K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-09-2008, 16:02   #1
mumle_mund
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2007
Indlæg: 174
Styrke: 17
mumle_mund er ny på vejen
Hvad bilder den læge sig ind?

Jeg er så vred og ked af det lige nu.

Jeg står og skal visiteres til fleksjob. TROEDE JEG!!!

Jeg har har været i job prøvning over 3 mdr og fortsatte endda på jobbet efter dette.
I forløbet her har vi fundet ud at jeg ikke kan klare mere en 15 timer pr uge.

Jeg lider af (ja nu kommer listen): Endometriose, hypermobiltsyndron og fibromyalgi. Dertil har jeg også PCO som ikke plager min hverdag. Har haft en svær depression, angst og personlighedsforstyrrelse.

Det er sådan at min kontakt person og jeg har fundet det bedst at ligge vægt på fibromyalgien. (også egen læge)

Min egen læges udtalelse har været at man ikke kan forlange jeg arbejder mere end 15 timer. (personlig mener han pension er det bedste)

Min psykiater har FLERE gange skrevet til kommunen at det IKKE er psykosomatisk og at jeg IKKE kan få det bedre via terapi eller med medicin.
Mit hoved fejler INTET!

Jeg fik diagnosen fib og hms af Bente danneskoild.

Nu har min sag kørt i 2 mdr og ringede så for at få et indblik i hvor vi står. Min sagsbehandler er bare diplomatisk. Det føles ikke som om hun hverken er imod mig eller med mig. Hun fortæller at det højst sandsynlig bliver et AFSLAG!!!

FORDI LÆGEKONSULENTEN har sagt det er for difust

DIFUST???

Hvad er det liiiige de ikke fatter? At jeg har en sygdom (faktisk flere) som ofte gør at folk må på pension? At det rent faktisk ER en godkendt sygdom?
At jeg rent faktisk IKKE tager store doser smertestillende dagligt for sjov?
At jeg rent faktisk IKKE gider at gå hjemme og rent faktisk FRIVILLIGT har fortsat i arbejde og SELV bad om dette forløb???

De kunne lige så godt sige til mig at de ikke tror på at jeg syg og at de ikke mener fibromyalgi findes..

JEG ER SÅ VRED! Blot fordi man er 21 så kan man åbenbart ikke være rigtig syg og bare fordi jeg ikke sidder i rullestol er jeg ikke syg nok...

PT vil jeg miste mine dagpenge og vi må så gå fra hus og hjem og kommunen må så finde os en bolig da vi er nødsaget til at sælge vores hus. FLOT!

Kan en lægekonsulent overhovedet skrive sådan? Må de det om en sygdom? Jeg rent faktisk har papir på jeg har? Jeg mener en sygdom er vel en sygdom? et brækket ben eller cancer siger man jo aldrig er "for difust"?...
mumle_mund er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2008, 16:13   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Mumlemund...

Sagsbehandlere siger de mærkeligste ting, og det skal du springe op og falde ned på (og det er svært).

Du er nødt til at væbne dig med tålmodighed, indtil du har fået et brev om, at de vil standse dine sygedagpenge og se, hvad der står i brevet.

En anden ting er, at din ressourceprofil SKAL være opdateret.

En tredje ting er, at det er ARBEJDSPRØVNINGEN, der tæller, IKKE lægekonsulentens udtalelser.

Når du har fået brevet fra kommunen om standsningen af sygedagpenge - 14 dage FØR de standses, så skriv igen her, så kan du få hjælp til at skrive en klage.

Jeg forstår godt din vrede og frustration.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2008, 16:16   #3
mumle_mund
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2007
Indlæg: 174
Styrke: 17
mumle_mund er ny på vejen
tuisnde tak..

Men hvorfor i al verden siger hun sådan noget?? Det kan hun jo ikke tillade sig.
Og hvis hun VED at det er arbejdsprøvningen som tæller hvorfor begynder de så på om hvad lægekonsulenten siger?


Og hvad skal jeg gøre hvis de så alligevel giver mig et afslag? Ja så kan jeg anke sagen...

Der er simpelhent INGEN god grund til jeg ikke skal have det fleksjob. Jeg gør ALT hvad kan.
Jeg tuder helt vildt lige nu. Jeg kan slet ikke bære mere.. Om 2 mdr har jeg været sygemeldt i 2 år. Jeg ønsker bare en fair ende på det her....

Sidst redigeret af Stezu; 16-09-2008 kl. 21:32. Årsag: fjernet citat, da det stod lige over
mumle_mund er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2008, 18:54   #4
Emma
Føler sig hjemme på K10
 
Emmas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-08 2008
Lokation: sjælland.
Indlæg: 39
Styrke: 16
Emma er ny på vejen
kære mumlemund.

Hej kære du....åh hvor jeg føler med dig, har også diagnosen fibromyalgi og slidgigt... blev syg i foråret 2004.... efter at ha været på arbejdsmarkedet i 30 år...kunne bare ikke hæng sammen til sidst , blev sygemeldt og var igennem et langt afklarings forløb.Fik dog konstateret Fib. efter et år, hos en reumatolog min egen læge sendte mig til, efter at kommunen havde haft mig til en af deres udvalgte, en vis HR. Johannes Friis som jeg også har læst om her på siden. Han mente det var myoser...så fysioterapeut det villle hjælpe, gik et år og det blev bare værre og værre. Herefter fulgte endnu flere undersøgelser, både hos reumatologer og psykologer og en enkelt psykiater , alle konstanterede at det var fib. og at jeg er helt normal. Dette blot for at fortælle dig at mit forløb tog 4 år, og at jeg også følte ingen på forvaltningen troede på mig. Jeg mistede mit job og det endte til allersidst med et flexjob. Så søde du giv ikke op,fibromyalgi er en træls diagnose i systemet , men den findes og er , som du selv skriver, anerkendt og forbandet svær at leve med.

Hold ud og kæmp...men hvor jeg forstår din frustration, man bliver så glad når en diagnose findes, for at skulle så grueligt meget igennem bagefter, ja man tror det næsten ikke.
mange kærlige tanker til dig fra Emma.
Emma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2008, 19:52   #5
lillespir
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2007
Lokation: Horsens
Indlæg: 89
Styrke: 17
lillespir er ny på vejen
Kære mumle_mund
Hvor er det godt at du har været hos overlæge og professor Bente Danneskiold-Samsøe for hun har virkelig arbejdet hårdt for fibromyalgi patienterne.
Har du set indlægget i Lægens bord?
Ellers er linket her:. http://www.dr.dk/DR1/laegen/Programm...0824110522.htm hvis du trykker på ugen udsendelse kan du se patienten Bettina og overlægen.
Jeg var i telefonisk kontakt med hende i slutningen af 1989 da jeg havde en datter der havde symtomer der talt for fibromyalgi.Det var heldigvis ikke denne frygtelige sygdom, men hun fik konstateret børneleddegigt, men hun havde rigtig mange triggerpunkter med svære smerter.
Jeg håber for dig at din situation snart løses.
Knus fra
Rita
lillespir er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2008, 21:18   #6
mumle_mund
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2007
Indlæg: 174
Styrke: 17
mumle_mund er ny på vejen
I aner ikke hvor meget jeres svar betyder for mig.

Jeg har haft det skidt hele dagen. Det var min mand som ringede i fredags og han har ikke ville fortælle det i weekenden. Det er så pænt af ham at skåne mig. Men det skulle jo frem..

Jeg ville meget gerne have et sted med paragrafer ang det med at læge konsulenter ikke må træffe afgørelse på den måde som der er sket i min sag. Som min kontakt person sagde, så er det deres job kun at oversætte lægeakter og ikke beslutte om personen kan arbjede eller ej.. eller er syg nok...

Jeg er MEGET glad for at have støtte herinde. Jeg betalte selv for at komme ind til Bente da jeg i 9 år gik med endometriose uden at lægerne ville undersøge mig. Dette orkede jeg ikke endnu gang da mine led og muskelsmerter tog til.

Ja jeg må kæmpe videre. Men det er svært at kæmpe når ens leve vilkår blvier taget fra en. Bla min hest. Jeg tog ud til min hest idag og gik en tur i skoven. Det hjalp. Men tænk hvis jeg må sige farvel til min hest som faktiks redede mig ud at min sidste depression.... Og vores hjem og ja.. alt hvad mig og min mand har opbygget vil forsvinde hvis jeg ikke får hjælp økonomisk...
mumle_mund er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2008, 06:47   #7
lillespir
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2007
Lokation: Horsens
Indlæg: 89
Styrke: 17
lillespir er ny på vejen
Hej igen mumle_mund
Her på siden er der: Fokusemner i 2008 ude i højre margen der finder du Lægekonsulenternes Rolle.

Under Vigtige Emner finder du Kampen mod lægekonsulenterne,( 25 sider) øverst til højre.

Udefra er der måske noget at hente for dig. det er på ankestyrelsens hjemmeside.
http://www.ast.dk/artikler/default.asp?page=602

Hvis du kan bruge dette til noget ... Sådan gjorde jeg.
Jeg bad IKKE om at få startet førtidspension, men deri mod spurgte jeg ind til hvordan min økonomiske situation ville være hvis jeg ansøgte om førtidspension, dertil spurgte hun om det var det jeg ville hvortil jeg kun kunne svare ja, og så var det jo ikke mig der tog stilling til om der skulle søges ft.pension, det var klart sagsbehandlerens afgørelse.

Rigtig god dag
Pas godt på dig selv
Knus fra
Rita
lillespir er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2008, 11:26   #8
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
nu har jeg tygget mig igennem undersøgelsen fra ask og hvor er den dog interessant.

Det bliver slået fast at en lægekonsulent er en administrativ medarbejder.
"Lægekonsulenten er en administrativ medarbejder med lægefaglig viden, som kommunen benytter i sin sagsbehandling."
MEN:
"Der stilles imidlertid hverken i lovgivning eller overenskomster krav om en særlig uddannelse til lægekonsulenter.
Der findes ingen specielle, bindende regler om lægekonsulenters rolle i kommunerne, men lægekonsulenterne er som andre administrative medarbejdere omfattet af de almindelige forvaltningsretlige love. Det vil sige forvaltningsloven, retssikkerhedsloven og offentlighedsloven."

Hovedresultater er, at beskrivelsen af lægekonsulenternes rolle viser, at der ikke findes specielle, bindende regler om lægekonsulenters rolle i den kommunale sagsbehandling.


LÆGEKONSULENTERNES OPFATTELSE AF DERES ROLLE
..... at de har en formidlerrolle i forhold til de
behandlende læger og sagsbehandleren i konkrete sager, da kontakten mellem fagfæller hyppigt fremmer forståelsen.

MEN
Alle lægekonsulenter udtrykker tilfredshed med, at det er sagsbehandleren, der har kompetencen til at træffe afgørelser, og at lægekonsulenten alene udtaler sig om det lægefaglige indhold i sagerne


Så er det lige igen igen at jeg stiller 100kr´s spørgsmålet:
-Det handler stadig om at lægekonsulenten har aflagt et lægeløfte eller hva´-administrativ medarbejder eller ej

Ja, jeg forventer da snart et brugbart svar fra diverse ministre men specielt fra den grå dame
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2008, 14:40   #9
bumblebee
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2008
Lokation: solsystemet
Indlæg: 213
Styrke: 17
bumblebee er ny på vejen
Jeg har kun ét råd...KLAG.

Jeg var rasende på lægekonsulenten over nogen ting i min sag...jeg brokkede mig, og de punkter jeg var utilfreds med blev streget Da min pensionssag kom for, valgte de at lægge hovedvægten på mine EGNE udtalelser.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=4354


bumblebee er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2008, 16:10   #10
mumle_mund
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2007
Indlæg: 174
Styrke: 17
mumle_mund er ny på vejen
Tak for al den dejlige hjælp i giver mig..

Det er virkelig dejligt at få bekræftet at lægekonsulenten i min sag er gået for langt. Eller også er det noget sagbehandleren finder på.

Ville det være en ide at jeg skrev et brev til sagbehandleren allerede nu for at minde hende om at det jo IKKE er lægekonsulenten som skal afgøre min sag men blot mægle og oversætte mine lægeakter?

I så faldt at jeg ikke børe gøre dette kan jeg ikke klage før jeg har en afgørelse. Og det vil betyde at vores økonomi allerede der begynder at skrænte...

Men jeg RIGTIG MEGET glad for at der herinde findes søde mennesker som kan hjælpe. I aner ikke hvor opløftet jeg er pga de svar herinde fra. Tuisnde tak...
mumle_mund er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvis ens læge bare syntes ens alder er en hindring ligemeget hvad du fejler FibroMcs Alt det andet 84 09-07-2013 18:28
Er en social-læge og en læge-konsulent det samme ? Birkes-musen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 27-04-2012 09:58
Hvad er en special læge erklæring?? Leduce Alt det andet 9 15-11-2010 09:26
Hvad kan jeg få min læge til? mumle_mund Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 06-03-2008 23:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension