K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Er det overhovdet til at få fleksjob?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Er det overhovdet til at få fleksjob? Søger du selv fleksjob ? hvordan går det med det, vil du ud med frustrationer, arrigskab, håbløshed eller hvad der nu kan gribe en efter afslag nummer ? så er dette stedet.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-05-2008, 16:00   #1
nilla
Skal snart betale husleje på K10
 
nillas avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2005
Indlæg: 907
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
nilla er ny på vejen
Question Spørgsmål

Jeg er i job nu, 37 timer om ugen. Jeg tror dog at jeg har leddegigt eller lignende, og jeg skal til reumatolog snart.
Jeg har det bestemt ikke godt, og smerterne tager til, meget hurtigt.

Men jeg vil ikke sygemelde mig, da jeg sidder i nyt job og er afhængig af det økonomisk, så jeg prøver at holde ud.

Spørgsmålet er så. Kan jeg kontakte kommunen med henblik på at få et flexjobsbevis nu? Eller SKAL man være sygemeldt for at få det?

Knus
Pernille
nilla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2008, 10:32   #2
sjann
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-05 2008
Indlæg: 31
Styrke: 16
sjann er ny på vejen
HEJ Pernille
Jeg ved ikke med dig men så nemt tror jeg ikke det går
i mit tilfælde var jeg sygemeldt i et år og var til alle mulige undersøgelser lavede en resuseprofil der er man på kursus ca en månede efter 1½ blev jeg opereret i ryggen og nu et år efter den 1-4 er jeg først visiteret til flexjob men håber det bedste for dig
knuss sjann
sjann er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2008, 12:05   #3
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Hej Pernille - Velkommen til k10

Mit råd er - Tal med reumatologen om behandlingsmuligheder og fremtidsudsigter før du kontakter kommunen. Jeg mener at tilstanden skal være varig og alle behandlingsmuligheder skal være forsøgt, før du evt. kan få et fleksjob. Håber det bedste for dig!
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2008, 13:04   #4
andi1975
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2007
Alder: 48
Indlæg: 148
Styrke: 18
andi1975 er ny på vejen
Trædemølle

Normalt skal man igennem trædemølle et par år på sygdagepenge, inden man bliver godkendt til flexjob.
Alle muligheder skal være opbrugt !
andi1975 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2008, 14:04   #5
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Det mest almindelige er, at man bliver visiteret til fleksjob efter en sygemelding. Men jeg har også hørt om nogen, der kan blive arbejdsprøvet på deres arbejdsplads og dernæst fortsætte i fleksjob.

Men som de andre vil jeg sige, at du skal have stillet en diagnose først, inden kommunen vil foretage sig noget. Lidelsen skal være varig uden udsigt til bedring og behandlingsmulighederne skal være udtømte. Arbejdsevnen skal være nedsat med mindst halvdelen.


God bedring
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2008, 15:12   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hej nilla

nej desværre er det ikke så nemt at få fleksjob, før man overhovdet begynder at tale om det skal man have en diagnose og har du ikke det endnu , så er der jo ikke nogen der ved om det er et fleksjob du skal have ....

du kan læse det her

Kriterier for godkendelse til fleksjob

Følgende kriterier skal opfyldes for, at en person kan godkendes til et fleksjob:

o Personen skal være under folkepensionsalderen.

o Personen må ikke kunne opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet, herunder ansættelse i et aftalebaseret skånejob efter de sociale kapitler i overenskomsterne. I mange overenskomster er der sociale kapitler, der gør det muligt at aftale sig frem til arbejdsbetingelser og en løn, der fraviger overenskomstens almindelige krav.

o Personen skal have en varig og en væsentlig begrænsning i arbejdsevnen. Arbejdsevnen kan være nedsat af fysiske, psykiske eller sociale årsager. Begrænsningen i arbejdsevnen skal ses i forhold til ethvert erhverv. Ved arbejdsevne forstås evnen til at kunne opfylde de krav, der stilles på arbejdsmarkedet for at kunne udføre forskellige konkret specificerede arbejdsopgaver, så der kan opnås en indtægt, der gør personen helt eller delvist selvforsørgende.

o Muligheden for revalidering, aktivering og andre foranstaltninger (fx omplacering på arbejdspladsen), der kan fastholde/bringe personen tilbage til beskæftigelse på normale vilkår, skal være afprøvet. Der findes dog tilfælde, hvor det vil være åbenlyst formålsløst at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitationen til fleksjob.


du kan læse meget mere om hvordan man får fleksjob her ....

http://www.dch.dk/publ/fleksjob/clea...mozTocId213152

Et fleksjob er noget man kan få når man er visiteret til fleks og det bruges til at dokumentere ens skånehensyn...

husk på at der er noget der hedder en delvis sygemelding .. har du overvejet den mulighed... ??

Delvis sygemelding



Citat:
Helbredsproblemer kan betyde, at man har vanskeligt ved at klare sin fulde normale arbejdsmængde i en periode, men man kan godt varetage en del af arbejdet.

Der er mulighed for at blive delvist sygemeldt i en periode frem for at sygemelde sig helt. Delvis sygemelding skal anmeldes til kommunen.

Formålet er, at medarbejder og virksomhed kan lave en aftale om, hvilken arbejdstid og hvilke arbejdsopgaver medarbejderen kan magte og derved kan undgå en fuldtidssygemelding.
du kan læse meget mere her http://www.via2000.dk/sw17711.asp
  Besvar med citat
Gammel 30-05-2008, 15:31   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Der er også mulighed for en §56.

Citat:
Forøget sygdomsrisiko - § 56-aftale
En arbejdsgiver kan ved aftale med en lønmodtager opnå ret til fra kommunen at få refusion med et beløb, der svarer til de sygedagpenge, som lønmodtageren har ret til fra arbejdsgiveren i de første 2 uger af sygefraværet. Refusionen kan dog, bortset fra sygedagpenge ved arbejdsturnus, ikke overstige 3.332 kr. (2006) pr. uge.

En aftale kan indgås,
når lønmodtagerens sygdomsrisiko er væsentligt forøget på grund af en langvarig eller kronisk lidelse og fraværet på grund af lidelsen skønnes at medføre mindst 10 fraværsdage inden for 1 år,
når lønmodtageren skal indlægges eller behandles ambulant på sygehus eller tilsvarende behandlingsinstitution og indlæggelsen eller behandlingen var besluttet på ansættelsestidspunktet, eller
når arbejdsgiveren under det bestående arbejdsforhold allerede har udbetalt sygedagpenge eller løn i 2 uger for samme lidelse inden for de seneste 12 måneder før indlæggelsen eller behandlingen.
Læs mere her:

http://www.fleksjob2.dk/lovgivning/S...tSygRisk28.htm
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2008, 16:49   #8
nilla
Skal snart betale husleje på K10
 
nillas avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2005
Indlæg: 907
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
nilla er ny på vejen
Tak for jeres svar.

Jeg er klar over at jeg skal have et navn på lidelsen først. Men det store spørgsmål var om jeg når jeg fik konstateret leddegigt, og fordi jeg ved at det er kronisk- og det vil nedsætte arbejdsevnen. Og iøvrigt gør det allerede nu, hvis ikke det var fordi jeg var nødt til at arbejde, indtil vi har fået skiftet bank, hvilket vi er ved.

Men der er nogen af jer der kommer med et godt bud. Delvis sygemelding det har jeg ikke hørt om før. Det kunne være en idé. Altså hvis jeg sygemelder mig lige nu, så har jeg sikkert en fyreseddel hurtigt, så jeg bliver nød til at bide det i mig. Jeg håber lidt på at reumatologen kan give mig noget medicin, så jeg får det godt igen.

Men jeg er alligevel glad for jeres svar, for jeg kan se at jeg skal i arbejdsprøvning for at få flexjob.
Spørgsmålet er bare, som en også er inde på. Kan man komme i arbejdsprøvning hvor man er ansat allerede... Men ja, som I også skriver, så skal man være sygemeldt først. Puha..... for nogle år siden var jeg sygemeldt pga. stress depression, og det var ikke sjovt at skulle "forklare sig" overfor arbejdsgiver.

og ja §56 var også en idé
nilla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2008, 17:52   #9
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Der er ihvertfald nogen, der kommer i arbejdsprøvning på egen arbejdsplads, men jeg har hørt, der er lidt forskellige holdninger til det i de forskellige kommuner, så det er umuligt at sige noget generelt.

Jeg håber, det viser sig, der findes en behandling, der kan lindre dine smerter, men det er jo rigtigt som du skriver, at man ofte får nedsat arbejdsevne med en gigtsygdom, hvis det er det du fejler.
Desuden bliver man også hurtigere træt, når man er kronisk syg.

Jeg vil tro, der kommer et (halv)langt forløb nu, hvor du først skal have stillet en diagnose, dernæst skal sikkert afprøves forskellig behandling for at se, om der er noget, der kan bedre tilstanden. Når du får stillet en diagnose, så tal med den behandlende læge om, hvad det kan komme til at betyde for dig rent arbejdsmæssigt. Kommunen vil indhente oplysninger fra de relevante læger.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2008, 10:09   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hej Nilla.

Jeg har selv fået konstateteret en bindevævslidelse i ryg. Giver samme symptomer som leddegigt, dog er smerter i ryg, istedet.
Hvis det er leddegigt, er der stor sandsynlighed for at det kan ses på blodprøver, hvorimod mange andre betændelsesgigtformer, ikke ses i blodprøver(over 40%).
Dette betyder IKKE at man ikke har betændelsesgigt, men blot at udredningen, beviser bliver mere kompliceret, og tager længere tid.

Jeg vil også råde dig til at vendte med nogen form for sygemeldning, hvis du kan, indtil du ihvertfald har været hos speciallægen.Forhåbentlig på SYGEHUS, idet speciallæger i egen praksis, hverken må eller har forstand på betændelsesgigt.

Dernæst tjek evt. med gigtforeningen vedr. forskellige muligheder.
Problemet er at dette forløb kan trække ud i årevis, herunder først diagnose, forskellige behandlingsforsøg, og dertil kommunens sagsbehandling.

minusset med dette er dog at det kan blive brugt imod dig senere, idet du jo arbejder nu.
men prøv gigtforeningens sagsbehandler. de er dygtige.

held og lykke
Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
§20 spørgsmål. phhmw Politik og Samfund 13 19-05-2015 08:11
Spørgsmål til i FP som er i job.. maja-bell Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 18 15-11-2012 08:29
Spørgsmål Hamselv Spørgsmål ang fleksjob 27 20-11-2010 15:31
Et par spørgsmål til FP Zania Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 28-05-2010 14:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension