K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-06-2008, 12:14   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Sygefravær, nye planer, lægeerklæringer osv.

Så kom regeringens plan om at mindske sygefraværet.

Det er en laaang rapport, hvor der bl.a. er noget om lægeerklæringer.

Husk, at fleksere følger sygedagpengeloven som ordinært ansatte, så ændringerne gælder vel også fleksere.
(Jeg har dog IKKE læst rapporten endnu.)

God læselyst.

http://www.bm.dk/graphics/dokumenter...ravaer_web.pdf
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2008, 13:09   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg brugte søgefunktionen i rapporten og skrev "fleksjob".

Se her, hvad jeg fandt:

Beskæftigelsesministeren mener åbenbart, at ARBEJDSEVNEN FORBEDRES, hvis man har mindre sygefravær. Underlig logik.


Altså logikken er: Gå på arbejde og bliv rask.

Det er Finansministeren og cand.oecon'er, der bestemmer, om man kan arbejde eller ej. (Der sidder en cand.oecon. som boss for SFI og for den nye Arbejdsmarkedskommission - ikke læger.)

Det næste bliver (hvis ikke det er aktuelt allerede), at det bliver revisorer, der skal beslutte, om man er syg eller ej.


Citat:
Hvis det som et eksempel lykkes at reducere
længerevarende sygefravær på over et halvt år
med 10 procent, svarer det til, at der årligt vil være
4.000 færre på sygedagpenge.

Det afgørende
er, at hvis vi kan nedbringe det længerevarende
sygefravær, vil færre også have behov for fx fleksjob,
revalidering eller førtidspension.
Effekten af
et lavere sygefravær vil derfor sprede sig som ringe
i vandet.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2008, 13:14   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Opfølgning af syge på ledighedsydelse

Citat:
Det foreslås samtidig, at syge modtagere af ledighedsydelse, der endnu ikke er kommet i fleksjob eller er mellem to fleksjob, omfattes af de samme regler om opfølgning, som gælder for kontanthjælpsmodtagere.

Jobcenteret skal derfor have en personlig samtale med sygemeldte
modtagere af ledighedsydelse mindst hver tredje måned. De registreringer, som jobcentrene
i dag foretager i den enkelte sag om, hvornår den obligatoriske opfølg-ningssamtale er afholdt, skal videre-gives til staten til jobindsats.dk.
På den måde kan jobcentrene få
et samlet overblik over deres opfølgningsindsats.
Mere bureaukrati... jeg troede, der snart kom en af-bureaukratisering.

Og andre aktører kan stå for denne opfølgningsindsats.

Kontanthjælpsmodtagere, starthjælp, ledighedsydelse mv. skal fremover sygemelde sig, selvom de er ledige.

Citat:
Regeringen foreslår, at jobcentrene får mulighed for at give alle syge-meldte tilbud om vejledning og opkvalificering, virksomhedspraktik og ansættelse med løntilskud.
Gys... mere kontrol, mere bureaukrati.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 10-06-2008 kl. 13:20.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2008, 13:34   #4
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Jamen, de kan jo begynde med Bjørn Dahl, så kan de opkvalificere hans hurtigt opstået depression.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2008, 13:37   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ressourceprofil og arbejdsevnemetode

Hvordan i alverden kan man sige, at kommunerne er gode til at bruge ressourceprofiler, når de så samtidig siger, at de IKKE er gode nok.

Hele FORMÅLET med arbejdsevnemetoden har jo i årevis været, at de syge skulle NÆRME sig arbejdsmarkedet ved at FJERNE BARRIERER og ved at SKABE RESSOURCER.

Konklusionen er: Tusindvis af borgere er blevet syltet, fordi kommunerne IKKE har evnet at bruge metoden.


Enten LYVER de om, at metoden er "godt indarbejdet", eller også lyves der om, at der er "behov for mere viden" om arbejdsevnemetoden.

Gad vide, hvor mange tusinde borgere, der har mistet deres forsørgelsesgrundlag på den baggrund?

Gad vide, hvor mange under 300-timers reglen der er blevet hjemløse, fordi ressourceprofilen IKKE har kunnet FJERNE BARRIERER og UDVIKLE ARBEJDSEVNEN?


Citat:
Både arbejdsevnemetoden og ressourcepro-
filen – hvor jobcenteret vurderer den enkeltes
ressourcer og muligheder for at udnytte dem på arbejdsmarkedet – er godt indarbejdet i jobcenterets sagsbehandling. Alligevel arbejder jobcentrene ikke tilstrækkeligt udviklingsorienteret
med ressourceprofilen. Sagsbehandlerne har svært ved at bruge den viden, de får, til at sætte
et relevant aktivt tilbud i gang, så den syge bevarer
eller får en tilknytning til arbejdsmarkedet.


Samtidig har jobcentrene peget på, at metoden er tidskrævende at benytte og for lidt fokuseret på arbejdsmarkedet.

Regeringen foreslår, at jobcentrenes beskæf-
tigelsesrettede indsats og brug af arbejdsevnemetoden
skal evalueres og videreudvikles
.

På den baggrund skal der i samarbejde med udvalgte kommuner opstilles forslag til at forbedre kommunernes brug af systematiske metoder til at give sygemeldte en indsats, der både er individuelt tilpasset og rettet mod arbejdsmarkedet.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 10-06-2008 kl. 13:40.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2008, 13:42   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Oprindeligt indsendt af Maj-Britt Se meddelelser
Jamen, de kan jo begynde med Bjørn Dahl, så kan de opkvalificere hans hurtigt opstået depression.
Venstre har skrevet, at den er "kureret" inden sommerferien.

Man bruger IKKE læger i Venstre. Man bruger revisorer, økonomer osv. til at vurdere, om borgere kan arbejde eller ej.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2008, 13:50   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Lægeerklæring

Citat:
Regeringen foreslår, at den nuværende lægeerklæring ”Lægeerklæring om uarbejdsdygtighed”
afskaffes.

Den skal i stedet erstattes af en samtale mellem arbejdsgiveren og den syge medarbejder, som arbejdsgiveren kan indkalde til, og en ny lægeerklæring, en såkaldt ”mulighedserklæring”, med fokus på, at den enkelte medarbejder kan bevare kontakten til arbejdspladsen.
Gad vide, om medarbejderen indkaldes til samtale med virksomhedens "bogholder" eller revisor ved sygdom.

Så kan en medarbejder gå i 8 uger med risiko for forværret helbred, fordi det nu bliver arbejdsgiveren, der skal tales med.

Gad vide, hvordan det bliver i fremtiden for medarbejdere, der er ansat i kommunerne.

Kommunen er BÅDE arbejdsgiver OG udbetaler sygedagpenge.

Hvordan fa.... skal den kabbale gå op?

Jeg bliver da dybt bekymret for sosu-assistenternes fremtid, når de skal til samtale om deres helbred.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2008, 22:43   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Regeringen foreslår, at den nuværende lægeerklæring ”Lægeerklæring om uarbejdsdygtighed”
afskaffes.

Den skal i stedet erstattes af en samtale mellem arbejdsgiveren og den syge medarbejder, som arbejdsgiveren kan indkalde til, og en ny lægeerklæring, en såkaldt ”mulighedserklæring”, med fokus på, at den enkelte medarbejder kan bevare kontakten til arbejdspladsen.
Gad vide om jeg er den eneste der ser de praktiske problemer i det her

Da jeg i sin tid blev sygemeldt bad jeg netop om at komme tilbage på nedsat tid, men det kunne ikke lade sig gøre i den virksomhed jeg var i

1 der var ikke nogen arbejdsfunktioner jeg kunne varetage med de barriere jeg
havde

2 Ledelsen mente ikke at det var særlig kollegialt at man feks skulle gå hjem kl
12 når de andre arbejde videre

3 det var ikke muligt at reducere farten uden at kollegaer skulle løbe mere

4 man skulle ud og ansætte en anden til at tage over når jeg gik hjem


Alle sammen ganske fornuftige grunde i mine øjne ..

og så er det altså at jeg sidder og tænker , sådan en plan skal den ikke til afstemning , og hvad med lægerne hvordan har de det med at deres lægelige kompetencer ikke kun nu kan overrules af lægekonsulenter og sagsbehandlere men nu også leder og mellem ledere af virksomheder og ikke mindst en regering der mener at alt kan klares med arbejde...

Nu er den gamle vittighed hvis det er så sund at arbejde så giv det til de syge ..

ikke kun en vittighed mere , det har vi lige en beskæftigelseminister der har gjort til virkelighed

gad vide hvad der godtages som uarbejdsdygtig (dødsfald på virksomheden)


hvornår mon de opdager at man ikke kan blive ved at presse og presse ..

Citat:
Det foreslås samtidig, at syge modtagere af ledighedsydelse, der endnu ikke er kommet i fleksjob eller er mellem to fleksjob, omfattes af de samme regler om opfølgning, som gælder for kontanthjælpsmodtagere.
Jamen er det ikke de samme kontanthjælpsmodtager der hele tiden glemmes ??

som det er nu så har man jo som ledig sygemeldt flekser ret og krav på at blive fulgt op efter sygedagpengeloven, hvad er det der er galt med det ??

Mon ikke det er det at man under sygedagpenge loven har bedre muligheder for at klage og forlange sin ret end dem på kontanthjælp har...

og hvad siger arbejdsgiverne til alt det her (jeg har kun hørt de positive men har læst nogen af de negative ) hvordan kan man sige at det er dem på kanten af arbejdsmarkedet der nedsætter produktiviteten for dagen efter at jage de syge ud .. der er noget helt galt i det her billede....
  Besvar med citat
Gammel 10-06-2008, 23:29   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, de samme virksomheder, som stresser folk halvt ihjel, skal holde samtaler de første 8 uger af sygdommen med medarbejderen.

Det er nogle mystiske begrundelser om at arbejde "dobbelt".

To halvdagsmedarbejdere arbejder ligeså meget som een fuldtids... måske bedre, så den argumentation holder heller ikke, Hejdien. Den arbejdsgiver må have fået noget galt i halsen.

Arbejdsgiveren betaler jo ikke for mere, end der arbejdes for... altså for den EFFEKTIVE arbejdstid. På fleks betaler kommunen jo for resten op til fuld indsats.

Ved at parkere folk på ledighedsydelse sammen med kontanthjælpsmodtagere, skubbes syge og handicappede længere væk fra arbejdsmarkedet, og det viser jo bare, at det rummelige arbejdsmarked/det sociale ansvar er FALSK MARKEDSFØRING både fra regeringens, men også fra arbejdsgivernes side.

De rummer ikke noget som helst... ikke engang de medarbejdere, de selv har "arbejdsskadet". De kan blive "skadet" endnu mere med denne reform. Man kan knokle, til man dør - FØR TID!!! Så slipper de billigere i skat, hvilket er målet for regeringen.

Lægerne skal på kurser i stress... eller måske TERM, hvor de lærer, hvordan man raskmelder dødsyge mennesker, og lærer at tackle, at de IKKE længere kan leve op til lægeløftet om at lindre og helbrede.

Det trodser da en masse sund fornuft, og da Beskæftigelsesministeren SELV siger, at man kommer længere væk fra arbejdsmarkedet, så bliver man jo IKKE mere SELVFORSØRGENDE af årevis med aktiveringer, opkvalificeringer på kontanthjælp. Og da slet ikke, hvis skånebehovene ignoreres for at tilfredsstille kommunernes refusionsbehov eller virksomhedernes ønsker om gratis arbejdskraft.

Og jo, fra 1. juli skal alle kontanthjælpsmodtagere aktiveres endnu mere... også de ikke-markedsparate.

Her er nogle foreløbige reaktioner:

Citat:
Lunken modtagelse af sygefraværsplan


Utilstrækkelig og bureaukratisk plan mod sygefravær med for få tilbud til de syge, mener arbejdsmarkedets parter. Men de vil gerne forhandle den.
http://www.fyens.dk/article/1011227:...gefravaersplan

Der er også kommentarer i debatten her: Der er en del "sandheder" om indsatsen... he-he... Værd at læse... he-he.

http://www.fyens.dk/modules/debat/to...topicid=380917

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 10-06-2008 kl. 23:37. Årsag: indsat link
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2008, 01:14   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Nu dukker der flere og flere reaktioner op i medierne.

Her fra Nyhedsavisen:

Citat:
Grund til sygdom
»Der er jo som regel en grund til, at folk melder sig syge,« siger seniorforsker Thomas Lund.

Han har i de seneste 10 år forsket i sygefravær ved Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.

»Jeg undrer mig over, at man bare vil sende personer med stress og smerter tilbage på det arbejde, de er blevet syge af. Masser af forskning viser, at man skal finde ud af, hvad der kan forbedres, før personen kommer tilbage,« siger Thomas Lund til Nyhedsavisen.

Flyt skabet
»Jeg har set et godt eksempel, hvor en køkkenassistent blev sygemeldt med ondt i nakke og skuldre. En fysioterapeut fandt ud af, at nogle skabe skulle rykkes 20 centimeter ned. Hvis de ikke var blevet flyttet, var køkkenassistenten bare blevet sygemeldt igen,« siger Thomas Lund.
http://avisen.dk/regeringen-send-de-...jde_12029.aspx

Ja, hvor svært kan det være at regne ud?!

Beskæftigelsesministeren mener åbenbart, at Thomas Lund lyver: (Thomas Lund har i 10 år forsket i sygefravær ved Det Nationale Forskningscenter for Velfærd)????!!!!! Så luk dog det forskningscenter, hvis CHF mener, centret lyver og skyd alle de syge, som en debattør skriver på Nyhedsavisen.

Citat:
På Beskæftigelsesministeriets hjemmeside bliver planen præsenteret som 'et nyt fokus på sygefravær'.

- Forskning fra ind- og udland viser, at en pause fra arbejdslivet ikke altid er dét, der skal til for at blive rask igen. I mange tilfælde er det faktisk gavnligt at holde sig i gang. Det gælder for eksempel personer, der har ondt i ryggen eller har psykiske problemer som stress og depression, står der.
http://avisen.dk/nu-skal-du-gaa-paa-...syg_11988.aspx

Der er også kommentarer i debatterne under artiklerne.



__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 11-06-2008 kl. 01:20.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Vores planer Frk. Horsens Alt det andet 4 27-09-2012 21:30
Handleplaner og pædagogiske planer phhmw Et godt link! 2 21-02-2012 15:10
Arbejdsgiver har planer om at opsige mig . Missemor Spørgsmål ang fleksjob 11 22-12-2010 09:46
løn under sygefravær michael schrød Spørgsmål ang fleksjob 11 25-09-2009 22:56
handle planer buster Alt det andet 2 24-02-2009 09:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension