K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-06-2009, 08:06   #1
sun-lady
Afhængigheds tegn af K10
 
sun-ladys avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2006
Lokation: Horsens
Alder: 67
Indlæg: 320
Styrke: 19
sun-lady er ny på vejen
Aktiveres i hjemmet

Slagelse og Gribskov kommuner, er noget alternative i deres forsøg på at sende folk i aktivereing. De bliver simpelthen aktiveret i deres hjem, hvor ting som et bad er med i aktiveringen. Men arbejdsmarkedsstyrelsen vil ikke længere give tilskud til ordningen:

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/Jobli.../10/072809.htm

Er det i orden at aktivere folk i hjemmet? Synes det er mere end langt ude, hvis et bad skal regnes med som aktivering. Er man så svag, at man ikke selv kan finde ud af at gå i bad, er det sq da ikke tvangsaktivering man har brug for, men hjælp og støtte.

På den anden side, ville jeg gerne aktiveres/arbejdsprøves i eget hjem. Mit sidste job bestod for en stor del at hjemmearbejde, så helt urealistisk er det ikke. Jeg kunne godt finde på at foreslå det, hvis jeg igen skal ud i arbejdsprøvning.
__________________
/Solveig
http://basiscat.dk/
sun-lady er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2009, 08:42   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg er enig i, at folk IKKE skal aktiveres hjemme.
Det er ene og alene, for at kommunen kan få refusion, for folk der enten SKAL have ro, eller bør få en pension.
Godt, at der bliver lukket dette hul. Det er absolut IKKE iorden. Folk/syge mv, skal have deres eget hjem i fred.

Vedr. at folk skal lære at tage bad. Hvad f...
Det er vel folk der ikke kan, eller hvor krafter kun rækker til dette.
Dårlig undskyldning.

Den er lige så dårlig, som de der får at vide, at de skal aktiveres mindst 15timer for at man kan tage stilling/afklare syge/handicappede.Pis og papir.
Kommunen skal afklare ud fra det som den enkelte kan, og det må så være resultet.
Ergo er folk så dårlige, at de skal aktiveres hjemme, må de have pension.
Medmindre der er noget helt særligt, som psykisk sygdom, hvor vedkomne gerne vil have/kan blive beskæftiget med hjemmearbejde.
men det skal så være en undtagelse og ikke en regel.
VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 10-06-2009 kl. 08:45.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2009, 08:47   #3
Morgause
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 475
Styrke: 16
Morgause er ny på vejen
Jeg venter på at blive arbejdsprøvet hjemme. Alle, incl. sagsbehandlerne, synes det er hul i hovedet og formålsløst, men første gang jeg søgte pension, blev det afvist af Visitationsudvalget, fordi arbejdsprøvningen manglede. De sagde, at det var bevidst, at jeg ingen funktionsevne havde tilbage, men at det ikke beviste, at jeg ikke kunne arbejde... I mine papirer står der, at en arbejdsprøvning kun vil forværre min sygdom, så min sagsbehandler har mingeleret det sådan, at det kan blive hjemme for at skåne mig mest muligt, men som sagt synes han selv, det er tåbeligt, at det er nødvendigt.

Så når det nu skal være på den måde, så er jeg da glad for, at jeg kan blive arbejdsprøvet i hjemmet, men jeg ville godt nok foretrække, at Kbh's kommune gad at overholde loven i stedet.
Morgause er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2009, 09:29   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Aktiveres i sengen!

Kære venner.

Jeg syntes også det er rimeligt at blive aktiveret i sengen. I de 2 år jeg lå i sengen, uafbrudt, kunne jeg da godt blive aktiveret med et eller andet lille job. Kun afbrudt af skadestuebesøg for at få tømt min urinblære, og 4 gange med hjemmesygeplejersker for Morfin-injektioner.

HerreGud selv vi handicappede må da kunne forstå at udvise samfundssind således at div tilskud kan komme kommunen tilgode. Hvad er problemet?

Mange VREDE hilsner (rettet imod dette system)
Peter Vred
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 10-06-2009, 09:35   #5
bla-bla
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Fyn
Indlæg: 231
Styrke: 16
bla-bla er ny på vejen
LO: Aktivering skal have kvalitet

- At stå op om morgenen, gå i bad eller smøre madpakke, det er ikke en måde at være i aktivering på.
Det mener LO's næstformand Lizette Risgaard om eksemplerne fra Slagelse og Gribskov.
- Hjemmeaktivering er et tankevækkende eksempel på, hvad nogle kommuner gør for de borgere, de hidtil har haft ansvaret for. Nu overgår vores medlemmer snart til kommunerne også. Vi skal være meget, meget opmærksomme på den økonomiske model der gør, at kommunerne har økonomisk gevinst ved at sætte folk i aktivering, siger Lizette Risgaard, der gerne vil i dialog med kommunerne om at sikre aktivering med kvalitet.
Læs mere http://nyheder.3f.dk/article/2009061...1006/SIDUNGDOM
bla-bla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2009, 09:39   #6
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Tjaa... var det mig der blev udsat for det, havde jeg klaget omgående over brud på hjemmets ukrænkelighed. Du har ikke pligt til at åbne din dør for noget som helst andet end kongens foged, og jeg tvivler på han kommer og bader nogen.

Jeg ved godt, at nu kommer svaret "Jammen, hvad så, når de bare lukker kassen i!?" ... ja det er jo det sædvanlige pis og papir med kommunerne... det er deres måde at udføre frivillig tvang på, og begrænse folks ytringsfrihed og retsikkerhed.

Jeg ville nok starte ud med, at klage over det, referere til lovgivningen om hjemmets ukrænkelighed og så ellers tage det hele vejen til tops, for det er vitterligt kommet derud med den aktiveringsindsats, hvor det snart mere ligner koncentrationslejr i eget hjem.
  Besvar med citat
Gammel 10-06-2009, 10:09   #7
mugge
Hvor skulle jeg ellers være
 
mugges avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2008
Indlæg: 187
Styrke: 17
mugge er ny på vejen
Helt enig. Kommunerne gør det ikke for borgerne, men KUN fordi de kan få penge fra staten. Kynisk kassetænkning, der bør stoppes OMGÅENDE!!!


Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Jeg er enig i, at folk IKKE skal aktiveres hjemme.
Det er ene og alene, for at kommunen kan få refusion, for folk der enten SKAL have ro, eller bør få en pension.
Godt, at der bliver lukket dette hul. Det er absolut IKKE iorden. Folk/syge mv, skal have deres eget hjem i fred.

Vedr. at folk skal lære at tage bad. Hvad f...
Det er vel folk der ikke kan, eller hvor krafter kun rækker til dette.
Dårlig undskyldning.

Den er lige så dårlig, som de der får at vide, at de skal aktiveres mindst 15timer for at man kan tage stilling/afklare syge/handicappede.Pis og papir.
Kommunen skal afklare ud fra det som den enkelte kan, og det må så være resultet.
Ergo er folk så dårlige, at de skal aktiveres hjemme, må de have pension.
Medmindre der er noget helt særligt, som psykisk sygdom, hvor vedkomne gerne vil have/kan blive beskæftiget med hjemmearbejde.
men det skal så være en undtagelse og ikke en regel.
VH Popiae
mugge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2009, 10:39   #8
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Jeg er fuldstændig enig i, at aktivering ikke hører hjemme i et privat hjem. Det er fuldstændig forrygt! Men jeg står i nøjagtig samme situation som Morgause og skal nu nok også aktiveres hjemme (og jeg aner vitterligt ikke med HVAD, for jeg både bader og gør rent hver dag i det omfang kræfterne tillader det...) med det eneste formål at fejle (Hm... Fejle i at passe sit hjem....???), så det kan godtgøres overfor pensionsteam, at det er forsøgt og mislykkedes... Det er en umulig situation, og jeg føler mig taget som gidsel i et system, der er til for systemets (og kommuneøkonomiens!) skyld og ikke til for at hjælpe mennesker, der er SYGE! Grrr!
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2009, 11:31   #9
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af mugge Se meddelelser
Helt enig. Kommunerne gør det ikke for borgerne, men KUN fordi de kan få penge fra staten. Kynisk kassetænkning, der bør stoppes OMGÅENDE!!!
Ja set er sidste nye skud fra hoften for at få penge i kassen... at det sker på grundlag af at fratage de svageste borgere den sidste rest af menneskelig værdighed er man åbenbart kold i røven overfor ...

KLAG.... KLAG...KLAG...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2009, 11:37   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Aktivering i hjemmet?
Hvordan foregår det mon i praksis - ringer man så ind og meddeler, at nu går man i bad, og melder tilbage når missionen er udført, hvortil de så svare, at nu skal man støvsuge og kan ringe tilbage inden man overgår til opvasken??

Ja NU er jeg lost! Jeg forstår ikke noget mere......

Svare det i princippet ikke til politibetjenten der pludselig opdager han har kørt for stærkt på motorvejen, som så efterfølgende standser ved restepladsen og udskriver en bøde til sig selv?? DET VIL JO ALDRIG SKE!!!

Og hvordan bliver aktiveringen så vurderet, og af hvem???

Sidst redigeret af Ninja; 10-06-2009 kl. 11:41.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jobafprøvning i hjemmet Webneren Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 15-08-2013 07:58
funktionsbeskrivelse i hjemmet Garfield Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 19 05-12-2011 16:25
UDE OG HJEMMET Lynge Dit og Dat 11 16-12-2008 08:57
Hjælp i hjemmet zuza Nyt om loven 20 13-11-2008 23:49
Arbejdsprøvning i hjemmet bumblebee Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 24 08-03-2008 17:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension