K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-05-2009, 06:21   #1
Supercarla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2008
Lokation: Hedensted
Indlæg: 172
Styrke: 16
Supercarla er ny på vejen
Question Hjælp til kørekort?

Hej alle
Jeg er relativt ny her... -Men holder mig ikke fra og skrive alliogevel

Jeg tænkte på om der er en måde man kan søge om kørekort betalt?

Jeg er førtidspensionist. Jeg fik først min diagnose samt medicin i 21 års alderen....

Da jeg var 19 prøvede jeg og tage kørekort (umedicineret) Det gik ikke... Jeg kunne ikke bestå teorien, fordi jeg ikke kunne koncentere mig i lokalet... Jeg mistede fuldstændig overblikket, glemte og høre efter, blev hurtigt stresset, angst osv... Så jeg bestod aldrig

Nu har jeg fået mere ro på mit liv. Jeg er først og fremmest medicineret, hvilket gør en STOR forskel! Jeg er blevet førtidspensionist, hvilket gør jeg ikke er stresset af kommunen mere...Jeg har trænet og 'lært' de mest basale ting som at stå op om morgenen, rydde op, huske aftaler osv.. Nu har jeg fået så meget styr på mit liv, at jeg har overskud til og lære mere

Jeg kunne vild godt tænke mig og have kørekort. Det ville give mig meget frihed... Jeg er dårlig til busser, der skal tjekkes tider, huskes tider, vurderes hvor lang tid det tager og gå hen til bussen, være sammen med alle menneskerne osv... alt dette gør jeg ikke orker og tage bussen. Jeg er fuldstændig brugt for energi når jeg endelig når frem.

Men havde jeg et kørekort, kunne jeg komme frem uden så meget stress( Er super-stress- overfølsom)

Problemet er bare, at jeg ikke har pengene til det...

Er der evt en § man kan søge betalt kørekort under? Jeg ved godt de ikke kan give det gratis, men synes det er så surt, når jeg har betalt fuld pris for det en gang, men ikke kunne pga jeg var umedicineret.

En anden ting er om man kan få ekstra støtte til at tage det? Evt min støtte/kontaktperson med? Til og læse og forstå teoribogen med mig, hjælpe mig når jeg mister koncentrationen ( Sådan en som børn har i skolen, støttepædagog eller hvad de hedder)

Nogen der ved om der er mulighed for det, når man jo har prøvet en gang, hvor man har betalt, men ikke kunne gennemføre pga sit handicap?

Ville hjælpe mig meget, når jeg skal til undersøgelser, psykiater, neorolog osv.-Har det betydning?

Jeg er ødelagt flere dage når jeg skal til psykiater, neorolog, speciallæge mm pga det stress med bussen...

Det ville virkelig forbedre min livskvalitet meget..

Venligst Supercarla
Supercarla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2009, 09:45   #2
Kvinde30
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-01 2009
Indlæg: 10
Styrke: 16
Kvinde30 er ny på vejen
Prøv at google "serviceloven § 100".
Det er noget om "merudgifter ved handicap", som jeg formoder din lidelse hører under. Der kan man forsøge at få dækket særlige udgifter pga. sit handicap, udgifter man ellers ikke ville have haft. Tror kommunen vil mene, at du normalt også ville have haft udgifter til kørekort, men du kan måske få hjælp til støtte person osv.

VH
Kvinde30 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2009, 11:00   #3
Supercarla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2008
Lokation: Hedensted
Indlæg: 172
Styrke: 16
Supercarla er ny på vejen
Ja tænkte bare om der var en mulighed for at slippe udenom det meste egenbetaling, nu når jeg jo har betalt en gang og ikke kunne pga mit( på det tidspunkt uopdagede) handicap....?
Supercarla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2009, 13:35   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Måske du skulle tage en snak med lægen først.

Jeg tvivler på, at køreskoler vil gøre det gratis, men måske du kan lave en særaftale med en, hvis du forklarer din baggrund.

Du kan måske også spørge, om de har en afdragsordning, som du kan magte.

Du kan købe en dvd, hvor der er teorispørgsmål. Den kan du bruge derhjemme, så klarer du måske nemmere teoriprøven.

Køreskolerne har en hjemmeside, hvor du kan læse mere om det.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2009, 14:41   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Supercarla Se meddelelser
En anden ting er om man kan få ekstra støtte til at tage det? Evt min støtte/kontaktperson med? Til og læse og forstå teoribogen med mig, hjælpe mig når jeg mister koncentrationen ( Sådan en som børn har i skolen, støttepædagog eller hvad de hedder)

Nogen der ved om der er mulighed for det, når man jo har prøvet en gang, hvor man har betalt, men ikke kunne gennemføre pga sit handicap?

Ville hjælpe mig meget, når jeg skal til undersøgelser, psykiater, neorolog osv.-Har det betydning?

Jeg er ødelagt flere dage når jeg skal til psykiater, neorolog, speciallæge mm pga det stress med bussen...

Det ville virkelig forbedre min livskvalitet meget..

Venligst Supercarla
Hej det er forskelligt hvordan og hvor man søger i en kommune. Bor du i Hedensted? Synes jeg kan læse ud fra en af dine tidligere indlæg herinde.

Bor du i Hedensted kan du læse om socialpædagogisk støtte her i denne link: http://www.hedensted.dk/page25689.aspx

Du kan ringe til handicapafdelingen på tlf. 79 75 50 00 og nævne, at du ønsker støtte. Link: http://www.hedensted.dk/page25129.aspx
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2009, 15:01   #6
Supercarla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2008
Lokation: Hedensted
Indlæg: 172
Styrke: 16
Supercarla er ny på vejen
curls du har helt ret

Jeg har en kontaktperson, spekulerede bare på om jeg måtte 'bruge' hende som støtte i forhold til det.... om jeg måske kunne have hende med til prøven.... Selvfølgelig ikke for at løse mine opgaver, men gi mig et los når koncentrationen svigter;-) Måske man kunne gøre det i et rum uden andre?

Mit problem er at de andre forstyrrer mig... Jeg hører ens klikken med kuglepen, ser derover og tænker at det da lyder træls... hmm også mærkelig måde hun sidder på.. Måske hun har trælse bukser på... Næ det er da de bukser jeg har ledt efter. De er bare vildt fede... Hmm måske jeg kunne få tid til og købe dem i morgen... Nej der skal jeg jo til min venindes fødselsdag... Å nej har glemt og købe en gave... Hvad skal jeg dog give hende.... osv osv osv

Kan du se hvor lang tid der er gået ?-g- Jeg har ikke fået 10 spørgsmål med....

Og så synes jeg et eller andet sted det er træls og skal betale igen... Følert lidt jeg er blevet snyt, pga min manglende medicin-g-

Det ville have gjort mit liv helt anderledes hvis de bare havde taget fat da de fik de første mistanker om at der var noget galt i folkeskolen....

Så synes de har snydt mig for de penge-g- ved godt det ikke er rimeligt, men føler bare jeg har mistet så meget pga der ikke blev gjort noget dengang.... Fordi der ikke var nogle der gad tage ansvaret for det....

nå ikke det det handlede om...
sorry ;-)
Supercarla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2009, 15:17   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Nååå så du har allerede en kontaktperson... :-) Så havde jeg nok læst forkert...

Sig mig har du selv måttet betale for at have din kontaktperson til at støtte dig? Synes det lyder lidt underligt. Kommuner har jo puljer som de skal bruge til disse formål som netop støtte som socialpædagog.
Synes du må kontakte handicapafdelingen, hvis du gerne vil have mere støtte.

Jeg tror næsten, du sagtens kan bruge din kontaktperson som støtte til feks. teoriundervisningen. Man kan få en snak med kørelæreren om det. I min tid havde jeg feks. brug for at få teoriprøven alene pga. mit meget nedsatte hørehandicap. Jeg fik al den støtte, jeg havde brug for efter aftale med kørelæreren. Han gav mig den tid, jeg havde brug for. Også ekstra køretimer pga. mit syn.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2009, 15:53   #8
Supercarla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2008
Lokation: Hedensted
Indlæg: 172
Styrke: 16
Supercarla er ny på vejen
Nej nej du har misforstået mig;-) Jeg HAR en kontaktperson ('fået' af kommunen)

Så er det vidst på plads-ss-

Ok jeg ville bare høre om man kunne få 'sær-regler' til kørekort også;-)

Det med at betale er jo fordi jeg HAR prøvet (uden medicin og viden om mit handicap)
Pga mit handicap kunne jeg ikke.... Jeg havde betalt alt over 11000

Så tænkte jeg om når nu man havde betalt dengang om man ikke kunne få en chance til- hvor noget blev betalt pga man jo ikke kunne med handicappet? Forstår du?-gg- lyder underligt men hvis muligheden var der
Supercarla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2009, 17:47   #9
fiemie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2005
Alder: 51
Indlæg: 160
Styrke: 19
fiemie er rigtig godt på vej
Hej!

Desværre tror jeg ikke der er nogle særregler om hjælp til kørekort. Har i hvert fald aldrig hørt om det andet end i forbindelse med AMU-kurser og sådan, hvor man skal "opgraderes".

Har selv taget kørekort som voksen og med handicap, mest fysisk, det var dyrt - betalte selv - og hårdt, men godt at have det nu. Er selv på pension (36 år gammel).
Ikke fordi det rager mig, men har du råd til en bil, når du er på pension? Der er jo ikke meget ved at have kørekort uden bil. Har da kun bil fordi jeg er gift med en, der kan arbejde. Det er dyrt med forsikring, vedligeholdelse, benzin o.s.v.

Jeg kan sagtens forstå din fornemmelse af at føle dig "snydt". Men, sådan er livet jo desværre, og det er ikke en menneskeret at have kørekort. Ved godt jeg kan lyde lidt hård, men jeg kan ikke se hvilken begrundelse kommunen (eller hvem det skulle være) kan have for at give dig kørekort. De vil jo som regel kun gøre sådan noget, hvis de får noget ud af det selv.

Og har du tænkt på at man jo også skal koncentrere sig meget, når man kører bil. Man kan ikke bare sidde og kigge på om nabo-billisten har en fed trøje på eller sådan noget,
Hvad siger din kontaktperson til dine planer og hvad siger din læge, må du køre med den medicin du får?

Puha, ved det er mange ting at tænke over. Men, det er sgu alvorligt at blive sluppet ud i trafikken - det skal man ikke undervurdere.

Hilsen Fiemie
fiemie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2009, 06:06   #10
Supercarla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2008
Lokation: Hedensted
Indlæg: 172
Styrke: 16
Supercarla er ny på vejen
hej fiemie
Ja har også en mand, så vi har bil;-) Desværree kan han jo ikke køre mig til undersøgelser mm, han er jo på arbejde...

Kender flere i min situation der har kørekort, så håber ikke det er det store problem...

Min medicin har også hjulpet meeeeeeget på det, heldigvis:-)

Ja, ved godt det nok er urimeligt og tænkte nok det ikke kunne lade sig gøre, men man bliver positivt overrasket engang i mellem, heldigvis;-)

Ved jo heller ikke om det er nødvendigt med støtten, det jeg skrev var bare sådan det var da jeg prøvede, men igen, det var jo uden medicin og alt den 'træning' jeg har gjort for at leve så normalt som muligt-s-

Fordelen ved at få en diagnose, er jo at man endelig har noget og forholde sig til og finde ud af hvad der præcist går galt... Så ved man hvad man kan arbejde med....

Supercarla
Supercarla er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
medicin og kørekort dadi1145 Dit og Dat 32 08-09-2009 23:52
Kan jeg eje en bil uden kørekort? Supercarla Alt det andet 9 09-06-2009 10:06
hjælp til kørekort knudsen Alt det andet 5 09-03-2009 23:50
§100 / fornyelse af kørekort ? perbeer Alt det andet 17 19-01-2009 16:28
Kørekort og medicinering? Anne C. Dit og Dat 8 24-03-2008 16:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension