K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-01-2009, 23:11   #1
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
Lægekonsulentens rolle?

Hej

Håber nogle herinde kan svare
Jeg skriver fordi jeg er lidt forvirret.

I min sag, udtaler en lægekonsulent sig gladeligt.

Starter med at sige, at han endnu ikke kan vurdere om jeg vil kunne arbejde ordinært. bestiller herefter en speciallæge vurdering (hos en bestemt læge)

Han vurderer også på timeantallet(er det hans opgave - han er rheumatolog)

lægekonsulenten vurderer nu, at jeg kan tage arbejde indenfor mit eget felt. Dog uden rygbelastende opgaver(min arbejdsprøvning har vist at fx ensformigt arbejde, siddende over længere tid end ca 20 min osv, så hvad er rygbelastende, meget svævende begreb)

Men altså - forstår ikke hvordan den mand kan vide så meget om mig - uden at have set mig!

og også at speciallægen efgter undersøgelse, kan vide hvor mange timer jeg kan arbejde?

En anden ting - Speciallægen siger intet om - om min tilstand er varig eller ej. men lægekonsulenten skriver - at min tilstand ikke er varig - han fisker det ud fra den fri luft. Må han det? Jeg har slidgigt, og det er da om noget varigt. hvilket lægen som har diagnosticeret mig i sin tid også klart siger.

Ja - rod synes jeg? Eller, hvad siger i ? Er dette "sådan det er" og lyder det normalt og helt ok?

jeg er i tvivl om dette.

Har dog anket på stop af sygedagpenge. netop på nogle af disse punkter...

har aktindsigt, og derfra har jeg oplysningerne om at lægekonsulenten bl.a. har bestilt en bestemt læge til at undersøge mig.

VH Eva
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2009, 23:21   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er fortvivlende, at du kan få sådan nogle udtalelser.

Kan du ikke "bare" pointere, at din arbejdsprøvning allerede HAR dokumenteret, hvad du kan magte.

Det er jo netop det, man i arbejdsevnemetoden fremhæver... arbejdsevne, FORDI man ville VÆK fra lægepapirer.

Jeg ved ikke, hvor længe din sag har varet, men så må det jo være varighed og arbejdsprøvning, der bliver gældende.

Slidgigt er jo mange ting. Nogle kan have mange smerter og problemer, mens andre intet mærker til det. Derfor arbejdsprøvning. Men jeg vil da også mene, det er varigt... men jeg er jo ikke læge.

Hvis man endnu ikke kan sige, om det er varigt, så skal du arbejdsprøves igen, og så må de ikke standse dine sygedagpenge.

Overskriften er, om du VARIGT kan blive SELVFORSØRGENDE.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2009, 00:26   #3
majs
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 31-12 2006
Indlæg: 268
Styrke: 18
majs er rigtig godt på vej
Jeg mener at lægekonsulentens opgave er:
rent nøgternt at oversætte andre lægers skriftlige udtalelser, så sagsbehandler kan forstå hvad der står.

En lægekonsulent har INGEN ret til at vurdere en klient.

Men prøv lige at søge på lægekonsulent / lægekonsulentens rolle her på K10
Der står rigtig meget om den dårligdom der hedder kommunal lægekonsulent.

Mvh
majs
majs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2009, 03:56   #4
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det er bare at få klaget over lægekonsulenten... han MÅ IKKE vurdere noget som helst, så han og kommunen følger ikke ministerens vejledning for lægekonsulenter.

Få sat skovlen under ham, sat ham på plads, så han kender sin plads og gør ham opmærksom på, at han ikke må arbejde i lægeligt favør med mindre han er underlagt lægeløft... PERIOD!

Hvis lægekonsulenter ikke kan få næsen ned, og fatte at de IKKE er ansat som læger, så må de oprette en praksis og blive læge, og ikke lægefaglig tolk som en lægekonsulent er.

Synes det er ufatteligt som kommuner og konsulenter ikke kan finde ud af lovgivningen...

Jeg klagede over at MIN lægekonsulent havde vurderet om jeg kan klare en arb. prøvning... det betød adskillige klager til byrådsmedlemmer, borgmester, arbejdsmarkedsekretarietet og jobcenteret.

Resultatet blev "at det nok var smartest at få indhentet en speciallægeerklæring, og en udtalelse om det var forsvarligt at arb. prøve mig hos en psykiater med speciale i ADHD"... så jo... det KAN betale sig at klage over det..... hvis man altså har overskudet.
  Besvar med citat
Gammel 07-03-2009, 18:13   #5
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Nu er jeg forvirret.

En lægekonsulent har skrevet at han anså det for vigtigt med yderligere træning bla bla, så ville han med glæde se på sagen igen.

Han skriver også "stærkt kronificerede smerter" Hvad F..... betyder det?

Må han anbefale en "behandling" i form af træning. Han gør ikke meget ud af mine lægepapirer mv.

Kan ikke se hvad han udtaler sig for. Jeg troede lægekonsulent var der for at oversætte lægepapir og gøre det forståeligt overfor sagsbehandler, hvad man egentlig fejler.
Og ikke for at komme med sine personlige holdninger.

Er jeg galt på den?

Frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2009, 19:14   #6
pruttenQ34
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2008
Indlæg: 303
Styrke: 17
pruttenQ34 er ny på vejen
nej jeg er helt sikker på lægekonsulenten ikke må udtale sig...de skal som skrevet før herinde kun oversætte lægernes *sprog* aligevel bliver komunerne ved bruge udtalelser og sætter ind i folks ressource profiler.....min jobrådgiver har fortalt mig at min sag igen efter en specielerklæring der modsiger lægekonsulentens udtalelse skal op og ses efter af en lægekonsulent som så skal vurdere om jeg kan søge pension...
syntes det er dybt urimeligt en mand kan sidde læse sig frem til at diagnosere mig han har aldrig set mig eller snakket med mig....men aligevel føler jeg ikke helt jeg orker brokke mig før jeg får et afslag på pension i nogen tilfælde hjælper det vel nogen folk at komunerne bruger sådan en? gør måske arbejdet nemmere for dem....
pruttenQ34 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2009, 21:10   #7
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Ja, lægekonsulents udtalelser er også en del af min rp. Men min sag er i den grad kørt af sporet på alle fronter pt. Så det er meget svært for mig at overskue.
Det er jo også total ligegyldigt at klage eller prøve at få et svar fra sagsbehandler jeg kan bruge til noget. De kører total deres eget show.

Frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2009, 04:05   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af frida Se meddelelser
Det er jo også total ligegyldigt at klage eller prøve at få et svar fra sagsbehandler jeg kan bruge til noget. De kører total deres eget show.

Frida
Det er nemlig lige hvad kommune og sagsbehandler ved at folk tænker...og dermed har de frit slag for at gøre hvad der passer dem...

Det er aldrig ligegyldigt at klage...og gjorde alle det...ja så ville vi se en helt anden sagsbehandling i kommunerne...

Når man klager...så husk at bede om aktindsigt hos ankenævnet...så man tydeligt kan se hvad kommunen har videre til dem...og om alle papirer og fulde klage er der...
Man har også mulighed for komme med kommentarer direkte til ankenævnet...http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=3428
Her ville jo det jo være nærliggende at fortælle dem om lægekonsulentens udtalelser...så de kan kigge på dem og se om de er lovlige...

I det øjeblik man opgiver...ja så har de vundet...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2009, 10:29   #9
Hustruen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2009
Lokation: Hedensted
Indlæg: 10
Blog Indlæg: 4
Styrke: 16
Hustruen er ny på vejen
DET ER ALDRIG LIGEGYLDIGT AT KLAGE!!!!
- Med den indstilling, har de jo skovlen under os, men vi skal stå sammen og kæmpe mod et system, der sætter økonomi over anstændig levevis.
Hustruen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2009, 11:56   #10
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Jeg har også klaget over alt hvad der kan klages over igennem årene. Det jeg mener er bare at lige pt har jeg klaget og brokket mig over alt hvad de foretager sig og det har bare resulteret i at jeg er nulstillet, dvs forfra igen. Derfor er min sag på et sidespor og jeg har svært ved at finde ud af hvad der er rigtig og forkert.
Jeg ser det også som et stort problem at man kan klage, råbe og skrige og rive sig selv i håret. Og så hjælper det alligevel ikke. For de undersøger sig selv, dækker over hinanden og kan på ingen måde indrømme fejl.
Min sidste klage sendte jeg i sidste uge og nu kan jeg så vente på endnu en ligegyldighed i rækken af ligegyldigheder.
Det der foregår pt er skyttegravskrig!!!

Og jeg er lige ved at brække mig, jeg er så inderlig træt af at være underlagt et så inkompetent system. Men...JEG giver ikke op.

Og på grund af denne her endeløse række af fejl, ventetid osv omkring min sag, kan det gøre mig fuldstændig vanvittig i hovedet at heller ikke lægekonsulenten, i rækken af inkompetente, gider gøre sit job ordentligt.
Jeg er så træt af man skal bruge så meget tid og energi på at finde ud af hvad ens ret er, hvad er de forskellige personers ansvarsområder, gør de det ordentligt, hvad siger loven, hvor kan jeg klage, hvordan klager jeg osv osv

Det burde være en selvfølge at tingene blev gjort ordentligt. Alle andre arbejdspladser ville man da blive fyret for den slags.

Nå, den kørte lige ud på et sidespor, og jeg er stadig ikke klar over hvad lægekonsulenten må og især ikke må, sagt på menneske-sprog.

mvh Frida, der kæmper ufortrødent videre på 7 år
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ombudsmanden går ind i lægekonsulentens rolle Odenseaneren Lægekonsulenternes Rolle 9 05-10-2011 14:23
Lægekonsulentens rolle ?? kamma Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 16-11-2010 13:09
lægekonsulentens rolle Hejdien Skal kommuner ikke overholde loven? 12 07-08-2010 23:09
Lægekonsulentens rolle THJ Lægekonsulenternes Rolle 5 28-09-2008 00:21
Lægekonsulentens rolle. phiselknast Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 31-12-2007 01:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension