K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-07-2008, 11:36   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Diagnose - speciallæger

Hvordan kan en af kommunen valgt speciallæge - psykiater/psykolog - stille en diagnose ved en enkelt kortvarig konsultation?

Citat:
En ambulant udredning varer typisk fra 2-3 måneder, idet der ofte er tale om meget komplicerede tilstande, hvor det er nødvendigt at inddrage viden fra såvel hjem, skole som andre institutioner, ligesom lægelig undersøgelse ofte må suppleres med psykologiske tests med mere.

Lisbeth Kortegaard
Speciallæge i børne- og ungdomsspykiatri.
http://www.fyens.dk/modules/debat/to...topicid=418892

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2008, 16:46   #2
Fussen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fussens avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-10 2007
Lokation: odense
Indlæg: 176
Styrke: 17
Fussen er rigtig godt på vej
Hej Zuza

Ja det kunne jeg da også godt lide at vide. Jeg har været så heldig at få en belastningsreaktion - UDEN forudgående samtale med kommunens læge, som ellers i følge diagnosen har en del spørgsmål der skal stilles for at sikre at diagnosen er stillet rigtigt ???
De er dælme ( som vi siger her på Fyn ) bare så dygtige. Jeg formoder således at min kommune finder mig særligt belastende - som så mange andre Fynske borgere.

Fussen

Sidst redigeret af Fussen; 16-07-2008 kl. 16:51.
Fussen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2008, 19:42   #3
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
Der er noget venstre håndsarbejde

Så vil jeg lige melde mig på banen..

Citat:
Hvordan kan en af kommunen valgt speciallæge - psykiater/psykolog - stille en diagnose ved en enkelt kortvarig konsultation?
Det er også noget sjusk.. Jeg har selv været igennem en seance med en psykiater. Samtalen varede 1 time. 1/2 med persondata = alder, civilstand osv. og så 1/2 time samtale.. (det kalder man på fagsproget "semi struktureret samtale) - så slipper de nemmelig for at anvende de gængse spørgeskemaer..


- herefter lavede han så lige diagnoserne jeg havde fra tidligere om og vupti - så var det klaret..

Faktum er - at sådan en udredning er ikke det papir værd det er skrevet på.. I mit tilfælde var den udredning så markant anderledes end de andre rapporter der er i min sag- at en ekspert fra VISO spurgte mig, hvordan jeg forholdte mig til denne "udredning" - hvilket jeg herefter tydeligt gjorde..

Jeg kan oplyse at udredningseksperter fra VISO - tager ca 6 uger om en udredning. Det er jo en væsentlig forskel fra 1 time..

Det kan man jo så tænke lidt over

ps. når kommunen "vælger " en udredning betaler kommunen privat til special lægen.. Så er det jo op til lægens etik og moral og pengepung om han vil være kommunens mand (og få flere udredningersager) eller være patientens mand.
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2008, 23:15   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Da min sagsbehandler bad om en speciallægeerklæring, sagde hun til mig at jeg skulle få en henvisning af min læge til en psykiater der hed XX. Men det nægtede jeg! Jeg sagde at jeg VILLE have lavet speciallægeerklæringen af min 'egen' psykiater, som har haft mig on and off i konsultationen siden 2002. Det fik jeg så lov til.

Det tog lidt over en time at være til samtale med min psykiater - og det tog ham tre dage at skrive den færdig. Han sendte mig så ''rå produktet'' og sagde at jeg kunne kommentere i erklæringen og/eller komme med input. Så den har kørt lidt frem og tilbage mellem os, til jeg selv fik følelsen af at den var så korrekt og beskrivende som muligt!

Min psykiater har også lagt vægt på at erklæringen står på dansk, så ALLE kan følge med! Han har udeladt lange snørklede sætninger på latin som evt kan misfortolkes af en emsig ''oversætter/lægekonsulent''. Så min psykiater er GULD værd. Og er patientens mand og ikke kommunens. Han er nærmest hovedrystende når jeg fortæller ham om kommunens manglende indlevelse i klienternes situation, og at de overhoved ikke kender de mest basale psykiske lidelser og derfor gør situationen værre for den i forvejen syge borger. Jeg har også fortalt ham om K10, støtten herinde, og den dårlige sagsbehandling mange af os har erfaret, og fortalt om lægekonsulenter der misfortolker speciallægeerklæringerne og/eller der ignorerer det skrevne ord og selv kommer med tvivlsomme diagnoser der slet ikke ligner det der står i speciallægeerklæringen.

Det er så vigtigt at man er dus med sin læge og sin psykiater! Og at man har tillid til dem. Så NEJ, det er horribelt at borgere bliver sendt til psykiatere og speciallæger de end aldrig har mødt før, og som på under en time skal gøre rede for en persons livshistorie og lidelser/sygdomme. Det siger sig selv at arbejdet ikke bliver gjort med hjertet, men med en vis ligegyldighed - som jo altså kan blive katastrofal for den som har hele fremtiden skrevet ned der mellem linjerne!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kommuner og speciallæger snyd nce Det er da strengt ! 4 10-10-2013 10:26
Hvem henviser til speciallæger ? Hva´nu Alt det andet 11 20-05-2013 22:59
Tre speciallæger underkendt af én lægekonsulent buster Politik og Samfund 3 27-10-2010 09:01
Speciallæger tilsidesættes! buster Politik og Samfund 7 05-09-2010 17:46
Speciallæger - hvem kan I anbefale? cherie Dit og Dat 10 05-02-2008 20:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension