K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-07-2008, 22:27   #1
sun-lady
Afhængigheds tegn af K10
 
sun-ladys avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2006
Lokation: Horsens
Alder: 67
Indlæg: 320
Styrke: 19
sun-lady er ny på vejen
Fra fleks til pension?

Jeg kunne godt tænke mig at høre jer kloge hoveder herinde, hvordan jeg skal gribe tingene an i min situation.

Jeg har været på kontanthjælp i ni år, og lider af svær migræne. I perioder er det hver eneste dag. De sidste år har det tæret meget på hukommelsen, og evnen til at bevare overblikket. Det stresser mig enormt meget, og da stress er en af de store årsager til migræneanfaldene, kommer jeg meget hurtig ind i en ond cirkel.

For 4 år siden var jeg i arbejdsprøvning, og kunne lige snige mig op på 20 timer om ugen. Jeg fik tildelt fleks med 2/3 tilskud, og fandt et fleksjob efter et års tid. Det blev jeg fyret fra efter knap 3 mdr grundet for meget fravær pga sygdom.

For ½ år siden fik jeg et nyt tilbud om fleksjob, startende med en praktiktid på 4 uger. Men allerede efter 14 dage ophørte praktikken, grundet fravær pga sygdom.

Kort før sommerferien var jeg til samtale med min sagsbehandler, og min ressourceprofil blev delvist opdateret. Hun stoppede selv da hun kunne se jeg fik det dårligt. Vi snakkede lidt om hvad der nu skulle ske, og hun foreslog en ny arbejdsprøvning på Reva, efter ferien så vi kunne se om det er en pension der skal arbejdes hen imod. Men hun syntes jeg skulle gå hjem og tænke lidt over det, og så vende tilbage efter ferien.

Nu har jeg tænkt over det, og mener selv for første gang at en pension vil være det bedste for mig. Men hvordan griber jeg det an? Skal jeg sige ja til endnu en arbejdsprøvning, som jeg på forhånd ved vil stresse mig, og vil give mig en lang periode med migræneanfald hver eneste dag? Eller kan jeg insistere på at mine to mislykkede forsøg på fleksjob, må være arbejdsprøvning nok?

Min egen læges og lægekonsulentens udtalelser stemmer overens, og fortæller bl.a. at jeg er optimalt behandlet, og at stress er den vigtigste faktor der udløser anfaldene.
__________________
/Solveig
http://basiscat.dk/
sun-lady er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2008, 22:49   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg har et par forslag til dig.

Du skal have en OPDATERET ressourceprofil, ellers kan din sagsbehandler IKKE tage stilling til noget som helst.

Du skal også have opdateret din aktindsigt, hvis du ikke har det allerede.
Så ved du, hvad der ligger af papirer i din sag.

Når du har fået den opdaterede ressourceprofil, så kan din sagsbehandler og du tage stilling til, hvad der skal ske.

Rækkefølgen er vigtig.

Ellers risikerer du at blive trukket unødigt rundt i manegen, og at din sag bliver noget, der hedder "overoplyst".

Som du beskriver det, ligger der allerede meget i din sag, som dokumenterer, at du ikke står til rådighed for et fleksjob i flere år, så er det efter min mening pension (men måske ikke efter din kommunes mening).

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2008, 23:14   #3
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
sun-lady,

Der faktisk i mulighed for, at du med en lægeerklæring kan slippe for yderligere arbejdsprøvning.

Citat:
Formålsløs afprøvning af arbejdsevnen
I visse særlige tilfælde kan førtidspensionssagen begynde uden, at de relevante muligheder for at forbedre arbejdsevnen har været afprøvet i praksis. Det drejer sig om situationer, hvor en praktisk afprøvning af arbejdsevnen med henblik på forbedring vil være åbenbar formålsløs eller endog vil kunne indebære risiko for forværring af personens tilstand.

Eksempler på særlige tilfælde
Som eksempler på tilfælde, hvor en afprøvning af arbejdsevnen kan anses for at være åbenbar formålsløs, kan være borgere med en betydelig nedsat psykisk funktionsevne som følge af udviklingshæmning, personer med en alvorlig hjerneskade eller en alvorlig sindslidelse samt personer med alvorlige lidelser, hvor de medicinske behandlingsmuligheder er udtømte eller udsigtsløse, og hvor prognosen er kort levetid, eller at sygdommen er hastigt fremadskridende.
Kilde: social.dk - Førtidspension fra 2003 og frem
- fandt den efter nogen tids søgen... :/

- kan sq ikke det system sprog...
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2008, 23:17   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden


Den er ok, Flemming, men vist ikke så relevant her.

Der HAR jo været arbejdsprøvet rigeligt, og afprøvet fleksjob osv.

Den, du henviser til, betyder, at man skal være næsten "død", før kommunerne bruger den.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2008, 23:22   #5
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
zuza,

Øh, den blev brugt som grundlag i min førtidspensionssag.

Og jeg er da ikk død
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2008, 23:25   #6
Kimse
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kimses avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2007
Lokation: Mors
Indlæg: 154
Blog Indlæg: 5
Styrke: 17
Kimse er rigtig godt på vej
Thumbs up

En henvisning til Reva, vil betyde en arbejdsevnevurdering og ikke en arbejdsprøvning, bemærk der er stor forskel på de to ord.

For at opnå dit mål skal der forelægge en opdateret ressourceprofil som der vist er på plads, og en udtalelse fra Reva, om deres vurdering.

Denne arbejdsevnevurdering skal ikke altid gennemføre på den aftalte tid og sker som regel på bedste måde, ved en aftale om hvad angår fremmøde.

Derfor tag imod dette tilbud om Reva, ellers kommer du ikke videre, eller vil bliver afklaret overfor en førtidspension.

De bedste kort du kan få på hånden, er hvis systemet sammen med anden aktør m.m.
Skriver du gerne vil, men ikke kan.

Dette at du mener en førtidspension vil være det bedste for dig, skal du få systemet til skrive, som den sidste løsning, for at afhjælpe din arbejdsevne overfor arbejdsmarkedet.

Her er Reva normalt rimelig god til at tage hensyn og bedømme en person endda før den aftalte mødetid er gået.

Det vil og kan betyde at du bør fremmøder, selvom du har et migræneanfald. Husk det er alene kommunen der bestemmer hvornår alle muligheder er utømte.

Hvor Reva næsten er sidste mulighed inden en førtidspension eller fleksjob.
Kimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2008, 23:38   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Næ, Flemming... det håber jeg da ikke. he-he

Men man kan jo bruge den, hvis det er "formålsløst" eller noget andet, der står... evt. noget med prognose.

Og især hvis personen i forvejen HAR været i systemet i mange år.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2008, 09:21   #8
anja
Gæst
 
Indlæg: n/a
jeg er blevet hjulpet meget gennem smerteklinikken i ålborg.
Har også været på reva. Her er det meget vigtig at sige fra, når man ikke kan mere. Jeg skulle starte på fuld tid. Men kom hurtig ned på 3 timer dgl. Hvor jeg lå og hvilede meget af tiden.
Blev efter Reva visiteret til flexjob.
Jobcenteret ville have mig ud i flexjob,selv om det var helt urealistisk.
Jeg skulle dog mindst i en praktik for at bevise at jeg kunne /ikke kunne.
Men da jeg gik på smertecentret fik jeg lægen til at komme med en status.
Her skrev han at alt over 1 til 1 1/2 time ville forværre hele smertesituationen.
Det har så betydet at de nu ikke sender mig ud i mere. De indstiller mig til førtidspension. (så må jeg se om den går igennem)
  Besvar med citat
Gammel 29-07-2008, 16:25   #9
sun-lady
Afhængigheds tegn af K10
 
sun-ladys avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2006
Lokation: Horsens
Alder: 67
Indlæg: 320
Styrke: 19
sun-lady er ny på vejen
Tusind tak alle sammen, for jeres gode og oplysende svar!

Jeg har siden oktober/november været tilknyttet privat aktør, med det formål at de skulle finde et fleksjob til mig. Det har så ikke lige været helt så nemt, som min konsulent ellers mente fra starten af. Han var ikke lige klar over hvor stort et handikap det er at have så mange migræneanfald. Ikke bare for mig selv, men i høj grad for evnt. arbejdsgiver. Ingen arbejdsgiver, har lyst til at binde an med en medarbejder, de ikke aner hvornår er der.

Ellers har jeg kun lovord til overs for denne private aktør. De har virkelig gjort en stor indsats, for at finde jobbet til mig.

Der står allerede i både min ressourceprofil, mine papirer fra arbejdsprøvningen og papirerne fra den private aktør, at jeg hellere end gerne vil, og selv kæmper hårdt for at finde et fleksjob.

Min ressourceprofil er ikke helt færdig opdateret, da jeg blev dårlig under sidste møde med sagsbehandler. Den bliver gjort færdig når hun kommer tilbage fra sommerferie.

Jeg vil lige høre hende ad om det er arbejdsprøvning eller arbejdsevnevurdering, hun er ude efter. Er det det sidste, må jeg nok hellere takke ja, men at komme derud når jeg har anfald er bare ikke muligt, hvilket heller ikke bliver noget problem i min kommune. Jeg har faktisk hele vejen igennem, fået at vide at jeg ikke må presse mig selv mere end rimeligt, og skal sige fra når det bliver for meget. Hvad det angår, har jeg enten været svineheldig med mine sagsbehandlere, eller også er Horsens kommune noget særligt.

En lille ekstra ting, som måske belyser serviceniveauet: I begyndelsen af året, ringede min daværende sagsbehandler til mig, for at fortælle at nu gik hun på barsel, så jeg skulle have en ny sagsbehandler. Hun ville bare lige fortælle mig om det selv, og lige høre hvordan det gik og hvordan jeg havde det.

Et par uger senere ringede den nye sagsbehandler, for at præsentere sig, og fortælle at nu var det hende der skulle tage sig af min sag. Se det er at behandle en borger med respekt, og som et rigtigt tænkende og følende menneske
__________________
/Solveig
http://basiscat.dk/
sun-lady er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
For go til pension men for dårlig til fleks? Stuen Spørgsmål ang fleksjob 1 16-03-2013 14:25
Fleks før pension? kkkk Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 05-03-2011 16:30
mellem fleks og pension sanne mor Spørgsmål ang fleksjob 3 13-10-2010 08:52
fleks - pension ? Blueday Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 08-09-2008 15:53
Fra Arne (fleks og pension) Hejdien Spørgsmål ang fleksjob 1 05-12-2005 20:42




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension