K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-08-2008, 13:15   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation Standsning af sygedagpenge

Det glemmer mange kommuner, når de standser sygedagpengene.


Citat:
Hvis en person med andre problemer end ledighed
søger om hjælp til forsørgelse, kan sagen
stille sig anderledes. Samtidig med behandlingen
af ansøgningen om kontanthjælp er det relevant
at se på andre muligheder, fx aktivt tilbud,
revalidering eller fleksjob
.
Citat:
§ 5. Kommunen skal behandle ansøgninger
og spørgsmål om hjælp i forhold
til alle de muligheder, der findes for at
give hjælp efter den sociale lovgivning,
herunder også rådgivning og vejledning.
Kommunen skal desuden være opmærksom
på, om der kan søges om hjælp hos
en anden myndighed eller efter anden
lovgivning
.
Det er samme problematik, vi hører om i Udlændingeservice, hvor de "glemmer" at oplyse om, at danskere godt kan tage ægtefælle med til DK.

Citat:
48. Myndigheden eller sagsbehandleren kan
pådrage sig ansvar for forkert rådgivning efter
dansk rets almindelige erstatningsregler, således
som de er fastlagt gennem retspraksis. Det betyder
bl.a., at der skal være et ansvarsgrundlag
(culpa). Det vil sige, at sagsbehandleren og myndigheden
skal kunne bebrejdes den fejlagtige
rådgivning
. Hvad der skal til, for at der er et ansvarsgrundlag,
må udledes af domspraksis. Hvis
rådgivningen vedrører forhold inden for myndighedens
eget område, er der efter retspraksis et
professionsansvar, dvs. at der kan pålægges ansvar,
hvis rådgivningen ikke har haft det faglige
niveau, som man kan forlange af den pågældende
myndighed og dens ansatte
.
http://cms.ast.dk/page_pic/pdf/vej_n...2008_16_12.pdf

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 03-08-2008 kl. 13:19.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2008, 13:51   #2
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
jep -lige præcis

Hm zuza, kan man bruge den sidst nævnte lovtekst i forbindelse med en klagesag over sagsbehandleren?

Jeg mener at rent sagligt, samt har vi det jo på skrift at vedkommende ikke har vejledt korrekt, kunne man argumentere den vej rundt.
Bare for at se om man i det hele taget fra kommunens side er klar over hvad der sker

Tænker her på den manglende socialfaglige kompetence!

Véd godt at det kan blive svært men vil ret beset gøre alt for at andre ikke skal blive belemret med vedkommende - hvis du kan følge mig
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2008, 15:57   #3
Kimse
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kimses avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2007
Lokation: Mors
Indlæg: 154
Blog Indlæg: 5
Styrke: 17
Kimse er rigtig godt på vej
Surt opstød herfra

I stedet for at skrive i min kommune, så begynd at skrive kommunens navn og meget gerne sagsbehandlerens navn, i de sager der smides på forummet.

Hvorfor denne angst for systemet, hvad er det vi er så bange for. Systemet er jo bygget på kun angst og pisk. Flyt denne angst over og tilbage i systemet hvor det kommer fra.

I dag er det ikke længere en skam at være grådig. Systemet udstiller glad og gerne resultatet af sin grådighed. Der lægges stor afstand til de ledige/syge og fattige, og til dem der ikke kan bidrage til samfundets vækst. Samt troen på at livet først får værdi, når alle har scorer kassen ved at arbejde.

Om det er synd for dem der bliver udstillet, er et problem de selv har skabt. Alle har helt selv søgt deres stilling ved kommunen, der får de deres løn for at gøre et stykke arbejde.

Men hvis arbejdet kun skal opfylde kommunens interne fiktiv regel om sagsbehandling, og konkret ikke tager hensyn til de personer der sagsbehandles om, så ser jeg ingen nåde herfra.

Når det først er gjort klart for landes sagsbehandler / jobkonsulenter, og anden aktør m.m. at ikke kun deres firma navn kan ende i flere debat forum, hvor der er oplysninger om hvordan de har håndteret en sag hen over hovedet på en borger, eller nægtet hjælp til de personer der helt klart har ret til hjælp, så vil de begynde at vågne op og måske tænke sig om en ekstra gang inden de vejleder eller handler efter et skøn uden skøn.

Når ingen klageråd eller anden myndighed kan eller ønsker at straffe en kommune der ikke overholder loven, må de syge og ledige som efter samme lov er givet en ret og pligt, til også at hjælpe dem på rette vej.
Kimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2008, 18:32   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er nok for svært, Kimse! Mange af os har skiftende sagsbehandlere, den ene uge hedder han Hans og er det dumt svin, næste uge hedder hun Ulla og er sød og forstående.
Man må heller ikke glemme, at regler og love KAN være belastende og gøre rigtig ondt, og at sagsbehandleren er uden skyld i at man som klient sidder i klemme i systemet - det ville jo ikke hjælpe på noget ved at kalde sagsbehandleren ved navn i den sammenhæng, selvom det er denne der serverer den ildehørte nyhed.

Men jo, begår en sagsbehandler med vilje fejl og bryder lovgivningen, så synes jeg et navn i forummet er passende nok. Men man skal nok passe på med at navngive alle sagsbehandlere som værende inkompetente, da rigtig mange af dem faktisk kun følger love og regler - som vi så bare ikke kan bruge til ret meget, andet end at forværre vores situation. Det er sgu dem der laver reglerne og lovene vi skal komme efter, navngive og holde i ørerne.

Men selvfølgelig er det lettest at blive vred på ens sagsbehandler, vi har jo ikke så mange andre valgmuligheder, desværre. Og de fleste af dem er edderhakkeme også tunge at danse med, bliver det ikke i dag, så bliver det måske i morgen....eller engang næste år, suk.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2008, 23:37   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg ved det ikke, Buster, men læs i Bennys sag.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
sygedagpenge, raskmeldt - sygedagpenge igen? lomus Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 20-02-2012 01:05
Korrekte afgørelser på klager over standsning af sygedagpenge Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 1 31-05-2009 22:21
Praksisundersøgelse om standsning af sygedagpenge zuza Nyt om loven 6 01-04-2008 18:22
Principafgørelse om: kontanthjælp - revalideringsydelse - standsning - jobplan - mang Admin Pluto Nyt fra Ankestyrelsen 0 04-08-2007 22:52




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension