
Julcha er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2009, 17:38   #10
shylock
Hjemmevant på K10
 
shylocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2008
Lokation: gladsaxe kommune
Alder: 58
Indlæg: 254
Styrke: 16
shylock er ny på vejen
dosis

hejsa

av sikke en dosis du er udsat for, er jo ikke sjovt når intet hjælper mod smerterne

her i vinters, var første vinter uden krykker og uden morfin og med et ben der var helet, oplevede da kulden kom, at det gjorde mere ondt i knæet og benet, hvilket lægen sagde var normal oplevelse.....

og havde helt glemt, på dolol, ja maven blev slået helt istykker også, og samtidig var jeg 3 x på penicillin kur oven i dolol, så var det endnu værre med maven
__________________
Mvh
Jan
shylock er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Seroquel og bivirkninger MTVRV1 Dit og Dat 56 13-08-2014 21:10
Medicin og bivirkninger? tm1978 Alt det andet 39 07-08-2013 09:00
Bivirkninger ved forhøjet dosis? TinaB Alt det andet 5 13-05-2011 09:05
Stofskiftemedicin Eltroxin ændret fuld af bivirkninger. Ametyst Alt det andet 45 28-03-2010 09:53
Nyt Om Bivirkninger! buster Alt det andet 2 22-03-2010 10:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension