K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-12-2006, 11:28   #1
PMH
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2006
Indlæg: 26
Styrke: 18
PMH er ny på vejen
Førtidspension og arbejdsskadeerstatning.

Hej

Jeg har pr. 1/12 - 2006 fået bevilget førtidspension pga. en arbejdsskade, som har gjort at ryggen sagde stop. Så jeg er i en alder af 40 år blevet pensionist.

Skaden er anerkendt som en arbejdsskade, og der er fastsat en méngrad, som jeg dog har anket.
Der er endnu ikke fastsat erhvervsevnetab.

Jeg har en privattegnet pension/forsikring i banken, som med den månedlige udbetaling gør, at vi økonomisk kan holde skindet på næsen. Denne løbende udbetaling gør dog, at der bliver skåret en del af min pensionsudbetaling fra kommunen. (jeg synes iøvrigt at det er urimeligt at man bliver straffet for at have forsikret sig)

Når arbejdsskadestyrrelsen får fastsat erhvervsevnetabet, vil jeg få den erstatning som jeg gerne skal have til at slå til resten af livet.
Erhvervsevnetabet bliver opgjort i procent, og kan ligge fra 15% til 100%.

Hvis erhvervsevnetabet vurderes til under 50%, udbetales beløbet som et éngangsbeløb, og er skattefrit. Et sådan éngangsbeløb har såvidt jeg har læst mig til, ingen indflydelse på førtidspensionen..
Er der nogen der ved noget om det..??

Hvis erhvervsevnetabet vurderes til 50% eller derover, så vil erstatningen være med løbende ydelse, altså en månedlig udbetaling..
Vil der så ikke blive trukket i pensionen, er der nogen der ved noget om det...???

Hvis erhvervsevnetabet er 50% eller derover, så kan man anmode om at få beløbet udbetalt som et éngangsbeløb, dog højest 50% af erhvervsevnetabet. Dvs. at vurderes skaden feks. til 65%, så kan man anmode om at få beløbet svarende til 50% erhvervsevnetab udbetalt som et éngangsbeløb, og de resterende 15% vil man så få som en løbende ydelse.
Hvad med det skattemæssige i en sådan situation, er der nogen der har erfaring med det..??
Og hvilken indflydelse vil det evt. få på førtidspensionen..??

Såvidt jeg har forstået det, så er det kun løbende ydelser der har indflydelse på pensionen, men er i tvivl om hvilken indflydelse det vil få på pensionen, hvis man selv anmoder om at få erstatningen som et éngangsbeløb..
Håber der er nogen som ved lidt om dette, og som kan gøre mig klogere..B)

Iøvrigt tak for et godt site, med en masse gode oplysninger til "sådan nogen som os"


Mvh
PMH
PMH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2006, 00:41   #2
PMH
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2006
Indlæg: 26
Styrke: 18
PMH er ny på vejen
RE: Førtidspension og arbejdsskadeerstatning.


Er der virkelig ingen som har fået anerkendt en arbejdsskade, som har nogle erfaringer at dele ud af..??


Mvh
PMH
PMH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2006, 11:51   #3
Guffi
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2006
Indlæg: 52
Styrke: 18
Guffi er ny på vejen
RE: Hej PMH

Jeg har måske fundet noget du kan bruge.........Under nyttige links, .... Vejledning om førtidspension fra 1. januar 2003.........
Der skal du ind under kapitel 3-Beregning af førtidspension....Stk. 37
Mvh. Guffi
Guffi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2006, 15:47   #4
PMH
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2006
Indlæg: 26
Styrke: 18
PMH er ny på vejen
RE: Førtidspension og arbejdsskadeerstatning.

Hej Guffi, og tak for svaret.

Du har da fuldstændig ret..

I samme kapitel, stk. 45 star der følgende :

Visse offentlige ydelser, erstatninger m.v. medregnes ikke ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Disse ydelser medregnes heller ikke ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget ved beregning af pension. Det fremgår af skattelovene eller den lov, som hjemler udbetaling af en ydelse, om selve ydelsen og om afkastet af ydelsen indgår i den skattepligtige indkomst.

Eksempler på indtægter, der ikke indgår i indtægtsgrundlaget:

- Handicapkompenserende ydelser efter den sociale lovgivning.

Kapitaliserede erhvervsevnetabserstatninger og godtgørelser for varigt mén, der ydes efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade, medregnes ikke i indtægtsgrundlaget, da de ikke indgår i den skattepligtige indkomst. Eventuelle renteindtægter fra erstatningerne medregnes derimod i indtægtsgrundlaget, da de indgår i den skattepligtige indkomst.

-----------------------------------------------------------

Så det står jo sort på hvidt, og heldigvis er en kapitaliserert erstatning ikke en direkte indkomst..


Mvh
PMH
PMH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2006, 17:24   #5
Juliane
Elsker at være her på K10
 
Julianes avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2006
Lokation: Ny Hjørring
Indlæg: 53
Styrke: 18
Juliane er ny på vejen
RE: Re : førtidspension og arbejdsskadeerstatning

Hej PMH.

Ja, det er godt nok et stykke tid siden dit indlæg, og du har jo også fået svar, men alligevel sender jeg dig lige dette spørgsmål og ditto svar, som jeg netop har læst i mit fagblad.

Må kommunen modregne min erstatning?

Jeg har været udsat for en arbejdsskade, hvor jeg har fået ødelagt min ryg og får nu udbetalt en løbende erstatning fra Arbejdsskadestyrelsen for tab af erhvervsevne.
Mit problemer, at jeg desværre er kommet på kontanthjælp, og kommunen vil nu modregne min erstatning i kontanthjælpen.
Må de det??

Svar
Du spørger, om kommunen må modregene din erstatning i kontanthjælpen. Svaret er klart nej. Desværre er der en del kommuner, der forvalter denne bestemmelse forkert.Jeg kan henvise til en afgørelse fra Ankestyrelsen, hvori der står, at der efter Aktivloven ikke må foretages fradrag i hjælp for de erstatninger for tab af erhvervsevne, som der er.

Kommunen kan derimod kræve refusion ved :
" Revalideringsydelse
" Førtidspension
" Folkepension (grundbeløb og pensionstillæg)

Der kan for eksempel ikke kræves refusion ved følgende ydelser
:
"Sygedagpenge
" Kontanthjælp
"Ledighedsydelse
" Hjælp modtaget under tilbud efter lov om aktiv beskæftigelsespolitik
" Boligydelse.

Hilsen
Juliane
__________________
Du kan ikke ændre fortiden, - men du kan sørge for at bekymringer for fremtiden,- ikke ødelægger nutiden
Juliane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-12-2006, 00:34   #6
Chrisolras
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2006
Indlæg: 12
Styrke: 19
Chrisolras er ny på vejen
RE: Førtidspension og arbejdsskadeerstatning.

Hej Juliane

Hvad så hvis man bliver tildelt førtidspension og måske har lidt penge i banken, vil de så også modregne dette i pensionen

MVH
Chrisolras er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-12-2006, 01:37   #7
Juliane
Elsker at være her på K10
 
Julianes avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2006
Lokation: Ny Hjørring
Indlæg: 53
Styrke: 18
Juliane er ny på vejen
RE: Re : førtidspension og arbejdsskadeerstatning

Hej Chrisolas.
Det afhænger jo af hvor du har pengene fra. og der er jo et loft, ang. hvor meget man må have stående på bogen inder der ske refusion i ydelserne.Jeg vil anbefale dig at kigge her i tråden under Guffis indlæg, hvor hun henviser til et nyttigt link.
Når vi snakker erhvervsevnetabs erstatning og mengradserstatning, kan disse erstatninger ikke på nogen som helst måde medvirke til refusion i ydelserne.Disse erstatningspenge, er der ingen (ud over dig selv) der på nogen som helst måde kan røre, ligegyldigt hvor mange kreditorer man end måtte have ligegyldigt hvor meget skat men evt. skylder ovs.Når en sådan erstatning udbetales gøres man opmærksom på at disse penge kan indsættes på en speciel konto, så selv ved en f.eks skilsmisse skal disse penge ikke dels, samtidig med at alt hvad der kan tilbages vises er købt for disse penge, er dit og dit alene.
Kærligst
fra Juliane
__________________
Du kan ikke ændre fortiden, - men du kan sørge for at bekymringer for fremtiden,- ikke ødelægger nutiden
Juliane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-12-2006, 16:09   #8
Chrisolras
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2006
Indlæg: 12
Styrke: 19
Chrisolras er ny på vejen
RE: Førtidspension og arbejdsskadeerstatning.

Hej Igen

De penge vi har stående i banken, har ikke noget med min arbejdsskade at gøre, det er omkring 300.000 som fremkommer fra vores hussalg i sommer, nu har vi købt et hus som der skal laves en del ved og her skal pengene bruges, men når det kommer der til er kommunen sikkert lige glade.
pt. går jeg efter en pension, men intet er sikkert, her efter nytår skal jeg møde hos AOF, en såkaldt anden aktør, til et forløb af op til 9 måneder i noget de kalder "flex match", for at få en klaring på situationen, kommunen mener jo stadig jeg skal i flexjob, men nu har jeg været visiteret i over 4 år og uden resultat.

MVH
Chrisolras er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-12-2006, 17:04   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Førtidspension og arbejdsskadeerstatning.

Hej Chrisolras

Læste lige dit indlæg ...
Og det der slår mig er ... Du snakker førtidspension men er det noget du har snakket med din sagsbehandler om ?
Overjer du at søge en førtidspension selv ? eller er det bare sådan generelle spørgsmål ?

Nå men det jeg faktisk ville var at skrive om Flex- match
Jeg havde aldrig hørt om det før så jeg ville lige finde ud af hvad det var .. og jeg må indrømme at jeg ikke kan lide den sidste del af det...

Ressourceprofilen er det KUN sagsbehandleren der kan udarbejde.
Og jeg tror på at det er vigtigt at få sagsbehandleren med i arbejdet...
Man kan efter loven ikke udelegere til anden aktør at lave en ressourceprofil..
Men så er det jo igen en tolkning af loven.. Kommunerne har ikke tid (gider ikke at bruge tid) på at lave de ressourceprofiler, så man udelegere det til sådan nogen som aof , så kan de lave den og kommunen kan skrive under vupti så har kommunen lavet en ressourceprofil (det er ofte brugt i reva centre og andre steder i dag )
Nå men herunder kan vil alle se hvad det er den nye aktivering er Flex-match og linket til hvor du kan læse det kan du finde her
http://www.aof-holb.dk/content.asp?kurser=48

Min personlige mening er at jeg sq gerne ville forskånes for et 24 ugers jobsøgningskursus...
Men jeg er også så negativ igen, når aof skal til at overtage reva centrenes job funktioner...
Kan godt være at andre kan se det posetive i det her... men jeg kan IKKE .. sidder stadig målløs...
AOF underviser skal nu til at afgøre hvem der kan hvad ?
Jeg kan se at der er to psykologer og en socialrådgiver tilknyttet , men hvem i alverden er en vejleder ?

Nå men det kan jo godt være at de skulle have en chance..

Men syntes nu det er den omvendte verden..
Burde man ikke (hvis det da var tilladt) sende til fase 3 først, så man kunne få en ressourceprofil på plads først OG finde ud af hvad fleksernen har af ressourcer , derefter kunne man tage fase 1 som er afklaring og motivation OGSÅ kunne man tage fase 2 HVIS det var nødvendigt ......




Flex - Match

Flex - Match er tilrettelagt for ledighedsydelsesmodtagere som efter 6 mdr. ikke har fundet sit fleksjob. Fase 1 er et 4 ugers afklarings- og motivationsforløb, fase 2 er et jobsøgningsforløb i 24 uger og fase 3 på 8 uger er tilbagevisiteringsfasen, såfremt der ikke er fundet et fleksjob. Produktet i fase 1 og 2 er et fleksjob og i fase 3 er det et forslag til ny ressourceprofil.

Prisen for fase 1 er 7.000 kr. (1.750 kr. om ugen). Prisen for fase 2 er 10.320 kr. (430 kr. om ugen). Prisen for fase 3 er 9.800 kr. (1.225 kr. om ugen). Der kan visiteres direkte til fase 3.
  Besvar med citat
Gammel 30-12-2006, 17:41   #10
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Førtidspension og arbejdsskadeerstatning.

Hej...Underligt at det lige er 9 måneder...kan det have noget at gøre med Refusion igen....selv om man siger det ikke gælder...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Alvorligt syge mister arbejdsskadeerstatning Webmaster K10 Nyheder 0 03-02-2012 17:10
arbejdsskadeerstatning/revalidering/uarbejdsdygtig virkelyst Alt det andet 1 27-05-2011 16:24
arbejdsskadeerstatning CHL Alt det andet 12 10-12-2010 10:23
Ny pensionsalder - arbejdsskadeerstatning phhmw Nyt om loven 0 28-06-2009 15:40
Kontanthjælp og arbejdsskadeerstatning supersus Dit og Dat 4 22-01-2009 15:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension