K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-04-2009, 10:25   #1
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Hesten stod stille

og kommunen rider ikke samme dag de sadler.

Jeg indgav ansøgning om FP § 17 d. 4-11, og i dag d. 27-4 underskriver jeg min RP.

Jeg sendte den jo retur d. 5-2, den havde i første omgang er par graverende fejl og ingen på kommunen havde fortalt mig at jeg bare skulle kommentere på et stykke papir.

Den kom så tilbage i fredags med lidt rettelser, der er stadig fejl, men dem skulle jeg så bare lige skrive på et A4 ark.

Hvilken betydning får det for mig at de kegler rundt??

Den 3 måneders frist er jo for længst overskredet.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2009, 11:07   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
at kommunen ikke kan finde ud af det og kegler rundt burde ikke have nogen konsekvenser for dig , de skal bare se at blive færdige at de ikke for længst har lavet den ressourceprofil vidner bare om en grad af sjusk ...


Har du ikke modtaget et brev om hvornår du kan påregne at din sag bliver behandlet ?

Du kan evt prøve at skrive til din sagsbehandler og gøre opmærksom på at der i loven står ...

Citat:
§ 3. Kommunen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.

Stk. 2. Kommunen fastsætter en frist for, hvor lang tid der må gå, inden der skal være truffet en afgørelse. Hvis denne frist ikke kan overholdes, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.
kilde https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=121097

Citat:
Skriv til hende noget i stil med , jeg gør opmærksom på at jeg den 4-11-08 søgte pension på forliggende grundlag § 17

det fremgår at der er en behandlingstid på 3 måneder , nu har jeg så ventet i snart ½ år og vil derfor i henhold til retssikkerhedsloven § 3 stk 2 gerne oplyses om hvornår man agter at behandle min sag og hvor længe der går endnu, samt have oplyst hvorfor man endnu ikke har behandlet sagen.

Da min sag skal afgøres på forliggende grundlag burde der ikke være nogen grund til at trække min sag yderligt og den eneste grund jeg kan se er at kommunen ikke har lavet den lovbefalet ressourceprofil og derfor nu har travlt med at få lavet det ...

Dette vil jeg gerne have bekræftet ...
  Besvar med citat
Gammel 27-04-2009, 11:46   #3
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Husk Maj-Britt, at HVIS din §17 bliver godkendt, og du får en pension, så skal de betale FP med tilbagevirkende kraft fra efter de 3 måneder er udløbet, også selv om du har fået kontanthjælp i den periode, eller anden form for støtte.

Ligeledes SKAL du have en skriftlig begrundelse der forklarer HVORFOR det tager mere end 3 måneder, og et tidspunkt for hvornår de forventer at have den færdigbehandlet.

Det er alt sammen lovstof...
  Besvar med citat
Gammel 27-04-2009, 12:01   #4
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Stoooooooooooop

Du skal IKKE bare vedlægge et papir med kommentarerne.

De S K A L skrives på resourceprofilen, ellers vedhæfter kommunen bare dine papirer og så kommer kommentarerne ikke ind under de relevante afsnit.

ALLE RETTELSER SKAL SKRIVES IND DE RIGTIGE STEDER.

Men må give dem - det var ski godt forsøgt.
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2009, 12:31   #5
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af lena Se meddelelser
Du skal IKKE bare vedlægge et papir med kommentarerne.

De S K A L skrives på resourceprofilen, ellers vedhæfter kommunen bare dine papirer og så kommer kommentarerne ikke ind under de relevante afsnit.

ALLE RETTELSER SKAL SKRIVES IND DE RIGTIGE STEDER.

Men må give dem - det var ski godt forsøgt.
Husker godt at der ved min resourceprofil også bare var medsendt et papir med "kommentarer til resourceprofilen"... der var dog også et lille afsnit i selve profilen ved hvert emne, hvor der stod "borgerens kommentarer", og der skrev jeg da mit ind... er også meget nemmere at forholde sig til på den måde.

Jeg lavede dog i samarbejde med min kæreste også en udførlig gennemgang af en hverdag i mit liv... skrev alt ned hvad jeg havde af dagligdagsproblemer, hvad der forsagede dem, hvordan jeg reagerer på dem osv...

Det er meget sjældent synes jeg nemlig, at sagsbehandlere og andre kommunale får alle de små ting i dagligdagen med, som de bare tror intet betyder, men som for os andre er meget af det der gør at vores sygdomme er et fuldtids job 365 dage om året.

Min skrivelse var på ca. 10 maskinskrevne A4 sider tror jeg, som jeg udtrykkeligt bad sagsbehandleren vedhæfte sagen, så visitation og nævn kunne læse den... for det er i den at man kan nå ind til følelsesregistret hos læseren... alt det andet i profil og sag er bare kolde tørre facts og hård dokumentation, og jeg fandt det vigtigt, at de fik den anden side med i det også.

Om det så har haft en effekt aner jeg ikke, men skadet har den i hvert fald ikke.

Men den indeholdt alt fra ture i byen, fremmede ved døren, tankemylder, selvværd, selvtillid, kommunal psykisk terror, sagsbehandlerens inkompetence og samarbejdsproblemer... ja alt muligt... alt hvad der gjorde, at min energi til dagligdagen blev ædt op af unødvendige ting, som kunne lette når jeg fik ro.

Sidst redigeret af Razmo; 27-04-2009 kl. 12:36.
  Besvar med citat
Gammel 27-04-2009, 12:34   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det kommer nu an på om den §17 ansøgning er indgivet som en ansøgning på forliggende grundlag...

Hvis ikke den er det..ja så har de masser af tid til at behandle den før de evt lader den overgå til behandling efter reglerne om førtidspension...

En alm §17 ansøgning skal jo behandles efter alle regler i den sociale lovgivning...

En §17 ansøgning på forliggende grundlag....ja den må kun tage 3 måneder...og de skal alene tage stilling til spørgsmålet om pension...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2009, 12:35   #7
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Grunden

til jeg går i baglås er, at Odense Kommune bare vedhæftede mine rettelser - uden at rette de fejlagtige oplysninger i resourceprofilen, og uden at kommentere hvorfor de skrev modsat hvad jeg sagde.

Det betød at så simpel en ting som min reele arbejdstid før sygemelding stod forkert, og at nævnet ikke kunne gennemskue min arbejdstid, mv.

Min ressourceprofil var rodet, og tegnede et helt forkert billede af arbejdstid, sygdomsforløb osv osv.

Så alle usandheder/fejl skal dementeres umiddelbart efter hvert afsnit - ellers ryger overblikket!
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2009, 12:43   #8
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Det kommer nu an på om den §17 ansøgning er indgivet som en ansøgning på forliggende grundlag...

Hvis ikke den er det..ja så har de masser af tid til at behandle den før de evt lader den overgå til behandling efter reglerne om førtidspension...

En alm §17 ansøgning skal jo behandles efter alle regler i den sociale lovgivning...

En §17 ansøgning på forliggende grundlag....ja den må kun tage 3 måneder...og de skal alene tage stilling til spørgsmålet om pension...
Jeg troede kun at §17 netop VAR beregnet til at nævnet skal tage stilling på foreliggende grundlag!? ... vil det sige, at man kan sige, at man ønsker at rejse en §17 sag, når oplysningerne IKKE er indhentet så?

Tjaa... det kan man vel egentligt... men så er det ikke nogen dissideret del af §17 loven så, og må derfor bare være borger og sagsbehandler der bliver enige om at indhente flere oplysninger inden der søges på en §17?

Jeg kan nemlig ikk efinde noget andet om §17, end at når den rejses, så har de 3 måneder, og må ikke indhente flere oplysninger.

Sidst redigeret af Razmo; 27-04-2009 kl. 12:47.
  Besvar med citat
Gammel 27-04-2009, 12:46   #9
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af lena Se meddelelser
til jeg går i baglås er, at Odense Kommune bare vedhæftede mine rettelser - uden at rette de fejlagtige oplysninger i resourceprofilen, og uden at kommentere hvorfor de skrev modsat hvad jeg sagde.

Det betød at så simpel en ting som min reele arbejdstid før sygemelding stod forkert, og at nævnet ikke kunne gennemskue min arbejdstid, mv.

Min ressourceprofil var rodet, og tegnede et helt forkert billede af arbejdstid, sygdomsforløb osv osv.

Så alle usandheder/fejl skal dementeres umiddelbart efter hvert afsnit - ellers ryger overblikket!
Så vidt jeg ved har kommunerne ikke pligt til at rette fejl... de kan tilskrive rettelser, men må ikke fjerne noget uden borgernes samtyge.

Fordelen ved at indføre det i selve kommentarerne i profilen er så, at de MÅSKE retter evt. fejl... men meninger og holdninger behøver de ikke rette i, og de bliver blot tilføjet som DINE meninger og holdninger.

Da jeg fik min resourceprofil stod der, at jeg kunne læse den igennem, og tilskrive evt. fejl og tilføjelser... hvis de IKKE var enige med mig, ville mine indsigelser blive tilføjet som bilag til resourceprofilen, hvilket altså vil sige, at de i Næstved Kommune RETTER fejl, hvis de er enige med borgeren... ellers ryger de bare ind som ført nævnt billag.
  Besvar med citat
Gammel 27-04-2009, 13:03   #10
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det at man kan forlange at få taget stilling til pension på forliggende grundlag...er en undtagelse i §17...

Normalt skal alle muligheder i den sociale lovgivning undersøges...

Hvis du kigger efter...så står det i §17...

Citat:

§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=20625#K3
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad kan vi stille op ? Birkes-musen Politik og Samfund 8 02-01-2012 11:14
Hvad skal jeg stille op? Bertha65 Alt det andet 34 13-04-2011 20:27
Stille protest fra Svendborgensere buster Politik og Samfund 4 21-03-2011 10:49
Min Sag står Stille Kimmo89 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 10-03-2009 22:34
Faldt af hesten i 2000 - venter stadig på pension zuza Politik og Samfund 1 20-02-2008 13:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension