K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-07-2008, 17:08   #1
Silke
Elsker at være her på K10
 
Silkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Indlæg: 87
Styrke: 16
Silke er ny på vejen
Question Nyt skattekort...hjææææææælp :0)



Hejsa.

Efter et godt råd fra en anden bruger herinde, har jeg fået lavet et nyt skattekort efter at være gået fra kontanthjælp til pension.



MEN !!!!

Nu har jeg fået mit nye skattekort og er blevet i tvivl om det er rigtigt - hende jeg talte med hos Skat.dk lød som om, at hun havde været ansat i 10 minutter.

Hun har sat min skattepligtige indtægt op med ca. 50.000,- kr. (fra 1.7.08-31.12.08) - og mit fradrag er blevet 700,- kr. større om måneden.



Er dette mon korrekt ??

Jeg er DÅÅÅÅÅÅÅÅM til tal og regning - så jeg forventede, at mit personlige fradrag ville blive mindre resten af året.

Jeg har fået lavet forskudsopgørelsen om, for at undgå en restskat næste år - og nu bliver jeg bare i tvivl om det nye jeg har fået er ok ????

Håber på at få et beroligende svar - for det er da dejligt at få ca. 400,- kr. mere udbetalt om måneden og samtidig undgå en restskat næste år.

__________________
Venlig hilsen

Silke

Carpe Diem
Silke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2008, 20:45   #2
Isch
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Lokation: Køge
Alder: 54
Indlæg: 122
Styrke: 19
Isch er ny på vejen
Hej Silke

tag din A-indkomst indtil nu, skulle gerne stå på dit udbetalingsbilag, tæl sammen hvad du vil få resten af året og læg det sammen. (jeg lægger gerne en smule til for at være på den sikre side).

Synes det lyder lidt vild at hun har sat den op med 50.000 svarer til at du skulle ha en indtægt der er godt 8000 kr. højere end den du har nu resten af året, med mindre at din indtægt indtil nu er sat alt for lavt.

vh
Isch
Isch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2008, 20:52   #3
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Hej Silke

Hm. Det lyder lidt underligt Det er vel ikke fordi du skal til at køre på arbejde derhjemme. Normalt derfor man får sit skattefradrag sat op, hvis man ex har kørsel til arbejdet.
Tror jeg ville ringe derind igen og få dem til at regne det ud. Mega træls at få eftersmæk.
Hav en fortsat god aften

V.h Suncil
Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2008, 20:58   #4
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Næh,

50.000 er for lidt. Da 6 udbetalinger á 15.232 giver 91392,-

Meeen jeg ændrede selv min egen skat via deres tast selv service og mit fradrag er det samme. Så at du har fået et fradrag på Kr. 700,- mere per måned kan skyldes, at den har været for lavt sat. Mit fradrag er 3100 per måned, som den også var da jeg var på kontanthjælp. Min trækprocent er 37 %. Jeg betaler ikke kirkeskat.
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen

Sidst redigeret af FlemmingLeer; 19-07-2008 kl. 21:00. Årsag: tilføjet trækprocent
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2008, 21:49   #5
Silke
Elsker at være her på K10
 
Silkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Indlæg: 87
Styrke: 16
Silke er ny på vejen


Ehm... tak for jeres svar... er stadig ikke heeeelt sikker på, at jeg forstår det.... (flovt, jeg ved det godt)

Men Flemming, dit forstår jeg da LIDT af.... ... og jeg tror ikke, at det er for lidt ???

For min kontanthjælp var ca. 9000,-kr. om måneden - og de skal vel modregnes i de 15.232,-kr. jeg nu får i pension ????

Kors, hvor er jeg altzå bare dum til det her - men så kan jeg da heldigvis så meget andet....


__________________
Venlig hilsen

Silke

Carpe Diem
Silke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2008, 22:16   #6
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Silke,

Nej du skal ikke modregne kontanthjælpen, for du skal jo også betale skat af din kontanthjælp for de første 6 måneder af i år. Det vil sige, at du skal lægge kontanthjælpen oveni din førtidspension for de sidste 6 måneder af i år for at få din samlede årsindtægt.

Men jeg tror, at din skattedame rammer rigtigt alligevel. Det er først når man kommer over 279000, at man skal til at betale mellemskat og det kommer ingen førtidspensionister jo over.

Hygge
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2008, 08:52   #7
Silke
Elsker at være her på K10
 
Silkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Indlæg: 87
Styrke: 16
Silke er ny på vejen


Nu har jeg sovet kraftigt på det - og jeg tror, at det er godt nok som det er.

Tusind mange tak for jeres gode svar.


__________________
Venlig hilsen

Silke

Carpe Diem
Silke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2008, 09:31   #8
@PerChr
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2007
Indlæg: 565
Styrke: 17
@PerChr er ny på vejen
Post Fra kontanthjælp m.v. til Førtidspensionist

Hej Silke og andre det kan' ha' sin interesse.

Det er *normalt*:
at man bliver anmodet om at møde op i pensionsteamet når der tilkendes førtidspension til en borger.
Der skulle man *normalt* få oplysninger om hvordan man får sin pension udbetalt, og om hvor meget og fra hvilken dato.

Får man førtidspension med tilbagevirkende kraft?
Så skal der ske modregning i førtidspensionen for udbetalt kontanthjælp i løbet af året. (Ellers ikke.)
En beregning vedr. betaling/regulering af skat vil så ske for perioden der går fra den dato man er bleven tilkendt en førtidspension med tilbagevirkende kraft.
(Og ofte får man jo så lidt mere udbetalt ved første udbetaling af pensionen.)

Pensionteamet sørger:
*normalt* for at skat får de nye oplysninger og ens årsindtægt samt at man er overgået til førtidspensionist.

Pensionsteamet vil også være behjælpeligt:
med at give besked til boligsikringskontoret om den nye årsindkomst.
(Hvis du får en sådan ydelse. Husk at spørge til dette hvis de ikke selv nævner det.)
Husk endeligt at checke din næste forskudsopgørelse for 2009 - Det er ikke altid den er ført ajour.

Ud fra det Silke skriver om sin kontanthjælp og F.P. Så skulle den totale årsindkoms være på:
Kontanthjælp fra.. 1.1.08 - 30.6.08 kr.....9.000,- X 6 = 54.000,-
Førtidspension fra 1.7.08 - 31.12.08 kr. 15.232,- x 6 = 91.392,-
.................................................. ...Kr..ialt......... 145.392,-

Har du evt. rentefradrag m.v. nedsættes årsindkomsten jo med dette
beløb før en bergning af skat og skattefradrag.

Husk her også at checke din nuværende forskudsskema hos skat.

Når du er bleven førtidspensionist:
Har du opsparing i lønmodtagernes Dyrtidsfond? Så kan du få beløbet udbetalt.
Har du en selvpensionering? Så kan den også udbetales.

(Denne her info er ud fra hvordan undertegnede oplevede det, at skulle over på førtidspension. Og med tilbagevirkende kraft.)
@PerChr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2008, 15:39   #9
Silke
Elsker at være her på K10
 
Silkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Indlæg: 87
Styrke: 16
Silke er ny på vejen


Hej Per.

Tak for et godt og fyldestgørende indlæg - jeg ved slet ikke, hvad jeg skulle gøre uden alle jer søde brugere.

Her er altid hjælp at hente - tak.


__________________
Venlig hilsen

Silke

Carpe Diem
Silke er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Det nye skattekort keld60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 10-11-2011 23:43
sygedagpengeloven § 27 stk 1 nr 2 og nr 4??? HJÆÆÆÆÆÆÆLP aloecare Alt det andet 10 16-04-2010 10:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension