K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Det er da strengt !

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Det er da strengt ! Her kan du sætte historier ind som du falder over på nettet. og syntes at andre skal kende til

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-01-2007, 09:25   #1
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Stakkels Københavner.

Ved at vi har en del københavner her på siden (hvor kommunen ikke liiiige kan finde ud af hvad de kan må og vil ) og kom til at tænke på dem da jeg læste den her artikel i Politiken

Jeg må indrømme at jeg har ondt af de mennesker der er fanget i systemet, for man kan have meget svært ved at slås/samarbejde med et ineffektivt system, men samtidig gad jeg også vide hvordan det må være at være medarbejder i Københavnskommune ..
Mon ikke en del af dem , selv kommer ind i det system ?
Det kan ikke være sundt eller tilfredsstillende at arbejde i et system som deres..

Jobcentrene skal analyseres
Af Per Bregengaard (EL), Tina Bostrup (R), Heidi Wang (V), Peter Schlüter (K) og Carl Christian Ebbesen (DF) medlemmer af beskæftigelses- og integrationsudvalget i Københavns Kommune
13 socialrådgivere ansat i fagforeninger klager i et brev til Københavns Kommune (den 21. november 2006) over, at sygedagpengeafdelingen i beskæftigelses- og integrationsforvaltningen ikke kan løse deres opgave, hvilket giver store problemer for de medlemmer, som er på sygedagpenge:

De får ingen hjælp, de bliver ikke indkaldt til opfølgning, bliver glemt i systemet, og der er mange eksempler på, at medlemmer får standset deres dagpenge uforskyldt pga. manglende forlængelsesmuligheder. Dette er uacceptable forhold. Endvidere klager socialrådgiverne over, at systemet er uigennemskueligt.

Klagerne er uddybet i et foretræde for udvalget den 14. december.
Ingen fremdrift

De kaotiske tilstande på Københavns jobcentre er velkendt for beskæftigelses- og integrationsudvalgets medlemmer, og forholdene har været diskuteret på hvert eneste udvalgsmøde siden sommer.

Der er udarbejdet en handlingsplan for en normalisering af situationen på jobcentrene pr. 1. januar.

Ved udvalgsmødet den 16. november fremlagde forvaltningen en redegørelse for fremdriften, hvoraf det fremgår, at der er sket en styrkelse af sygedagpengeområdet bl.a. gennem en opnormering, og at initiativerne ikke er slået fuldt ud igennem.

Også på andre områder er der fremdrift bl.a. takket være ekstern hjælp. På udvalgsmødet den 14. december tilkendegav forvaltningen, at man inden den 1. januar regnede med at nå målet om, at den lovpligtige opfølgning på sygedagpenge skal ligge på 90 pct. Inden for andre områder indfrier man ikke målene, men de forventes realiseret i løbet af foråret.

Brevet fra fagbevægelsens socialrådgivere og deres tilkendegivelser i udvalget ryster os, fordi der åbenlyst ikke opleves nogen fremdrift hos de, der bistår mange frustrerede sygedagpengemodtagere. Samtidig modtager vi stadig klager fra anden side over, at man ikke kan få kontakt til systemet og over manglende sagsbehandling. Endvidere får vi meldinger fra frustrerede medarbejdere om, at situationen er helt utilfredsstillende, og at de udsættes for et meget stærkt pres ovenfra.
Højt sygefravær

I tredje kvartal af 2006 er der indløbet 172 borgerklager enten til borgerrådgiver eller til direktør og borgmester, hvilket er en stigning på 30 pct. i forhold til andet kvartal. I omkring 15 pct. af sagerne får borgeren ingen form for medhold. Det er ikke opgjort, hvor mange borgere, der har haft sager i systemet.

Men set i forhold til hvilke grupper af borgere, der har kontakt til systemet, må antallet af klagesager antages at være "toppen af isbjerget" og således kun et symptom på kvalitetsproblemerne og forandringer i kvaliteten.

Et pejlemærke for, om arbejdsbelastningen er for stor og arbejdsmiljø og -forhold for ringe for medarbejderne, er sygefraværet. Sygefraværet ligger i sidste års tredje kvartal ca. 20 pct. over kommunens gennemsnit. Det er bekymrende. Et højt sygefravær er ikke alene belastende for den syge, men også for kollegerne, som bliver færre om at klare arbejdsopgaverne.
Kritik af forvaltningen

Et andet pejlemærke for situationen på arbejdspladserne er opsigelser. I oktober var der en personaleafgang svarende til en årlig afgang på knapt 60 pct., i november skete der en væsentlig forbedring, men i december lignede billedet oktober.

Det skal sammenholdes med, at det på nogle områder er vanskeligt at rekruttere personale og endog så vanskeligt, at stillinger står ledige.

Problemet er endvidere: At nyt personale ikke har de samme kompetencer som mere erfarne kolleger og skal oplæres. At nyt personale ofte vil være nyuddannet uden erfaringer. Det må give kvalitetsproblemer.

Vi sætter derfor spørgsmålstegn ved, om forvaltningens rapporteringer til udvalget i form af de fastlagte resultatmål (opfølgningsgrader) er tilstrækkelig fyldestgørende i beskrivelsen af situationen, og om initiativerne altid er de rigtige og tilstrækkelige for at opnå velfungerende jobcentre. F.eks. kan man udmærket fremvise nogle kvantitative resultater ved at sænke kvaliteten, tilgængeligheden m.m. En sådan kritik er rejst. Beroligende tale fra borgmesters og forvaltnings side får vi det stadig vanskeligere med.
En ekstern undersøgelse

Ifølge budgetaftalen for 2007 skal der være fokus på en tidlig og målrettet indsats, bedre opfølgning og en gennemgang af arbejdsgangene i den kommunale forvaltning.

Der er i budgettet afsat to mio. kr. til at kvalificere arbejdsgange og processer i jobcentre og socialcentre. De er blevet fordelt med en mio. kr. til hvert udvalg.

Vi kræver, at borgmester og forvaltning øjeblikkelig sætter sig i spidsen for sammen med socialborgmester og forvaltning at afklare, hvilke opgaver der skal løses i fællesskab og f.eks. at analysere og optimere samarbejdsrelationerne.

Vi kræver en ekstern analyse af jobcentrene (situation, arbejdsgange, betjening af brugerne m.m.), af de initiativer forvaltningen/borgmesteren/udvalget har taget og deres implementering af forvaltningens/borgmesterens/udvalgets evne til at lede jobcentrene, herunder forvaltningens underretning af udvalget. Analysen skal udmunde i en række anbefalinger. Vi ønsker eksterne samarbejdspartneres viden og vurderinger inddraget f.eks. fagbevægelsens socialrådgivere og lokalcentrene.

Vi forventer, at medarbejdere og samarbejdspartnere inddrages i udarbejdelsen af oplægget og specificeringen af kravene til analysen, og at vi får en indstilling på udvalgets dagsorden så hurtigt som muligt med inddragelse af de nævnte parter. Såfremt det ikke er muligt at udarbejde en tilfredsstillende og brugbar analyse inden for rammen af udvalgets ene mio. kr., er vi villige til at finde pengene i budgettet.

Vi ønsker en redegørelse for, hvorfor dannelsen af de nye jobcentre har medført den kaotiske situation, vi har set, herunder i hvilket omfang ansvaret for situationen på området ligger i arven fra den gamle familie- og arbejdsmarkedsforvaltning eller i den nye beskæftigelses- og integrationsforvaltning.
  Besvar med citat
Gammel 04-01-2007, 10:57   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Stakkels Københavner.

ja sådan er det her i København...man kan hverken finde sin sagsbehandler eller komme i kontakt med kommunen...

Det er et kaos men godt de klager over de vilkår der er for de sygemeldte...så må vi håbe der bliver gjort noget...:|
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2007, 21:53   #3
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Stakkels Københavner.

4. januar 2007 kl. 03:30 kommunernes landsforening...

Borgere lades i stikken af uforståelige regler

Reglerne for bl.a. kontanthjælp er blevet så indviklede, at hverken borgere eller fagfolk forstår dem. Kommunerne vil have nedsat en kommission, som skal rette op på problemerne.

Borgere i nød forstår ikke et suk af baggrunden for den støtte, de modtager, og det gør de medarbejdere ude i kommunerne, som ellers skulle hjælpe dem, heller ikke.

Reglerne for kontanthjælp og på beskæftigelsesområdet er blevet så indviklede og uforståelige, at kommunerne slår alarm. De kræver nu, at der nedsættes en kommission, som skal vurdere og komme med forslag til, hvordan reglerne kan gøres forståelige »set med borgernes øjne«.

Det fremgår af et nyt udspil fra Kommunernes Landsforening (KL) til arbejdet med den kvalitetsreform af den offentlige sektor, som regeringen har bebudet.

»Meget lovgivning laves af hensyn til borgerne, men reglerne udformes af hensyn til dem, der skal administrere dem. Og hvis man så mange gange laver nye regler oven på hinanden, så ender man til sidst med et kludetæppe, som
hverken administratorer eller borgere forstår noget som helst af. Men borgerne bør kunne finde ud af de regler, der gælder for dem selv,« siger KL-formand Erik Fabrin.

Ifølge KL bringer de uforståelige regler borgernes retssikerhed i fare. Samtidig må sagsbehandlere bruge så meget tid på at administere og sætte sig ind i reglerne, at de dårligt har tid til borgerne. Senest har en opgørelse vist, at sagsbehandlere på beskæftigelsesområdet bruger 75 procent af deres tid på at registrere og kontrollere og kun 25 procent på borgerne

»Der bliver brugt ekstreme mængder af tid på at administrere reglerne. Det er virkelig blevet en bureaukrat-jungle, så alle forslag til, hvordan der kan blive ryddet ud i den, er velkomne,« siger formanden for Dansk Socialrådgiverforening Henning Breinholt.

I Folketinget kalder formanden for arbejdsmarkedsudvalget Erling Bonnesen udspillet fra KL for et »fornuftigt samarbejdsskridt i den rigtige retning«. Han ser gerne, at en arbejdsgruppe sætter fokus på problemerne med at forstå de stadig mere komplekse regler.


STELLA SIGER JA TAK....B)

Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Stakkels Indere THJ Alt det andet 2 27-10-2008 00:08
Stakkels sagsbehandlere Hejdien Politik og Samfund 1 12-09-2006 22:42




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension