K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-10-2006, 23:08   #1
askepot
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2006
Indlæg: 2
Styrke: 0
askepot er ny på vejen
Førtidspension og job ??

Hejsa !

Jeg har modtaget almindelig forhøjet førtidspension siden 01.09.1997, dvs. jeg modtager ca. 50.000 pr. år i grundbeløb.
Jeg har et arbejde, hvor jeg arbejder 16½ time pr. uge til en løn på kr. 125,- kr. i timen, dvs. en årlig indtægt på ca. 97.000,-.
Jeg er blevet oplyst af min kommune, at jeg må tjene ca. 100.000 ved siden af min førtidspension, hvilket vil sige, at jeg skal leve af max. 150.000 pr. år - FØR SKAT.
Jeg er netop blevet tilbudt en lønstigning på mit arbejde på 10 kr. i timen, således at min timeløn bliver 135,- kr. i timen, men jeg tør ikke sige ja, da jeg så kommer til at tjene mere end de 100.000,- som kommunen siger jeg må. De har oplyst mig om, at de kan indstille til pensionsudvalget, at min pension bør stoppes, hvis jeg tjener mere end de 100.000.

Jeg finder dette helt uacceptabelt, da det er de færreste, der kan leve af 150.000 kr. om året, ligesom jeg ikke kan se det rimelige i, at jeg skal arbejde som underbetalt resten af min tid på arbejdsmarkedet (jeg er 40 år, så jeg skulle jo gerne kunne arbejde en del år endnu). Dels er det utilfredsstillende for mig at skulle afslå en lønforhøjelse, men dels er det da også konkurrenceforvridende, at førtidspensionister ikke må modtage en høj løn. Slutteligt finder jeg det aldeles frustrerende, at jeg skal acceptere at være underbetalt i forhold til de kvalifikationer og det ansvar jeg har på mit arbejde.

Jeg har svært ved at tro, at det kan være rigtigt i et "velfærdssamfund" som Danmark, og jeg vil derfor gerne vide, om der er nogen, der har erfaringer med, at man ikke må tjene mere? En samlet årlig indtægt på 150.000 er jo mindre end man har på arbejdsløshedsunderstøttelse el.lign., og jeg har fået min førtidspension efter et trafikuheld, som jeg var helt uden skyld i. Derfor er jeg dybt frustreret over, at jeg ikke kan få lov til at blive honoreret ud fra mine kvalifikationer.:@

Jeg vil lige nævne, at min mand er selvstændig erhvervsdrivende, men hans firma giver kun et minimalt overskud.
askepot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2006, 23:31   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Førtidspension og job ??

ØØHH lige et lille pip herfra

Det er lige noget jeg skal undersøge nærmere (for jeg kender ikke rigtig de nye og de gamle regler) men som jeg husker det, så kan man stille sin førtidspension i bero, og overgå til fleksjob i den tid man kan klare det, uden at efterfølgende skulle søge førtidspension igen.

Hvis du gjorde det, så ville din løn komme ca 50.000 højre op.
(alt efter hvad din overenskomst løn er)

Hvis du gerne vil vide om det også gælder for dig, altså at du kan sætte din penison i bero , så skriv det lige til mig så vil jeg gerne finde ud af det for dig (din arbejdsgiver ville i så fald skulle betale ca 6000 for dig om måneden rundt regnet) så det ville heller ikke være noget er blev dyre for ham...
  Besvar med citat
Gammel 30-10-2006, 23:42   #3
Borroe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Borroes avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2006
Lokation: Slagelse
Alder: 42
Indlæg: 174
Styrke: 19
Borroe er ny på vejen
RE: Førtidspension og job ??

Hejsa askepot.

Ja jeg kan godt forstå din fustration, det må ikke være rart når man har kvalifikationerne og så ikke kan blive ret betalt for dem!!
Har dog et spørgsmål hvorfor en førtids når du kan arbejde 16 1/2 time om ugen ??? Ville det måske ikke have været en fordel medfleksjob ????der får du jo betaling for 37 timer med lønrefusion til arbejdsgiver.......

Så lige en tilføjelse.... mange herinde skriver at man ikke kan leve for 150000 om året og det forstår jeg ikke helt ( kan godt se dit problem med at du max må tjene så og så meget - det er jo mere en principsag) på ledighedsydelse får man heller ikke meget mere end 150000 og min mand tjener da okay men så heller ikke mere, men vi har sat vores økonomi efter at jeg er på ledighedsydelse og vi har da da både hus, barn og bil osv... og jeg føler bestemt ikke at vi lever ringe - det skal så tilføjes at jeg er i fleksjob nu men de penge som kommer ekstra ind der bliver sat til sidde............ jeg er 25 og har aldrig haft chancen og får aldrig chancen for at gennemføre en uddannelse - jeg blev påkørt for ja vi nærmer os snart 8 år siden - det er bittert at sidde tilbage så ung med et så dårligt helbred at man må se sådanne ting i øjnene!!! Så jeg synes altså lige jeg vil påpege at så ringe levestandard behøver man altså ikke at have med 150000 om året.

Svar på dine spørgsmål kan jeg ikke give da jeg ikke er så meget inde i førtidsreglerne men mon ikke der sidder en eller 2 herinde som kan give dig svaret ellers så kan vores frivillige sagsbehandler Pia højest sandsynligt give et svar!!


Knus Borroe
__________________
Knus Borroe

Tænk over livet, Drøm det ej hen
Tiden der forsvandt, Kommer aldrig igen
Borroe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2006, 23:53   #4
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Førtidspension og job ??

ja jeg kan da også godt klare mig for ledighedsydelse jeg har vænnet mig til at spare, men det er værre med den usikre fremtid som flekser og revurderinger og rend mig ...

Kære Askepot jeg ved heller ikke så meget om det....nu må føperne komme frem.
Ja du er da en af de mennesker der ville få utrolig glæde af fleksjob og du kan endda gøre det muligt da loven siger du har ret til at sætte din pension i bero


Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2006, 00:15   #5
Borroe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Borroes avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2006
Lokation: Slagelse
Alder: 42
Indlæg: 174
Styrke: 19
Borroe er ny på vejen
RE: Førtidspension og job ??

Stella... jamen jeg synes jo netop ikke vi sparer vi har hvad vi har brug for og tager i byen, på weekendophold osv.... vi har ikke sat os hårdere økonomisk end at vi har råd til lidt luksus ind i mellem og vi mangler bestemt ikke noget......... men hvad angår den usikre fremtid ja den deler vi alle jo nok, selvom jeg er i job ja så bekymre det mig meget at læse alle de "nye" påhit de sidder og finder på og den "heksejagt" der er sat ind på fleksere, førtids og dem der ligger og svæver i systemet.... det er ikke menneskeligt men vi må jo stå sammen og så håbe på at vi får det nemmere hvis der evt kom ny regering til!!!
når det så er sagt ja så må alle sove godt
__________________
Knus Borroe

Tænk over livet, Drøm det ej hen
Tiden der forsvandt, Kommer aldrig igen
Borroe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2006, 04:39   #6
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Førtidspension og job ??

Citat:
Borroe skrev:
Stella... jamen jeg synes jo netop ikke vi sparer vi har hvad vi har brug for og tager i byen, på weekendophold osv.... vi har ikke sat os hårdere økonomisk end at vi har råd til lidt luksus ind i mellem og vi mangler bestemt ikke noget.........
Hej Borroe

Når du skriver vi - mener du "førtidspensionister" som helhed eller mener du "i din familie/ægteskabet og fællesøkonomi" derhjemme? Har du noget imod at præcisere? Ellers er der sikkert nogen der lurer på sidelinien og fluks går i gang med "vigtige" overvejelser om at sørge for, at det ikke skal være muligt at "hygge sig" på en overførselsindkomst....
  Besvar med citat
Gammel 31-10-2006, 08:17   #7
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
RE: Førtidspension og job ??

Hej Alle...man kan altid diskutere om meget er for meget, eller lidt er for lidt.
Jeg kan godt se at det er surt, at skulle sige nej til en lønstigning for ikke at miste noget af sin pension...men omvendt er der mange som bare SKAL leve på en alm.forhøjet FP....selvom de har adgang til beløb udover grundydelsen, kommer de ikke i nærheden af 150.000 årligt....sådan er det bare med pension, og sådan er det bare når man er gift....i mit tilfælde og i andre gifte folks tilfælde, vil vi ved tilkendelse af pension, modtage 85% af pensionsydelsen af i dag, udover det, bliver der trukket en del af ægtefællens indkomst, og hvis man modtager pension andre steder fra.....i mit tilfælde vil jeg ved tilkendelse af pension modtage ca 9500 pr. md. FØR skat, det er ca. 114.000 om året....som sagt....man kan altid diskutere om meget er for lidt, eller om lidt er for meget.

Mvh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2006, 09:54   #8
askepot
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2006
Indlæg: 2
Styrke: 0
askepot er ny på vejen
RE: Førtidspension og job ??

Hejsa alle !
Tak for alle Jeres kommentarer - jeg vil blot komme med en kort kommentar til flexjob, som flere af Jer nævner.
Jeg er blevet tilbudt flexjob af kommunen, men har valgt at sige nej til dette. Dette skyldes til dels, at meget tydeligt blev gjort opmærksom på, at dette både ville koste mig og min arbejdsgiver penge. Allerede der vidste jeg, at min arbejdsgiver ville sige nej, og jeg har ENDELIG fundet den perfekte arbejdsplads, som jeg ikke med min gode vilje vil give slip på igen. Når man arbejder et sted, hvor der er 2 deltidsansatte i stedet for 1 fuldtids, forventer man, at man er flexibel og afløser hinanden ved f.eks. sygdom, ferie el.lign, og dette måtte jeg ikke fortsætte med, hvis jeg kom i flexjob - igen en årsag til, at min arbejdsgiver ville sige nej. Faktisk kunne min kommune ikke give mig nogle fordele for mig ved at tage flexjob, da det ikke var sikkert, at jeg ville blive aflønnet som fuldtids, men muligvis kun som deltidsmedarbejder - og så ville jeg jo være lige vidt.
Jeg er godt klar over, nogen i Danmark lever af mindre indtægt end jeg, men det synes jeg så også bare er uretfærdigt. Jeg har folk tæt på familien, der på bistandshjælp får mere end min samlede indtægt af både løn og pension, og de gider ikke engang arbejde. Jeg har fundet ud af, at jeg kan bidrage til arbejdsmarkedet med 16½ time pr. uge, hvilket er vigtigt for mig at kunne fortsætte med, og bare fordi man er på førtidspension, er jo ikke ensbetydende med, at man ingen uddannelse eller baggrund med lederjobs bag sig. Derfor finder jeg det uretfærdigt, at man skal lade sig underbetale fordi man er på førtidspension.
askepot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2006, 13:06   #9
Borroe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Borroes avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2006
Lokation: Slagelse
Alder: 42
Indlæg: 174
Styrke: 19
Borroe er ny på vejen
RE: Førtidspension og job ??

Hejsa Metro

Det er udelukkende i mit favør..... hvis du har læst det jeg skrev tidligere så taler jeg her om min egen løn + min samlevers...
Han tjener ok men så heller ikke mere.... Min pointe er at vi har sat vores økonomi efter hvad jeg får udbetalt på ledighedsydelse og hvad min samlever tjener og det giver os luft til at sparer lidt op - tage ud og opleve verden - flere børn - og hvis min samlever skulle gå ned i løn ja så ville vi ikke skulle gå fra hus og hjem!!! Jeg siger ikke man bliver rig af at være på ledighedsydelse langt fra men man må sætte sig økonomisk efter hvad man har at rutte med!!! Og det var det jeg lige ville påpege.... For jeg synes bestemt ikke vi har levet ringe i de peioder hvor jeg har været på ledighedsydelse!!
Ved godt der sidder nogen som er eneforsørgere osv.... og ja det er da ikke fedt (har selv siddet i den situation - fik kun halv sygedagpengesats fordi jeg var deltidsansat da jeg blev fyret fra mit ordinære job inden jeg blev flekser - der var jeg alene og skulle have tingene til at køre så jeg kender godt til det at skulle vende hver en krone. Men jeg havde råd til det jeg gerne ville og fandt et billigt sted at bo osv... og jeg klarede mig fint igennem denne sværre periode - fair næ og så alligevel... mange har det meget værre ude i verden og er rigere stillet end jeg er!!)

Det har jo ikke noget med at gøre at nogen står på spring på sidelinien fordi jeg kan hygge mig på overførelsesindkomst for hvis de læser rigtig og forstå rigtig så er min pointe at man må prioterer hvad der er vigtig og lade være med at sætte sig hårdere end at man kan ha bare lidt råd til dit og dat.
Men det er jo min mening og jeg dømmer ingen for ved godt at nogen har det svært og det er noge skidt !!!

og som i askepot situation hvor det jo egentligt er fuldstændigt absurt at hun ikke kan få løn efter kvalifikationer fordi hun har et max hun må tjene.

Jeg kæmper nok ligeså meget for dem som for mig selv om ikke mere for andre!!!
Jeg synes jeg yder mit bidrag både i min kommune, herinde og i den brede debat om vores forhold!!!

SÅ LIGE TIL DEM DER LURER PÅ SIDELINIEN : Jeg hygger mig kun på overførelsesindkomst fordi min økonomi er lagt sådan at jeg kan det jeg gerne vil - har ikke sat mig hårdere i det end at jeg kan tillade mig ting i ny og næ ( vi snakker jo ikke om ferie flere gange om året eller dyrt tøj hver måned osv...) Så er det sagt!!!!

så håber det var svar nok eller så spørg løs

Borroe
__________________
Knus Borroe

Tænk over livet, Drøm det ej hen
Tiden der forsvandt, Kommer aldrig igen
Borroe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2006, 13:17   #10
Borroe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Borroes avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2006
Lokation: Slagelse
Alder: 42
Indlæg: 174
Styrke: 19
Borroe er ny på vejen
RE: Førtidspension og job ??

Lige en rettelse i mit ovenstående indlæg:

der skulle stå : mange har det meget værre ude i verden og er RINGERE stillet end jeg er!!!!

Sorry sådan er det når det går stærkt
__________________
Knus Borroe

Tænk over livet, Drøm det ej hen
Tiden der forsvandt, Kommer aldrig igen
Borroe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension