K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob Når du er visiteret til fleksjob og skal igang med at søge "JOBBET" er der nogle ting der er værd at vide!

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-02-2009, 10:46   #1
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Har man ret til plejeorlov

Jeg blev i foråret 2008 godkendt til flexjob og var så heldig allerede at komme i arbejde sommeren 2008. Endelig troede jeg at lykken skulle blæse lidt min vej. Men aldrig så snart at jeg var startet i arbejde, begyndte min far at blive dårligere og dårligere. Pga at en læge blot slog det hen som depression gik der uanet lang tid hvor jeg har måtte kæmpe for at få ham undersøgt ordentligt. Nu forligger resultaterne og desværre viser det sig at min far er ramt af ALS. En hurtig fremadskridende muskelsvindssygdom, hvor man efterhånden mister evnen til at bruge sine muskler. Tilsidst kan man hverken tale, spise eller trække vejret. Og fravælger man respirator dør man. Hjernen forbliver normal så det er så at sige kroppen som visner væk.

Mit spørgsmål er nu. Har jeg som flekser mulighed og ret til at søge plejeorlov. Jeg har jo selv nedsat funktionsevne pga en anden muskelsvindssygdom derfor fleksjob. Men omvendt vil jeg gerne være med til at passe og pleje min far i hans sidste tid.

Er der nogen som ved noget om det?

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2009, 13:46   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Pyha, Velcro... sikken nedslående besked.

Prøv at se, om du kan bruge noget af det her til noget.

Jeg vil dog anbefale dig at læse hele siden, for der står også en masse nyttigt om diverse hjælpemidler, hjælp til indretning osv. Det bliver der sikkert brug for.

"Kodeordet" er jo tilknytning til arbejdsmarkedet, og det har man jo, bare man står til rådighed, så hvis man er i arbejde, så tæller det vel også med et fleksjob.

Bemærk, at der er et maks. på 6 måneder.

Jeg ved ikke, om man kan ansættes FULD tid, når man er et fleksjob kun kan magte eks. 1/3 tid. (Det vil jo se lidt mærkeligt ud, hvis man kan passe et menneske 37 timer, men ikke klare et andet job i mere end 1/3 tid.)
Ellers må I måske være flere om opgaven.


Citat:
Kapitel 22

Pasning af nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom

§ 118. En person med tilknytning til arbejdsmarkedet, der ønsker at passe nærtstående med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse i hjemmet, skal ansættes af kommunalbestyrelsen, når


1) alternativet til pasning i hjemmet er døgnophold uden for hjemmet eller plejebehovet svarer til et fuldtidsarbejde,

2) der er enighed mellem parterne om etablering af pasningsforholdet og

3) kommunalbestyrelsen vurderer, at der ikke er afgørende hensyn, der taler imod, at det er den pågældende person, der passer den nærtstående.


Stk. 2. Personen skal ansættes af den kommune, hvor den nærtstående bor. Lønnen udgør 16.556 kr. om måneden. Der betales pensionsbidrag med i alt 12 pct., hvoraf de 4 pct. tilbageholdes i lønnen, mens arbejdsgiveren betaler 8 pct. af lønnen.

Stk. 3. Personen kan ansættes i op til 6 måneder i sammenhæng til at passe den nærtstående. Aftale om en ansættelsesperiode på mindre end 6 måneder kan ikke efterfølgende ændres. Ansættelsesperioden kan efter ønske fra personen opdeles i 2 perioder af indtil 3 måneder. En deling af ansættelsesperioden eller aftale om ansættelsesperioder på mindre end 3 måneder kan ikke efterfølgende ændres. Den samlede ansættelsesperiode kan højst være 6 måneder i alt for den pågældende nærtstående.

Stk. 4. Der indgås en ansættelsesaftale mellem personen og kommunalbestyrelsen, hvor de nærmere vilkår i forbindelse med ansættelsesforholdet beskrives, herunder angivelse af, hvem den nærtstående er, periodens længde, arbejdsopgaverne, opsigelsesvarsler m.v. Hvis ansættelsen på grund af undskyldelige omstændigheder afbrydes i ansættelsesperioden, udbetaler kommunen løn til den ansatte i 1 måned efter udgangen af den måned, hvor ophøret finder sted. Såfremt personen får et andet forsørgelsesgrundlag inden for denne periode, bortfalder kommunens forpligtelse.

Kapitel 23

Pasning af døende

§ 119. Personer, som passer en nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem, er efter ansøgning berettiget til plejevederlag som nævnt i § 120. Det er en betingelse for at yde plejevederlag, at hospitalsbehandling efter en lægelig vurdering må anses for udsigtsløs, og at den syges tilstand ikke i øvrigt nødvendiggør indlæggelse eller forbliven på sygehus eller ophold i plejehjem, plejebolig el.lign. Det er endvidere en betingelse, at den syge er indforstået med etableringen af plejeforholdet.

Stk. 2. En arbejdsgiver, der yder løn til en ansat under dennes fravær fra arbejdet i forbindelse med pasning af en nærtstående efter stk. 1, således at den ansatte ikke har en tabt arbejdsindtægt, er berettiget til at få udbetalt det beløb, som den ansatte ellers ville være berettiget til i plejevederlag efter § 120, stk. 1.

§ 120. Plejevederlag efter § 119 udgør 1,5 gange det dagpengebeløb, som modtageren i tilfælde af egen sygdom ville have ret til efter lov om sygedagpenge, jf. dog stk. 2. Selvstændigt erhvervsdrivende, der ikke er tilmeldt den frivillige forsikring, eller som i henhold til den frivillige forsikring har ret til dagpenge fra tredje fraværsdag, kan få udbetalt plejevederlag fra første fraværsdag. Plejevederlaget kan ikke overstige den hidtidige indtægt, jf. § 47 i lov om sygedagpenge.

Stk. 2. Personer, som ikke er berettiget til plejevederlag efter stk. 1, får udbetalt 11.609 kr. månedligt i plejevederlag. Personer, som er berettiget til plejevederlag efter stk. 1, kan vælge i stedet at få udbetalt et plejevederlag som anført i 1. pkt. Plejevederlaget kan i dette tilfælde, jf. 1. og 2. pkt., ikke udbetales sammen med en anden offentlig forsørgelsesydelse. Hvis flere personer deles om plejeopgaven, nedsættes beløbet svarende til den pågældendes forholdsmæssige andel af plejeopgaven.

Stk. 3. Hvis flere personer deles om plejeopgaven, kan det samlede plejevederlag ikke overstige 1,5 gange det maksimale sygedagpengebeløb efter § 50, stk. 1, i lov om sygedagpenge.

Stk. 4. I ganske særlige tilfælde kan kommunalbestyrelsen beslutte at yde plejevederlag med et højere beløb end anført i stk. 1-3.

§ 121. Retten til plejevederlag ophører ved plejeforholdets afslutning. Ved den plejekrævendes død bevares retten til plejevederlag i indtil 14 dage efter dødsfaldet. Den plejekrævendes indlæggelse af kortere varighed på sygehus eller lignende medfører ikke i sig selv bortfald af plejevederlag.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan undtagelsesvis træffe afgørelse om ophør af retten til plejevederlag, hvis pleje i hjemmet ikke fortsat kan anses for hensigtsmæssig.
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=121091

Held og lykke.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2009, 14:15   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.737
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Velcro.
Livet er ikke for nybegyndere. Og så lige dig der har nok at se til.
Da du har den fulde viden om ALS så læs nedestående.

Læs dette link.: http://www.als-selskab.dk/ hvor der bla.nævnes at en hurtig kommunal sagsbehandling omkring en ALS-patient skal igangsættes.

Sider fra denne site kunne du evt. printe ud og vise til din/jeres fremtidige sagsbehandler, men mon ikke hospitalet har igangsat noget konstruktiv for jer.

Held og lykke med det hele og pas også på dig selv.

Mange hilsner Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 05-02-2009, 10:15   #4
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
åh, velcro, jeg føler m jer

kan sagtens forstå at du vil være der for ham men hvordan du rent praktisk forholder dig til det, ja da bliver jeg dig svar skyldig.

jeg ville også spørge als foreningen samt snakke m sygehuset, for mon ikke disse har stor erfaring m tingene?

pas på hinanden
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2009, 23:38   #5
Kimse
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kimses avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2007
Lokation: Mors
Indlæg: 154
Blog Indlæg: 5
Styrke: 17
Kimse er rigtig godt på vej
Som fleksjobber skulle en tilknytning til arbejdsmarkedet være på plads.

Jeg tror at mange gerne vil kende resultatet, hvis du søger som fleksjobber.

PS. Jeg søgte selv samme §§ for en del år tilbage, hvor ankestyrelsen kom med afgørelsen at kontanthjælpsmodtager ikke var målgruppen, fordi de ikke har tilknytning til arbejdsmarkedet. Den ligger i dag som en SM.

De nævner kort at kontanthjælpsmodtager i aktivering kan under visse omstændigheder være målgruppen. Og det er ikke nok at man som ledig står til rådighed for arbejdsmarkedet, fordi det var en påstand jeg brugte.
Kimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2009, 15:55   #6
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Tak for jeres varmene ord.

Jeg har skrevet og forespurgt min jobkonsulent. Hun har meldt tilbage at jeg godt kan søge plejeorlov, og det ikke har noget nogen betydning at jeg er i flexjob. Jeg har altså samme rettigheder som andre. Om der findes særlige regler for folk på kontanthjælp ved jeg så ikke.

velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hvad kræver det at få plejeorlov?? kandelsdorff Alt det andet 5 14-02-2011 09:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension