K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-07-2008, 02:42   #1
MrBurns
Elsker at være her på K10
 
MrBurnss avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2008
Indlæg: 96
Styrke: 16
MrBurns er ny på vejen
Post Førtidspensionist i udlandet

Tænkte, at jeg lige ville lave et indlæg, som ridser lidt op om, hvad man kan og ikke kan, hvis man er førtidspensionist og vil bosætte sig i udlandet.

Hvis en moderator laver det til en sticky, kan jeg redigere og tilføje eftersom jeg finder flere relevante informationer.


Der tages forbehold for fejl!



- Hvilke lande må jeg som førtidspensionist flytte til - ifølge danske regler?

Finland
Island
Norge
Sverige
Storbritannien

{I disse lande er du omfattet af landets offentlige sygesikring, og behøver ikke at tænke på Blanket E121 eller skulle sygesikre dig privat}


Belgien
Bulgarien
Cypern (den græske del)
Estland
Finland
Frankrig
Grækenland
Holland
Irland
Italien
Letland
Litauen
Luxembourg
Malta
Polen
Portugal
Rumænien
Schweiz
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Tjekkiet
Tyskland
Ungarn
Østrig

{I disse lande kan der ansøges om Blanket E121, som evt. helt eller delvist dækker din sygesikring i det pågældende land}


Australien
Canada
Chile
Israel
Kroatien
Marokko
New Zealand
Tyrkiet
Pakistan
Makedonien
Serbien-Montenegro
Bosnien-Hercegovina

{Pensionstillæg udbetales ikke i disse lande. Og Blanket E121 kan ikke søges her. Du er derfor nødt til at syge(for)sikre dig selv, med mindre landet har gratis sygesikring i forvejen á la Cuba}


- Hvad med beskatning?

Lande, hvor Danmark trækker skatten:

Norge
Sverige
Finland
Tyskland
Spanien
Frankrig

(flere lande vil blive tilføjet, eftersom jeg finder frem til dem)

Lande, hvor bopælslandet trækker skatten:

Schweiz
(flere lande vil blive tilføjet, eftersom jeg finder frem til dem)

Mig bekendt er der ikke lande, hvor man pludselig står med at skulle betale skat af ens førtidspension både ude og hjemme. Men jeg kan tage fejl. Derfor altid undersøg selv ved at kontakte SKAT.


- Andet:

- Blanket E121 kan du søge om på din Kommune, eller hos Sikringsstyrelsen (www.dss.dk). Denne giver dig ret til syge(for)sikring på lige fod med bopællandets egne borgere.

- Husk at få dit "Blå EU-sygesikringskort" på din kommune. Dette vil dække dig delvist, indtil Blanket E121 er gået igennem. Dette gælder kun EU lande. I Norge er du indbefattet af den offentlige sygesikring, og behøver derfor ikke at bekymre dig om dette i Norge.

- Husk, at mange lande kræver visum. Fx. Canada. Det er langt fra sikkert, at de vil lade en dansk førtidspensionist bosætte sig der - også selv om, du i teorien gerne må ifølge danske regler.


Links:
www.dss.dk
www.im.dk

- Mere vil blive tilføjet efterhånden som jeg får det samlet
MrBurns er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2008, 09:47   #2
lindemac
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-05 2008
Indlæg: 23
Styrke: 16
lindemac er ny på vejen
Hmm... Forstår jeg det på den måde at man skal betale skat til Danmark når man bor i Spanien?

Troede jeg ellers ikke ???
lindemac er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2008, 11:21   #3
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Australien
Canada
Chile
Israel
Kroatien
Marokko
New Zealand
Tyrkiet
Pakistan
Makedonien
Serbien-Montenegro
Bosnien-Hercegovina
{Pensionstillæg udbetales ikke i disse lande. Og Blanket E121 kan ikke søges her. Du er derfor nødt til at syge(for)sikre dig selv, med mindre landet har gratis sygesikring i forvejen á la Cuba}
Der er flere af disse lande der har konventioner med Danmark om gensidig social sikring
http://www.dss.dk/info/Konventioner_...enskomster.htm
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2008, 13:35   #4
lindemac
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-05 2008
Indlæg: 23
Styrke: 16
lindemac er ny på vejen
Var det et svar til mig?, for jeg kan ikke se Spanien i det dokument ;O)
lindemac er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2008, 13:45   #5
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
nej lindemac det var en kommentar til det der står i quoteboxen som er quotet fra det første indlæg i tråden
Spanien er et eu land

Ang dit skattespørgsmål så har det hidtil været sådan at du betaler skat i Spanien også af pension... men enten er de nye regler trådt i kraft eller også er de på vej (er jeg ikke klar over da Spanien kæmper imod ændringen) så du bliver beskattet af pension fra Danmark i Danmark før den bliver udbetalt...
Ellers er de generelle regler for eu lande at du bliver beskattet af indtægt i det land indtægten bliver erhvervet... altså pension fra Danmark i Danmark
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2008, 14:14   #6
lindemac
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-05 2008
Indlæg: 23
Styrke: 16
lindemac er ny på vejen
hmmm... nu skriver du at de måske er på vej. Hvad hvis man flytter derned inden de er trådt i kraft?

og tak for dit engagement ;O)
lindemac er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2008, 16:15   #7
MrBurns
Elsker at være her på K10
 
MrBurnss avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2008
Indlæg: 96
Styrke: 16
MrBurns er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af lindemac Se meddelelser
hmmm... nu skriver du at de måske er på vej. Hvad hvis man flytter derned inden de er trådt i kraft?

og tak for dit engagement ;O)
Da jeg talte med SKAT i december, 2007, sagde de, at skatte-aftalen mellem Frankrig>>Danmark og Spanien>>Danmark ville træde i kraft 1. januar, 2008.

De arbejder hele tiden på at få denne aftale med så mange lande som muligt.(forståeligt nok)
Fra næste år kommer der nok flere lande til. De stopper nok ikke, før alle lande har indgået beskatningsaftale med DK.

Mht. dit spørgsmål, så sagde SKAT til mig, at når man først er flyttet, så forbliver det, som det var, da du flyttede derned. Men så skal du altså blive boende. Du kan ikke flytte ud og tilbage igen. Så klapper fælden.

Men husk nu, at bare fordi det land, man vælger at flytte til, har lavere skat, så kan der være en masse andre ting, som man SKAL betale til.
Fx. i Schweiz, hvor en dansk førtidspensionist faktisk kun ville skulle af med ca. 3,8% i skat. Det lyder jo vidunderligt. Men så kommer der TVUNGET invalideforsikring, pensionistopsparing og et par andre ting til. Det giver ca. 30%. Og så har man ikke personfradrag i Schweiz. Og er man uheldig og Blanket E121 ikke kan bruges i Schweiz, så skal du af med gud-ved-hvor-meget i sygeforsikring. Så står du pludselig med en hel del mindre end i DK.

Plus, at man jo ikke kan få boligydelse (betalt af DK) mv., når man flytter ud fra DK.

Sidst redigeret af MrBurns; 04-07-2008 kl. 16:25.
MrBurns er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2008, 16:18   #8
MrBurns
Elsker at være her på K10
 
MrBurnss avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2008
Indlæg: 96
Styrke: 16
MrBurns er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
Der er flere af disse lande der har konventioner med Danmark om gensidig social sikring
http://www.dss.dk/info/Konventioner_...enskomster.htm
Tak for link, Hexi.
Ville gerne tilføje det mit oprindelige indlæg. Men det lader til, at man kun kan redigere sit indlæg i 10-20min, efter man har sendt det?
MrBurns er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2008, 16:23   #9
MrBurns
Elsker at være her på K10
 
MrBurnss avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2008
Indlæg: 96
Styrke: 16
MrBurns er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af lindemac Se meddelelser
Hmm... Forstår jeg det på den måde at man skal betale skat til Danmark når man bor i Spanien?

Troede jeg ellers ikke ???
Det er vel egentlig meget rimeligt, er det ikke?
Vi får allerede alle pengene fra den danske stat. Så er det kun rimeligt, at vi også betaler skat her.
At betale skat i Spanien, når pengene kommer fra Danmark, ville være lidt for stor en gave til Spanien. Man bor der jo allerede, og tilfører dermed stort set hele indkomsten til den spanske økonimi. Hvis de tog skatten også, var det lige lovlig groft.

Dermed ikke sagt, at jeg ikke ville gøre tøve et sekund med at betale skat i et andet land, hvis det betød, at der blev mere tilovers til mig!
Man er vel realist...
MrBurns er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2008, 16:41   #10
lindemac
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-05 2008
Indlæg: 23
Styrke: 16
lindemac er ny på vejen
Mr Burns... kan du på en eller anden måde henvise til et link? For mht. det med 1. januar 2008 er jeg temmelig nysgerrig???

Med andre ord, så tror jeg det er noget vås de har meddelt dig!

Sidst redigeret af lindemac; 04-07-2008 kl. 17:02.
lindemac er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
udlandet philippiens Alt det andet 19 13-02-2013 12:39
FTP med til udlandet musmor Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 06-10-2009 19:17
Til FTP'ere i Udlandet MrBurns Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 23-07-2009 10:46
FP fra udlandet LUM At søge førtidspension 2 12-11-2008 17:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension