K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-10-2008, 12:22   #1
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
hjææææææææælp

min pc forstår mig ikke

Jeg ved der ligger principafgørelser i forhold til sociallæger/lægekonsulenter

Kan ikke finde ud af den nye søgemaskine på www.ast.dk

nogen der kan hjælpe mig pleeeeeeeeeeeeaaaaase

Lena
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2008, 12:28   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
tror nu ikke at man kan søge i øjeblikket...
Jeg fik denne meddelse da jeg prøvede

Citat:
System.Web.Services.Protocols.SoapException: Server was unable to process request. ---> System.IO.FileNotFoundException: Could not find file 'E:\AST\ast_forwardsearch\ForwardSearchWebService\ Data\Index\elements'. File name: 'E:\AST\ast_forwardsearch\ForwardSearchWebService\ Data\Index\elements' at FSWebService.Init() in e:\AST\ast_forwardsearch\ForwardSearchWebService\A pp_Code\FSWebService.cs:line 37 at FSWebService.Search(String dataBase, String userName, String query, XmlDocument queryObj, String format, Int32 startIndex, Int32 endIndex, String displayParagraphs, String sortParagraphs, Boolean ascending, String engineCommands) in e:\AST\ast_forwardsearch\ForwardSearchWebService\A pp_Code\FSWebService.cs:line 62 --- End of inner exception stack trace ---
Se iørvigt her: http://www.ast.dk/artikler/default.asp?page=909
__________________

Sidst redigeret af Webmaster; 09-10-2008 kl. 12:33. Årsag: tilføjelse
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2008, 12:34   #3
Falco
Hvor skulle jeg ellers være
 
Falcos avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2007
Lokation: Hedensted
Alder: 52
Indlæg: 187
Styrke: 18
Falco er ny på vejen
får samme meddelse så den er nok nede pt.
Falco er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2008, 12:55   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Lena...

Du kan jo bruge ventetiden og prøve at søge på Folketingets hjemmeside.

Hvis du går ind på www.ft.dk og går ind under "Nyt" og skriver lægekonsulenter, så kommer der en masse frem.

Der er citater fra alskens stof om lægekonsulenter.

Jeg fandt bl.a. det her:

Citat:
Jeg er helt enig med den tidligere socialminister i, at der skal skrides ind overfor kommuner, som generelt administrerer i strid med reglerne.
http://www.ft.dk/Samling/20031/spor_sv/S5030.htm

Denne tråd her er også læseværdig... bl.a. at det er SAGSBEHANDLERENS afgørelse, om lægekonsulenten inddrages.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...t+ankestyrelse

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 09-10-2008 kl. 12:58. Årsag: tilføjet link
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2008, 13:21   #5
Orsoq
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2008
Indlæg: 21
Styrke: 16
Orsoq er ny på vejen
Lægekonsulent udtalelse fra Ankestyrelsen

Den Sociale Ankestyr. marts 1995

I en kronik i Politiken fredag d. 16. december 1994 gør læge Haakon Lærum rede for sine betænkeligheder ved lægernes rolle ved behandlingen af sager om sociale ydelser på helbredsmæssigt grundlag.

Haakon Lærum hævder, at der ved behandlingen af sager om helbredsbetinget førtidspension (invalidepension)

- stilles mere eller mindre forbenede krav til bevisets stilling.
- at der skal foreligge naturvidenskabeligt bevis eller anbefaling fra en bestemt type læger.
- at det i en fortravlet sagsbehandling er lettere at bruge visse sygdomme og diagnoser som en generaliseret målestok.
- at bedømmelsen først og fremmest bør være en juridisk afvejning af sagens oplysninger med henblik på en retlig afgørelse.

Haakon Lærum finder, at det er overflødigt med lægekonsulenter ved de overordnede forvaltningsorganer, og hævder, at meningen med dette kun kan være at imødekomme åbenlyse eller mere skjulte politiske hensigter, der går på, at der er grænser for hvad offentlige budgetter kan bære.

Den umiddelbare reaktion ved læsning af Haakon Lærums kronik må være, at det er nærmest umuligt at få tilkendt en helbredsbetinget førtidspension her i landet.

Det er naturligvis ikke rigtigt. I 1993 blev der tilkendt førtidspension til godt 24.000 nye ansøgere.

Der blev givet ca. 4000 afslag.

Tallene i sig selv viser, at der i langt de fleste tilfælde er enighed mellem de læger, der indstiller til førtidspension, og de myndigheder, der træffer afgørelsen.

Haakon Lærum har helt ret i, at afgørelsen af en sag om førtidspension først og fremmest beror på en juridisk vurdering af, om betingelserne i loven for at tildele pension er opfyldt.

Det er derfor heller ikke lægekonsulenten, der træffer afgørelse i sagen.

Afgørelsen træffes af kommunalbestyrelsen, af revaliderings- og pensionsnævnet eller Ankestyrelsen på grundlag af en vurdering af samtlige oplysninger i sagen om ansøgerens situation.

Lægekonsulenten er imidlertid en vigtig rådgiver for myndigheden, som ved afgørelsen af sagen er forpligtet til at sikre, at lovens krav til det helbredsmæssige grundlag for tildeling af førtidspension er opfyldt.

Det er nemlig sådan, at det efter loven er et krav, at ansøgeren skal være fysisk eller psykisk invalid, hvis der skal tilkendes helbredsbetinget førtidspension. Hvis der ikke er tale om lægelig invaliditet, er der dog også mulighed for at tilkendt pension helt eller delvis af sociale grunde.

Det, der er afgørende, når man skal behandle en pensionssag, er, at sagen er lægeligt velbelyst.

Hvis ansøgeren efter lægeerklæringen har en sygdom, som efter almindelig lægelig erfaring medfører begrænsninger i evnen til at arbejde, hvis der foreligger en grundig redegørelse for baggrunden for den stillede diagnose, for den behandling der har været forsøgt og en beskrivelse af, på hvilken måde sygdommen påvirker ansøgerens funktionsevne, så har myndigheden et fyldestgørende grundlag at træffe afgørelse på.

I disse tilfælde er det lægekonsulentens opgave at rådgive myndighederne om det, der er beskrevet i lægeerklæringen, er så godt underbygget, at en anden - lige så omhyggelig læge - ville må til samme resultat.

De sagen, hvor der kan være forskellig opfattelse mellem den læge, der har afgivet erklæring og den myndighed, der afgør sagen, er ofte sager, hvor der er tale om sygdomme, hvor der er stor uenighed blandt læger, eller f.eks. sager, hvor den undersøgende læges indstilling ikke tager udgangspunkt i lovens betingelser til tilkendelse af førtidspension, men eventuelt i lægens personlige opfattelse af, hvordan betingelserne burde være.

Men det er vel næppe i de tilfælde, Haakon Lærum mener, at ankemyndighedernes lægekonsulenter er overflødige.
Orsoq er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension