K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-10-2008, 18:07   #1
Kathrine
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2008
Indlæg: 83
Styrke: 16
Kathrine er ny på vejen
Spørgsmål til sagsbehandleren: Jeg ønsker pension?

Hej

NU taler regeringen jo om at ville skære i dagpenge perioden, hvilket jeg er ret nervøs over, da jag har været på dagpenge i 2 år og lige er overgået til sygedagpenge.

Det lader til, at folk har forskellige opfattelser mht, at melde klart ud til sagsbehandleren, at man ønsker pension. Imidlertid er jeg nu lidt presset, og vil gerne have processen speedet op og vil gerne have Jeres bud på:

Hvordan skal jeg - helt konkret - sige til sagsbehandleren, at jeg gerne vil have pension?

Hvis der er nogen der sidder med andre gode råd, er de mere end velkomne!

Kh
Kathrine
Kathrine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2008, 20:30   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Du skal starte med at søge aktindsigt og tjekke, hvad der ligger i din sag.

Der ligger et skema her på siden, du kan printe ud.

Din kommune SKAL lave en ressourceprofil på dig, hvis din arbejdsevne er truet, eller før dine sygedagpenge standses.

I denne SKAL kommunen tage stilling til, om du er berettiget til revalidering, fleksjob eller pension.

Men det bliver meget, meget svært for dig at få pension, hvis man ikke har prøvet ALT for at få dig i arbejde først.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2008, 10:01   #3
Kathrine
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2008
Indlæg: 83
Styrke: 16
Kathrine er ny på vejen
Hej

Tak for svaret!

Jo altså... tror ikke der ligger noget, da jeg kun lige er overgået til sygedagpenge.

Jeg er ret nervøs for, at jeg til møderne kommer til at sige noget forkert. Derfor overvejer jeg, hvordan jeg bedst kan fortælle hende, at jeg mener, at pension er rigtigt....

Jeg har overvejet at sige, at min psykiater mener, at pension er rigtigt....

Hvordan lyder det?
Kathrine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2008, 10:15   #4
mokkasine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2007
Indlæg: 178
Styrke: 17
mokkasine er rigtig godt på vej
Det lyder lidt som min egen historie, jeg var også på dagpenge i 2 år og overgik så til sygedagpenge.

Jeg fornemmede til den første samtale med soc.rådgiver, som ikke viste megen empati, at jeg hverken skulle pive eller bede om at der blev søgt pension.
Et par måneder senere kom jeg i arb.prøvning i 3 måneder og i det forløb, blev det vurderet at jeg skulle have pension.

På intet tidspunkt spurgte jeg aktivt ind til det og på intet tidspunkt spurgte de mig, hvad jeg syntes (jo til aller aller sidst). Kald det taktik, men jeg fik flere gange at vide, af bekendte, at man skulle vente, indtil Kommunen havde truffet en beslutning, det forventes ikke at klienten ved det. Og egentlig kan klienten ikke tillade sig at gøre sig klog på det

Måske er det bare min holdning, men sådan så jeg det.

Jeg fik en pension efter 10 måneder på sygedagpenge.

Hvis du vil spørge om noget, så bare sig til...Jeg håber du kommer godt igennem forløbet, vær forberedt på at du ikke selv har så meget at sige og at de vil jage dig rundt (bedst at være forberedt).

Sidst redigeret af mokkasine; 08-10-2008 kl. 10:19.
mokkasine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2008, 10:32   #5
Kathrine
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2008
Indlæg: 83
Styrke: 16
Kathrine er ny på vejen
Hej moccasine!

Det lyder som om, du har haft et godt forløb! Det er altid fedt at høre om...

Ok - det har du jo helt ret i (ja at man selv er den der åbenbart ved værst).

Og jeg er også bare bange for, at hvis man selv foreslår pension, da virker man ikke motiveret nok!!

Jeg er bare nervøs for de reguleringer regeringen overvejer, og ville derfor gerne speede det hele op....

Kunne man sige sådan noget lign: Jeg har virkelig forsøgt at tage en uddannelse, arb., men jeg kan ikke mere?

Kh
Kathrine
Kathrine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2008, 10:56   #6
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Jeg spurgte min sagsbehandler direkte om pension, da jeg efter mere end to år på kh slet og ret ikke kunne mere og gerne ville have fred... Det er ca et år siden nu og afgørelsen er endnu ikke truffet

Som zuza skriver, er det en god ide at søge aktindsigt og presse på for at få gang i ressourceprofilen. Også selvom du først lige er overgået til sdp, for tiden går altså hurtigt, og min erfaring er, at nogle sagsbehandlere er lidt for langsomme til at komme igang med en afklaring, og så ender borgeren med at betale prisen ved at ende på kh eller helt miste forsørgelse, hvis man er gift...

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2008, 10:59   #7
Helenevind
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2008
Lokation: Vejen
Indlæg: 212
Styrke: 16
Helenevind er ny på vejen
Hej Kathrine

Alm. dagpenge og sygedagpenge... har de noget med hinanden og gøre? Jeg tænker på, kan du ikke stadig få sygedagpenge i et år?

Jeg ved ikke hvad du fejler eller noget, men jeg kæmper selv en hård kamp mod kommunen som ikke vil tilkende mig noget som helst. Det vigtigste er at du bliver afklaret i en arbejdsprøvning, den skal vise hvor meget du kan eller ikke kan. Jeg synes du skal bede til at komme i sådan en... hvis din sagsbehandler ikke selv siger du skal det.

Og så synes jeg bestemt ikke du skal sige til din sagsbehandler at du vil have pension, før der ligger noget med konkret i din sag om lægejournaler, ressourceprofil, arbejdsprøvning mv. For som du selv siger, så opfatter kommunerne det som demotiverende og sådan skal de overhovedet ikke have grund til at opfatte dig.

HIlsen Helene
__________________
Der er ingen problemer, blot udfordringer der skal løses
Helenevind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2008, 11:29   #8
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Der kom først gang i en pensionssag for mig da jeg selv satte mig ind i reglerne og meldte klart ud at jeg var berettiget til pension iflg. dem og at det var det jeg ville have...og man godt kunne glemme alt andet...
Så gik der efterfølgende et år med ventetid og diverse undersøgelser, papirer omkring lægekonsulenten, opdatering af ressourceprofil (heri også skrevet at det var pension jeg ville ha) og endelig blev den indstillet til behandling.
14 mdr. efter jeg nævnte ordet pension første gang gik den igennem og blev bevilget...
og jeg er egentlig ret sikker på at havde jeg ikke selv meldt klart ud havde jeg stadig siddet fast i systemet...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2008, 19:05   #9
Kathrine
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2008
Indlæg: 83
Styrke: 16
Kathrine er ny på vejen
Hej Alle sammen!

Tak for svarene! Det er virkelig rart, at man kan spørge herinde.

Jo Helenevind - du har vist helt ret: Altså pt ser det sådan ud (ret mig lige hvis jeg tager fejl), at man kan få sygedagpenge i 52 uger og kun de første 6 uger tæller i dagpengeretten. Således burde jeg jo være sikker på sygedagpenge, selvom de skærer i dagpengeretten!

Jeg spørger lige socialrådgiveren til mødet!

Hexi - det lyder også som om, din sag gik godt. Hvad er det nu du fejler (hvis jeg må spørge).

Kh
Kathrine
Kathrine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2008, 23:47   #10
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kathrine Se meddelelser
Hexi - det lyder også som om, din sag gik godt. Hvad er det nu du fejler (hvis jeg må spørge).
Mine diagnoser som pensionen er bevilget på er udelukkende af psykisk karakter...
Om min sag gik godt ved jeg nu ikke om jeg kan sige for har jo siddet fast i systemet i adskillige år...
men jo fra den dag jeg begyndte at læse love og paragraffer og brugte dem overfor kommunen kom der skred i tingene
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Spørgsmål ang. pension, og samliv. anitaelisabet Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 07-11-2011 00:11
Spørgsmål vedr. pension.... Trunten Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 02-11-2011 20:54
hypotetiske spørgsmål-men ønsker svar hutti Alt det andet 6 27-04-2009 12:06
Spørgsmål om midlertidig pension zuza Midlertidig Førtidspension 3 12-09-2008 10:53
Socialministersvar på spørgsmål om pension zuza Politik og Samfund 15 13-08-2007 14:14




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension