K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Jeg har fået job.

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Jeg har fået job. Her kan dem der bliver ansat i job, skrive det til andre som en lille opmuntring og så vi alle kan se at det kan lade sig gøre.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-09-2008, 15:35   #1
MajT
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Indlæg: 6
Styrke: 0
MajT er ny på vejen
handicap og beskæftigelse

Bachelor om handicappede og beskæftigelse

--------------------------------------------------------------------------------

Hej alle

Jeg skriver et indlæg her på jeres debatside, fordi jeg søger info til mit bachelor om hvordan det går for handicappede med at komme i fleksjob eller job i det hele taget.
Min hypotese er at der er barrierer hos sagsbehandlerne og virksomhederne, som gør at handicappede har svært ved at opnå beskæftigelse. Og hvordan er det så, når man rigtigt gerne vil have et job, men bliver stoppet af myndigheder/virksomheder...
Jeg vil meget gerne høre jeres historier - måske får jeg på et tidspunkt brug for et interview med en eller to af jer, men det ved jeg først om et par uger.

Håber jeg har henvendt mig i det rigtige forum, ellers så må I sige til.

Jeg ser meget frem til at høre fra jer

Mange hilsener fra Maj, international professionsbachelor ved socialrådgiverudannelsen i Århus
MajT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-09-2008, 17:19   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
MajT jo det kan skam godt være det rigtige forum

jeg bumper lige indlægget op så det bliver på forsiden så alle har en chance for at se det (der er nogen der "glemmer" at gå ind i forum )

Jeg har et par input til det du efterlyser men skal lige have hovedet med mig, så vender tilbage senere
  Besvar med citat
Gammel 30-09-2008, 18:50   #3
MajT
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Indlæg: 6
Styrke: 0
MajT er ny på vejen
Hej Hejdien

Super, jeg glæder mig til at høre mere :-)
MajT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-09-2008, 19:08   #4
kimmik
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-08 2007
Indlæg: 257
Styrke: 17
kimmik er ny på vejen
Hej Mai-t

Du må godt få min historie har siddet i dette cirkus 5 år
kimmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-09-2008, 19:19   #5
MajT
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Indlæg: 6
Styrke: 0
MajT er ny på vejen
Hej Kimmik
Mange tak for dit svar. Jeg vil meget gerne høre lidt om dig og din historie. Kan du kort ridse din historie op? Hvis du helst ikke vil skrive den her på denne tråd, så må du meget gerne skrive til mig på [email protected]

Mange hilsener fra Maj
MajT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-09-2008, 20:52   #6
kimmik
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-08 2007
Indlæg: 257
Styrke: 17
kimmik er ny på vejen
Hej det gør jeg i morgen

hilsen Kimmik
kimmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2008, 01:35   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
MajT ok så prøver jeg lige at skrive om hvordan det kan være at være i det socialesystem med sygdomme og skulle være afhængig af hjælp fra jobkonsulenter og sagsbehandlere for at finde et job og har endda også været i job så har også prøvet en udvikling der…

For det første så blev jeg i 2003 visiteret til fleksjob.

Fra 2003 og frem til 2005 hørte jeg aldrig fra kommunen af, jeg ringede og jeg skrev både til sagsbehandler og til jobkonsulent men der var igen respons.

Jeg søgte selv utallige job men uden held.

I 2005 ringede jeg simpelthen til kommunen for at få en tid hos min sagsbehandler og oplyste om at min ressourceprofil SKULLE opdateres ifølge loven når der skete ændringer i min situation og det var der sket både med forværring af helbredet og med min livs situation.

Jeg kom op til en sagsbehandler der efter at have snakket med mig i ½ time sagde at hun godt nok ikke kunne forstå at jeg ikke var i arbejde da hun mente at jeg havde en mængde ressourcer (det kunne jeg kun give hende ret i men måtte samtidig oplyse hende om at jeg ikke anende hvad jeg skulle søge da gammelt erhverv var udelukket)

Derfor blev vi enige om noget der hed jobjagten, hvor jeg skulle lære mine ressourcer at kende (tænkte hvad bedre end at gå og glo hjemme) efter kun tre uger på kurset kom de og til bød mig et job , det var 15 timer om ugen og tæt på hvor jeg boede, så klart lad mig prøve det…

Da jeg skulle til jobsamtale kørte jobkonsulenten mig et helt andet sted hen end aftalt og da jeg spurgte ind til det fik jeg at vide at nåå ja der var lige et par ting mere, (jeg havde fået at vide at jeg skulle gøre rent på en sejler skole) men de havde glemt at sige at den sejler skole havde to lokale , et hvor jeg boede og et i kbh, dertil skulle jeg gøre rent på en båd og i en frisørsalon og et hus (hvor ejer af sejlerskolen boede) efter flere år uden arbejde tænkte jeg giv det en chance , men måtte melde pas på kbh da jeg slet ikke havde helbred til at kommer dertil…

Først den dag jeg skulle starte i praktik fik jeg at vide at det ikke var en båd kahyt jeg skulle gøre rent i men kravle rundt på en båd og vaske den på ydersiden og på dækket (jeg fejler noget med balancenerven også ) efter en uge fandt man ud af at man ikke kunne bruge mig, fordi jeg ikke ville tage til kbh (og min kæreste var glad, han var fri for at komme med mig på arbejde de dage jeg skulle kravle på båden) det skal lige siges at jeg med meget store ord (skrevne naturligvis) fortalte jobkonsulenten hvad jeg mente om ham og hans job (som viste sig at være hos nogen af hans privat venner) og han indførte i min sag at jeg havde fuldstændigt ret i alle mine meninger om det hele og han beklagede meget…

Det næste job (bliver nødt til at korte det her ned ) var så i en skovgrill (det er det eneste job der står meget specifikt i min ressourceprofil at jeg IKKE må ) men igen var jeg så dum at starte for man kan lige så godt give det et forsøg , men chefen fortalte mig at der ikke var noget job i den anden ende , han havde fået at vide at jeg var en der skulle lære at stå op om morgen og troede faktisk at jeg var kontanthjælpsmodtager og havde gjort helt klart for kommunen at jeg IKKE kunne ansættes da han ikke havde råd, men havde fået at vide at 3 måneders gratis arbejdskraft ikke var at kimse ad så det gjaldt om at slå til (forbeholdt dette, bad jobcenteret mig om at stoppe og min jobkonsulent fortalte mig at han mente at jeg lænede mig op af en førtidspension)

Næste job var så i et byggemarked kassebetjening var hvad jeg fik at vide af jobkonsulenten som desværre ikke havde tid til at komme med, men jeg skulle bare tage derud selv, vel ankommet fik jeg at vide at det drejede sig om et 37 timers fleksjob og det skånehensyn jeg kunne tilbydes var at jeg måtte sidde i kassen hele dagen (er visiteret til 15 timer)

Herefter bad jeg min jobkonsulent om et møde og om at han lige tog sig sammen og læste min ressourceprofil, dette gjorde han så og opdagede at et af mine skånehensyn var kort transporttid og mente så igen at jeg skulle have en førtidspension , da jeg ikke gad at høre på ham mere , bad jeg ham om at sende mig et brev om den førtidspension og det gjorde så det at han trak i land igen og derefter hørte jeg ikke noget fra dem igen i et halvt år ..

Et halvt år efter bad jeg om at komme på kursus igen for at komme lidt ud, på det tidspunkt havde jeg så været med til at lave www.k10.dk og jeg var begyndt at engagere mig i fleksjobbers rettigheder, så jeg havde nogen heftige diskussioner om lovgivning med jobkonsulenten hvad gjorde at han ikke længere ville mødes med mig uden at have en bisidder med .

Herefter opgav jeg jobcenteret og blev om muligt endnu mere aktiv i min egen jobsøgning selv om jeg havde problemer med hvilke felt jeg skulle søge indenfor, til sidst lykkedes det mig at lokke et firma der havde telefonsalg til at lave en satsning og prøve med fleksjobber, og jeg fik min jobkonsulent med til samtalen da jeg havde snakket med firmaet om at man måske skulle prøve med flere flekser , jeg fik lov til selv at vælge dem ud som jeg mente havde snakketøjet i orden, og vi startede 5 flekser op samtidig , men ingen af os klarede det særlig godt, ud af 5 var jeg den eneste der fik tilbudt ansættelse men valgte at sige nej, da jeg ikke duer til at sælge folk noget jeg selv ved de ikke har brug for.
Og jeg var i mellemtiden blevet kontaktet af et firma der meget gerne ville ansætte mig også som sælger men det var annoncesalg inden for div brancher altså kun virksomheder.

Dette virkede også som alle tiders sted til at starte med og jeg blev ansat men efter ca et halvt år hvor vi var 3 flekser der var ansat fik vi besked på at vi skulle arbejde mere hurtigere, og uden de pauser der var i vores skånehensyn for det var for dyrt og så var vi ikke vores løn værd, og skulle vi have en chance for at blive ja så skulle vi også op i tid.

Jeg blev mere syg mens jeg var der og det lykkedes mig at blive så uvenner med chefen der i den grad udnyttede flekser vi måtte ikke holde pauser sammen flekserne ej heller måtte vi holde pause med de ordinær ansatte men skulle holde vores pauser alene, og det skal lige siges at det ikke var en regel der gjaldt for de ordinær ansatte som holdt både pauser og handle ture sammen imens flekserne skulle blive tilbage i firmaet og passe det..

Jeg sagde op i Juli 07 og blev sygemeldt i sep 07 og siden har jeg intet hørt fra kommunen af , andet end de gange jeg selv har taget initiativ til at kontante dem, jeg har måtte oplyse dem om lovgivningen ved sygemelding og har fået bekræftelse på at det vidste de godt men at de ikke kunne overholde loven og at det ikke ville komme til at svide til mig , jeg har prøvet at få dem til at opdatere ressourceprofil, indhente lægepapir osv alt forgæves ..

I Juli måned kom så dagen hvor kommunen kunne miste deres refusion for mig og derfor blev jeg kaldt op og det som de havde sagt ikke ville ske, det var mig der fik konsekvensen for deres manglede opfølgning , det vil sige at jeg fik at vide af en jobkonsulent at jeg bare skulle i arbejde så fik jeg det meget bedre, og hun skulle nok sørge for at jeg fik fri til mine behandlinger osv , hun havde hørt at mit helbred var blevet væsentligt forværret og derfor skulle jeg så kun arbejde to timer (og en times transport hver vej ) jeg nægter aldrig noget jeg prøver og går det så går det…

Så derfor tog jeg også med til samtale med chefen og lagde alle kort på bordet om min helbreds situation og hvad han kunne forvente af mig osv, og det var ikke noget problem for ham, jeg opdage så da jeg startede at jobkonsulenten pludselig havde lavet det om til en arbejds prøvning, og tillige fandt jeg så ud af at det var en uge gammel købmand (den var lige åbnet) og de var så ved at etablere sig , ene og alene med kontanthjælpsmodtager, flekser, og mig i arbejds prøvning, dertil opdage jeg til min gru at mit helbred og ressourcer så endnu værre ud end jeg havde forestillet mig og at jeg ikke engang magtede 2 timer om dagen, jeg skrev jobdagbog og efter 14 dage og fire sygemeldinger sendte jeg den til min jobkonsulent (og kontaktede fagforeningen om de ulovlige forhold ) og jeg fik besked på at stoppe omgående…

Det sidste jeg har hørt fra jobcenteret er at de ikke indhenter papir på mig og de ikke opdatere ressourceprofil eller gør noget andet før end der ligger diagnoser på mig (og det kan tage lang tid , den sidste tid jeg fik var på Frederiksberg hospital om 8 måneder) så tja jeg regner med at så længe jeg er syg, så høre jeg ikke mere fra kommunen før end de igen er ved at miste refusion for mig, eller før end de vil prøve at få mig over på kontanthjælp i stedet for ledighedsydelse..

Det her er ultra kort, jeg kan godt skrive det meget mere udførligt men det kommer til at tage meget lang tid (jeg har ikke husket halvdelen ) jeg har dokumentation på alt hvad der her er skrevet (som du også godt kan få ) og hvis du har spørgsmål så er du velkommen til at kontakte mig…

Men jeg kan fortælle dig at netop jobkonsulenter/sagsbehandlere på min kommune er grunden til at K10 er oprettet, i sin tid var det kun meningen at den skulle handle om hvor idiotisk systemet var når man skulle have hjælp til at finde et fleksjob men som vi jo alle kan se , så fik den nærmest sit eget liv

Men en ting kan jeg sige og det er RESSOURCEPROFIL hvis ikke jobkonsulenterne gider/kan tage sig tid til at læse i den og lære borgernes begrænsninger at kende, hvis ikke de kan og vil acceptere de skånehensyn man er kommet frem til, så er den ikke det papir værd som den er skrevet på og ikke mindst , så kommer flekserne /handicappet aldrig ud i de rigtige job, og en arbejdsgiver der har prøvet at have en forkert ansat mister lysten til at ansætte en mere, og så har jobkonsulenterne skadet mere end de har gavnet, der er skånehensyn af en grund og det skal respekteres og det er jeg endnu ikke stødt ind i den jobkonsulent der har kunne finde ud af ..

MVH
Hejdien

PS til sidt må jeg altså lige komme med en lille bemærkning om de job centrere, da jeg var på job kursus , var der sådan en leg hvor vi alle skulle pege på hvad vi mente at vores med kursister egnede sig til , og så skulle vi lede i vores netværk efter et passende job, det fandt vi flere job ved end nogen jobkonsulent nogen sinde var disket op med, desværre for mig mente de for mig advokat eller socialrådgiver eller jobkonsulent så gæt om jeg kunne finde job inden i den genre ..

Vi snakkede så om hvor smart det kunne være hvis alle job centrere havde et par flekser der var inde i loven og som havde prøvet det på egen krop til at være indgangspartiet til jobkonsulenterne , altså en flekser var den første der snakkede med nye flekser, sammen fandt ud af med denne hvad kan du hvad vil du og hvad er dine skånehensyn og så lagde et referat over denne samtale til jobkonsulenten , som igen kunne spare tid og få en flekser ind der garanteret ville være mere tryk ved systemet end ellers.

Flere jobkonsulenter kunne lide ideen men lederne var meget afstandtagen over for det , men det er vel klar, for tænk nu hvis man får beviser for at det er vigtige for dem at hegle folk ud , uanset hvor meget de forværre deres helbred end det er at matche de rigtige flekser med de rigtige job…

Jeg gad vide hvor jeg ender henne, når jeg forhåbentligt får det bedre og er færdig med behandlinger, mon ikke jeg bliver graver eller asfalt lægger
  Besvar med citat
Gammel 02-10-2008, 09:24   #8
MajT
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Indlæg: 6
Styrke: 0
MajT er ny på vejen
Hej Hejdien

Mange mange tak for din mail.

Jeg må sige, at det er noget af en historie. Jeg har hørt om, at det ikke altid lige går så godt for kommunerne/jobcentrene og det er din beretning i hvertfald et bevis på.

Vil du fortælle mig, hvad dit handicap/sygdom er?

Jeg bor jo i Randers, men jeg kunne virkelig godt tænke mig at køre til Køge for at interviewe dig, for der ligger meget mere i din historie, som du også selv siger. MEN jeg skal lige have overstået et seminar imorgen, hvor jeg forhåbentlig bliver helt klar, i hvilken retning mit bachelor helt præcist skal pege. Det er helt sikkert, at jeg skriver om handicap og beskæftigelse, men vinklen på det er jeg endnu ikke helt sikker på.
Hvis det hele falder i hak, ville du så have lyst til at blive interviewet til min opgave? Det er naturligvis helt ok, hvis du siger nej.

Mange hilsener fra Maj
MajT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2008, 10:25   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
MajT det er helt i orden at du spørger om sygdom jeg er en af dem med usynlig sygdom det jeg er visiteret til fleks på er ...

Stress, udbrændthed, massiv påvirkning af skimmelsvamp, borrelia og kronisk migræne samt ekstreme myoser, dertil er der så kommet d vitaminmangel (som man øjensynlig ikke kan få op igen på trods af sprøjter ) og pt er jeg så lige ved at skulle starte udredning for fibromyalgi og kronisk træthedsyndrom.

Jeg håber at det hele falder i hak for dig og du skal være velkommen til at komme og lave et interviewe

Mvh
Hejdien
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Handicap og beskæftigelse. phhmw Politik og Samfund 0 04-03-2013 15:02
Vidensnetværket: Handicap og Beskæftigelse buster Et godt link! 2 07-08-2011 22:42
Om beskæftigelse zuza Er det overhovdet til at få fleksjob? 1 15-10-2008 23:45
Vidensnetværket – Handicap og beskæftigelse zuza Er det overhovdet til at få fleksjob? 3 03-06-2008 00:15
10 nye initiativer om handicap og beskæftigelse zuza Politik og Samfund 0 19-03-2008 02:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension