K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-06-2008, 20:41   #1
Lena4700
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2008
Indlæg: 16
Styrke: 17
Lena4700 er ny på vejen
Flexjob vs. førtidspension

Jeg er netop i gang med et afklaringsforløb. Der indtil nu nået frem til jeg lider af fibromyalgi, Hybermobil syndrom, slidegigt i begge hofter, og h. knæ, angst og en depression. Det står klart for både min sagsbehandler hos kommunen og på Reva centeret hvor jeg er har været i afklaring, at jeg ikke kan klare et ord. job. Ligeledes som mit liv har set ud i længere tid, så er det hellere ikke et flexjob. Jeg har i 5 år lidt af angst og depression. Jeg har på de 5 år været igennem 3 forløb på psykiatrisk sygehus og haft hjemme konsulent. I de samme 5 år har jeg været på "lykkepiller". Det hjælper kort at være i et forløb hos en psykolog, men de har nået frem til at jeg ikke kan klare stress da dette vil fremkalde min depression og min angst. Alligevel har kommunen nu i godt 1 år ikke bestilt andet end at stresse mig. Og dette afklarings forløb har fremkaldt min depression og min angst igen. På trods af mine svage psyke, og den psykolog kommunen fik til at lave en psykologisk vurdering af mig har sagt, at jeg ikke må arbejde med mennekser og at det max vil være tale om et flexjob, så mener kommunen at der uden tvivl vil ske et mirakkel og jeg kan klare et flexjob. De har selv i samarbejde med Reva centeret vurderet at jeg p.t. max kan klare 8 timer om ugen, hvilket føre til min. 4-5 timer i sengen om dagen efter de i gennmsnit 1½-2 timer om dagen, og et betydeligt forhøjet medicinforbrug, som min mave ikke kan tåle. Men med psykolog hjælp mener de som sagt de kan presse mig op på de 12 timer så jeg kan klare et flexjob.
Jeg er uddannet inden for kontor, men kan ikke klare dette mere pga. min fybromyalgi og hms (hypermobilsyndrom). Psykologen vil ikke høre tale om at jeg skal arbejde med mennesker. Jeg kan på ingen tænkelig måde klare fysisk arbejde, pga. mine lidelser. Jeg kan ikke klare at handle ind, og har efterhånden svært ved at være alene med min søn på 4½ år, da jeg er meget træt og smerte plaget, når jeg har været afsted i de 1½-2 timers erhvervsafklaring.

Mine spørgsmål er nu, hvis kommunen får deres vilje og jeg skal i flexjob og ikke på førtidspension, kan de så bestemme, hvilket job jeg skal have?
Jeg ved, at jeg ikke kan klare et job eller flexjob, men skal jeg presses ud i det og ødelægge mig selv, min søn og mit familieliv, vil jeg da gerne det sker inden for noget jeg kan og har int. for. Jeg er uddannet kontorassistent med rejseliv i speciale, og vil derfor gerne arbejde hos f.eks. et rejsebureau. Jeg ved psykologen ikke vil jeg arbejder med mennekser, men kommunen vil jo jeg skal presses ud i et flexjob, og vinder de, vil jeg tage arbejde på enten et rejsebureau eller hos en hjælpeorg. som f.eks Røde Kors. Men jeg bor i Næstved og disse jobs er i København, kan kommunen nægte mig at tage et sådan job, og forlange jeg placeres i et kontor i en kælder uden menneskelig kontakt, men en computer de ved jeg ikke kan skrive på. Med en angst for tlf.


Jeg ved, jeg kun er 27 år. Men jeg har virkelig kæmpet for at komme ud og udleve mine drømme. Jeg har taget en flot uddannelse, fik 10 til min eksamen som kontorassistent. Jeg har rejst i mellemøsten, lært om kultur, sprog, religion m.m. Jeg har i mit liv læst et hav af bøger, og drømt om at opleve verden og gøre en forskel. Det er simpelhen så svært at accepter, at mine drømme en efter en skylles ud i toilettet. Jeg troede i starten af mit forløb, at jeg med mine smerter kunne klare et konsulent job, et vejleder job eller lign. (som flexjobber). Både psykologen, mine omgivelser, Reva centeret, og min sagsbehandler ved alle jeg ikke er tabt bag en vogn, jeg er en kæmper, men min psyke gør jeg lever mit liv bag en facade af at jeg kan alt. Men psykologen brugte meget tid på i sin rapport at forklare at jeg er et meget sårbart mennesker, der skal lære at give udtryk for mine følelser, tanker og behov.
Jeg vil bare gerne kunne være en god mor for min søn. Dette kan jeg ikke når jeg dagligt skal afsted. I min afsluttende rapport fra Reva centeret, giver de som de igennem hele forløbet har gjort, udtryk for at det hele står og falder med min psyke og de undervurdere i høj grad min fysiske tilstand og lidelser. Men hele vejen igennem ligger der en undertone af at det er min psyke der sætte begrænsninger for at jeg kan passe et job og være mor for min søn. Jeg ved jeg kun er 27 år og at der sikkeret er mange med både hms, fybromaylgi og slidegigt der kan passe et job og ikke er nært så smerte plaget som jeg er. Men jeg kan simpelhen ikke forklare dem at det er indviduelt og at jeg bare har vildt mange smerter dagligt, og en tilstand i min mave der gør jeg ikke bare kan tage mere medicin for at holde ud. Jeg er i gennemsnit hos min læge hver 2 eller 3 uge, pga. smerter. Jeg har simpelhen fået ændret så meget i min medicin og prøvet nye præperater, med dårligt resultat. Jeg har sågår måtte prøve at tage medicin for at kunne tåle min medicin, i mens jeg må tage noget andet medicin for at slå det udslet ned jeg får at medicinen.
Men sagen er nu den at kan min sagsbehandler slippe afsted med det vil hun jeg skal i endnu et forløb hos en psykolog, da hun mener jeg så kan klare 12 timer i flexjob.
Jeg ved at mine smerter selvfølgelig påvirkes af min stress og min psyke, men jeg kan bare ikke forklare kommunen og Reva centeret at det er dette lange forløb (på nu 5 år fra jeg blev sygemeldt, og 2 år i en kamp for at komme i en erhvervsafklaring), jeg er blevet brugt og stresset og at det er det der gør min psyke er som den er. Jeg ved jeg skal være positiv og selvfølgelig ville jeg helst kunne gå til en psykolog blive rask og finde et godt job. Jeg ville sagtens kunne finde et job til måske 22-29.000 kr. om md. i stedet for den latterlige kontanthjælp jeg har levet af i snart mange år. man bliver jo heller ikke rig af at blive førtidspensionist. Men jeg skal bare have ro i mit liv, og mulighed for at være mor for min søn. Og med et job vil dette ikke kunne lade sig gøre.

Jeg beklager, at jeg måske væver en del og mangler ord, tegn eller lign. men jeg er ligenu meget smerte plaget, og jeg lider at problemer med min hukommelse og koncentration.
Lena4700 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2008, 22:32   #2
Falkes
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2008
Indlæg: 118
Styrke: 16
Falkes er ny på vejen
Kære Lena,

-jeg føler virkelig med dig. Det lyder ufatteligt hårdt og jeg begriber ikke hvordan man kan blive ved med at presse en pige som dig på den måde. Der er absolut ingen menneskelige følelser bag de beslutninger der bliver taget på ens vegne. Det hele er et system, der skal gå op og nogle statistikker der skal forfølges eller forbedres og de skeler ikke til hvad vi som mennesker har af livsopretholdende lidenskaber og interesser - som jo er det eneste, der i mange tilfælde, gør at vi kan blive ved at kæmpe trods smerter, stress, depressioner, angst mv.

Det er ikke de mest opmuntrende ord, jeg kan komme med, da jeg, som ligeledes er 27 år og har kæmpet 6 år med kommunen, nu står over for snart at skulle afklares og sættes i den kasse man -mener- er bedst for "mig" (der er jo ikke nogen tvivl om, at det i sidste ende ikke er borgeren det skal være bedst for)

Jeg kender ikke svaret på dit spørgsmål, men jeg mener at kommunen, hvis de giver dig afslag på en ftp, skal redegøre for hvilke jobs de i så fald mener at du kan bestride.
Jeg tror ikke, at du skal tvinges til noget bestemt, men at du har pligt til at søge flex-jobs det antal timer om ugen, som du bliver vurderet til at kunne arbejde.

Men der er så mange andre her på siden, der ved meget mere om paragrafferne, end jeg gør, jeg ville blot give dig min medfølelse og ønske dig al held og lykke fremover.

Jeg krydser fingre for at du får den ftp. på trods af din unge alder (jeg forstår slet ikke hvorfor det betyder så meget for afgørelsen/vurderingen, at man er ung, -man får ikke mindre ondt af den grund.)

Kh.
Mitten
Falkes er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2008, 11:07   #3
Buller1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2007
Indlæg: 62
Styrke: 18
Buller1 er rigtig godt på vej
Fleksjob/FP.

Bare lige for god orden skyld.

Hvis man er godkendt til fleksjob er det kommunens job at skaffe én et job.

Der står ikke (endnu) noget sted i loven at man selv er forpligtet til at søge job. Hvis man ikke selv mener at man kan klare et fleksjob kan man "bare" vente på kommunens næste skridt. Når Du i forevejen er på kontanthjælp sker der jo intet på den front. Det kan jo være at kommunen på et eller andet tidspunkt finder ud af at Du re for dårlig til fleksjob og skal have FP.

I mit tilfælde var jeg godkendt til fleksjob i knap 5 år og havde været i undersøgelse m.h.p. FP i 2 år 10 mdr. da jeg fik tilkendt FP.


Buller1.
Buller1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2008, 11:45   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Lena4700 har en del svar til dig om hvordan du muligvis kan gribe det an, men vender tilbage senere
  Besvar med citat
Gammel 09-06-2008, 05:11   #5
Falkes
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2008
Indlæg: 118
Styrke: 16
Falkes er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Buller1 Se meddelelser
Fleksjob/FP.

Bare lige for god orden skyld.

Hvis man er godkendt til fleksjob er det kommunens job at skaffe én et job.

Der står ikke (endnu) noget sted i loven at man selv er forpligtet til at søge job. Hvis man ikke selv mener at man kan klare et fleksjob kan man "bare" vente på kommunens næste skridt. Når Du i forevejen er på kontanthjælp sker der jo intet på den front. Det kan jo være at kommunen på et eller andet tidspunkt finder ud af at Du re for dårlig til fleksjob og skal have FP.

I mit tilfælde var jeg godkendt til fleksjob i knap 5 år og havde været i undersøgelse m.h.p. FP i 2 år 10 mdr. da jeg fik tilkendt FP.


Buller1.

Mange tak for den opklaring, Buller - jeg skrev som sagt også, at jeg kun gisnede om forholdene. Men tak for at gøre det helt klart.
Falkes er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2008, 11:48   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hej Lena4700

Du skriver


Citat:
Mine spørgsmål er nu, hvis kommunen får deres vilje og jeg skal i flexjob og ikke på førtidspension, kan de så bestemme, hvilket job jeg skal have?
Kommunen bestemmer aldrig hvilke et job du skal have, det der kan ske er at de tilbyder dig et job,men kan du sammen med læge og psykolog dokumentere for hvorfor du ikke ville kunne klare denne type job, så kan de ikke tvinge dig til at tage det pågældende job.

Men der skal være en god grund til hvorfor du ikke ville kunne klare pågældene job, lige som det er en god ide at når tiden kommer og du muligvis skal i fleksjob så brug praktik tiden fornuftigt, skriv jobdagbog om hvordan du fungere i jobbet og hvordan du fungere hjemme og sig så kun ja tak til jobbet hvis og så frem du kan klare det...
Citat:
Jeg ved, at jeg ikke kan klare et job eller flexjob, men skal jeg presses ud i det og ødelægge mig selv, min søn og mit familieliv, vil jeg da gerne det sker inden for noget jeg kan og har int. for. Jeg er uddannet kontorassistent med rejseliv i speciale, og vil derfor gerne arbejde hos f.eks. et rejsebureau.
Hvis det er det du vil og det du mener at du kan så kan det være en rigtig god ide for dig at søge job af den slags selv, og ikke venter på kommunen (desuden er det sådan at hvis man venter på kommunen så kommer man ofte til at vente mange mange år inden der kommer et job)
Citat:
Jeg ved psykologen ikke vil jeg arbejder med mennekser, men kommunen vil jo jeg skal presses ud i et flexjob, og vinder de, vil jeg tage arbejde på enten et rejsebureau eller hos en hjælpeorg. som f.eks Røde Kors. Men jeg bor i Næstved og disse jobs er i København, kan kommunen nægte mig at tage et sådan job, og forlange jeg placeres i et kontor i en kælder uden menneskelig kontakt, men en computer de ved jeg ikke kan skrive på. Med en angst for tlf.
Nej det kan de ikke det skal være et job der er forenligt med alle dine helbredsgenere og derfor hvis det skulle falde ud til et fleksjob så skal du holde på at alle dine skånehensyn nedskrives , samt at du får et fleksbevis som kan gøre det nemmere at se hvilke type job du kan bestride og dermed søge...

Jeg vil sige at ud fra det du skriver så bliver du endnu en af dem der bliver mere end svær at placere selv på hvis kommunens mirakel skulle dukke op ville det være svært at finde et job til alle dine skånehensyn...

Jeg syntes at det lyder underligt at kommunen mener at de kan presse dig op på 12 timer med hjælp fra psykolog, hvad med dine fysiske symptomer og diagnoser vil du ud fra dem kunne klare 12 timer , og hvad ligger kommunen til grund for at de mener du kan klare 12 timer , hvad bygger de det på ??

Jeg håber og krydser fingere for at du får en pension det ser mest ud til at det er det du skal have, men lige nu er alle så obs på de unge der får pension at mange kommuner ikke tør at give pension til de unge .. men hvis sagen er veldokumenteret så skulle det vel ikke være så stort et problem, det vigtigste er at du holder fast på dig også i forhold til din søn, lyt til din krop og samarbejd med din læge og psykolog , så de hele tiden bakker op omkring dig.

Hvad siger kommunen til førtidspension ???
og hvilke forsørgelse har du nu ??
  Besvar med citat
Gammel 13-06-2008, 10:06   #7
Lena4700
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2008
Indlæg: 16
Styrke: 17
Lena4700 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser

Jeg syntes at det lyder underligt at kommunen mener at de kan presse dig op på 12 timer med hjælp fra psykolog, hvad med dine fysiske symptomer og diagnoser vil du ud fra dem kunne klare 12 timer , og hvad ligger kommunen til grund for at de mener du kan klare 12 timer , hvad bygger de det på ??

Hvad siger kommunen til førtidspension ???
og hvilke forsørgelse har du nu ??
Sagen er den at jeg har Hypermobil syndrom, fibromyalgi, slidegigt i begge hofter og h. knæ. Dette giver mig konstante smerter. Kl. er nu 9.33 og jeg er så stiv i alle min muskler at jeg har kvalme. Derud over har jeg konstante smerter, der når jeg går hjemme, kan holdes på et tåleligt plan med gigtmedicin.

Kommunen mener at i og med jeg i de første 4 uger af min erhvervsafklaring på Reva centeret, kunne klare ca. 4 timer om dagen 5 dage om ugen. Men efter de 4 uger gik det ned på ca. 4 timer om dagen 3-4 dage om ugen, for til sidst på 5 mdr. at ende på ca. 2-3 timer om dagen ca. 3 dage om ugen.

Kommunen og Reva centeret mener, at det er pga. min psyke, at jeg gik ned af bakken time mæssigt. Og vil ikke høre på mig når både jeg og psykologen siger, at jeg har opbygget en overlevelsesfacade der gør jeg presser mig selv til det ydereste og forsøger at virke som intet er galt. Dette gør at jeg i starten havde meget svært ved at lytte til min krop, jeg lå stort set i sengen hver dag 4-5 timer når jeg kom hjem. Og stod kun op for at spise aftensmad og tale lidt med min søn inden jeg igen gik i seng, fordi jeg ikke kunne holde mig oprejst af smerter.
Jeg kan se i den rapport Reva centeret har lavet på mig stort set kun ligger op til at det er psykisk den er gal med mig. Dette tiltrods for at jeg har flere læge papir på mine fysiske lidelser og smerter.
Men Reva centeret og kommunen blev enige om på det afslutende møde vi holdt, at mine smerter jo klart var forstærket pga. min psyke og hvis blot jeg fik psykolog hjælp, ville mange af mine smerter jo forsvinde.
Jeg ved, at når jeg stresser spænder mine muskler mere end normalt, og som jeg sagde vil jeg da give alt for at kunne leve et normalt liv som jeg en gang gjorde, med sport, deltage aktivt i frivilligt arbejde, rejse og i det hele taget have overskud til selv at kunne handle ind, vaske mit tøj, støvsuge m.m.
Men det er klar overdrevet, de forventninger der er til psykologsamtalerne.
Det er jo svært selv at skulle accepter og tage udgangspunkt i de smerter man dagligt har, når kommunen ikke vil gøre det.
Der står i mine papir fra psykologen, at jeg ikke må arbejde med mennesker, hun ser gerne jeg kommer til at arbejde med f.eks. planter. Reva centerets lægekonsulent og min egen læge skriver jeg ikke må lave fysisk hårdt arbejde, men f.eks. lettere kontorarbejde. Dette kan jeg ikke, da jeg ikke kan holde til at sidde ved en computer i mere end ½ time. Dette har Reva centeret selv noteret sig. Så jeg aner ikke, hvad de vil sætte mig til, hvis vi taler flexjob.

Jeg er på kontanthjælp på 5 år og 10 mdr. Og dette giver os da nogle problemer da dette ikke betegnes som en stabil fast indtægt, fra f.eks. banker m.m. Ligeledes har kan jeg ikke gifte mig med min forlovede. Dette betyder vi ikke kan sikre hinanden. Han har en søn fra et tidligere forhold og vi har en fælles søn. Men jeg vil jo gå fra hus og hjem hvis min forlovede skulle gå bort. Jeg kan max arve 50% efter min forlovede, hvis vi laver testamente.
Så jo jeg ved, at jeg da bare kan komme på flexjob, men her i kommunen sendes man med det samme i "aktivering" når man visiteres til flexjob, her kommer man på et værksted f.eks. køkken, sløjd, syning, edb osv. Her skal man være til man får job. Og jeg kan jo ikke klare at komme afsted hver dag. Men det vil blive enden på det, at jeg ca. 12 timer om ugen eller hvilket timetal jeg visiteres til, skal på et værksted. Dette betyder jeg skal med to forskellige busser hver vej for at komme frem og tilbage, og jeg kan ikke holde til det. Dette betyder ca. 1½-2 timers transport dagligt udover de timer jeg skal "arbejde". Så kan jeg lade mig sygemelde, men så er vi jo lige vidt.

Kommunen og Reva centeret var enige om, at som jeg har det nu, kan jeg ikke klare et flexjob. Men de mener jeg kan skubbes op på 12 timer om ugen, ved hjælp af psykolog samtaler, så en midlertidig pension ville have været perfekt efter deres mening.
Lena4700 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2008, 03:24   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
lena4700 du skriver

Jeg er på kontanthjælp på 5 år og 10 mdr. Og dette giver os da nogle problemer da dette ikke betegnes som en stabil fast indtægt, fra f.eks. banker m.m. Ligeledes har kan jeg ikke gifte mig med min forlovede. Dette betyder vi ikke kan sikre hinanden. Han har en søn fra et tidligere forhold og vi har en fælles søn. Men jeg vil jo gå fra hus og hjem hvis min forlovede skulle gå bort. Jeg kan max arve 50% efter min forlovede, hvis vi laver testamente.
Så jeg ville lige gøre dig opmærksom på den her som jeg faldt over da jeg ledte efter noget andet , det var jeg ikke klar over og det kan jo være nyttig viden


Du skal være opmærksom på, at en samlever
ikke automatisk arver efter dig. Men efter den
1. januar 2008 er det muligt at oprette et ”udvidet
samlevertestamente”, der giver dig og din samlever
samme arveret, som hvis I var gift. For at
kunne bruge de nye regler, skal I enten bo sammen
og have barn sammen, eller I skal have boet
sammen de sidste 2 år før dødsfaldet.



men der er meget mere her http://www.advovan.dk/samlevende.html

og husk også at give feks atp besked hvis det er din samlever der skal tilgodeses i værste fald ...

men kan klart anbefale alle samlevende at tjekke disse ting ud så der ikke pludselig er en part der står med håret i postkassen
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flexjob VS Førtidspension weldoor Spørgsmål ang fleksjob 2 11-03-2012 15:05
Flexjob/førtidspension KLUMPFODEN Spørgsmål ang fleksjob 3 25-08-2011 09:10
Flexjob/førtidspension lony Spørgsmål ang fleksjob 3 31-01-2011 01:18
førtidspension/flexjob anri Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 01-12-2010 01:21
Fra førtidspension til flexjob Søsser Spørgsmål ang fleksjob 3 25-11-2009 04:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension