K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-03-2009, 13:30   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Der kan dispenseres for krav om arbejdsprøvning

Dette handler om arbejdsprøvninger der er formålsløse og syntes lige det skal med herinde...der er afgørelser om det..læs...

Citat:
Beskæftigelsesankenævnet, der behandlede lærerens klage, fandt det formålsløst at arbejdsprøve hende og ændrede derfor kommunens afgørelse. Kommunen ankede afgørelsen til Ankestyrelsen, der behandlede sagen for en præcisering af, hvornår det er åbenbart formålsløst at arbejdsprøve indenfor andet arbejdsområde.

Ankestyrelsen tiltrådte Beskæftigelsesankenævnets afgørelse. Man lagde vægt på lærerens alder og kompetencer og arbejdsgiverens forklaring på, at det havde været forsøgt at afpasse arbejdsforholdene efter lærerens helbredsmæssige begrænsninger. Ligeledes lagde man vægt på, at det var lægeligt dokumenteret, at lærerens lidelse medførte, at yderligere arbejdsprøvning måtte anses for åbenbart formålsløs, idet hun ikke ville kunne fungere i et andet erhverv og der var risiko for, at udsættelsen for så stort pres ville kunne medføre en forværring af hendes helbredstilstand.

Ankestyrelsens afgørelse er væsentlig, når kommunerne fremover skal vurdere, om arbejdsprøvning af en fleksjobansøger er åbenbart formålsløs.

Denne principielle afgørelse gjorde, at kommunen overfor politiassistenten valgte ikke at kræve yderligere arbejdsprøvning, men bevilgede ham fleksjob.

http://www.ftf.dk/service-til-organi...ejdsproevning/

Sidst redigeret af Stella; 31-03-2009 kl. 13:33.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2009, 13:45   #2
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Kanon!!
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2009, 14:36   #3
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det er netop DEN afgørelse jeg havde læst et sted, og ikke kunne finde!

Det er bla.a. på baggrund af den jeg var så stædig med hensyn til at klage selv over arb. prøvning... men jeg har også set en anden tekst som fastslår, at arb. prøvning kun skal bruges i tilfælde af, at det har en oplysende effekt på resourceprofilen... altså igen, at er det formålsløst, så er der ingen krav om arb. prøvning.

Egentligt finder jeg slet ikke at der står nogen steder at arb. prøvning er krævet overhovedet, kun at de skal benyttes til at belyse arbejdsevnen og få den på plads.

Det største problem ligger nok mere i, at der ingen retningslinier er for HVORNÅR en sag er belyst godt nok, og derfor kan sagsbehandlere, chefer og andet kommunalt væsen selv side og mene hvornår nok er nok... hvilket nok mange gange afhænger af personlige fordomme, holdninger, kassetænkning samt personlige anliggender imellem borger og den der sider med magten.

Der bør lovgives om retningslinier for den mængde information der skal indhentes.
  Besvar med citat
Gammel 31-03-2009, 14:42   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
lægeligt dokumenteret, at lærerens lidelse medførte, at yderligere arbejdsprøvning måtte anses for åbenbart formålsløs, idet hun ikke ville kunne fungere i et andet erhverv og der var risiko for, at udsættelsen for så stort pres ville kunne medføre en forværring af hendes helbredstilstand.
Er det sådan det er formuleret?

Og gad vist hvilken del der ligges mest vægt på:
Citat:
idet hun ikke ville kunne fungere i et andet erhverv
eller
Citat:
der var risiko for, at udsættelsen for så stort pres ville kunne medføre en forværring af hendes helbredstilstand
Det sidste stykke har jeg stående i mine papirer, en statusrapport, skrevet netop i forbindelse med at kommunen ville forsøge at arbejdsprøve mig (og forsøgte men uden held)

Og ikke mindst, udløste dommen erstatning?
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2009, 14:46   #5
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Er det sådan det er formuleret?

Og gad vist hvilken del der ligges mest vægt på: eller

Det sidste stykke har jeg stående i mine papirer, en statusrapport, skrevet netop i forbindelse med at kommunen ville forsøge at arbejdsprøve mig (og forsøgte men uden held)

Og ikke mindst, udløste dommen erstatning?
Jeg er MEGET sikker på, at det er sidste del der er lagt vægt på LUM... for det er først når der skal deles ansvar ud i kommunerne for deres arbejdsmetoder, at de begynder at tage borgerens bønner seriøst... det har jeg da selv oplevet i hvert fald...

Den med at det er kontraindiceret eller skadeligt er som regel et trumf-kort af dimensioner for borgeren tror jeg.
  Besvar med citat
Gammel 31-03-2009, 16:52   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nu er ovennævnte sager så over et år gamle, og der er desværre ikke sket så meget siden hen - syge borgere bliver stadig førsøgt presset ud i arbejdspeøvninger dagligt, og særligt flekssøgende som artiklerne omhandler..

Systemet spiller meget på, at klienterne simpelthen ikke er oplyste på området - ikke mange véd at man kan søge dispansation angående arbejdsprøvning, og flertallet tror faktisk at man SKAL i arbejdsprøvning når man søger fleks/førtidspension.

Det er kun os med computer (og k10) der er ved at være oplyste om problemstillingen. Men de tusinder der ikke har internet, og som stadig sidder med De Gule Sider, bliver ført SÅ grelt bag lyset!!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2009, 16:57   #7
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Lightbulb

15.02.08 er ikke så gammel...og Razmo har da lige bevist at det er muligt hvis man kan dokumentere fra egen læge osv. så jeg tror det er muligt.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2009, 17:11   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg er helt enig med Razmo! Og kæmper jo selv for retten til at undgå arbejdsprøvningen. Og tror ABSOLUT det er muligt!!
Men så langt var jeg aldrig kommet uden K10, internet og Razmos geniale tankegang.

Min pointe er mere, at der sidder tusinder der ikke ANER hvad der foregår, og som ikke VED at de reelt kan undgå arbejdsprøvningen....og som dagligt vader ud i en arbejdsprøvning selvom de i virkeligheden har deres lægelige papirer i orden og snildt kunne undgå det....

Så selvom sagerne er over et år gamle, så er problemstillingen angående arbejdsprøvning ikke noget der har fået den store indflydelse - sagsbehandlerne fortæller jo ikke borgerne at der er et hul der gør arbejdsprøvning er unødvendig. Man skal ofte selv påpege det.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2009, 19:18   #9
pinballs
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 138
Styrke: 16
pinballs er ny på vejen
Jeg troer egentlig mange kommuner er ligeglade.
I mit tilfælde har lægerne skrevet at det var åbentlyst meningsløst at arbejdsprøve mere.
Jeg sendte brevet fra lægen videre og fik svaret at de havde modtaget det og at de ventede svar fra det næste sted jeg skulle i praktik (de satser stadig på at jeg kan blive selvforsørgende)
Nu har jeg fået svar fra det sidste sted hvor jeg var til samtale om og starte praktik, og deres svar var at de IKKE ville have mig da jeg nok var for elendig og at det så var for besværligt og have mig (det var en virksomhed der sagde NEJ til gratis arbejdskraft )
Nu venter jeg igen og det sikkert på en ny praktik
pinballs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2009, 19:27   #10
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Citat:
Oprindeligt indsendt af pinballs Se meddelelser
Jeg troer egentlig mange kommuner er ligeglade.
I mit tilfælde har lægerne skrevet at det var åbentlyst meningsløst at arbejdsprøve mere.
Jeg sendte brevet fra lægen videre og fik svaret at de havde modtaget det og at de ventede svar fra det næste sted jeg skulle i praktik (de satser stadig på at jeg kan blive selvforsørgende)
Nu har jeg fået svar fra det sidste sted hvor jeg var til samtale om og starte praktik, og deres svar var at de IKKE ville have mig da jeg nok var for elendig og at det så var for besværligt og have mig (det var en virksomhed der sagde NEJ til gratis arbejdskraft )
Nu venter jeg igen og det sikkert på en ny praktik
Ja det kræver man kæmper hårdt for at få dem til at acceptere...det er ikke værdigt at kommunerne presser syge ud i arbejdsprøvninger ...de skulle virkelig skamme sig ...sikke nogle mennesker....og de kalder sig socialarbejdere der skal hjælpe syge mennesker på vej...det er hæsligt !
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad har jeg krav på? fireman Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 27 25-02-2013 20:20
Flexjob/Får du den løn du har krav på? viola Spørgsmål ang fleksjob 17 29-12-2009 01:34
Der kan dispenseres for krav om arbejdsprøvning. Ninja Politik og Samfund 0 25-02-2008 23:00
fleksjob - krav om arbejdsprøvning - åbenbart formålsløst Hejdien Nyt fra Ankestyrelsen 0 19-10-2007 12:01
Principafgørelse om: fleksjob - krav om arbejdsprøvning - åbenbart formålsløst Hejdien Nyt fra Ankestyrelsen 0 27-09-2007 18:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension