K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-06-2008, 21:32   #1
MrBurns
Elsker at være her på K10
 
MrBurnss avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2008
Indlæg: 96
Styrke: 16
MrBurns er ny på vejen
Nogle førtidspensionister i udlandet her?

Hej,

Ved ikke, om jeg er i det rigtige forum - men kunne ikke finde noget bedre sted at skrive.

Jeg bor i Danmark, men påtænker at flytte til udlandet. Jeg er førtidspensionist ('nye' regler).

Har en del spørgsmål, som kun førtidspensionister, der er eller har været bosiddende i udlandet, kan besvare.

Har været hele turen rundt til DSS, ambassader, sundhedsstyrelsen, SKAT osv.
Der er bare visse ting, som man ikke kan få klart svar på.

Så inden jeg begynder at kede jer alle med spørgsmål, vil jeg lige høre, om der overhovet ER nogle førtidspensionister i udlandet, som læser dette forum.

Jeg mener folk med dansk førtidspension, som bor i udlandet. Ikke udlændinge, som bor i DK eller danskere, som har fået anden(end dansk) pension i udlandet.

Så meld jer lige, hvis I er der.

På forhånd tak.
MrBurns er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2008, 21:48   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hej MrBurns og velkommen

Hvis ikke der melder sig nogen her...så er der måske en mulighed for at få fat i et par førtidspensionister som bor i udlandet på denne side: http://www.dansk-thai.dk/news2.php

Edit/
Husk at der er forskel på reglene om det er i EU eller udenfor EU
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2008, 21:55   #3
MrBurns
Elsker at være her på K10
 
MrBurnss avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2008
Indlæg: 96
Styrke: 16
MrBurns er ny på vejen
Tak for link.

Ja, jeg påtænker at flytte til et EU/EØS land.
Men Canada har også været oppe at vende.

For resten:
Hvis nogle førtidspensionister her også overvejer at flytte udlands og har en masse spørgsmål, så kan jeg evt. hjælpe.

Har fundet ud af en masse mht. skat og lov her på det sidste.
MrBurns er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2008, 23:00   #4
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Hej MrBurns

Jo vi er da et par stykker der har de tanker

Vi havde en lang tråd om det her
http://www.k10.dk/showthread.php?t=2...light=udlandet
Hvis du kan tilføje nogen guldkorn er du meget velkommen til det
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2008, 09:07   #5
GintBerg
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2008
Indlæg: 2
Styrke: 0
GintBerg er ny på vejen
Klap lige hesten med at rejse, der er noget på vej !

http://jp.dk/indland/article1381736.ece
GintBerg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2008, 10:04   #6
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Ja der er stramninger på vej men nu er det forlig heldigvis lavet med socialdemokratiet og ikke med Dansk Folkeparti så helt så slemt bliver det nok ikke for socialdemokratiet er så vidt jeg har hørt i news imod en sådan ændring...

Tankevækkende at Pia Kjærsgård stort set var den eneste der nævnte førtidspensionister under seneste valgkamp, hun glemte bare at nævne at det var stramninger partiet stod for...

Iøvrigt har dem der slipper igennem nåleøjet til førtidspension stationære diagnoser så praktisk får det nok ikke så stor betydning for der findes allerede regler der dækker en evt helbredelse...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2008, 14:18   #7
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af GintBerg Se meddelelser
Klap lige hesten med at rejse, der er noget på vej !

http://jp.dk/indland/article1381736.ece
He he vi kan godt pakke kufferterne nu den sommerbalon er skudt ned igen

http://www.danskfolkeparti.dk/DF_Ing...nsionister.asp
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2008, 17:53   #8
MrBurns
Elsker at være her på K10
 
MrBurnss avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2008
Indlæg: 96
Styrke: 16
MrBurns er ny på vejen
Der stod mit hjerte godt nok stille mere end et par sekunder, da jeg læste det første link!

Godt, at der er en nogle lunde klar udmeldelse fra DF i det link fra Hexi.
Tak for det!

Når jeg tænker på de fem år, jeg stod helt uden indkomst pga. min Kommune, der var så £@€!!/&% <flere bandeord>, indtil jeg endelig fik min FTP.
Ville absolut ikke kunne magte at gå den tur igennem hvert fjerde år. Uhadada.
MrBurns er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2008, 20:18   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Husk, at det bør gennemtjekkes nøje, hvordan man med sit elendige helbred kan klare sig i det store udland.

Hvordan er man sikret i tilfælde af ny sygdom?
Hvordan er man sikret i tilfælde af kronisk sygdom?
Praktiserende læger?
Sygehuse?
Vaccinationer?

osv. osv.

Klimaet er også værd at tage med i betragtning... for meget varme, kulde, blæst, luftfugtighed.

Vi har haft noget om det tidligere, og jeg synes ikke, det er alle lande, der er værd at opholde sig i, når man har dårligt helbred.

Der er meget at kritisere det danske sundhedsvæsen for, men der er trods alt steder, hvor det er værre... endnu.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2008, 18:16   #10
MrBurns
Elsker at være her på K10
 
MrBurnss avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2008
Indlæg: 96
Styrke: 16
MrBurns er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Husk, at det bør gennemtjekkes nøje, hvordan man med sit elendige helbred kan klare sig i det store udland.

Hvordan er man sikret i tilfælde af ny sygdom?
Hvordan er man sikret i tilfælde af kronisk sygdom?
Praktiserende læger?
Sygehuse?
Vaccinationer?

osv. osv.

Klimaet er også værd at tage med i betragtning... for meget varme, kulde, blæst, luftfugtighed.

Vi har haft noget om det tidligere, og jeg synes ikke, det er alle lande, der er værd at opholde sig i, når man har dårligt helbred.

Der er meget at kritisere det danske sundhedsvæsen for, men der er trods alt steder, hvor det er værre... endnu.

Jep, helt enig.

Jeg tror helt klart, at de 'sikreste' lande at flytte til er Norge, Sverige, Finland og måske Frankrig. De første tre har alle konventioner med DK om 'ligestilling' mht. sundhedspleje mv. Som dansker har du de samme rettigheder i Norge/Sverige/Finland, som du har hehjemme, når det kommer til social sikring og sundhed.

Frankrig har (efter sigende) verdens bedste sundhedssystem. Så dér går man nok heller ikke helt galt i byen.

Det bliver straks meget værre, hvis man vil til Israel eller Canada.
Der får du lov at punge ud til det hele selv. Selv om Canada har en vis form for offentlig sygesikring, kan man hurtigt komme på skideren.

I øvrigt skal man være klar over, at man i langt de fleste andre lande end Norden, kommer til at punge ud til sygesikring selv.

Der det, der hedder Blanket E121, som berettiger en dansk (førtids)pensionist til sygesikring på "lige fod" med det pågældende lands egen borgere.
I Tyskland fx. er det fint nok, da de har en offentlig sygesikring, som man betaler til som arbeidsgiver og arbejdstager. Dette beløb betales af DSS - så man er sikret i Tyskland efter samme forhold, som tyskere er i den offentlige sygesikring.
Men hvis man fx. tager Schweiz, så har de ikke en offentlig sygekasse/sikring. Det er alt sammen privatejet. Dog er det per lov påbudt, at man skal forsikre sig.

Dette bringer én i en ret så klam situation:
DSS siger, man skal tage sin Blanket E121 og gå hen på kontoret på den offentlige sygesikring i Schweiz og give dem blanketten i hånden.
Men DSS fatter ikke, at sådan et sted bare ikke findes!

Man kan heller ikke få dem til at betale en privat sygesikring, da blanketten ikke dækker dette.
Hvad gør man så? Det har jeg indtil videre ikke kunnet finde ud af.
Lige nu ser det ud til, at man selv skal punge ud til den, ret så dyre, sygesikring i Schweiz, skulle man vælge at bosætte sig der.

Lige en ord til om Schweiz:
Folk, som tror, de kan tage deres FTP og flytte til Schweiz i håb om at finde skattely, kan se frem til at forskrækkelse.
Godt nok har Schweiz retten til beskatningen på din FTP - hvilket betyder, at du kun skal betale ca. 3,8% i skat. Men hvad du nok først finder ud af den dag, du har boet dernede i et par måneder, er, at du altså også skal betale ting som AM, ATP og endda pensionsopsparing. Ja, I hørte rigitgt.
Man slipper ikke, Jeg har skrevet med de schweiziske myndigheder.

Og så husk, at du heller ikke har et personfradrag, som du har herhjemme.
Du ender altså med at skulle af med ca. det samme af din brutto-FTP, som du gør herhjemme. Og i dette regnestykke er der ikke taget forbehold for, at du evt. kommer til at punge ud til sygesikring selv. Er dette tilfældet, bliver det vanvittig dyrt at bosætte sig i Schweiz som FTP.

Skulle man vælge Tyskland som sit nye hjem, slipper man altså næsten med garanti billigere end Schweiz - også selv om DK har retten til beskatning her. Men her burde Blanket E121 kunne bruges. Altså skal man ikke betale sygesikring af egen lomme.

Generelt om alle lande kan siges, at man ikke får nogle tillæg med. Boligtillæg, medicintillæg osv osv er alt sammen noget, man ikke får med.

Så med mindre, man kan finde et rigtig billigt land at bo i, så tro endelig ikke, at du kan spare penge ved at flytte udenlands.

PS: jeg har kun undersøgt mht. reglerne efter 2003. Kan udmærket være, at der gælder andre regler for folk med FTP fra før 2003.
MrBurns er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Danske Førtidspensionister i Udlandet Ragdoll Et godt link! 3 28-03-2013 08:36
Kom nu med nogle gode nyheder til os førtidspensionister! andersand10 Politik og Samfund 2 03-07-2012 20:25
FP med til udlandet? næsebjørn Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 13-07-2011 08:41
FTP med til udlandet musmor Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 06-10-2009 19:17
Til FTP'ere i Udlandet MrBurns Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 23-07-2009 10:46




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension