K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob Når du er visiteret til fleksjob og skal igang med at søge "JOBBET" er der nogle ting der er værd at vide!

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-06-2008, 13:15   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Diskosprolaps kostede efterlønnen

Citat:
Diskosprolaps kostede efterlønnen

Jyllands-Posten, Erhverv side 9, 2. juni 2008

Elin Valbirk blev nedslidt tre måneder før, hun fyldte 60 år, og kunne derfor ikke komme i betragtning til at få efterløn. Hun fik en diskosprolaps og kunne i perioder ikke bevæge sig. Alligevel blev hun ved med at arbejde på deltid som regnskabschef i en virksomhed. På trods af dette kunne hun ikke få blot den delvise efterløn, hun ønskede, da hun fyldte 60 år, fordi hun ikke havde arbejdet på fuld tid.

I stedet kunne hun få fleksydelse, men ønskede det ikke, da denne ordning ifølge både Elin Valbirk og Ældre Sagen ikke er nær så god som efterlønnen.

Elin Valbirk har nu fået tilkendt et fleksjob, som hun skal arbejde i, indtil hun fylder 65 år og kan få folkepension.
Hvad så med den efterløn, hun har indbetalt til?

Jeg troede, det var borgeren selv, der kunne vælge, om man ønskede at "gå fra", når man blev 60.

Mærkeligt system.

Vi må håbe, hun får de indbetalte efterlønsbidrag retur.

Og så endnu et surt opstød herfra. Fleksydelsen er IKKE nær så god som efterløn, ifølge Ældresagen.

Hvorfor skal syge og handicappede spises af med discountløsninger og gøres fattigere end andre?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2008, 21:10   #2
Den udstødte
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2008
Lokation: Vesthimmeland
Indlæg: 278
Styrke: 17
Den udstødte er ny på vejen
Hmm! Det var da en utrolig mærkelig sag. Hun kunne da ha' udsat efterlønnen, til hun havde arbejdet på fuld tid i 300 timer inden for 10 uger, så hun kunne bevise sin tilknytning til arbejdsmarkedet........ Det burde være muligt, at finde et lettere job, som hun kunne holde til......

Den Udstødte
Den udstødte er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2008, 22:18   #3
JJC
Hvor skulle jeg ellers være
 
JJCs avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2008
Lokation: Holsted
Indlæg: 150
Styrke: 17
JJC er ny på vejen
Hej lyder meget mærkelig kender du ikke flere oplysninger omkring sagen Zuza?, med noget ordentlig rådgivning i tide burde hun kunne køre den hjem,men det er jo nemt at være bagklog
lyder meget underligt.

Jan
JJC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2008, 23:04   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Nej, jeg kender ikke mere til den.

Problemet er nok, at hun arbejdede fuld tid i ordinær beskæftigelse og så blev hun syg - med nedsat arbejdsevne.

Som jeg læser det, så findes der ingen mulighed for at arbejde på halv tid og modtage halv efterløn.

Så løsningen blev, at hun åbenbart lynhurtigt blev tilkendt fleksjob.

Men så er økonomien jo også bedre end med fleksydelse.

Men artiklen understreger IGEN, at syge og handicappede stilles ringere end raske. Her med efterløn og fleksydelse. (Fleksydelse er lavere end efterløn, og der skal betales fleksydelsesbidrag, indtil man er folkepensionist. Det skal efterlønnere IKKE... Mystisk nok.)

Men hun må da skulle have sit efterlønsbidrag tilbage, da hun IKKE bruger det, fordi hun er i arbejde.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2008, 05:56   #5
Tobeka
Føler sig hjemme på K10
 
Tobekas avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: Ballerup
Alder: 67
Indlæg: 35
Styrke: 18
Tobeka er ny på vejen
Lige en lille deltlaje:
Fleksydelse modtager skal betale fleksydelse indtil 65, tilgengæld skal en efterlønner betale til A-kassen intil 65. På denne måde er man ligestillet, ;0)

Prøvede for sjov at gange efterløn pr. dag med 5 og derefter med 52, så lå efterløn og fleksydelse, på årsindtægt næsten ens.;-)

En god sommer til alle.
Tobeka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2008, 11:07   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tobeka... kan du ikke lige lægge nogle links, så vi andre kan lave beregningen?

Jeg kan IKKE forstår, hvorfor Ældresagen mener, at fleksydelse er ringere end efterløn.

Ældresagen må vel have lavet nogle beregninger, som viser det.

Det er jo som ledighedsydelse. Den er også lavere end A-kasse.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2008, 13:10   #7
Tobeka
Føler sig hjemme på K10
 
Tobekas avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: Ballerup
Alder: 67
Indlæg: 35
Styrke: 18
Tobeka er ny på vejen
Hej Igen

Vedr fleksydelsen er den pr. 2008: 166.332,00 årlig. link: http://www.bm.dk/sw23430.asp

Vedr efterløn (91% sats) 640,00 kr daglig x 5 = 3200,00 kr x 52 = 166.400,00, så

forskellen er kun 8,00 kr. link: http://www.bm.dk/sw23419.asp.

Ang indbetaling af ydelse, under efterløn, link:
http://www.3f.dk/3F,-d-,dk/Akasseh%C...rl%C3%B8n.aspx

Se under Fakta: citat,

Dine pligter

Du skal fortsætte med at være medlem af a-kassen, mens du modtager efterløn, og du skal betale a-kassebidrag.

Jeg indrømmer jeg ved ikke hvordan man laver link aktive ;0)
men man kan bruge Ctrl C og derefter Ctrl V (kopier og sæt ind)

De kærligste hilsner til alle.
Tobeka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2008, 13:14   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tak, Tobeka. Det er helt ok det med links.

Det undrer mig bare, at der står, at Ældresagen mener, at fleksydelse er ringere end efterløn.

Jeg mener, vi i en anden tråd her på k10 har drøftet det.

Måske man skulle tjekke Ældresagens hjemmeside og se, om der står noget.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2008, 13:20   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er HER, Elin Valbirks problem findes.

Hun havde intet efterlønsbevis. Havde hun haft det, så havde efterlønnen været på plads.

Citat:
Der er dog den forskel, at hvis du har et efterlønsbevis, kan du overgå til efterløn, selv om du ikke længere er til rådighed for arbejdsmarkedet på grund af sygdom.
http://www.3f.dk/3F,-d-,dk/Akasseh%C...rl%C3%B8n.aspx
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 03-06-2008 kl. 13:31. Årsag: jeg har slettet nogle fejl... beklager
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2008, 13:41   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tobeka... Det er altså IKKE alle, der kan få ce 166.000 i fleksydelse.

Som jeg læser nedenstående, kan man kun opnå de 166.000, HVIS man har været i arbejde (i fleksjob), FØR man overgår til fleksydelse.

Dvs. har man været på kontanthjælp med loft, FØR man overgår til fleksydelse, så bevarer man den takst som fleksydelse. (Det er cirka 9.200,- pr. måned.)

Endnu værre for fleksvisiterede på starthjælp.


Citat:
Beregning

Fleksydelsens størrelse

§ 17. Fleksydelsen udgør årligt et beløb, der svarer til 91 pct. af dagpengenes højeste beløb beregnet på årsbasis, jf. lov om sygedagpenge. Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med 12.

Stk. 2. Fleksydelsen efter stk. 1 kan højst udgøre et beløb, der svarer til den indtægt, som den visiterede person har

1) haft som lønindtægt i fleksjob,

2) haft i selvstændig erhvervsindtægt efter § 75 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,

3) modtaget i dagpenge efter lov om sygedagpenge eller lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel,

4) modtaget i ledighedsydelse efter § 74 i lov om aktiv socialpolitik,

5) modtaget i kontanthjælp efter § 11 i lov om aktiv socialpolitik eller

6) modtaget i særlig ydelse efter § 74 i i lov om aktiv socialpolitik.


Stk. 3. Fleksydelsen beregnes på baggrund af et gennemsnit af indtægten, jf. stk. 2, nr. 1 og 3-6, i de forudgående 12 måneder. Beregningen af fleksydelse på grundlag af indtægter efter stk. 2, nr. 4-6, sker på baggrund af indtægten før fradrag for pensioner og arbejde. Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætter regler for beregningen af fleksydelsen på baggrund af perioder med indtægt ved selvstændig erhvervsvirksomhed efter § 75 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 4. Fleksydelsen efter stk. 3 afrundes til nærmeste hele kronebeløb.

Stk. 5. Det beløb, der følger af stk. 3, reguleres en gang om året pr. den første mandag i januar med en procentsats svarende til satsreguleringsprocenten efter lov om en satsreguleringsprocent. Det regulerede beløb afrundes til nærmeste hele kronebeløb.

Stk. 6. Fleksydelse udbetales efter, at der er foretaget fradrag for pensionsordninger, jf. § 18, og fradrag på grund af erhvervsarbejde, jf. § 20.
https://www.retsinformation.dk/forms....aspx?id=31311
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspensionist!VS Efterlønnen! ziggy09 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 26-01-2012 11:28
så ryger efterlønnen MTVRV1 Politik og Samfund 4 22-12-2011 14:02
Løkke vil lynafvikle efterlønnen rollo Politik og Samfund 33 23-01-2011 23:29
Gokart-løb kostede arbejdsevnen Webmaster K10 Nyheder 0 10-09-2009 08:50
Efterlønnen udbetalt lige som SP'en!? Razmo Politik og Samfund 2 31-08-2009 12:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension