K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-11-2008, 11:31   #1
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Partshøring.

Så ringede min sagsbehandler og morede sig kongeligt over at jeg har ansøgt om FP §17, hun vil bakke det op, MEN:

Hun sagde at min kommune IKKE indkalder til partshøring, selvom de skal.

Skal jeg nu tage dem i opløbet eller bare vente til afslaget kommer, uden jeg er indkaldt, og så brokke mig, kræve sagen går om??

Eller har vi misforstået noget, er partshøring kun skrifteligt eller er der også fremmøde??
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2008, 11:44   #2
Helenevind
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2008
Lokation: Vejen
Indlæg: 212
Styrke: 16
Helenevind er ny på vejen
Hejsa

Så vidt jeg ved skal kommunen altid sende noget ud til partshøring hvor du så kan komme med dine kommentare. Og derefter sendes sagen til pensionsteamet som så skal indkalde dig til møde med pensionsteamet.

Jeg synes du skal gøre opmærksom på at du forventer at modtage noget til partshøring. Det er jo din sagsbehandler der skal udarbejde det og sende det til dig.

HIlsen Helene
__________________
Der er ingen problemer, blot udfordringer der skal løses
Helenevind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2008, 11:57   #3
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Hun sagde:

Nu har jeg 3 mdr. til at færdiggøre din RP, den får du så ud til godkendelse og underskrift, jeg sender den til pensionsnævnet og de træffer en afgørelse samme dag.

Jeg sagde:

Hov hov, jeg skal da kaldes til partshøring, ikke?

Svar:

Jo, det står i loven, men det gør denne kommune altså ikke.

Nå, fandt svaret her:

Borgeren skal høres
For at styrke borgerens mulighed for at deltage i behandlingen af sin sag, skal borgeren, inden der bliver truffet afgørelse om førtidspension, have tilbud om at møde frem og udtale sig over for den eller de personer i kommunen, som er tillagt kompetencen til at træffe disse afgørelser. Borgeren har ret til at tage en bisidder med til mødet.

http://www.social.dk/ministeriets_om...førtidspension

Så vil jeg da lade kommunen dumme sig ved IKKE at indkalde mig, hvorpå vi så kan bruge til tid på at krydse klinger om den lov.

Sidst redigeret af Maj-Britt; 05-11-2008 kl. 12:48. Årsag: Tilføjelse.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2008, 20:28   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
En afgørelse om førtidspension er UGYLDIG, hvis borgeren IKKE tilbydes at møde op.

Bemærk, man skal tilbydes mødet... det er ikke ugyldigt, hvis man ikke ØNSKER at møde op.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2008, 23:17   #5
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvis jeg var dig, så ville jeg skrive en klage allerede nu om, at din sagsbehandler har fortalt dig at du ikke vil blive tilbudt at møde op. Du kan lige så godt bruge ventetiden på at få medhold, for du SKAL have den mulighed via lovgivningen!

Alternativet er jo blot, at de kan spare ekstra kroner på at du skal klage senere... smart regnet ud af de paphoveder...

Jeg troede dog at partshøring var det at man får resourceprofilen til gennemlæsning og underskrift... det er da hvad min sagsbehandler forklarede mig.
  Besvar med citat
Gammel 05-11-2008, 23:35   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er rigtigt, Razmo. Det er også partshøring, at du får din ressourceprofil til gennemsyn og kommentarer, FØR du skriver under på den.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2008, 01:19   #7
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Razmo Se meddelelser
Jeg troede dog at partshøring var det at man får resourceprofilen til gennemlæsning og underskrift... det er da hvad min sagsbehandler forklarede mig.
Ja der skal være partshøring på resourceprofilen så man kan komme med egne tilføjelser før den skrives under...
og der skal også være partshøring før selve pensionssagen behandles og det skal tilbydes i form af at man kan møde op personligt og komme med de tilføjelser man evt har overfor det team der foretager afgørelsen... (kan anbefales at gøre det hvis man ikke er tilfreds med det der står i selve papirerne)


Da jeg fik tildelt førtidspension havde jeg endvidere også partshøring af alle papirer der indgik i sagen og skulle ligge til grund for afgørelsen (minus lægepapirer for dem havde jeg haft til partshøring direkte fra lægerne før de blev sendt til kommunen)

Det eneste jeg ikke havde partshøring til var det der kom fra kommunens lægekonsulent... men fik dog lejlighed til at læse det før sagen blev sendt til behandling...

I min sag synes jeg det skriftlige materiale var så retvisende og udførligt at jeg ikke synes jeg behøvede at bruge retten til personligt fremmøde før behandlingen...

Hvis kommunerne ikke overholder borgernes ret til partshøring skal man selvfølgelig klage... da det er dybt kritisabelt
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...

Sidst redigeret af Hexi; 06-11-2008 kl. 01:38.
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2008, 01:48   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Per har lige sat den nye lov ind fra januar 07 (ikke noget der har den store betydning for os , men rart at have alligevel ) men jeg snuppede lige det her


Citat:
§7
Stk. 8. Kommunen skal forelægge den samlede beskrivelse og vurdering af ressourcer, udviklingsmuligheder og barrierer for borgeren. Hvis borgeren er uenig i beskrivelser og vurderinger, skal kommunen tage stilling til, om der er grundlag for at fastholde beskrivelsen og vurderingen på trods af uenigheden. Hvis kommunen vælger at fastholde beskrivelsen og vurderingen, skal borgerens bemærkninger tilføjes, således at de kan indgå i den samlede vurdering af arbejdsevnen.
Så maj-britt kan du ikke sende det til hende og så se om ikke hun skifter mening link til loven her https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=31034
  Besvar med citat
Gammel 06-11-2008, 12:50   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nu er der tale om 2 forskellige ting....

Partshøring er 1 ting....hvor man skal have feks ens ressourceprofil til gennemlæsning og mulighed for at komme med rettelser....

Bekendtgørelse af forvaltningsloven

Citat:
§ 19. Kan en part i en sag ikke antages at være bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af bestemte oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder, må der ikke træffes afgørelse, før myndigheden har gjort parten bekendt med oplysningerne og givet denne lejlighed til at fremkomme med en udtalelse. Det gælder dog kun, hvis oplysningerne er til ugunst for den pågældende part og er af væsentlig betydning for sagens afgørelse. Myndigheden kan fastsætte en frist for afgivelsen af den nævnte udtalelse.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis

1) det efter oplysningernes karakter og sagens beskaffenhed må anses for ubetænkeligt at træffe afgørelse i sagen på det foreliggende grundlag,

2) udsættelse vil medføre overskridelse af en lovbestemt frist for sagens afgørelse,

3) partens interesse i, at sagens afgørelse udsættes, findes at burde vige for væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, der taler imod en sådan udsættelse,

4) parten ikke har ret til aktindsigt efter reglerne i kapitel 4 med hensyn til de pågældende oplysninger,

5) den påtænkte afgørelse vil berøre en videre, ubestemt kreds af personer, virksomheder m.v., eller hvis forelæggelsen af oplys*ning*erne for parten i øvrigt vil være forbundet med væsentlige vanskeligheder, eller

6) der ved lov er fastsat særlige bestemmelser, der sikrer parten adgang til at gøre sig bekendt med grundlaget for den påtænkte afgørelse og til at afgive en udtalelse til sagen, inden afgørelsen træffes.

Stk. 3. Vedkommende minister kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler om, at nærmere angivne sagsområder, hvor bestemmelserne i stk. 2, nr. 1 eller 5, i almindelighed vil finde anvendelse, ikke skal være omfattet af bestemmelsen i stk. 1.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...id=105127#Kap5
__________________________________________________ ____________

Og lidt uddybende her i

Vejledning om retssikkerhed og administration på det sociale område

Citat:
495. Pligten til partshøring i §§ 19-21 i forvaltningsloven sikrer, at borgeren og andre har mulighed for at kontrollere, at de oplysninger som myndigheden har indhentet, er rigtige. Partshøringen giver borgeren og andre mulighed for at komme med egne oplysninger.

Myndigheden har som udgangspunkt altid pligt til at partshøre over væsentlige nye oplysninger, som kan medføre, at borgeren får helt eller delvist afslag på hjælpen, og borgeren skal have lejlighed til at komme med en udtalelse. Der bør i sager, hvor helbredsmæssige forhold har betydning, altid partshøres over nye speciallægeerklæringer, også selv om konklusionen i erklæringen støtter borgerens sag. Dette skyldes, at en speciallægeerklæring normalt er af så væsentlig betydning for sagen, at borgeren bør gøres bekendt med erklæringen og have mulighed for at kommentere den. Reglerne om partshøring er minimumsregler og er derfor ikke til hinder for, at der partshøres i videre omfang. Der bør derfor også partshøres over andre oplysninger, som borgeren kan have en interesse i at se og kommentere.

Selv om borgeren i forvejen kender de oplysninger, der skal partshøres over, skal der foretages partshøring, hvis borgeren ikke er bekendt med, at de indgår i den sag, der er under behandling. Dette er fx tilfældet, hvis kommunen indhenter lægelige oplysninger fra en arbejdsskadesag til brug for en førtidspensionssag. Dette vil også være tilfældet, selv om myndigheden som udgangspunkt skal have samtykke fra borgeren til at indhente oplysninger, da samtykket normalt vedrører typen af oplysninger og ikke de enkelte dokumenter. Myndigheden skal i den forbindelse være opmærksom på, at der kan være samtykkekrav i anden lovgivning, fx i sundhedsloven.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...id=20693&#T495
__________________________________________________ ______________


Det møde for nævnet man SKAL have tilbudt før der afgøres en pension er en anden ting...

Mødet man skal have tilbudt før en pensions sag skal afgøres er lovpligtig ifølge lov om social pension...

Bekendtgørelse af lov om social pension

Citat:
§ 20. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilkendelse af førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ikke kan blive selvforsørgende, jf. § 16. Kommunalbestyrelsen kan samtidig beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om afslag på førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ved konkret angivne arbejdsfunktioner enten umiddelbart eller ved en nærmere angivet indsats, jf. § 16, kan blive selvforsørgende.

Stk. 3. Inden der træffes afgørelse om førtidspension, skal den person, som afgørelsen vedrører, have tilbud om i et møde at udtale sig over for den eller de personer, der skal træffe afgørelsen.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=20625#K3
__________________________________________________ _____________

At de ikke følger loven på din kommune Maj-Britt.....det skal du ikke tage så tungt....for det giver dig muligheden for at vinde en ankesag hvis du får et afslag...for som Zuza rigtigt skriver....så er en afgørelse ugyldig hvis du ikke har haft muligheden for at udtale dig for dem som skal afgøre din sag...
De vil få sagen lige i hovedet igen...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2008, 18:56   #10
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Og jeg gør lige præcis intet, før der kommer afslag uden den lovpligitge indkaldelse, netop fordi så kan de får den retur
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Partshøring Jasmina Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 12-12-2011 12:37
Partshøring jabma Alt det andet 1 07-06-2010 15:49
Partshøring!!??? mukke Alt det andet 4 13-03-2010 00:49
Partshøring chico Alt det andet 6 16-02-2010 19:03
Partshøring Bea Din historie 2 05-02-2007 00:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension