K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Er det overhovdet til at få fleksjob?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Er det overhovdet til at få fleksjob? Søger du selv fleksjob ? hvordan går det med det, vil du ud med frustrationer, arrigskab, håbløshed eller hvad der nu kan gribe en efter afslag nummer ? så er dette stedet.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-05-2009, 11:44   #1
glmol
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2008
Lokation: Albertslund
Indlæg: 5
Styrke: 0
glmol er ny på vejen
Efterlysning: Kommuner med fleksjobgaranti efter mind. 18 måneders ledighed

En del kommuner har opdaget, at det er billigere at etablere kommunale fleksjobnår en borger har været 18 måneder på ledighedsydelse. Årsagen er, at folketinget har besluttet, at statsrefusionen til ledighedsydelse bortfalder efter 18 måneders ledighed. Det betyder, at ledighedsydelsen til borgere bliver en ren kommunal udgift. Hvis kommunen vælger at etablere kommunale fleksjob bliver udgiften meget mindre, da staten giver kommunen 65 procent tilskud til fleksjob. Dertil kommer, at kommunerne bruger ca. 25.000 kr til personer, som sendes til anden aktør.

Vi mangler en samlet liste over kommuner, som har indført denne ordning. På nuværende gælder i følgende kommuner: Sønderborg, Billund, Esbjerg, Lolland og Ballerup. Kender nogen andre kommuner, som har indført denne ordning, så skriv et indlæg her. Det er vigtigt at lave en samlet liste for at vise andre kommuner, KL men også Folketinget at der er kommuner som vælger nye løsninger. Beskrivelsen af modellen på lolland kan ses her:

https://polweb.nethotel.dk/Produkt/P...7&ItemId=39402

Sidst redigeret af glmol; 18-05-2009 kl. 11:48.
glmol er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2009, 11:51   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det holder bare ikke helt, for hvis der er FEJL i papirerne, så mister kommunen refusionen, SELVOM den ledige kommer i job.

Så koster det alligevel.

Derfor vil det fortsat være billigere for en kommune at holde borgeren på kontanthjælp med loft end at betale 20.000 kroner i løn for et fleksjob.

Refusionen genoptages først efter 3 år.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2009, 11:59   #3
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Citat:
Størstedelen af disse personer ser ikke længere sig selv som en brugbar arbejdskraft. De har mistet troen på en tilbagevenden til arbejdsmarkedet, har ikke længere blik for egne ressourcer, har et meget ringe eller slet intet netværk. De har ændret døgnrytme i en sådan grad at en normal mødetid synes vanskelig og endelig har de skabt en uoverstigelig barriere af undskyldninger og forklaringer på, hvorfor de ikke er i stand til at udfylde en stilling – dette sidste i forsøg på at undgå nye nederlag.
ja efter 5 år udenfor...er det sgi ikke så let mere...det er ikke undskyldninger men ren og skær udmattelse og bekymringer der driver ledige fleksere med ændringer , rådighedvurderinger og kritik af os hele tiden... ...

Citat:
vil den enkelte sagsbehandler blive frigjort til varetagelse af øvrige opgaver og således kunne medvirke til at nedbryde denne tilstand af håbløs uforanderlighed omkring de ledige fleksjobvisiterede borgere. En tilstand der smitter og følgelig let påvirker nytilkomne.
ja sæt os fri som har været ledige i mange år og aldrig fået hjælp til at komme i fleksjob...eller giv os et fleksjob...men ikke et midlertidigt fleksjob...ved I hvor hårdt det er at starte på en ny arbejdsplads og så når man er integreret så skal man ud igen...

kender nogle der har været i kommunale fleksjob ...midlertidige...så går der lige 8 måneder og så bliver de fyret...dem der er på kontanthjælp når så lige ikke... at få de 9 måneder så de kan få ledighedydelse....

Mon det er planlagt...

Ellers så syntes jeg det kan være en god idee men det virker lidt som kassetænkning og ikke særlig godt for mit vedkommende ...da jeg ikke bryder mig om at skulle i fleksjob hvert år i et nyt sted...

Sidst redigeret af Stella; 18-05-2009 kl. 12:07.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2009, 14:17   #4
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
" Jøsses" anede ikke at denne ordning eksisterede - jeg vil være der som en mis med tilbagemelding , hvis min kommune anbefaler denne løsning til mig , som beskrevet tidligere er jeg faldet for ledighedsydelses-reglen 60,5 år , så skulle jeg havne i denne " nye ordning" grundet ledighed er der stadig kun kontant hjælp at leve for bagefter, da jeg ikke kan spare " arbejdstid op" nu hvor jeg har brugt retten til ledighedsydelse 1/2 efter det fyldte 60 år.

Sidst redigeret af maruus; 18-05-2009 kl. 15:42.
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2009, 14:43   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg ville ikke have noget problem med at tage et job på den måde (hvis kroppen vil ) men man skal nok ikke glemme at mange flekser har problemer som social forbi angst depression osv ...


Og jeg gad godt se den der psykisk kunne holde til det hvis der er problemer med psyken i forvejen ... , altså det skift der kan komme med at blive udlånt til private firmaer være i job i 12 måneder miste det og så tilbage til job igen et andet sted miste det og så tilbage igen... selvfølgelig kan man håbe at det bliver et permanet job (som beskrevet i skrivelsen ) men jeg tillader mig nu at tvivle

Men ideen i sig selv er god nok , bare synd det igen er kommunes økonomi der motivere til dette og ikke det at man sætter mennesket først
  Besvar med citat
Gammel 18-05-2009, 15:07   #6
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Heller ikke jeg ville have problemer med et sådan job i kommunen, alle mine forsøg på at komme i fleksjob i min kommune er strandet ( For gammel - lad være med at søge - vi har allerede et problem med alt for " gamle " medarbejdere - det er ikke sikkert du overhovedet får et svar osv.osv.) sagt til mig mundligt - men jeg kan lide klare svar- så jeg ved hvad jeg har at forholde mig til.
Det skal dog siges at " en hel del job på deltid" i kommunen er søgt, gennem det sidste 1/2 år men helt uden resultat.
Jeg skal til samtale med flekskonsulent om nogle dage ... og vil tage
denne for mig helt nyt oplysning om ordningen med . Det er trods alt bedre at tjene en løn 9-12 mdr. med pension-osv...... end det er at modtage kontanthjælp.

Og jeg vil give dig ret Hejdien, det kræver en del psykisk overskud - er jo noget i retning af at være " vikar" i et vikarbureau.
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2009, 09:31   #7
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Jeg kunne slet ikke overskue at skulle have fleks på "vikarbasis", så ville man da for alvor(hvis det snart kan blive mere alvor) blive kørt helt af sporet.

Jeg synes også det er et glanseksempel på hvordan kommunen "forvalter" i forvejen svage borgere, for ussel mammon. Man er bare en del af et regnskab, der helst skal tjene penge til kommunen.

Hvor er mennesket henne her. Jeg vil også afvente om det vil være kommunens løsning med mig, efter jeg er blevet syltet i lang tid.

Det er jo en snedigt udtænkt plan til at tjene penge og fastholde folk i systemet.

Hvad er forskellen på ledighedsydelse og kontanthjælp?

mvh Frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2009, 09:34   #8
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
i Viborg har man lavet denne ordning...så kan vi bruges på den måde...bare det ikke er stik i rend dreng...og ikke tvang men på samme vilkår som de andre med faste opgaver og med skånehensyn hvis man ikke kan gå langt eller andet. OG IKKE VIKAR ARBEJDE...men fast arbejde med stabilitet.

jeg ville da gerne hjælpe men det skal ikke være en almisse.

Citat:
Idéen er, at korpset skal være for mennesker, der ikke har så meget arbejdsevne tilbage. De kan så eksempevis gå ture med de gamle på plejehjemmene, hjælpe til ved måltiderne og passe telefon.
http://www.dr.dk/Regioner/Vest/Nyhed...9.htm?rss=true

Sidst redigeret af Stella; 19-05-2009 kl. 09:40.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2009, 11:06   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
jeg ved ikke jeg er en af dem der har været ledig i mange år inden det lykkedes mig at komme i job (et jeg selv fandt og som gjorde det værre med helbreddet ) men i det store og hele så ville jeg heller ud og arbejde for kommunen med et job jeg kunne klare kontra at gå hjemme, så jeg syntes det er en god ide og er sådan set ligeglad med kommunens motivation ...


MEN det beviser bare min teori om at for kommuner og stat er det totalt hult når man siger mennesket først .. det viser det jo tydeligt , der er ikke job til fleksere i det offentlige hvis man ringer på et job .. men når der kan spares/tjenes penge på det så laves der job ....

Skulle det vise sig at jeg skulle forblive i fleksjob så ville jeg have det fint med at arbejde for kommunen i et FAST job ...

Det er jo ikke første gang vi har snakket om det herinde , vi havde den oppe for et par år siden , og tænk hvor meget en flesker kunne lette dagen og vejen for mange et kommunalt sted...

He he vi kunne kopiere alle de aktindsigter de syge borger beder om , det magter de jo åbenlyst ikke selv på kommunen .. der er masser af steder i det offentlige hvor flekser kunne være den ekstra hånd som mange andre ansatte ville blive glade for kunne lette deres hverdag ...
  Besvar med citat
Gammel 19-05-2009, 11:16   #10
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Citat:
Hejdien skrev :Skulle det vise sig at jeg skulle forblive i fleksjob så ville jeg have det fint med at arbejde for kommunen i et FAST job ...
hvis ikke det er et fast job så betyder det et nyt job hver gang man skal rådighedsvurderes ...det ville jeg ikke kunne udstå...men et fast job hvor man kender dem der er der og det er en fastansættelse og ikke 8 måneder og så ud af vagten indtil næste job...

MEGET VIGTIGT.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Brev fra ankestyrelsen om op til 10 måneders sagsbehandling JRSeat Nyt fra Ankestyrelsen 17 10-11-2013 09:14
Overskridelse af 3 måneders frist førtidspension NilsD Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 29-05-2013 12:19
hvad sker der efter de12-18"s ledighed ?? annech Spørgsmål ang fleksjob 9 05-02-2012 02:45




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension