K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-04-2009, 02:13   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation Lægernes rolle i sociale sager

Ja, det er jo ikke kun lægekonsulenternes rolle, der er interessant, men også "arbejdsdelingen" mellem dem.

Jeg har kun valgt eet afsnit, som især er væsentligt, men jeg kan helt klart anbefale, at man læser hele skrivelsen.

Citat:
Skrivelse med orientering om lægers rolle i sager om førtidspension

(Til samtlige kommuner m.fl.)


Citat:
Nogle borgere har den oplevelse, at lægekonsulenten har » tilsidesat « andre lægers erklæringer eller vurderinger.

Ovenfor er beskrevet hvad kommunen kan gøre, hvis en praktiserende læge eller speciallæge i strid med retningslinjerne har anført synspunkter om borgerens ret til sociale ydelser i sin lægeattest. Hvis kommunen beslutter at indhente flere oplysninger om borgerens helbred, kan den - når det er praktisk muligt - give borgeren mulighed for at vælge mellem flere læger inden for samme speciale.

Nogle borgere oplever også, at lægekonsulenten har afgjort deres førtidspensionssag, hvilket klart strider mod retningslinjerne. Disse situationer kan undgås ved, at kommunen klart og tydeligt informerer borgeren om, hvem der har truffet beslutningen og på hvilket grundlag.

Borgeren skal kunne læse ud af oplysningerne i sagen, hvorfor kommunen eventuelt ikke når frem til de samme vurderinger og konklusioner, som en samarbejdspartner fx en læge er nået frem til, selv om de samme beskrivelser lægges til grund.

Socialministeriet kan oplyse, at Arbejdsskadestyrelsen og Den Sociale Ankestyrelse ud fra princippet om meroffentlighed har valgt at give borgeren mulighed for at læse lægekonsulentens udtalelse. Tilbuddet gives på borgerens anmodning og efter at sagen er afsluttet. Det kan fremme borgerens forståelse af arbejdsdelingen mellem lægekonsulent og sagsbehandler, hvis borgeren får mulighed for at læse lægekonsulentens udtalelse.

Efter arbejdsevnemetoden skal kommunen forsøge at etablere et samarbejde med borgeren baseret på dialog. Hvis borgeren løbende under sagens forløb gøres bekendt med indholdet i de indhentede oplysninger og kommunens vurdering af oplysningerne, vil borgeren ikke få indtryk af, at lægekonsulenten har afgjort sagen, eller at kommunen har tilsidesat lægernes vurderinger.

Relevante beskrivelser af borgerens helbredsforhold må naturligvis ikke tilsidesættes, men skal indgå i dokumentationen som grundlag for afgørelsen. I sidste ende er sagsbehandlerens konkrete henvisninger til de individuelle ressourcer, udviklingsmuligheder og jobmuligheder helt afgørende for, at den socialfaglige helhedsvurdering bliver gennemskuelig for borgeren.

https://www.retsinformation.dk/Forms...id=19809&exp=1

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2009, 06:53   #2
Maybe
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2009
Indlæg: 65
Styrke: 16
Maybe er ny på vejen
Men...........

Ombudsmanden har i 2005 kontaktet Socialministeriet og skrevet, at Socialministeren ikke har hjemmel i lov til denne skrivelse. Det bruger (nogle) kommuner gladeligt når man henviser til orienteringsskrivelsen som begrundelse for, at de ikke behøver at følge den!

Er det rettidig omhu at Socialministeren siden 2005 har vidst dette, og endnu ikke ændret i komma??????

Ombudsmanden? - Det ser han ikke anledning til at undersøge nærmere

Sorry mit morgensure opstød
Maybe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2009, 10:17   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Maybe du vil se i en del andre tråde herinde at du ikke er den eneste der har morgensure opstød omkring ombudsmanden og det han har skrevet omkring dette og lovligheden ....

Desværre er det heller ikke til at råbe hverken politikkere eller organisationer eller andre op omkring det.

Det virker lidt vanvittigt at man sender noget sådan rundt til kommunerne og folk bruger det i deres sag for blot at få ombudsmandens ord lige i nakken ...

Jeg syntes ikke at man kan andet end konkludere at det er de syge og de handicappede der igen igen oplever deres retssikkerhed bliver krænket , hvordan har de tænkt sig at vi skal kunne finde ud af noget når ingen andre kan ...

Næææ klare LOVE og REGLER og ikke kun bekendtgørelser må og skal være et must ...
  Besvar med citat
Gammel 02-06-2009, 12:30   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation Jens Bang om lægers rolle

Jens Bang svarer en praktiserende læge om arbejdsevne, sygedagpenge osv.

Jens Hilden skriver:

Citat:
Men der er ikke meget optimisme at spore i JB's beskrivelse af sundheds- og socialvæsenets »elendighedsmaskine«. Det ligner faktisk selvopfyldende profetier, og man får den tanke, at JB også selv bidrager til opfyldelsen.

JB er nemlig psykiatrisk lægekonsulent ved Jobcenter Sygedagpenge i Københavns Kommune. Drivkraften bag denne kommentar er, at praktiserende læger i København i stigende grad er frustreret over sagsbehandlingen i jobcentrene i kommunen, og det ikke mindst i forhold til sygedagpengeopfølgningen [2]. JB skulle måske begynde med at tage ansvar for fremtiden der! JB er ikke blind for, at jobcentret er et af tandhjulene i elendighedsmaskineriet med en ukonstruktiv dialog og en ukritisk brug af arbejdsprøvninger.

http://www.ugeskriftet.dk/portal/pag...09_171_23_1959

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2009, 14:20   #5
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
JB skriver i svar...

Citat:
Dette er baggrunden for, at jeg - i ideologikritisk forstand - konkluderer, at psykiatrien (ansvarligt speciale) legitimerer en elendighedsmaskine, som fritager de sociale myndigheder for en særdeles påtrængende stillingtagen til kvaliteten af det sociale arbejde.
????

Hallo det er ham der sender alle til psykiater fordi han latterliggører alle fysiske sygdomme til det reneste ingenting. så det er ham der fortsætter
elendighedsmaskinen som han så hånligt kalder syge menneskers fremtid
.

Han er meget underlig...han sidder og dømmer folk selv...bagefter kritiserer han sig selv...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2009, 14:37   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Følgende er skrevet til Ombudsmanden

Kære Ombudsmand.
Undertegnede har i en årrække befundet mig i den sociale Verden grundet alvorlig sygdom. Er i dag modtager af den højeste pension efter reglerne før 2003. Derved er mit erfaringsgrundlag større end normalt.

Men jeg kan se at du som Ombudsmand indirekte har bragt mange mennesker i forfærdelige situationer. Her tænker jeg på den modsat rettet signalgivning som er beskrevet under www.k10.dk under følgende ling: http://www.k10.dk/showthread.php?p=62458#post62458

Da jeg stadig er overbevist om at Ombudsmanden er både seriøs og objektiv, bedes du hjælpe mig med en udredning af det beskrevne.

Dit svar vil blive offentliggjort på www.k10.dk

Med venlig hilsen

Peter Hansen
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Er du bisidder i sociale sager? phhmw Alt det andet 0 21-11-2012 16:17
fagforening drukner i sociale sager. Stella Politik og Samfund 1 26-02-2008 17:30
Lægers rolle i sager om førtidspension Hejdien K10 Nyheder 0 27-09-2007 09:31
Advokathjælp nødvendig i sociale sager Metro Nyt om loven 5 10-06-2007 17:53
Lægers rolle i sager om førtidspension Stella Nyttigt at vide for Førtidspensionister 0 07-01-2007 14:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension