K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-11-2008, 18:14   #1
Benny Gerhard
Skal snart betale husleje på K10
 
Benny Gerhards avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Lokation: Gladsaxe
Alder: 79
Indlæg: 839
Styrke: 18
Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10
Efterlysning fra Jytte Hestbech

Mail indsat efter aftale m/Jytte


Hvem af Jer er det, der har modtaget et brev med hele eller dele af nedenstående citat fra sin kommune, som forklaring på, at lægekonsulenterne ikke er underlagt Lægeloven?

Hvis det er dig, så send en mail til Jytte Hestbech via hendes hjemmeside www.jyttehestbech.dk.

Her er citatet, som er fra Patientklagenævnets hjemmeside.

Citatet er en sammenstrikning af 2 forskellige love. Dette bedrageri er meldt til politiet og til Statsadvokaten, men begge steder skriver man, at jeg har taget det ud af en sammenhæng, Derfor er det vigtigt, at jeg kan dokumentere, at det bruges udenfor Patientklagenævnet.

(Det skulle lige være en af os syge borgere, som fuskede med lovene!)

Citat fra Patientklagenævnets hjemmeside:
"Udgangspunktet for lægelovens ansvarsregler er, at de omfatter alle læger, der deltager i eller har ansvaret for at undersøge eller behandle en patient. Lægelovens bestemmelser knytter sig således til et læge/patientforhold og omfatter ikke læger ansat i administrative stillinger. Hvis en læge udfærdiger en erklæring alene på baggrund af journalmateriale og andet skriftligt materiale, er denne ikke omfattet af nævnets kompetence. Lægen har ikke undersøgt patienten, og erklæringen er dermed udfærdiget som led i et administrativt arbejde. Disse sager henvises til den pågældende læges arbejdsgiver."

Kh Jytte
__________________


Jeg har det som BLOMMEN i et æg, kun "SKALLEN" adskiller mig fra livet. (Benny G)
Benny Gerhard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2008, 18:28   #2
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Den er også givet som svar fra sundhedsstyrelsen til Ergoterapeuterne i 2006, såvidt jeg kan forstå det her :

http://www.etf.dk/2113/

mvh Nøvsen
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2008, 23:52   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hiver lige denne efterlysning frem igen.

Benny... hvis der er flere stikord, kan vi måske finde det på siden, hvis det har været offentliggjort her.

Så kan man skrive direkte til brugeren, hvis det er en bruger, der ikke er herinde hver dag.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2008, 07:33   #4
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Bare lige til orientering

Vil bare oplyse om, at Patientklagenævnet igen kigger på min klage.

I min sag fremgår det klart, at sociallægen HAR mødt mig, og på baggrund af mødet vurderer hun en psykisk medkomponent - en smertestyrende adfærd osv.

Så det må vist være en egen-undersøgelse
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2008, 11:03   #5
lyslys
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2007
Lokation: Frederiksberg
Indlæg: 56
Styrke: 17
lyslys er rigtig godt på vej
Om min efterlysning:
De stikord der kan bruges er: "lægelovens ansvarsregler", "læge/patientfirhold", "læger ansat i administrative stillinger".
I de almindelige problemer med lægekonsulenterne er det sædvanen, at man aldrig selv ser dem. At Odenseaneren har truffet sociallægen er ret spcielt.
At Patientklagenævnet afviser sager fra lægekonsulenter, vil jeg ikke kritisere. Jeg følte mig aldrig selv som konsulenternes patient, så derfor ville jeg ikke klage der.
Det problem jeg finder ulovligt er, at de siger, at lægeloven ikke gælder for læger, som udfører administrativt arbejde. I Sundhedsstyrelsen siger de, at begrundelsen herfor findes i betænkningen, som forudgik den første lægelb i 1935. Der er godt nok ingen begrundelse her, men "det er hele tanken bag" siger de.
Patientklagenævnet mener heller ikke at Lægeloven gælder for administrativt arbejde. De har bare en helt anden begrundelse, nemlig, at det fremgår af Lægelovens ansvarsregler. Når to statsinstitutioner, som begge ligger under Sundhedsministeren, har to så forskellige begrundelser, så er der noget galt. Det der er galt er, at Lægeloven gælder for alle læger, som har aflagt lægeløfte og derfor har fået deres autorisation.
Det er jeg ved at dokumentere, og det er ikke helt let.
Tak for hjælpen
Kh Jytte
lyslys er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2008, 11:14   #6
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Heps Jytte

Jeg leder lige engang.

Vil lige spørge dig om noget andet.

Må en kommunalt ansat psykolog da tale med borgeren og komme med egen vurdering - eller hvad er reglerne omkring disse?
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2008, 12:25   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Odenseaneren....

Det må en psykolog IKKE, hvis det skal følge principafgørelser om lægekonsulenter... OG tandlægekonsulenter.

Ankestyrelsen har en afgørelse om, at tandlægekonsulenter heller ikke må undersøge borgerne.

Og DET giver åbenbart ballade rundt omkring i kommunerne.

Se her:

Citat:
Ankestyrelsen har i principafgørelse A-5-08 truffet afgørelse om, at en kommunes tandlægekonsulent er inhabil når tandlægekonsulenten selv undersøger borgere.

Afgørelsen vil ændre markant i kommunernes mangeårige sagspraksis. KL beder derfor Velfærdsministeriet om en præcisering af kommunernes muligheder.
http://www.kl.dk/ncms.aspx?id=a8cee1...4-2e7c14c02371

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2008, 00:37   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Nogen gange, og her bliver det tydeligt, hvis mand KL er.

Tænk hvis der blev handlet lige så hurtigt, når det går ud over borgeren. Her tænkes bl.a. § 100(merudgiften).

KL argument, at det trækker sagsbehandlingen, holder altså ikke vand.
Som reglerne hidtil har været skal man først undersøges/gives tilbud fra egen tandlæge.
Dette skal så vurderes af tandlægekonsulent. derefter bliver man så indkaldt til tandlægekonsulent for undersøgelse.
Sådan foregår det ihvertfald i Hillerød Kommune. Godt, at der bliver sat en stopper for denne unødige ventetid. Min sidste ansøgning er stadig ikke færdig behandlet, og ansøgning indgivet i starten af aug. Jeg har senest, henvidst til omtale afgørelse, da de senest igen forlangte undersøgelse af tandlægekonsulenten.

Næ.. kommunernes problem er, at det er svære at snyde borgere, for nødvendige hjælp, når behandlingen, foreslås udfra uomtvistlige fakta. Og tandlægekonsulenten kan således ikke snyde på samme måde som lægekonsulenten kan i andre sager.

PS. Jytte, kan du præcisere, hvad du helt nøjagtig har brug for, evt give eks for forståelsen.

vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2008, 12:09   #9
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Ankestyrelsen har en afgørelse om, at tandlægekonsulenter heller ikke må undersøge borgerne.

Og DET giver åbenbart ballade rundt omkring i kommunerne.

Se her:



http://www.kl.dk/ncms.aspx?id=a8cee1...4-2e7c14c02371

Ad denne vej kumme jeg ikke finde afgørelsen, så jeg lægger lige et direkte link (håber det er ok): http://www.ankestyrelsen.dk/afgoerel...ipafgoerelser/
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2008, 14:48   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Kunne man ikke inddrage Socialrådgiverforeningen i denne belysning af lægekonsulenterne?

I deres seneste blad "Socialrådgiveren" omtales sagsbehandlingen af kræftpatienter, hvor en lægekonsulent "ordinerer" medicin.

Så overtræder lægekonsulenten sine beføjelser, men INGEN råber op!!!

Denne kræftpatient er IKKE overvægtig, men lægekonsulenten skriver "vægtproblemer", som skal "reguleres med medicin"... Det var 2 ulovlige fluer med eet smæk.

Men ulovlighederne fortsætter, da hun nu skal til psykiater, fordi hun ikke er FYSISK rask nok endnu.

Se her:

Citat:
- Lægekonsulenten kommenterede hospitalslægernes beskrivelse af mine hoftesmerter som noget, der “også kan skyldes overvægt”. Hvis han havde mødt mig, havde han vidst, at jeg hverken har vægtproblemer eller andet, der “kan reguleres med medicin”, som han også var inde på, fortæller hun.
Citat:
En måde at komme videre herfra på, var ifølge Susanne Lechs sagsbehandler en samtale med en psykiater:

- På det her tidspunkt havde jeg opgivet at finde fornuft i det, jeg blev bedt om. Jeg har aldrig haft psykiske problemer, så det var da fornærmende. Senfølger er jo andet end ikke at kunne bruge sin ene arm eller at have ondt i ryggen, men systemet ville kun acceptere det konkrete og det målbare. Det med underskud og træthed fatter de ikke – dér bragede jeg ind i en mur af mistillid.
Men læs mere her:

http://www.k10.dk/showpost.php?p=43188&postcount=8

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jytte Hestbech MadWoman Politik og Samfund 5 09-05-2009 10:04
Lægefaglig virksomhed ej i kommuner: Svaret på Jytte Hestbechs hjemmeside FlemmingLeer Lægekonsulenternes Rolle 0 22-07-2008 22:49
jytte hestbech zuza Et godt link! 0 27-06-2008 00:26
Læge Jytte Hestbechs HJEMMESIDE Benny Gerhard Politik og Samfund 0 26-06-2008 10:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension