K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Den nyttige viden vi alle har

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Den nyttige viden vi alle har Her kan du sætte link tips og andet ind, som andre i din situation kan have nytte af at vide

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-07-2008, 09:29   #1
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Borgervejleder kan hjælpe

Jeg har da glemt at fortælle, at jeg har haft en rigtig god erfaring med borgerrådgiveren i min kommune, da min pension trak ud i laaaaangdrag.
På tirsdag skal jeg til møde hos ham, pga. en 'sag' for mig selv, men også for at fortælle ham, at retssikkerheden stadig bliver brudt i 'Den gode sagsbehandling' her i kommunen og at det (lovpligtige) handicapråd desværre ikke fungerer tilfredsstillende.

En borgervejleder er en uafhængig rådgivnings - og klagefunktion som bidrager til at sikre borgernes retssikkerhed, gennemskuelighed og kvalitet i den kommunale service.
BORGERVEJLEDERENS OPGAVER:

Vejledning om forståelse af information og afgørelser fra den kommunale rådgivning.

Rågivning om juridiske rettigheder, herunder hjælp og bistand vedr. yderligere klagemuligheder.

Brobygning mellem borger og forvaltning.

Belysning af uddybning af kommunens servicemål og servicekvaliteter.

Henvisning og vejledning om 'rette instans' i den kommunale organisation.

Kontakt til afdelinger/medarbejdere i organisationen på baggrund af borgerhenvendelser.

BORGERBEJLEDRENS OPGAVER I RELATION TIL DEN KOMMUNALE ORGANISATION.

Opsamling af viden og erfaring til forbedring af retssikkerheden og servicering af borgere m.v. i samspil med kommunen.

Udtale kritik, henstille og foreslå ændringer i forhold til den kommunale organisation.

BORGERVEJLEDERENS OPGAVER I RELATION TIL BYRÅDET.

Overtagelse af borgerklager rettet til Byrådets politikere.


Udarbejdelse af årlig beretning om funktionens virke til orientering for byrådet.


Kh. Mella
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2008, 01:16   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Sådan en tror jeg ikke vi har i hillerød kommune?
Hvor finder man evt. ud af det?
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2008, 09:23   #3
Kjersti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kjerstis avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-06 2008
Lokation: Midtsjælland
Indlæg: 177
Styrke: 16
Kjersti er ny på vejen
Borgervejleder

Hej Pia...

http://www.naestved.dk/OmKommunen/Bo...adgiveren.aspx

Prøv og taste dette link ind på din kommune, borgerrådgivning er der i alle kommuner.

Held og lykke

Hilsen Kjersti
Kjersti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2008, 12:32   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Kjersti desværre er der ikke borgerrådgiver i alle kommuner , der er borgerservice men det er langt fra det samme , jeg tjekkede lige Hillerød kommune og der er som det ser ud ingen borgerrådgiver,..

Tjekkede også lige Køge kommune og heller ikke her er der nogen borgerrådgiver.

hvis man søger på google under borgerrådgiver kommuner så kommer der enkelte kommuner frem der har (heriblandt København) og nogle enkelte der overvejer at få det...

Men man skal være obs på at nogen belastet boligområder har deres egen borgerrådgiver, så det kan også være værd at tjekke hvis man bor i et af de såkaldte belastet områder....

Der burde være en borgerrådgiver i alle kommuner ...

Måske man skulle foreslå sin kommune det, ring og hør på kommunen om i har en borgerrådgiver og har i det ikke så skriv til kommunalbestyrelsen og borgmesteren og foreslå at man får en borgerrådgiver, de kan være til stor nytte....

det her fandt jeg via google det er DSi der i 2007 foreslog at alle kommuner fik en borgerrådgiver, men derfra og så til at alle kommuner får det , der er desværre langt ....

det i quote er foreslagt fra DSI der står en del mere i dokumentet om borgerne retssikkerhed der kan være interessant ...

læs det hele her http://www.handicap.dk/dokumenter/pu...kkerhed-liste/


Citat:
9. Uafhængig borgerrådgiver i kommunen
Flere kommuner tager initiativ til at ansætte uafhængige borgerrådgivere. Herved får borgeren mulighed for at rette henvendelse, hvis sagen ikke kører rigtigt, trækkes i langdrag, borgeren ikke får svar e.l. Endvidere giver det kommunen mulighed for at identificere generelle pro-blemstillinger i sagsbehandlingen og dermed mulighed for at justere på uhensigtsmæssige sagsgange m.v.

Forslag: Foreslå kommunen at oprette en uafhængig borgerrådgiver.


Juni 2007
Dok. 4350-07
  Besvar med citat
Gammel 06-07-2008, 13:59   #5
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Jeg er ked af det, hvis jeg gav dig (og måske) andre et falsk håb, popiae, men jeg troede, at når min kommune har denne uafhængige vejleder, så havde alle de andre det også.

Kh. Mella
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2008, 20:18   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Mella det burde også være sådan, og det kan være en god ide hvis borgerne selv prøver at efterspørge en borgerrådgiver hos kommunen , det kan være til en stor hjælp både for borger og kommune, og det kan vel ikke være så svært at få ansat en sådan..

Jeg vil da foreslå min egen kommune at vi får en sådan, jeg sad også lige da jeg læste dit indlæg og tænkte at sådan en havde vi da vist også , lige indtil at det slog mig at det var jo borgerservice jeg tænkte på he he

men de burde nu tage navn forandring fra borgerservice til borgerindgang eller noget, for mage til ubehøvlet og ubehagelige medarbejder skal man lede længe efter, og selv om ikke alle kommuner har en borgerrådgiver, så er det kun godt at du gør opmærksom på det, så vi hver i sær kan tjekke om vi har en
  Besvar med citat
Gammel 06-07-2008, 21:29   #7
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Blot en tanke

Det er da egentlig pudsigt at de kommuner der ikke har en borgerrådgiver også er dem som vi høre mest om herinde

Behøver jeg at sige - at der ikke findes en i Odense!!!

Enhedslisten har ellers - på baggrund af min sag - foreslået en Ombudsmand i Odense. Viljen til det var der ikke i byrådet
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2008, 21:34   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Åh... jeg synes nu også, der er en del triste sager fra København.

Og de har en borgerrådgiver.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2008, 23:28   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Zuza ja men er folk klar over det og bruger de den borgerrådgiver ??
  Besvar med citat
Gammel 07-07-2008, 08:50   #10
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Ja - der er langt fra 'borgerservice' til borgervejleder...
Nu er jeg overrasket over, at 'min' kommune har en af slagsen og jeg tror ikke, at der er ret mange, der ved, at han heldigvis findes her hos os.

Endnu en gang bryder (endnu) en sagsbehandler retssikkerhedsloven hos mig på flere områder & §'er.
Denne gang har jeg fået lidt overskud og begyndte at surfe rundt på nettet.
Jo mere viden jeg fik om retssikkerhed og handicappolitik, des mere kef ad det er jeg nogle gange blevet.
Førhen fik kommunerne rådgivning fra amterne, men nu kører de løbet selv
Fx. her i kommunen har de lavet 'Servicekvalitet' og 'Den gode sagsbehandling' og det ser da flot og meget lovende ud på papirerne, men igen - samtlige punkter er overtrådt og ikke overholdt overfor mig endnu en gang.
Det er fx. også nu en sagsbehandler, der visiterer folk til socialpsykiatrien og indstiller til beskyttede boliger/opgangsbofællesskaber - jeg kunne godt tænke mig at få at vide, hvad hendes baggrund og uddannelse er, for at afgøre så vigtige forhold.
Da hun besøgte mig for nogle måneder siden (har intet hørt derfra siden...) viste jeg hende tilsidst i forløbet en for mig meget vigtig § 67. Hun læste den og svarede: 'det kommer jo an på hvordan man FORTOLKER DET'

Jeg går hen til borgervejlederen i morgen sammen med min kontaktperson og fortæller ham om min generelle bekymring og håber, at han vil hjælpe mig med min egen sag.
Indsætter lige noget fra
Bedre råd om handicap
Politiken, 1. sek. s. 4
17.06.2008
Bureaukrati og manglende viden har afholdt kommuner fra at søge tilstrækkelig hjælp hos det nationale rådgivningsorgan VISO, når de har haft brug for vejledning om handicappede eller i andre sociale sager. Handicaporganisationer frygter, at det har været med til at øge antallet af lovbrud i kommunernes sagsbehandling. "Tidligere fik kommunerne rådgivning fra amterne. Det skete naturligt, fordi de delte udgifterne og derfor var i dialog. Nu står kommunerne alene med ansvaret, og indhenter de ikke den nødvendige specialviden, risikerer de at træffe afgørelser, der ikke respekterer retssikkerheden", siger Stig Langvad, formand for DH. Velfærdsministeriet og VISO vil nu ændre arbejdsgangene. Modsat tidligere skal det ikke længere kun være VISO, men også kommunerne, der bestemmer, om rådgiverne skal gå ind i en sag. Samtidig skal VISO nu selv kontakte kommuner og tilbyde rådgivning og kurser, siger velfærdsminister Karen Jespersen (V). Både Kommunernes Landsforening og VISO er enige i, at der er brug for forbedringer.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
kan i hjælpe jensenmig Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 18 11-04-2013 20:51
Kan i hjælpe? Guggi Alt det andet 9 22-09-2012 15:03
borgervejleder holbæk Huldra Politik og Samfund 1 29-10-2009 19:31
Kan i hjælpe ? Remhark Dit og Dat 9 03-05-2008 03:02
kan du hjælpe:) nille Spørgsmål ang fleksjob 6 21-09-2007 14:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension