K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Se afstemningsresultater: Har du været til personlig samtale med din sociallæge, hvor denne spørger ind til sym
ja 11 11,22%
nej 87 88,78%
Stemmere: 98. Du kan ikke stemme i denne afstemning

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-10-2008, 07:47   #1
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Har DU talt med din sociallæge/lægekonsulent

Faldt lige over en principafgørelse P-22-05, som skriver;

Citat:
Nævnet gjorde endvidere opmærksom på, at lægekonsulenten alene havde til opgave at bistå forvaltningen med at klarlægge indholdet af andre lægers udtalelser. Kommunen burde derfor ikke have anvendt den psykiatriske lægekonsulent til at udbygge dokumentationsgrundlaget ved at gennemføre en samtale med ansøger.
Og så blev jeg ellers lige totalt rundforvirret. Skal det tolkes som om at en sociallæge/lægekonsulent IKKE må foretage en samtale, hvor der spørges ind til begrænsninger, symptomer, hvordan hverdagen fungere osv?

skriv meget gerne årstal og by hvis I vil

Sidst redigeret af lena; 10-10-2008 kl. 07:49. Årsag: yderligere spørgsmål
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2008, 07:58   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hej Lena.
Jeg der har sag fra det gamle, før 2003, system, fik forklaret tydeligt at en sociallæge IKKE må hverken se, kende eller samtale med en klient. Men har dog aldrig set noget lovstof desangående.

Syntes dit spørgsmål er meget vigtigt. Hvad, hvor står reglerne?
Mange hilsner Peter

Ja, Lena men hvis der findes enten en Vejledning eller Bekendtgørelse findes der også en lov§ så må vi vel stille spørgsmålet direkte til Velfærdsministeriet. Da jeg har 4 breve i ovnen vil jeg godt bede andre om at få svaret hos VM

Sidst redigeret af phhmw; 10-10-2008 kl. 09:23. Årsag: vejledninger
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 10-10-2008, 08:04   #3
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
samtale med borger

Hej Peter

Citat:
Syntes dit spørgsmål er meget vigtigt. Hvad, hvor står reglerne?
Godt spørgsmål der, og netop hele essensen i denne problematik! Findes der overhovedet naglefaste regler på området?

Tror alene der er tale om vejledninger, som end ikke er det papir værd de er skrevet på. Øv øv

Tak for dit svar - super vigtigt at vide

Lena
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2008, 09:16   #4
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
hej Lena

Min sag er også fra før 2003 og ligesom Peter fik jeg også denne forklaring SAMT at det IKKE var denne læge som traf afgørelse om pension men sagsbehandleren!
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2008, 09:50   #5
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Status på afstemning

10 har stemt
1 har stemt ja
- jeg har stemt

Ja hvad kan jeg sige - jeg bor i Odense
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2008, 10:07   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg sagde til min sagsbehandler at jeg VILLE tale med lægekonsulenten, hvis han kom med konklussioner jeg ikke kunne bruge til noget. Men hun sagde at det ikke kunne lade sig gøre, og at det iøvrigt heller ikke var lægekonsulenten der stod for indstillingen af førtidspension, men hende! Sååå...panden mod en mur.

Venter stadig på at lægekonsulenten kommer med en udmelding. Siden 13 August.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2008, 10:17   #7
annasen
Afhængigheds tegn af K10
 
annasens avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2008
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 340
Blog Indlæg: 13
Styrke: 16
annasen er ny på vejen
Lægekonsulent.

Jeg forlangte en pension efter § 17, da jeg skulle bruge afslaget (som jeg vidste jeg fik) til at komme videre i systemet.
Desuden ville jeg have udtaleret over for de personer der skulle vurdere min sag. -det er en ret man har - ti min. taletid. Da var der en lægekonsulent. Han var dog lidt forvirret. Kunne ikke finde min journal i sin taske, og spurgte lidt febrilsk om det var ryggen. Næh det var det såmænd ikke.

Det var til at grine af de ti mininutter, man så havde jeg da prøvet det også.
annasen
annasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2008, 11:28   #8
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
http://www.laeger.dk/portal/page/por..._2004_08_44340

http://www.ugeskriftet.dk/portal/pag..._2004_06_44187

http://ankiro.social.dk/social/defau...chPageNumber=1

Lidt links at blive klog på - især det sidste link på vælfærdsministeriet hjemmeside kan man søge på lægekonsulent og finde oplysninger om emnet samt nogle afgørelser (SM' er ) som vi kalder det
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2008, 12:12   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, Lena... det ER ulovligt. Listen er uendelig lang i din sag... der bliver ved med at "dukke" nye ulovligheder op. Det er f.... utroligt.

Jeg tror endda OGSÅ, at det er ULOVLIGT at doctorshoppe.... altså at indhente oplysninger hos andre læger/speciallæger, indtil man får en "besparende" udtalelse.

Se her:

Citat:
A-5-08


Der foreligger en generel væsentlig mangel, når lægekonsulenten selv har undersøgt borgeren.


Lægekonsulenten, herunder tandlægekonsulenten, har til opgave at bistå kommunen med at klarlægge indholdet af andre lægers udtalelser. Hvis oplysningerne ikke er tilstrækkelige, har lægekonsulenten til opgave at pege på, hvilke oplysninger, der mangler.

Lægekonsulentens opgave er ikke at indhente de manglende oplysninger eller efterprøve andre lægers oplysninger ved at undersøge borgeren selv.
http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2008, 10:46   #10
guffii
Banned
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2006
Lokation: Odense NØ
Indlæg: 34
Styrke: 0
guffii er ny på vejen
Hejsa allesammen
Jeg ved godt, at det er længe siden jeg har været her, men nu er jeg lige tilbage, også for at deltage i denne afstemning som Lena har lagt ud.

Til Peter og til dem der måtte være interesserede i, hvor reglerne er beskrevet, skal jeg oplyse at der er en principafgørelse fra Ankestyrelsen, som iøvrigt er gældende.
Den kan ses her:
http://www.dsa.dk/afgoerelser/principafgoerelser/

Jeg har kopieret hele afgørelsen over i word og har omkranset de to vigtigste dele i denne, og de kommer her:
"Nævnet gjorde endvidere opmærksom på, at lægekonsulenten alene havde til opgave at bistå forvaltningen med at klarlægge indholdet af andre lægers udtalelser. Kommunen burde derfor ikke have anvendt den psykiatriske lægekonsulent til at udbygge dokumentationsgrundlaget ved at gennemføre en samtale med ansøger. Lægekonsulenten måtte ikke efterprøve andre lægers oplysninger ved egen undersøgelse."

Og:
"Ankestyrelsen bemærkede, at kommunens brug af egen lægekonsulent til at foretage supplerende undersøgelser var egnet til at vække tvivl om, hvorvidt der forelå inhabilitet. Dette gjaldt uanset, at den psykiatriske lægekonsulent ikke havde fungeret som lægekonsulent i sagen forud for sin udtalelse, og uanset, at sagen senere var set af en anden lægekonsulent. Ankestyrelsen henviste til, at pensionsteamet havde ønsket udtalelsen på baggrund af oplysninger fra egen læge om psykiske problemer."

Jeg håber I kan bruge dette.

Jeg har selv haft en 2 timers samtale med sociallægen, der gjorde at jeg ikke var berettiget til taxa-transport i forbindelse med min arbejdsprøvning. Det var det sociallægen konkluderede. Havde hun ikke gjort dette, hvade jeg kunnet afslutte min arbejdsprøvning lang tid før. Men desværre måtte jeg igennem 4 måneders "tovtrækkeri" for at få taxa-transport, så jeg kunne afslutte min arbejdsprøvning.

Og hvor tror I så at jeg bor??

Riiiigtiiiiiigt......... Odense........

Mange hilsner og pas nu godt på jer selv, derude :-)

guffii (Pia)
---------------------------------------------------------------------------
NÅ dada dada, det link virker ikke kan jeg se, så jeg skriver lige her hvad det er for en principafgørelse, så I kan henvise til denne:

Afgørelse truffet af: Afgørelses dato: Uds. dato: Nummer: J.nr.
Ankestyrelsen 22-06-2005 29-07-2005 P-22-05 6000095-05


Status: Gældende

Håber det kan bruges :-)

Mange hilsner igen
guffii (Pia)

Sidst redigeret af Hejdien; 12-10-2008 kl. 12:57. Årsag: To indlæg lagt sammen til et
guffii er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
BAN har talt ozzi Spørgsmål ang fleksjob 7 07-08-2011 12:12
Lægekonsulent og sociallæge er IKKE det samme! Ninja Alt det andet 28 30-01-2010 23:28
Forskellen på en Lægekonsulent ansat i lokalforvaltningerne? Og en Lægekonsulent ansa @PerChr Lægekonsulenternes Rolle 2 06-08-2008 01:31
Sociallæge andi1975 Alt det andet 6 20-12-2007 23:15
Må en sociallæge gaxeergud Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 13-07-2007 12:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension