K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-10-2008, 17:58   #1
rastamouse
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2008
Lokation: Køge
Alder: 41
Indlæg: 2
Styrke: 0
rastamouse er ny på vejen
Question Retningslinier eller lovparagraffer om lægekonsulenters arbejde

Jeg er ny her og det er bestemt ikke let at overskue om det jeg nu spørger om allerede er besvaret i en anden tråd. Så bær over med mig.

Jeg har brug for at vide hvor jeg kan finde konkrete retningslinier og/eller lovgivning som forklare præcis hvad lægekonsulenter skal gøre og ikke gøre når en sagsbehandler beder om deres hjælp i konkrete sager.

Jeg skal bruge det i forbindelse med at min hustru fik afslag på visitering til fleksjob.
Hun lider af fibromyalgi og lægekonsulenten siger at den diagnose er for 'diffus'.

Mens vores egen læge har forklaret i en udtalelse at man ikke kan forlange at hun arbejder mere end 12-15timer/uge.

Men det væsentlige er at jeg meget gerne vil finde nogle retningslinier og eller lovgivning om lægekonsulentens arbejde. Det er virkelig ikke nemt at finde med goggle og lign.

Håber I kan hjælpe!
På forhånd tak.
rastamouse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2008, 19:43   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Måske du kan finde noget her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=5...%E6gekonsulent

Prøv at se disse i gennem: http://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=71

Og prøv at bruge søg på forsiden, så dukker der helt sikkert noget op.

Der er også nyttige links (oppe i toppen af siden) der kan du muligvis også finde noget inde.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2008, 20:02   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Der findes desværre ikke lovgivning, kun vejledning.
Evt jeres læge kan se udtagelsen fra lægekonsulenten, og komme med kommentarer dertil. bedste foreslag.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2008, 02:43   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hej rastamouse du kan læse om retningslinjerne her http://hjem.get2net.dk/foertidspensionist/page18.html

her fremgår det også tydeligt at
Citat:
1. Lægekonsulenten må ikke træffe afgørelse om førtidspension og må ikke udtale sig om, hvorvidt

borgeren samlet set opfylder betingelserne for førtidspension eller andre sociale ydelser.

2. Når der indhentes oplysninger fra praktiserende læger eller speciallæger, må lægeerklæringerne

ud over en beskrivelse af ansøgerens helbredsmæssige forhold ikke indeholde synspunkter eller

konklusioner om patientens ret til sociale ydelser.

3. Præmisserne for afgørelsen skal fremgå klart og tydeligt af sagen, herunder hvilken betydning

helbredsoplysningerne som et delelement i sagen har haft for den samlede vurdering af

arbejdsevnen.
Nu ved jeg ikke så meget om din kones sag men det kunne for mig lyde som om lægekonsulenten har været inde og være lidt i kambolage med nummer 1

desværre er der for lægekonsulenter frit slag i disse dag (som du også kan læse meget mere om her på siden , da KJ har sørget for at det kun er borgmesteren som du kan klage til vedr lægekonsulenten )

Jeg ved som sagt ikke hvor langt i er med din kones sag , om der er lavet ressourceprofil om der er givet skrifteligt aflag på fleks om der er ankevejledning med og alt det, men det lyder som om at alt det er i orden siden at det kun er retningslinjer for lægekonsulenten du efterlyser...

Prøv at læse på det link jeg har sat ved der står det hele klart og tydeligt ...


Jeg kan også anbefale jer lige at kigge på denne side http://www.fibromyalgi.dk/ hvis i ikke kender den , der kan muligvis være hjælp at hente der...

At en lægekonsulent syntes at fib er for diffust er ikke nogen grund til afslag da det er hele ressourceprofilen og alle lægeudtaler der skal ligge til grund for en afgørelse...

og det lyder jo ikke som hendes læge er enig... fib er en sygdom og selv om lægekonsulenten skulle være en af dem der mener noget andet, ja så har han /hun ingen rettigheder til at udtale sig om det overhovedet han /hun skal oversætte hvad det er lægerne skriver og der må jo også være arbejds prøvning osv til stede inde man giver afslag ...

Men det formoder jeg at i har tjek på , ellers må i skrive igen , så er der helt sikkert nogen der kan råde jer ....

Med venlig hilsen
Hejdien (også fra Køge og under udredning for fib )
  Besvar med citat
Gammel 28-10-2008, 11:30   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du kan finde nogle retningslinjer her: Skrivelse om orientering om lægers opgaver i pensionssager

Bemærk at selv om den er gammel så er den stadig gældende...

Du kan også læse en del her fra ankestyrelsens side: http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/Laege...2007_13_23.pdf

Der er sørme også denne fra 2003 https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=19809
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2008, 19:29   #6
rastamouse
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2008
Lokation: Køge
Alder: 41
Indlæg: 2
Styrke: 0
rastamouse er ny på vejen
Takker!!

Jeg har fundet frem til noget godt.

"Orientering om lægers rolle i sager om førtidspension"

Som I henviste til siger det klart og tydeligt selv om dette er en fleksjobanmodning.

Vi har netop modtaget papirene om afgørelsen idag.

"Speciallægekonsulentens" udtalelse er skrevet således:

"Ud fra hendes unge alder og de manglende objektive fund i hendes sygdomshistorie, skønnes hendes arbejdsevne på nuværende tidspunkt ikke at være nedsat i en sådan grad at grundlaget for fleksjob er til stede."

Det lyder jo meget somom at han ikke for nylig har læst den skrivelse som siger at han ikke skal traffe afgørelse. Hvilket jo klart er hvad han gør i denne udtalelse.
ikke sandt?

Jeg forstår dog slet ikke hvad han mener med "de manglende objektive fund i hendes sygdomshistorie" - hvad kan dette sigte til?
rastamouse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2008, 20:09   #7
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Beklager

Ked af at skulle ødelægge dit humør rastamouse.

Men desværre henviser dit link til en vejledning som ikke har hjemmel i lov. (Ombudsmanden har i 2005 henvendt sig til socialministeriet og påtalt socialministeriet ikke har hjemmel i lov til vejledningsskrivelsen. Ergo er den ikke det stykke papir værd den er skrevet på)

Spørgsmålet er så, om det ikke er en ny birte-rønn-hornbæk sag at denne skrivelse stadig er tilgængelig. Det må da antydes at være vildledningen af borgerne.

æv æv
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2008, 21:19   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Odenseaneren derfor skal den alligevel bruges ved en evt anke, da der jo er faldet flere afgørelser til borgens fordel netop pga denne vejledning , så jeg vil holde på at vi skal bruge det skrevene indtil andet er vedtaget ved lov...

indtil da må og skal det være bekendtgørelsen vi bruger ved anke instanser ..

hvad skulle vi ellers gøre ?

Der står jo også i det omtalte link
Citat:
Retningslinjerne om lægekonsulenter og lægers rolle i sociale sager er ikke
ændret med førtidspensionsreformen.

derfor skal rastamouse selvfølgelig bruge den til en anke .. bare min mening og hvad jeg selv ville gøre, det kan jo være at Køge kommune ikke ligger inde med de samme papir fra ombudsmanden som Odense kommune gør ,....

og vi skal jo heller ikke glemme at ombudsmanden ikke er loven ...



rastamouse du skriver
Citat:
Jeg forstår dog slet ikke hvad han mener med "de manglende objektive fund i hendes sygdomshistorie" - hvad kan dette sigte til?
det ville jeg spørge ind til hvis jeg var dig ...

lige som jeg meget tydelig ville præcisere hvad der står i bekendtgørelsen ..

det lyder for mig som en lægekonsulent på glat is og jeg ville for min del ikke finde mig i det...

hvad er navnet på lægekonsulenten (hvis du ikke vil skrive det her, kan jeg så få dig til at sende det til mig i en pb )

det lyder heller ikke som om kommune har taget højde for denne her i deres afgørelse
Citat:
3. Præmisserne for afgørelsen skal fremgå klart og tydeligt af sagen,
herunder hvilken betydning helbredsoplysningerne som et delelement
i sagen har haft for den samlede vurdering af arbejdsevnen
det er trods alt ikke lægekonsulenten der sidder med afgørelsen , og det er den samlede ressourceprofil der skal afgøre hvorvidt det skal være fleksjob eller ej

Hvad skriver de i ressourceprofilen at de mener din kone kan varetage af job ....
  Besvar med citat
Gammel 28-10-2008, 22:06   #9
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej, jeg har ledt og ledt, mener nemlig der står et eller andet sted om, hvad lægekonsulentens arbejde går ud på i kommunen - altså i en lovparagraf. Men kan ikke finde det... eeehh altså...

Men så faldt jeg lige over den her link, som jeg også mener har været oppe her på K10 på et tidspunkt. Måske kan du bruge det til noget??

En lægekonsulent er kun med til at oversætte noget, som en sagsbehandler gerne vil forstå. Det er sagsbehandleren, der afgør en sag.

Nå, men linket får du her: http://www.folketinget.dk/Samling/20...or_sv/S582.htm

I ovenstående link står der bla. tre retningslinjer:

- Lægekonsulenten må ikke træffe afgørelse om førtidspension og må ikke udtale sig om, hvorvidt borgeren samlet set opfylder betingelserne for førtidspension eller andre sociale ydelser.
- Når der indhentes oplysninger fra praktiserende læger eller speciallæger, må lægeerklæringerne ud over en beskrivelse af ansøgerens helbredsmæssige forhold ikke indeholde synspunkter eller konklusioner om patientens ret til sociale ydelser.
- Præmisserne for afgørelsen skal fremgå klart og tydeligt af sagen, herunder hvilken betydning helbredsoplysningerne som et delelement i sagen har haft for den samlede vurdering af arbejdsevnen.


De links som webmaster har sat ind vedr. lægekonsulenternes arbejde var dem, jeg ledte efter... Der står en del om lægekonsulenters arbejde.

Sidst redigeret af curls; 28-10-2008 kl. 22:11. Årsag: Fandt linkene som jeg ledte efter....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2008, 16:59   #10
mumle_mund
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2007
Indlæg: 174
Styrke: 17
mumle_mund er ny på vejen
Hvor kan jeg finde noget brugbart som fortæller at de lovparagrafer omkring lægekonsultens rolle i ftp-sager også gælder i fleksjob sager?

Jeg har i mit brev til kommunen henvist til disse. Men da min sag er en fleksjobsag kan jeg risikere de ganske usagligt vil sige "jaaaah men det gælder jo kun i pensionssager...."

Jeg ksla have argumentation for at lægekonsulenten heller ikke må udtale sig om retten til socialeydelser i fleksjobsager heller...

Kan dette findes? og hvor?

På forhand tak..
mumle_mund er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygedagpenge? 13 eller 26 ugers arbejde? Salacia Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 09-08-2013 12:21
Samråd Lægekonsulenters rolle NPH Det er da strengt ! 2 30-07-2011 12:29
Lægekonsulenters rolle i pensionsansøgning? Jytte Bøje Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 22-12-2009 21:39
hvor er jeg arbejde,flex eller førtidspension? fru hansen Din historie 11 23-01-2008 20:19
S 5834 - Om lægekonsulenters deltagelse i fastlæggelse af mén Webmaster Politik og Samfund 0 08-09-2007 00:14




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension