K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-07-2008, 14:53   #1
Whattodo
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2007
Indlæg: 250
Styrke: 17
Whattodo er ny på vejen
Kontanthjælp og fælles økonomi

Jeg er ved at få kommunen til at indse at jeg skal vist. til fleks .. men det er jo som bekendt ikke altid lige til

I den forbindelse er min forsørgelse jo kontanthjælp. Da jeg snart har været på kontanthjælp i 6 mdr bliver jeg ramt af loftet da jeg bor sammen med min kæreste.

Når jeg er samlevende kan jeg jo stadig få den normale sats, som jeg ikke ville kunne få hvis vi var gift .. men hvis vi går hen og får lagt nogle lån sammen, og hele vejen igennem får fælles økonomi, risikerer jeg så at kommunen går ind og "giver" min kæreste forsørgerpligt over mig/os?

Lige et par tillægsspørgsmål, som det kan være at nogle af jer kan svare på?

Findes der ingen krav omkring at kommunen skal kontakte/kalde til møder/sørge for at der sker noget i ens sag mere end hver 3. mdr?.. jeg er godt træt af at vente efterhånden.

Kan man ikke forlange at kommunen skal indhente en statusattest på ens helbred? - Jeg har skrevet under på at de kan indhente den, og flere gange opfordret dem til det, da de ikke tror på mig.

Aktindsigt - hvem skal jeg rette henvendelse til, egen sagsbehandler eller blot kommunen, som helhed?
Whattodo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2008, 15:12   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Whattodo Se meddelelser
Jeg er ved at få kommunen til at indse at jeg skal vist. til fleks .. men det er jo som bekendt ikke altid lige til
Det har du helt ret i men jeg krydser fingere for at der snart sker noget positivt



Citat:
Når jeg er samlevende kan jeg jo stadig få den normale sats, som jeg ikke ville kunne få hvis vi var gift .. men hvis vi går hen og får lagt nogle lån sammen, og hele vejen igennem får fælles økonomi, risikerer jeg så at kommunen går ind og "giver" min kæreste forsørgerpligt over mig/os?
Jeg har siddet og læst og der er ingen belæg for at kommunen kan gå hen og forære ham forsørgerpligten over for dig , hvordan i tilrettelægger jeres økonomi er helt og holdent jeres problem og kommunen har ikke krav på at få oplyst noget omkring det.

Citat:
Lige et par tillægsspørgsmål, som det kan være at nogle af jer kan svare på?

Findes der ingen krav omkring at kommunen skal kontakte/kalde til møder/sørge for at der sker noget i ens sag mere end hver 3. mdr?.. jeg er godt træt af at vente efterhånden.

Mig bekendt kan man ikke forlange det men det kan mange gange hjælpe at skrive til dem stille spørgsmål ind til dem og høre hvad det er der sker nu og hvad de mener at der skal ske , altså sæt dem godt og grundigt i arbejde det plejer at få dem til at bestemme sig for at få lidt gang i din sag ..

Citat:
Kan man ikke forlange at kommunen skal indhente en statusattest på ens helbred? - Jeg har skrevet under på at de kan indhente den, og flere gange opfordret dem til det, da de ikke tror på mig.
Jeg ved faktisk ikke om du kan forlange det, men mener ikke at du kan , derimod har du jo muligheden for at skrive til dem oplys dem om hvordan du ser din sag, skriv til dem at de øjensynlig ikke tror dig og derfor skal du endnu engang anmode dem om at indhente en status attest og komme igang med din sag ..

Det kan da være at det kan få dem i gang

Citat:
Aktindsigt - hvem skal jeg rette henvendelse til, egen sagsbehandler eller blot kommunen, som helhed?
det er din sagsbehandler du skal sende aktindsigts erklæringen til

og er du usikker på hvordan du står så er det jo en rigtig god ide at få aktindsit og evt hvis der ikke kommer lidt fart på din sag at skrive til din borgmester og klag over sagsbehandlingen

MVH

Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 18-08-2008, 15:50   #3
Whattodo
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2007
Indlæg: 250
Styrke: 17
Whattodo er ny på vejen
Vil først lige takke for hjælpen Hejdien, fik desværre ikke skrevet det dengang

I forbindelse med kontanthjælp, forsørgerpligt osv ... må man egentlig eje en bolig? såfremt der ikke er friværdi til rådighed i boligen? (altså hvis mig og min kæreste køber hus sammen? )
Whattodo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2008, 16:28   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg ved i hvert fald, at man højest må have en formue på 10.000 kr når man er på kontanthjælp - køber man hus, må man formode at formuen er på et noget højere niveau (ved evt salg) og så kan de nægte dig hjælp.
Der er mange der må sælge hus og nyere bil osv, hvis de skal modtage kontanthjælp som jo betyder man skal være reelt trængende (og ikke ejer noget!)....
Samtidig er der nok heller ikke så mange banker og kreditforeninger der vil bakke op om et huskøb når man er på kontanthjælp.

Men din kæreste må godt købe hus, og du må også godt bo hos ham - du må bare ikke have noget økonomisk med det at gøre.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2008, 16:36   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
ang. status attest véd jeg at kommunerne MEGET sjældent indhenter status attest skønt de bliver opfordret og det er fordi det koster kommunen penge

Min mand måtte ud af egen lomme(efter 4 års opfordring) betale kr 1700 for selv at fremskaffe en sådan - men det var pengene værd

Ang. formue er der som helene skriver et max på 10.000 til gengæld kan man jo ikke fornægte dig at du evt har gæld -hvilket desværre ofte sker efter flere år i systemet.

Med det mener jeg også at da vi stod midt i kaos og man nægtede os alt, skulle vi dokumentere at vi intet ejede udover gæld.
Vi har godt nok en gammel motorcykkel, men den evt værdi i denne blev skrevet over i mit navn.
Ti hi, tror sg ikke liiige der er nogen der vil købe en sådan i papkasse model!

Held og lykke med det hele

Sidst redigeret af buster; 18-08-2008 kl. 16:39. Årsag: manglende tekst
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2008, 17:04   #6
Whattodo
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2007
Indlæg: 250
Styrke: 17
Whattodo er ny på vejen
Hvad angår formue og bolig - hvis vi køber hus, så er der jo ingen formue i huset i mange år.. hvis vi købte hus, og skulle sælge indenfor et par år, ville vi jo sikkert komme ud af salget med gæld

Vi har iøvrigt snakket med en bank - de hæfter sig faktisk ikke ved at jeg er på kontanthjælp - der er jo kun en vej økonomisk, og det er den gode vej

Buster, det er bare ærgeligt med de statusattester - og faktisk bedte min sagsbehandler selv om at få tilladelse til at indhente evt. mangelbare oplysninger .. men hva´ jeg har sikkert fået en ny sagsbehandler siden sidst
Whattodo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2008, 19:54   #7
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
hm, jeg ville umiddelbart være betænkelig ved at købe hus, eller i hvert fald at få mit navn med på skødet, forstå mig ret

Man må intet eje(skønt man jo faktisk talt er syg og ikke har samme muligheder som en hvis hr Brixtofte ) selvom der ikke er nogen friværdi i huset, udover maxbeløb.

Vær også opmærsom på at har du fx en kapitalpension, hvor beløbet overstiger ca 56.000, er max for dette, kan de bede dig om at ophæve denne med tilsvarende af det max beløb den overstiger med mindre den er uopsigelig før pensionsalderen(skulle gerne stå på kontrakten).

Ak ja, i kommunerne pt skifter man vist desværre sagsbehandlere som vi andre skifter underbukser
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Økonomi som enlig på kontanthjælp??? akizuri Alt det andet 13 01-07-2010 00:34
Fælles sprog! buster Politik og Samfund 0 11-05-2010 11:28
Patienters fælles erfaringer zuza Et godt link! 3 04-09-2009 14:30
En fælles nordisk portal zuza Et godt link! 0 25-06-2008 12:15
Fælles front mod borgerne? lena Din historie 3 06-03-2008 13:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension