K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-12-2006, 13:50   #1
gittedl
Hjemmevant på K10
 
gittedls avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2006
Lokation: Hedensted
Alder: 48
Indlæg: 234
Styrke: 18
gittedl er rigtig godt på vej
Ophold/ferie i udlandet under sygdom

Det er tilsyneladende meget vigtigt, at man vælger sine ord med omhu, hvis man vil et lille smut til udlandet for at få ladet batterierne lidt op, når man er på sygedagpenge:

Citat:
[small]Horsens

FOA Lokalnyt 12 Årgang december 2006 Nr. 6[/small]

Ophold/ferie i udlandet under sygdom

Er du sygemeldt og anmoder sygedagpengekontoret om tilladelse til at holde ferie i udlandet med sygedagpenge er svaret ofte ”Nej, det må du ikke, så skal du raskmelde dig og hæve dine feriepenge!” Dette svar er ikke korrekt i alle tilfælde.

Ny sygedagpengelov

Dette er vores erfaring, at ikke alle kommuner administrerer sygedagpengelovens regler om ophold i udlandet korrekt. Flere sygemeldte medlemmer, som ønsker at rejse med familien på ferie i udlandet, får afslag på dette med den begrundelse, at de skal raskmelde sig og afholde optjent ferie. Denne vejledning fra sygedagpengekontoret er ikke fyldestgørende. I forbindelse med den nye sygedagpengelov, der trådte i kraft den 3 juli 2006, er reglerne for ophold i udlandet blevet lidt mere præcise. Reglerne er dog ikke anderledes end i den gamle lov, hvilket sandsynligvis har medført, at nogle medlemmer har fået forkert vejledning på sygedagpengekontoret.

Ophold i udlandet er ikke ensbetydende med afholdelse af ferie
Læg mærke til, at der er tale om ophold i udlandet og ikke ferie! Medlemmet skal derfor ikke anmode sygedagpengekontoret om tilladelse til at afholde ferie i udlandet. Forklaringen er, at medlemmet ikke er i stand til at holde ferie p.g.a. sygdom, men hun kan være syg i udlandet, ligesom hun kan være syg i hjemme. Her er der tale om en rettighed som følge af Danmarks medlemskab af EU, hvor hensigten er at ligestille borgere hen over landegrænserne.
der står ikke nævnt noget sted, om "ophold i udlandet" kun kan afholdes indenfor EU: Men det vil jeg da næsten tro.
__________________
Gitte

gittedl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2008, 10:54   #2
mugge
Hvor skulle jeg ellers være
 
mugges avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2008
Indlæg: 187
Styrke: 17
mugge er ny på vejen
Hej Gitte. Ja det er faktisk et interessant spørgsmål, da vi er flere der smutter sydpå og måske udenfor EU. Ved I hvad reglerne er hvis man er på bistand men har en førtidspensionssag kørende??? Om man har lov til at tage udenlands for at "lade" batterierne op? Jeg forstår så at man ikke skal kalde det ferie - det er det jo heller ikke da man jo ikke har arbejde.
mugge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2008, 11:15   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Så smider jeg lige en mere ind, hvordan er reglerne hvis man er på ledighedsydelse men er langtidssygemeldt ? (under udredning)
  Besvar med citat
Gammel 02-09-2008, 17:04   #4
tudsegaard
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2008
Lokation: opr. Jægerspris
Alder: 70
Indlæg: 12
Styrke: 16
tudsegaard er ny på vejen
hej det er ok at tage til EØS land på sygedagpenge - man må ikke afbryde behandling - man skal have det godkendt i kommunen, hvis man flytter permanent. kommunen kan ikke forbyde dig det - der er en forordning i EU 1471 samt direktiv 1998/49 EF samt traktatens artikel 42 og 94 - kommuner kender ikke en sk--- til alt dette men i Sikringsstyrelsen findes regler- vejledninger og lign. jeg rejste fra DK i 2004 - på sygedagpenge og er det endnu - lige nu stoppet af Frederikssund kommune, men det er anket for det er ulovligt. hilsen Tudsegård
tudsegaard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2008, 17:14   #5
anja
Gæst
 
Indlæg: n/a
man må gerne holde ferie på ledighedsydelse.
Husk bare at være obs på hvor meget man har hvis man er ny visiteret. Ellers er det 5 uger som alle andre.
  Besvar med citat
Gammel 02-09-2008, 18:18   #6
skattepige
Elsker at være her på K10
 
skattepiges avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2008
Lokation: horsens
Indlæg: 76
Styrke: 17
skattepige er ny på vejen
hej anja hvad så når man er på særydelse §74i har man så også lov til og holde ferie min kommune har nægtet det hilsen skattepige
skattepige er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2008, 21:40   #7
anja
Gæst
 
Indlæg: n/a
hej
Det ved jeg desværre ikke. Håber der er andre som ved mere.
Jeg er på alm. ledighedsydelse og har holdt alm. ferie
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Med familien på ferie i udlandet famenr1 Alt det andet 33 10-07-2012 09:26
Sygdom og ophold i andet EU-land Papaya Spørgsmål ang fleksjob 13 27-05-2012 10:39
Førtidspension - ophold i udlandet? forvired Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 15-03-2010 23:15
Ophold i udlandet med førtidspension basse1 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 28-01-2010 11:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension