K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Jeg er kommet i praktik.

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Jeg er kommet i praktik. Her kan du skrive om din praktik og forløbet af din praktik.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-05-2009, 20:42   #1
Silly
Elsker at være her på K10
 
Sillys avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2009
Lokation: Syddjurs
Indlæg: 79
Styrke: 15
Silly er ny på vejen
Brug for et konkret råd

Jeg har lige brug for et konkret råd:

Jeg er endt på kontanthjælp efter at have stoppet virksomhedspraktik i nogle måneder, hvor jeg fik tabt arbejdsfortjeneste, for at være hos min datter.

Nu ville jeg så melde mig klar til at fortsætte praktikken, men fik at vide at det blev afslået med begrundelse af at jeg nok ikke kunne forventes at komme op på fuld tid.

Dermed endte jeg på kontanthjælp.

Så blev jeg ringet op af en (vistnok i kontanthjælpsafdelingen) der ville ha mig til at fortsætte praktikken, men i 1. omgang på kontanthjælp. Hvis jeg så kunne følge planen (som jeg ikke ved hvad er for en plan, for den oprindelige er jo droppet) kunne jeg komme tilbage på revalideringsydelse.

Jeg er i den situation at jeg om et års tid skal flytte til København, og chancen for at jeg er færdiguddret til den tid, er minimale....

Mit spørgsmål er så:

Hvad gør en klog?

Knokler jeg på, og forsøger at holde mig i praktikken det næste år, så jeg i det mindste kan overleve økonomisk til den dag jeg skal flytte, også selvom det måske lige er i overkanten af hvad jeg kan overskue?

Eller skubber jeg på og insisterer på at der sker noget, at jeg får en plan for hvor vi er på vej hen osv, med risiko for at komme tilbage på kontanthjælp med den konsekvens at vi ikke kan blive boende i vores nuværende bolig?

Jeg er sindssyg meget i tvivl, for det letteste er vel på en måde bare at lade året gå, og så fortsætte kampen når jeg ER flyttet, men det vil jo forhale den endelige afgørelse (som forhåbentlig ender med en visitation til flexjob).
Silly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2009, 21:44   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Altså, hvis du knokler på og yder mere end hvad godt er, så fjerner du dig jo fra drømmen om et fleksjob. Timerne du får kradset sammen i praktikken - eller hvor det bliver, kommer jo til at følge dig - også i den nye kommune.
Kan du feks komme op på 25 timer, så får du meget svært ved at bevise efterfølgende, at det kan du alligevel ikke.

De gange kommunen har 'tilbudt' mig noget med revalidering og revalideringsydelse, så har det krævet en jobplan, mange timer og gerne noget med noget uddannelse, hvorfor jeg måtte forblive på kontanthjælp fordi jeg simpelthen ikke kunne møde kravene.

Det ligger så nogle år tilbage, men jeg er lige ved at tro at det stadig fungerer sådan.

Revalideringsydelse og Feks 10 timer om ugen lyder ikke reelt muligt. Men tør ikke sige om der er sket nye tiltag på området. Før i tiden skulle man mindst have 25 timer og ingen svipsere.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2009, 21:54   #3
Silly
Elsker at være her på K10
 
Sillys avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2009
Lokation: Syddjurs
Indlæg: 79
Styrke: 15
Silly er ny på vejen
Uhh det var så den ide øvs da.

25 timer er og bliver vist aldrig en mulighed for mig...... når jeg VIRKELIG tar mig voldsomt sammen kan jeg klare 15 timer, hvilket også er de timetal der er aftalt at jeg skal begynde på, og tanken om at komme bare 2 timere længere op, virker fuldkommen utopisk på mig...... den "gamle" plan var faktisk at jeg skulle øges fra 15 til 22 timer lige da jeg måtte stoppe pga min datter, og jeg vidste udemærket godt at der ikke ville gå en uge før jeg var gået ned med flaget efter de 22 timer, så på en måde blev jeg "reddet" af min datters problemer...... trist men sandt.....

Jeg troede ellers lige jeg havde en plan der, at forsøge at få lov at blive på 15 timer i et år på reva-ydelse..... men ok, så må jeg jo tage kampen og den ekstra flytning oven i alt det andet.

Er det normalt at man så er på kontanthjælp under praktikker og arbejdsprøvninger når man kan yde under 20 timer? Eller hvordan hænger det sammen?
Silly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2009, 22:07   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hvis man er på kontanthjælp skal man jo som udgangspunkt stå tilrådighed for arbejdsmarked. Kan man ikke det pga match, så skal man stå til rådighed for gentagen aktiviering - typisk med hver 3 måneds moduler. Aktiveringen kan være hvor som helst kommunen synes man vil passe ind, og timeantallet sættes normalt til 25 timer om ugen. Selv har jeg kun kunne præstere en time her og der pga sygdom (og match 5). Men derfor er man stadig under reglerne om gentagen aktivering. Nok mest der i kampen består.

Hvis du har mulighed for at få din læge med indover, så er det nu!
De sidste 7 år har jeg været sygemeldt, og har derfor ikke været i aktivering. Min læge og min psykiater har løbende sygemeldt mig i takt med aktiveringstilbudene røg ind af postkassen.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2009, 22:18   #5
Silly
Elsker at være her på K10
 
Sillys avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2009
Lokation: Syddjurs
Indlæg: 79
Styrke: 15
Silly er ny på vejen
Åhh jeg har desværre verdens mest vattede læge, der ikke vil/kan tage stilling til noget som helst overhovedet, men han har kendt mig i 20 år nu.

Han har faktisk slet ikke været involveret i noget som helst.... jo han har givet mig en lægeerklæring en enkelt gang eller to, dengang jeg var i job og gik ned, men det er vist også det.
Silly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2009, 22:26   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hmmmmm, så må vi håbe du får en kanon læge når du flytter, for det er jo bla din læge der skal skrive hvilke diagnoser du har med henblik på fleksjob.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2009, 22:27   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Silly Se meddelelser
Jeg har lige brug for et konkret råd:

Jeg er endt på kontanthjælp efter at have stoppet virksomhedspraktik i nogle måneder, hvor jeg fik tabt arbejdsfortjeneste, for at være hos min datter.

Nu ville jeg så melde mig klar til at fortsætte praktikken, men fik at vide at det blev afslået med begrundelse af at jeg nok ikke kunne forventes at komme op på fuld tid.
Har du begrundelsen på skrift ? og har du anket det stop ? der var jo en yder grund til at du stoppede og ikke dig selv og det var en aftale med kommunen så er det faktisk lidt frækt at bare stoppe din ydelse

Citat:
Dermed endte jeg på kontanthjælp.

Så blev jeg ringet op af en (vistnok i kontanthjælpsafdelingen) der ville ha mig til at fortsætte praktikken, men i 1. omgang på kontanthjælp. Hvis jeg så kunne følge planen (som jeg ikke ved hvad er for en plan, for den oprindelige er jo droppet) kunne jeg komme tilbage på revalideringsydelse.
Du skal med det samme forlange aktindsigt og du skal skrive til den sagsbehandler hvad vedkommen mener med at du skal klare en plan og så kan komme tilbage på revaliderings ydelse , hvad er det for en plan og hvordan kan du komme tilbage når de har taget den fra dig fordi den var urelastisk ...

Citat:
Jeg er i den situation at jeg om et års tid skal flytte til København, og chancen for at jeg er færdiguddret til den tid, er minimale....

Mit spørgsmål er så:

Hvad gør en klog?
For det første taler du aldrig med dem mere uden at optage og have en bisdder ved din side, du forlanger aktindsigt så du ved hvad de har skrevet om dig og hvad der er af begrundelser for div ...

Når en sagsbehandler siger noget til dig så beder du om at få det på skrift og med henvisninger til love og § hvis noget lyder underligt så er det som reglen også underligt

Jeg ved ikke hvad du fejler eller hvor meget læge dokumentation du har men mener du at der ligger nok til en fleks så siger du lige ud til dem at du ikke mener du har mullighed for at komme tilbage til det ordinære marked og du gerne vil arbejde hen mod en fleksvisitering og høre hvad de siger til det...

Du sørger for at der er lavet ressourceprofil på dig og at alt foregår efter bogen ..

Citat:

Knokler jeg på, og forsøger at holde mig i praktikken det næste år, så jeg i det mindste kan overleve økonomisk til den dag jeg skal flytte, også selvom det måske lige er i overkanten af hvad jeg kan overskue?
Nej det gør du ikke , du starter hvis det er et krav du taler med din læge om din situation du sygemelder dig sammen med din læge hvis det går galt, du skriver jobdagbog og stopper når din krop siger stop og hele tiden sørger du for at være i dialog med din læge ...

Citat:
Eller skubber jeg på og insisterer på at der sker noget, at jeg får en plan for hvor vi er på vej hen osv, med risiko for at komme tilbage på kontanthjælp med den konsekvens at vi ikke kan blive boende i vores nuværende bolig?
Du gør lige netop det, jeg formoder at det er en sagsbehandler der har sagt det til dig og at du ikke har noget på skrift ?

Og hvis du er syg så hjælper det jo ikke noget , du kan jo ikke arbejde hvis ikke kroppen er med kontanthjælp eller ej ...

Så derfor aktindsigt NU og så videre derfra ved at det er hårdt på kontanthjælp men sådan er det desværre at være syg borger i dk i dag

Citat:
Jeg er sindssyg meget i tvivl, for det letteste er vel på en måde bare at lade året gå, og så fortsætte kampen når jeg ER flyttet, men det vil jo forhale den endelige afgørelse (som forhåbentlig ender med en visitation til flexjob).
I min verden er det springende punkt hvad kan du og hvad kan du ikke , kan du klare 25 timer og en evt revalidering så er det jo det du skal og ellers må det være at arbejde hen i mod fleks , man kan jo altså ikke pille hår af en skaldet og hvad skulle det hjælpe at du kom op i tid hvis du så går ned efter et år
  Besvar med citat
Gammel 22-05-2009, 22:41   #8
Silly
Elsker at være her på K10
 
Sillys avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2009
Lokation: Syddjurs
Indlæg: 79
Styrke: 15
Silly er ny på vejen
Ansøgningen om aktindsigt er sendt idag


Jeg har fået lavet en ressourceprofil på Reva-centret for et års tid siden. Den er ikke entydig.

Jeg fejler faktisk ikke noget fysisk, jeg har OCD og i forbindelse med OCD-en er jeg på 10. år i behandling med lykkepiller. Lykkepillerne gætter jeg selv på er årsagen til at jeg ikke kan overskue ret meget mere, altså det at skulle ringe til en sagsbehandler, eller tage til lægen med en af mine børn, kan stresse mig i flere dage, og jeg har de sidste par år aflyst utallige af den slags aftaler fordi jeg ikke har kunnet magte det. Derudover lider jeg af depressioner når jeg blir presset.

Jeg har også levet er ret belastet liv i mange år, og jeg vil tro at det også har været med til at knække mig og ødelægge min evne til at fungere optimalt.

Som du kan høre er det hele ret diffust - så jeg aner virkelig ikke hvordan jeg kommer videre, for jeg kan fornemme at der virkelig skal nogle heftige diagnoser der vil noget til, før man kommer igennem med en flex-ansøgning.

Jeg havde en godt og udemærket job, men i løbet af nogle år måtte jeg sygemelde mig oftere og oftere med depressioner og når jeg forsøgte at genoptage jobbet måtte jeg gå grædende hjem, jeg forsøgte også i løbet af nogle år at nedsætte min arbejdstid gradvist, til jeg ikke havde råd til at gå længere ned, men det var ikke nok, desværre.

*suk* ja jeg ved som du kan se egentlig ikke engang selv hvad der er galt, det eneste jeg kan konstatere er at jeg ikke magter ret meget, og sådan har det været i 5 år efterhånden.
Silly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2009, 22:50   #9
Silly
Elsker at være her på K10
 
Sillys avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2009
Lokation: Syddjurs
Indlæg: 79
Styrke: 15
Silly er ny på vejen
Hejdjen:

Ja jeg fik det på skrift, der står:

Afslag på revalidering.

Du har d. 22.04.09 ansøgt om at genoptage din revaliderng.

Der er dags dato truffet afgørelse om at give dig afslag på din ansøgning jf. kapitel 6 i Lov og aktiv socialpolitik.

Begrundelse:
Grundlaget for afgørelsen er de oplysninger som er fremkommet under vores samtale d. 05.05.09.

På mødet oplyser du, at du ikke tror at du vil kunne komme op på 37 timer om ugen og derefter blive selvforsørgende. Du tror, at vil kunne arbejde ca 16 timer om ugen, som du gjorde da revalideringen blev afbrudt. Din forventning er således, at du vil kunne varetage et flexjob.

Med baggrund i ovenstående vurdere jeg, at du ikke vil kunne gennemføre en revalidering og efterfølgende blive selvforsørgende.

Lovgrundlag:
Afgørelsen er truffet i henhold til §46 i Lov om aktiv socialpolitik.
Silly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2009, 22:51   #10
Silly
Elsker at være her på K10
 
Sillys avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2009
Lokation: Syddjurs
Indlæg: 79
Styrke: 15
Silly er ny på vejen
Til at starte med var jeg ret chokeret, men efterfølgende tænkte jeg at det måske er en fordel at have på skrift at hun ikke vurdere at jeg vil kunne blive selforsørgende?
Silly er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad kræves der helt konkret viggo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 23-01-2012 13:28
konsekvens for FP at flytte kommune? - konkret info, ikke debat. L.S. Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 22-02-2011 04:44
Fattigdomsgrænse: første konkret forslag! buster Politik og Samfund 4 12-11-2010 19:15
helt konkret kan man ? ace dk Spørgsmål ang fleksjob 5 19-04-2010 16:40
Klar udmelding fra egen læge – konkret vending? Frøken_J Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 28-02-2010 22:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension