K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-04-2009, 18:03   #1
OJO
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 05-04 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 17
Styrke: 15
OJO er ny på vejen
Billig alternativ invalidebil

Hey

Vil bare lige dele mine erfaringer med "indvalidebil" I august sidste aar kom jeg til skade med mit ben. De foerste par maaneder laante jeg en trillet knallert af en ven (snydeheldigt jeg kendte en som havde arvet en og beholdt den for sjovt)

Da jeg bor lidt ude paa landet og jeg derfor havde store problemer naar jeg fx. skulle paa sygehus, til moede med kommunen, koebe ind, besoege venner osv. var knallerten ligesom ikke optimal. Jeg skulle bruge en bil.

Jeg kunne ikke koere med alm. gear og skulle ogsaa helst ha' en med drejesaede for at komme ind. Da det umiddelbart saa udsom om jeg ville "komme mig" inden for overskuelig tid vidste jeg at det ville vaere meningsloest at ansoege om indvalidebil. Altsaa maate jeg ud og investere i en bil som midlertidig loesning.

Efter at ha' gennemsoegt markedet her i Danmark fandt jeg at man stort set kun kunne faa gamle rustne og faldefaerdige slaeder som havde koert + 200000 km - altsaa ikke ligefrem en bil man kunne betragte som driftsikker, som jeg havde brug for.

Tilfaeldigvis havnede jeg paa en Tysk bilhjemmeside (en af de stoerste) - her viste det sig at der var rigtigt mange invalidebiler til salg af aeldre dato, men helt uden rust og tilmed rimelig nemt at finde en aeldre bil som kun havde koert 30-40000 km.

Jeg faldt for en Kadett 1,8 aut. 1988. Bilen havde vaeret ejet af en dame fra 1928 fra ny (den slags staar i tyske registeringsattester) - den var tilmed udstyret med multijusterbart Recaro saede, som kunne drejes. Den var naesten som en ny bil og HELT uden rust. Der var fuld servicedokumentation. Den havde osse et kilometertal paa kun 33.000. Og hold saa fast; jeg koebte den for kun 900 euro. Den blev koert hjem paa tyske proeveplader (koster 1000kr ca, og kan koebes (og evt tilsendes) i Padborg) (husk at koebe danske proeveplader hos graensepolitiet i Padborg naar du koerer bilen ind i Danmark)

Dagen efter jeg kom hjem med bilen blev den koert til syn, den passerede kun med en bemaerkning om at jeg skulle montere de blinklys som i Danmark har en regl om skal monteres paa forskaermene. Synsmanden bemaerkede ioevrigt at han ikke havde set saa fin en Kadett i 15 aar. Efter syn koerte jeg ud og betalte registeringsafgift og koebte nummerplader. Jeg slap 3800kr i registeringsafgift og 1180 kr for et saet nummerplader.

Nu stod jeg altsaa med en "fin" indvalidebil for 6750 kr. for bil, ca. 1300 kr for proeveplader. 3800 kr i registeringsafgift, 820 kr for syn og toldsyn og 1180 kr for nummerplader. Skal heller ikke glemme togbilletten til ca. 600 kr. og ca. det samme for benzin til hjemturen. Ialt 15050 kr for en bil i rigtig god stand. Aller vigtigst, den passede perfekt til det jeg "fejlede"

Der har so far ikke vaeret nogen problemer med den endnu og koerer i det store hele som en ny bil. Den koerer ikke saa langt paa literen pga. den gamle type automatgear (ca. 10 km/l) men skit pyt koerer ikke saa langt og kan koebe mange liter benzin for prisdifferencen op til en ny bil. Den koster ca. 2600 kr. aarligt i vaegtafgift og 2000 kr. i forsikring (har kun ansvar). Naar der bliver lidt varmere vil jeg ofre en undervognsbehandling. Flere sagkyndige mener der er bil i mange aar hvis jeg passer den med undervognsbehandling og service

Jeg har muligvis vaeret heldig - men kigger jeg paa www.autoscout24.de finder jeg hurtigt en bil i naesten stand dog nogle hundrede euro dyrere. Jeg koebte bilen af ejerens svigersoen, han fortalte at det var rimeligt nemt at faa tildelt og faa tilskud til invalidebil i Tyskland og der derfor stod mange biler som den jeg koebte.

Ved ikke om nogen kan bruge mit indlaeg til noget. Om ikke andet fik jeg fortalt hvordan jeg fik loest mit transportproblem. Er selvfoelgelig ogsaa bevidst om at man skal vaere lidt en "goer det selv type" og man selvfoelgeĺig ikke skal vaere multihandikappet for at erhverve sig saadan en selvhenter,

Vh

OJO
OJO er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2009, 18:10   #2
OJO
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 05-04 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 17
Styrke: 15
OJO er ny på vejen
UUUPS

Ved godt jeg har postet ovenstaaende to gange - jeg troede at man umiddelbart og nemt kunne slette et indlaeg, men aabenbart ikke. Med mindre en anden eller andre K10 bruger(e) kan forklare mig hvordan (please)
Undskylder misbrug af forumplads

Vh

OJO
OJO er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2009, 00:38   #3
Phönix
Hvor skulle jeg ellers være
 
Phönixs avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2008
Lokation: Tølløse
Alder: 72
Indlæg: 162
Styrke: 17
Phönix er rigtig godt på vej
Biler

Hej OJO.

Fint link til den tyske side, men hvad kalder de en handicapbil på tysk?

Kan du fortælle mig, hvad KW/PS betyder.

På forhånd tak.

Hilsen Phönix
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig

Førtidspensionist 1/12-2010
Phönix er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2009, 07:33   #4
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Hej Phönix
Det Du spørger om :
Invalidebil = Behindertenfahrzeug / Behindertenwagen
KW/PS er motorydelsen i Kilowatt/HK (Hestekræfter hedder Pferdestärken på tysk).

Man kan se eksempler på afgiftsvurderinger på SKAT's hjemmeside , men det er lidt tricky at finde frem til. De hedder "Værdiansættelser på brugte motorkøretøjer" På dette link : http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1661335 kan man vælge førnævnte punkt, så vælge type ( bil/motorcykel)fabrikat, og model samt angive årgangs "område" f. eks 1987 til 1989, så kan man læse en række eksempler.
Der er dog brug for lidt tyskfærdighed i sådan bilhandel, samt at man kan vurdere køretøjets stand selv, eller har sagkyndig bistand med ellers kan man risikere problemer . Enhjemmeside om hvordan ( blot mest om luksusbiler, men i princippet samme fremgangsmåde ) : http://bilimport.tkrath.dk/

Jeg har tidligere selv importeret både bil og motorcykel, så selve metoden er simpel nok, men har udelukkende købt af private, men bemærk afsnittet om moms på linket
citat
Citat:
Du skal i øvrigt være opmærksom på hvorvidt prisen på bilen er en såkaldt 'eksportpris', hvilket er en pris ekskl. moms. I Tyskland annoncerer flere sælgere med denne pris, blandt andet for at tillokke flere købere. Da den tyske momssats er lavere end den danske, kan det ikke betale sig at købe en bil i Tyskland uden moms. Du skal derfor ikke købe en bil til 'eksportpris', idet momsen så skal afregnes i Danmark til en højere sats. Såfremt bilen sælges ekskl. moms påstemples registreringsattesten dette, hvorfor SKAT opdager det ved betaling af registreringsafgift i Danmark.
Håber det her er mere informativt, ellers kan jeg hjælpe med eksempler på beregning, blot er jeg ikke så meget herinde, men spørg over personlig besked hvis I ikke selv kan, men gerne vil have et eksempel på afgiftsvurdering evt.
Jeg fandt ikke OJO's bil afgiftvurdering (3800)derinde men paster dette eksempel
Citat:
Art Personbil
Mærke OPEL
Model KADETT
Typebetegnelse 1,6
Registreret 1. gang 11/10-1988
Karosseri type / antal døre 3 døre
Motor 4 Cylindre 1587 cc 75 HK ventiler
Gear / drivkraft / km AUT / B / 24000 KM
Ekstraudstyr Vurderingsprisen afhænger af udstyrsniveau og
køretøjets stand


--------------------------------------------------------------------------------

Værdiansat pr. 19/12-2008
Oprindelig nypris incl.afg. 142000
Afgiftspligtig værdi 5633
Registreringsafgift 6867
Handelspris inkl. afgift 12500
mvh Nøvsen

Sidst redigeret af Neurosmølf; 11-04-2009 kl. 09:08. Årsag: indsat eksempel på afgiftsvurdering+ lidt mere
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2009, 08:47   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ojo hvis du vil have slettet et indlæg sender du en pb til web og skriver til ham hvilke indlæg det drejer sig om (nummer på indlæg ) og du husker også at skrive link til tråden til ham


Du kan også som en nødløsning bare trykke rediger og skrive et ups kom til at skrive forkert eller noget , så fylder det knap så meget

Denne løsning vare dog i begrænset tid da du kun kan redigere dine indlæg i 6 timer ...

Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 11-04-2009, 09:18   #6
OJO
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 05-04 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 17
Styrke: 15
OJO er ny på vejen
Invalidebil hedder rentnerauto.

Jeg havde faktisk ogsaa lagt en link i mit indlaeg til an annonce paa en bil som jeg synes var rigtig fin - men den er aabenbart blevet slettet.

Jeg tror ikke min afgoerelse ligger paa skat's hjemmeside endnu den blev afgiftsberigtiget den 30.12. 2008 og der gaar ofte 3-4 mdr. inden den ligger paa skats hjemmeside.

Naar engang helbredet bliver bedre har jeg faktisk overvejet at begynde at hente nogle tyske invalidebiler (hovedsageligt Kadetter) og som fritidsfirma begynde at saelge dem. De er i saa god stand at jeg ikke anser det som noget vaesentligt risikomoment at give garanti paa dem. Desuden er der MASSER af meget billige reservedele til dem overalt og som helt ung brugte jeg faktisk 4 aar af mit liv paa at laere at skrue paa Kadetter (er ogsaa udd. mekaniker), saa kender dem rigtigt godt.

Det burde vaere til at saelge dem for omkring 25000 kr. Billigt for at komme ud at at koere bil - bare taenk paa hvad en invalideknallert koster.

Vh

Ove
OJO er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2009, 09:24   #7
OJO
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 05-04 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 17
Styrke: 15
OJO er ny på vejen
Hmmm, Phönix's tyskkundskaber er aabenbart skarpere end mine:

Citat:

Invalidebil = Behindertenfahrzeug / Behindertenwagen

Jeg har altid laest "rentner" i annoncerne jeg har set - men rart at udvide sine sprogkundskaber

VH

Ove
OJO er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2009, 11:08   #8
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Hej OJO
Det var faktisk mig der oplyste det
Jeg er også i sin tid uddannet hos Opel i netop *Kadett-æraen*
Jeg kan så oplyse at Rentner = pensionist

God fornøjelse med projektet.

mvh Nøvsen
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2009, 19:57   #9
Asbjørn
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2009
Lokation: vestsjælland
Indlæg: 26
Styrke: 16
Asbjørn er ny på vejen
Advarsel.

Har tidligere toldet mange biler og mcére uden problemer. Men efter hånden lidt af en jungle med de krav der stilles. Et par blinklys er nådigt sluppet, har selv været ude for bilen ikke kunne opnå M1 godkendelse, noget med krav til bla bremser, også prøvet der manglede katalysator. Begge de nævnte fejl medfører at det er 99% umuligt at få bilerne indregistreret i DK, og så er både penge og arbejde spildt. Så pas på og undersøg grundigt hvad der stilles af krav til netop den bil du vil importere.
Kan desuden være en ide at kigge efter brugt bil i Sverige.
Asbjørn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2009, 20:09   #10
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Lige mht. katalysator, så blev det først lovkrav fra 1989, så de gamle kadetter er ikke så hårdt ramt der, kun de sidste par årgange. Det er mere Opel Astra ..
Det vil dog være tilrådeligt at folk ikke køber og importerer i blinde, men evt. rådfører sig med en bilinspektion om evt. ulemper og faldgruber hvis man ser sig lun på en bestemt model.
Såfremt der er tale om en bil der er godkendt indenfor EU og ikke har undergået konstruktive ændringer, vil det være minimale forandringer. MEN.. det her er som at købe bankaktier, har man ikke råd til at tage fejl, er det måske en meget skidt ide.

Hvis folk har brug for en egentlig specialtilrettet bil, er det her jo ikke en optimal eller måske i det hele taget gangbar løsning, det er vel mest for dem der er lettere handicappede, midlertidig eller på længere sigt, og for dem er der måske mere fremtid i El-biler når de kommer på markedet i mere normal forstand. De fleste har ingen egentlig gearkasse, men der går nok et par år inden der er bæredygtige løsninger herhjemme på gaden.

mvh Nøvsen
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Alternativ opsigelse og arbejdsplads :-) Webmaster Politik og Samfund 1 03-10-2013 11:02
Alternativ til Stolpegård Melis Alt det andet 4 05-03-2013 09:30
Et alternativ til fleksjobreformen supersus Politik og Samfund 7 23-04-2012 15:42
Alternativ risengrød Stueplanten Dit og Dat 7 18-11-2011 05:07
Alternativ til psykolog Stueplanten Dit og Dat 5 24-03-2011 10:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension