K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-08-2008, 01:44   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Recovery og rehabilitering - nye "modeord"

Citat:
Lad os gøre en ekstra indsats
16. august 2008 16:18
Tina French Nielsen rådmand (V) for Ældre- og Handicapforvaltningen i Aalborg Kommune, Danmarksgade 17, 1. sal, 9000 Aalborg

PSYKISK SYGDOM: De fleste af os har prøvet, når livet gør ondt - enten i nær familie eller hos venner
Citat:
en ekstra indsats i forhold til at tilbyde forskellige former for beskæftigelsesforløb og kompetenceudviklende uddannelsesforløb, der kvalificerer den enkelte bruger i forhold til beskæftigelsesmuligheder. I det hele taget er en styrket indsats i forhold til sindslidendes muligheder for at op-å/fastholde en tilknytning til arbejdsmarkedet afgørende i forhold til recovery og rehabilitering.
http://www.nordjyske.dk/debat/forsid...899152%2c5%2c3

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2008, 10:47   #2
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
ak ja, tidens nye mantra indenfor psykiatrien er: recovery

Selve princippet og ideen i begrebet er i og for sig ok MEN et er jo fine teorier noget andet er praksis - som altid.

Hvordan havde man forestillet sig at en dybt psykotisk person lige pludselig skulle kunne blive mirakuløst rask -ved at arbejde?

Det simple ved begrebet er at man forholder sig personen ved en anerkendende tilgang, fint nok med det.
Man kan også sige det på en anden måde(som jeg synes jeg altid har forsøgt) at møde mennesket lige hvor det er - hvis i kan følge mig

Alle de "fine" nye trends og målsætninger bliver desværre hurtigt til: "som vi plejer" - min erfaring - og den med at det foregår i SAMARBEJDE med kommunen, den må de sg længere ud på landet med

Kan ikke lade være med at høre sætningen fra arbejdslejrene i nazityskland:" arbeit macht frei" i baghovedet hele tiden

Giv mennesket en værdig tilværelse uanset begreber, titler m.m. så skal man bare se hvordan alle vokser, er blot min mening

Min lille kommentar til tidens nye "trend" - det goe´gamle danske ord
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2008, 11:37   #3
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
citat:

'På den baggrund er det centralt, at der gøres en ekstra indsats i forhold til at tilbyde forskellige former for beskæftigelsesforløb og kompetenceudviklende uddannelsesforløb, der kvalificerer den enkelte bruger i forhold til beskæftigelsesmuligheder. I det hele taget er en styrket indsats i forhold til sindslidendes muligheder for at op-å/fastholde en tilknytning til arbejdsmarkedet afgørende i forhold til recovery og rehabilitering'.

Dette er i SKÆRENDE kontrast til NUANCEN i recovery!

Processen er individuel
Processen er ikke lineær
Processen er ikke enkel og kan ikke tvinges eller besluttes frem

Desuden!

Man kan ikke blive recovered af andre!
Enhver er subjekt i sin EGEN recoveryproces.
Recovery er en proces der ses indefra, der kan og bør anderkendes og opmuntres, men ikke ikke igangsættes udefra.
Dette er netop forskellen mellem rehabilitering og recovery.

Recovery: DEFINITION.

Recovery er en del af en personlig og unik proces, der muliggør det at leve et tilfredsstillende liv selv med de begrænsninger, der er forårsaget af sygdommen.

Recovery indebærer udviklingen af ny mening og formål i ens liv, mens man vokser ud over den psykiske sygdoms katastrofale følger.

William Anthony 1993 - Centre for Psychiatric Rehabilitation, Boston.

Jeg var da liiiiige ved at få kaffen helt galt i halsen, da jeg læste Tina French Nielsen's udtalelser.
Hun har da vist desværre fået et helt forkert indtryk af, hvad recovery indebærer.

Mella
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2008, 22:23   #4
roma
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2008
Indlæg: 21
Styrke: 17
roma er ny på vejen
hvem snakker om Recovery indenfor det psykiatriske system ? Hele snakken om sygdomshandlingen her i landet er på baggrund af recovery. og derfor bliver vi (næsten) alle diagnosticeret som psykisk syge.
det er en smart måde at overlade de syge til sig selv og andres bistand på.
For derved sparer de alle pengene til nye uddannelser inden for psykiatrien, kræftens bekæmpelse og forskning.

For husk: hovedbudskabet i recovery er det samme som i term-behandlingen ( og patienter på pengejagt): de fleste ting går over af sig selv i løbet af et stykke tid. Og ellers må du bare lære at leve med dem.
Lyder der ikke lidt som Lise Ehlers ?
roma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2008, 23:19   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hvad er mon det her så?


Citat:
Spørgsmål nr. S 2176:



”Vil ministeren tage initiativ til at forpligte kommunerne til at udarbejde en opfølgningsplan for alle patienter, der udskrives fra de psykiatriske sygehuse med udgangspunkt i principperne om recovery?”





Svar:



Opfølgning på psykiatrisk behandling hører under sundhedsministerens ressort.



Jeg kan dog oplyse, at når der ydes hjælp til sindslidende efter serviceloven skal kommunalbestyrelsen tilbyde at udarbejde en handleplan, når der er tale om betydeligt nedsat psykisk funktionsevne. En handleplan skal indeholde formålet med indsatsen, indholdet i indsatsen, den forventede varighed og andre forhold af relevans. En handleplan kan, ud fra en individuel vurdering, indeholde elementer fra recovery, når det vurderes at være relevant.







Karen Jespersen
http://www.ft.dk/doc.aspx?/samling/2...0815/index.htm

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2008, 08:13   #6
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Hej zuza.

Nu ved jeg jo ikke hvem der har eller i hvilken forbindelse spørgsmålet er stillet, men hvis det tager udgangspunkt i de punkter, som recovery er baseret på, syn's jeg det er relevant nok, da der jo er sparet mange sengepladser væk fra psykiatrien.
Derfor bliver mange afvist fra indlæggelse på de psykiatriske skadestuer og mange bliver udskrevet for hurtigt med risiko for 'svingsdørseffekten'.
En handlingsplan bygger på borgernes egne ønsker og håb for fremtiden.
Jeg er dog skeptisk, fordi jeg netop i I DAG og efter at selv have bedt om det, skal ha' lavet en sammen med en sagsbehandler, som jeg (endnu en gang) har fundet ud af, ikke er på min side...
Hun var her for ca. 3 måneder siden. Hendes 'råd & vejledning' kunne jeg lisså godt ha' slået op i den lokale vejviser og hun sagde, at der ville 'gå laaaangt tid', før jeg fik svar.
Jeg ringede efterfølgende både til DUKH og Social rådgivning, fordi jeg næsten ikke orker at klage over den her kommune igen - har allerede fået ret i 2, men der gik over et år i behandlingstid med den første...
For 14 dage siden fik jeg et brev fra hende, at jeg ikke kunne få hjælp - på noget hjælp jeg slet ikke havde bedt om
- Og den hjælp jeg har brug for, nævner hun ikke - så det ender vist med endnu en langvarig anke.

Roma - måske der er flere der har brug for at læse definitionen på recovery (igen)?
Hvis handleplanerne - vel at mærke - bliver fulgt efter retssikkerhedsloven og sparres med recovery, kan jeg lige nu kun se det positive i det.
For mig står recovery for respekt for det enkelte individ, støtte og håb og tro
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2008, 14:47   #7
roma
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2008
Indlæg: 21
Styrke: 17
roma er ny på vejen
Talking

hej Mella

her kan jeg kun være enig med dig- Recovery er god nok i sin oprindelige form.
Der er dog et stort men... tanken om recovery stammer fra Norge, hvor der var mange gode eksempler. Den var baseret på, at personerne blev i deres oprindelige miljø, især ude i bygderne. Så, her var familierne samlet i stor stil, ligesom der var en sundhedsfaglig person i nærområdet til helel tiden at følge vedkommende, ifald der kom en nedtur.
Disse vilkår er absolut ikke til stede hernede, så derfor var mange skeptiske lige fra starten.

For hvad er man her i landet: jeg citerer fra et speciale, som blev udarbejdet i 2005 af Majken Pontoppidan, nu ansat i SFI, over emnet Socialpsykiatrien i Danmark 1970-2005 (recovery blev indført i den sidste del af denne periode:

"forskellige tilgange gav vanskeligheder i samarbejdet, og vanskelighederne blev yderligere forstærket af forskellige adminstrative tilhørsforhold. Målsætningerne for arbejdet var forskellige i sektorerne, og splittelsen bliver også afspejlet i sprogbrugen, hvor man i sundhdssektoren overordnet set er en patient, i socialsektoren en klient, i de socialpsykiatriske tilbud og patientorganisationer er bruger og blandt de"almindelige" borgere er psykisk syg eller sindslidende."

Overordnet og lidt karrikeret kan man sige, at inden for hopitals-og distrikspsykiatrien arbejdes ud fra en opfattelse af, at sindslidende har en sygdom, der skal behandles og lindres, hvorimod man inden for socialpsykiatrien betragter sindslidende som borgere, der befinder sig i en midlertidig krise...... osv"

og recoveryprincipet byger på, at man efter en periode kan komme sig, så man kan vnde tilbage til samfundet.
Det er samme principper på, som når de i dag arbejder ud fra "ondt i livet"-teorien. Og dette gælder både inden for en del af psykiatrien, ved socialforvaltningerne og ved klageinstanserne.

Denne holdning ødelægger rigtig meget for de mange, som ikke har mulighed for at vende tilbage. Uanset om de har en fysisk eller en psykisk lidelse.

Det er desværre igen Term: får du bare antidepressiva og lidt kognitiv behandling, kan du nu opfylde beskæftigelseministerens "ønske" (læs: krav) om at gøre din pligt og find et arbejde.

lyder jeg som om jeg er træt af deres recovery er det desværre, fordi der er så mange eksempler på (bl.a. i emnet Eva Black) at det hele kører skævt for denne gruppe, som i forvejen er hårdt nok belastet.

Håber, du kan bruge denne smøre til lidt
roma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2008, 09:27   #8
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Hej igen roma.

Jeg vidste ikke, at recovery bliver (mis)brugt på den måde - som et redskab for at få folk tilbage på arbejdsmarkedet...
Hvis man læser de grundpunkter, som jeg skrev, er der jo ikke heller ikke noget med 'arbejdsmarked' i skjulte vendinger.
Hører selv under socialpsykiatrien og jeg har heldigvis ikke oplevet, at de bruger recovery på den måde.
De er da klar over, at langt de fleste, måske alle deres brugere, har fået førtidspension og jeg bliver mødt der hvor jeg er 'lige nu' - både i forhold til 'de indre processer' og med støtte og hjælp til at få hverdagen til at fungere.
Arbejdsmarkedet snakker vi a l d r i g om

Alt kan vel desværre misbruges og hvor trist, at recovery også bliver det!
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
"Afklaring" på sygedagpenge kontra "Opkvalificering" på ledighedsydelse amaranth Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 18-06-2012 02:20
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension