K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Et godt link!

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Et godt link! Har du et godt link som du mener at andre kan have nytte af kan du lægge det her. Denne kategori er ikke beregnet til debat.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-07-2008, 20:26   #1
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Zuza: metainstruksen.dk

Hej zuza og andre,
Tjek http://www.metainstruksen.dk

Den indekserer 95 danske hjemmesider, som har lægeområdet som målgruppe.

Fundet via
Dagensmedicin.dk

Prøv at søge på term :/
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen

Sidst redigeret af FlemmingLeer; 18-07-2008 kl. 20:31. Årsag: glemte noget
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2008, 20:43   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
WOW.... siger jeg bare. Kurser i maj måned.

Nu er det 25% af patienterne, der kommer til den praktiserende læge, der betegnes som værende hypokondere.

Hvor f.... får de det høje tal fra? På ankestyrelsens opgørelse er det KUN cirka 150, der har fået pension på den diagnose. Altså er TERM primært for at spare på lægebesøg, indlæggelser mv.

Citat:
Somatiserende patienter er hyppige i almen praksis. Mindst en fjerdedel af patienterne kommer med fysiske symptomer, som vi ikke kan finde et organisk grundlag for, og hvad gør vi så? Det kan du lære mere om på dette kursus. Vi gennemgår den nyeste viden på området, diskuterer diagnostik og træner færdigheder i behandling af somatisering.
http://www.sundhed.dk/Images/alle/am...ekly_Chart.pdf

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2008, 20:50   #3
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Ihh altså, hvor får de det fra
Hm, jeg synes jo at det er interessant at se hvordan de forskellige involverede faktisk talt alle som en fralægger sig ethvert ansvar
Jo, den siddende regering har gjort det godt
Der er dog en sentens som jeg synes er speciel vigtig i vores sag, fremhævet med fed:

Med arbejdsevnemetoden og den systematiske gennemgang af borgerens ressourcer er det mit håb at samarbejdet mellem læger og sagsbehandler udvikles. Dette kan ske ved at såvel praktiserende læger som speciallæger indgår i et tættere samarbejde f.eks. ved deltagelse i rundbordssamtaler, visitationsmøder, samt de møder som de bliver inviteret til i kommunalt regi. Samtidig får den enkelte sagsbehandler mulighed for at stille mere specifikke spørgsmål til den enkelte læge vedr. borgernes resurser ift. en tilknytning til arbejdsmarkedet. Det skal her præciseres at det er den enkelte sagsbehandler der har den fulde kompetence og ansvaret for en given vurdering af en borgers arbejdsevne. Læger kan og skal således ikke vurdere borgerens arbejdsevne. Denne arbejdsdeling mellem læger og kommunen er i øvrigt præciseret i en fælleserklæring som er udsendt af Socialministeriet og DADL.

-dette var præcis hvad min mand fastholdt: når du mener at have kompetence til at afgøre hvad jeg kan så må du jo pege på helt præcist hvilket job?

Hm, interessant, gad vide om sagsbehandlerne er klar over hvilket ansvar de står med
Som jeg ser det kan man jo så retsforfølge vedkommende eller hvad?
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2008, 02:20   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
De tal bliver værre og værre, desto mere man graver i dem.

Det påstås, at FLERE får pension pga. psykiske lidelser end fysiske.

Men... hvor kontanthjælpsmodtagere, som er matchet pga. helbred, har FLERTALLET fysiske problemer.

Den psykiske diagnose kommer "åbenbart", når man nærmer sig ressourceprofilen, fleksjobbet eller førtidspensionen?

Er det så, fordi man uhæmmet sender folk til psykiater/psykolog på det tidspunkt?

Eller er det, fordi folk bliver "systeminvalide" af selve sagsbehandlingen?

Ja, gad vide, hvad det skyldes.

40% har fysiske helbredsforhold
31% har psykiske
30% har sociale
osv.

Citat:
Tabel 2.8. Årsager til placeringen i matchkategori
Antal Procent
Fysiske helbredsforhold 58 40
Psykiske helbredsforhold 45 31
Sociale forhold 43 30
Ledighed som eneste problem 24 17
Misbrugsproblemer 18 12
Sproglige vanskeligheder 7 5
Andet 32 22
http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/PU_ma...2008_15_53.pdf

Når der er lige mange, der har psykiske helbredsforhold som sociale, hvorfor er der så så FÅ, der får pension pga. sociale forhold, mens der er allerflest, der får pension pga. psykisk, selvom de fysiske "fylder" mest?

Borgerne "helbredes" altså for ALT, undtagen det psykiske, som bliver FORVÆRRET, når man nærmer sig at søge førtidspension.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2008, 12:06   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
synes lige at bortset fra det, så er selve ideen med metainstruksen FED.

Det er hvad rigtig mange i mange år har efterlyst - vidensdeling

Hurra for den læge som opfandt og turde komme i gang med det
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2009, 22:53   #6
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
tillader mig lige at hive denne tråd frem igen.

I mit tidligere indslag kan jeg se at jeg har læst at det er sagsbehandleren der har den fulde kompetance til at afgøre osv...

MEN HVOR HAR JEG FUNDET DETTE?

Har været inde på links men kan simpelthen ikke finde det igen, må være stæreblind

Kan nogen hjælpe for jeg vil så gerne sende lige præcis denne udtalelse videre til andre interesserede.

På forhånd tak for hjælpen
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2009, 23:36   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er her:

http://www.ugeskriftet.dk/portal/pag..._2002_18_39722

Buster...

Kopier den tekst, du vil lede efter, og sæt det ind i google, så finder du det.

Sådan gjorde jeg.

Jo flere ord, du skriver i google, desto nemmere er det.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2009, 07:05   #8
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
De tal bliver værre og værre, desto mere man graver i dem.

Det påstås, at FLERE får pension pga. psykiske lidelser end fysiske.

Men... hvor kontanthjælpsmodtagere, som er matchet pga. helbred, har FLERTALLET fysiske problemer.

Den psykiske diagnose kommer "åbenbart", når man nærmer sig ressourceprofilen, fleksjobbet eller førtidspensionen?

Er det så, fordi man uhæmmet sender folk til psykiater/psykolog på det tidspunkt?

Eller er det, fordi folk bliver "systeminvalide" af selve sagsbehandlingen?

Ja, gad vide, hvad det skyldes.

40% har fysiske helbredsforhold
31% har psykiske
30% har sociale
osv.


http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/PU_ma...2008_15_53.pdf

Når der er lige mange, der har psykiske helbredsforhold som sociale, hvorfor er der så så FÅ, der får pension pga. sociale forhold, mens der er allerflest, der får pension pga. psykisk, selvom de fysiske "fylder" mest?

Borgerne "helbredes" altså for ALT, undtagen det psykiske, som bliver FORVÆRRET, når man nærmer sig at søge førtidspension.

Jeg tror det hænger sammen med, at det er så svært i dag at få FP, pga. de enormt stramme regler og altid kiggen på resourcer, at det fordeler sig sådan.

Du SKAL jo nærmest have en psykisk lidelse for at kunne hive dig igennem til en FP, med mindre din fysiske begrænsning næsten har gjort dig til grøntsag.

Har du kun et fysisk problem, mener man ud fra det resource-syn at man jo bør have en masse kvalifikationer og arbejdsidentitet osv... det hele er kun BEGRÆNSET af fysikken.

Jeg har en lumsk anelse om at det er DER problemet ligger, og derfor man fokuserer så helvedes meget på at arbejdsprøve og behandle det fysiske væk inden man giver op. Der ligger jo trods alt en "frisk og rask i knoppen arbejder!" lige under "overfladen".

Med psykiske diagnoser er det meget sværere, for her er det den omvendte verden... noget af det vigtigste for at kunne begå sig på en arb. plads af nogen som helst art, er du nødt til at være "rigtig oppe i knoppen"... jeg tror ikke der findes een eneste arbejdsplads hvor psykisk syge har megen mulighed for at være... en fysisk syg vil givet vis kunne finde "et eller andet" de kan holde til tror man sikkert. Og så kører maskineriet for at finde den niche... med det resultat at der ingen FP kommer før borgeren er kørt så langt ud, at sagsbehandlerne begynder at mistænke noget psykisk, eller dirrekte gå efter at få det pålagt, for at kunne gennemføre en FP.

Tror det spiller lidt ind også, at erhvervslivet har nemmere ved at forstå, at en fysisk syg, med pæren i orden kan have en fremtid på deres arbejdsplads... en psykisk syg, med fysikken iorden bliver nok anset som en "uberegnelig størrelse" man ikke vil have indenfor dørene. Og det VED sagsbehandlerne også godt.

Det er MIT gæt på hvorfor det er flest med psykiske diagnoser der får førtidspension... desvære giver det et vrængbillede af virkeligheden, og det gør at Hr. Hjort's røde øjne fokuserer stift på FP tilkendelse til psykisk syge i øjeblikket, som om der er snyd med i spillet...

Jeg tror simpelthen det er det system Hjort har skabt, der har fordrejet hele virkelighedsbilledet... rent ud sagt.

Sidst redigeret af Razmo; 25-02-2009 kl. 07:10.
  Besvar med citat
Gammel 25-02-2009, 11:11   #9
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
zuza, du er min rednings...øhh..kvinde

ja, jeg kan forstå at jeg har meget at lære endnu i denne pc verden.

Tak for hjælpen

Razmo, der er uden tvivl nok noget om det for lovgivningen ligger jo også op til det: alle muligheder skal være afprøvet så det kræver jo et godt helbred at være syg.

Og jo, med min mand prøvede man sig også frem om man nu kunne snige en psykisk diagnose på ham. Meeeen nu havde vi jo fået kendskab til k10 og lært en del så da han udtrykkeligt udbad sig(skriftligt af sagsbehandleren) på hvilket grundlag man ønskede at sende ham til diverse "plattenslagere"(mange af dem er jo ligesom lægekonsulenterne fri for ansvar) ja, så talte man ikke mere om dette. Stillede også krav om at ville man stadig sende ham til en af disse ja, så insisterede vi på at det skulle være en autoriseret så vi havde mulighed for evt at klage over vedkommendes udtalelser!
(så var det jo også lige at vi på daværende tidspunkt havde og var i kontakt m psykiatrien og jeg tror at man havde fået store problemer m at påstå at det var os som var psykisk utilregnelige)

Jeg skal lade være usagt om det også var fordi både min mand og jeg klart gav til kende at nu var nok, nok og at vi var uden for pædagogisk rækkevidde -for det var sandheden!

Men Guderne skal vide at det kræver nærmest umenneskelig styrke at sige fra og alt har en pris.

Derfor er det så fantastisk at vi har hinanden herinde og sammen kan lære og styrke så vi kan fastholde vores meget få rettigheder.
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./

Sidst redigeret af buster; 25-02-2009 kl. 11:30.
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
zuza HJÆLP buster Alt det andet 6 06-11-2008 10:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension