K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-06-2008, 18:32   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation Privatisering af jobcentre

HK skriver noget om privatisering af jobcentre.... det er dystre udsigter.

Citat:
Tilbøjelige til at lyve
Fagforbundet 3F og LO har også udtrykt skepsis for privatiserings-tendensen inden for jobcentre.

- Hvorfor skal et privat firma gå ind i det, hvis det ikke er for at tjene penge? Derfor kan man være bange for, at indsatsen over for de ledige bliver billigere og ringere, siger Ellen Bielefeldt fra 3F i fagforbundets nyhedsbrev.
De ledige er heller ikke begejstrede.

- Private firmaer ved ikke noget om offentlig forvaltning og retssikkerhed. Det bliver noget halvlusket noget, hvor aktørerne får en økonomisk interesse i klienterne, siger Erling Frederiksen, formand for Landsorganisationen af Arbejdsledige, der er meget bekymret for, at de lediges rettigheder vil blive tromlet ned af de private firmaer.

- Hvis der for eksempel opstår en konflikt mellem det private jobfirma og den ledige, vil jobfirmaet være tilbøjelige til at lyve over for kommunen, når der skal redegøres for sagen. Så den ledige kan stå over for et vidneudsagn, der er hængt op på økonomisk vinding, siger han.
http://www.hkkommunal.dk/sw79273.asp
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2008, 19:08   #2
tuxon
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-06 2007
Indlæg: 181
Styrke: 17
tuxon er rigtig godt på vej
Præcis den der er jeg rendt ind i.
Vi er to i familien - den ene kørestolsbruger, som ikke kan være alene - den anden flexvisiteret.
Når jeg som flexvisiteret overgår til privataktør - så er det vel min sag (som enkelt person) de arbejder med, det er jo urealistisk !
tuxon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2008, 19:49   #3
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Jeg tror kun det kan gå fremad :-)

Jeg har simpelhen ikke fantasi til at foresille mig nogen (hverken private eller offentlige) der kan gøre det dårligere end det er nu. Lige nu kan jeg ikke komme i tanke om noget som hels der fungerer på mit lokale jobcenter.
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2008, 23:15   #4
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 63
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
Synes der både er plusser og minusser. Hvis det private firma ikke magter opgaven så kan de fyres. Det er lidt sværere at fyre Københavns kommune!

Hvad angår argumentet om at det private firma har nogle økonomiske interesser så holder logikken vist ikke fordi kommunen har jo også økonomiske interesser og hvorfor skulle et privat firma være mindre egnet til at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.

Men derudover så bryder jeg mig da ikke om tanken om at der skabes økonomisk profit på social nød.
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2008, 23:42   #5
tuxon
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-06 2007
Indlæg: 181
Styrke: 17
tuxon er rigtig godt på vej
De der plusser vil jeg da gerne høre om !
Her hvor jeg er - er det de samme der tidligere arbejdede for kommunen.
Det forløb - som er det samme - skal jeg nu efter 5 år starte forfra på !
Mon ikke det nærmere drejer sig om at få aben over på en anden skulder !

Sidst redigeret af tuxon; 19-06-2008 kl. 23:46.
tuxon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2008, 23:43   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg tror kun, kommunerne udliciterer, hvis de fortsat kan tjene penge på det, ellers beholder kommunerne selv opgaven.

En af de meget store ulemper er:

Citat:
Private firmaer ved ikke noget om offentlig forvaltning og retssikkerhed
Og det bliver endnu værre, fordi man så skal klage FØRST til den private, som derefter skal se på klagen, FØR den sendes videre til kommunen.

Det bliver til endnu mere bureaukrati og ventetid.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2008, 00:26   #7
tuxon
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-06 2007
Indlæg: 181
Styrke: 17
tuxon er rigtig godt på vej
Jah - zuza - du har sikkert ret - og hvor er det så lige de penge skal komme fra ?
tuxon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2008, 00:35   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
De kommer mange steder fra.

Der er EU-beskæftigelsesprojekter, tilskud osv. osv.

Og regeringen refunderer penge til kommunerne, som de så kan "dele" med de private.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2008, 14:21   #9
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 63
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
"Private firmaer ved ikke noget om offentlig forvaltning og retssikkerhed " Kommer vel an på hvilke medarbejdere de vælger at ansætte.

Der er faktisk mange dygtige private aktører på markedet allerede og derudover så har kommunen ikke lov til at privatisere eller udlicitere myndigheds funktionen hvilket betyder at det stadig er kommunen der skal træffe afgørelserne. Det er således kun selve sagsbehandlingen der kan lægges ud. Dermed falder argumentet for at det bliver mere indviklet bort.

Når man henvender sig i en arbejdsmarkeds afdeling aner man jo i forevejen intet om hvorvidt den person man snakker med er ansat i et vikarbureau og dermed ingen selvstændig beslutnings kompetance har eller om det er en reel myndigheds person.

Kommunen får hverken flere eller færre penge fra stat eller EU ved at lade sine opgaver gå i udbud.

Et ting ved jeg dog med sikkerhed og det er at hvis private aktører havde tilladt sig at være så dårlige til at løse opgaven som mange kommuner er så ville de være blevet fyret.

Prøv her på siden og læs om Gladsaxe kommune og Odense kommune to kommunener der ikke har privatiseret eller udliciteret i nævneværdig grad og gentag så at i er bekymret for folks retssikkerhed hvis tingene bliver behandlet udenfor kommunen.
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2008, 14:27   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Gladsaxe kommune og Odense kommune to kommunener der ikke har privatiseret eller udliciteret i nævneværdig grad og gentag så at i er bekymret for folks retssikkerhed hvis tingene bliver behandlet udenfor kommunen.
Pyha, ja... og retssikkerheden og længden af sagsbehandlingen kan så blive yderligere forringet af en "brugtbilsforhandler", der slår sig ned som jobkonsulent.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Penge tilbage efter ulovlig privatisering Webmaster K10 Nyheder 0 16-04-2010 07:30
Korruption i kommune - og privatisering zuza Politik og Samfund 3 22-11-2009 12:00
Privatisering af beskæftigelsesindsats zuza Politik og Samfund 26 02-06-2009 00:11
kritik af jobcentre frida Nyt om loven 1 28-04-2009 01:49
Venstrepolitiker "godt" eksempel på privatisering zuza Dit og Dat 0 18-01-2008 18:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension