K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-10-2006, 00:37   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Offentligt ansatte er bange for at stå frem...

Hej alle
Her ligger hunden begravet ...mange af os "klienter" er tit bange for myndighederne fordi vi er afhængige af dem, vi tør ikke sige for meget, men nu er der lavet denne undersøgelse som viser at andre også er bange....hmmm...det er en meget foruroligende udvikling.
Det er nok noget der skal konfronteres I os selv for fremtiden
Det giver stof til eftertanke...tavsheden kommer af frygt for repressalier.
Fra hvem...
Stella

Offentliggjort 16. oktober 2006 22:30 - kilde Jyllandsposten.

Offentligt ansatte er bange for at stå frem
AF ORLA BORG

Sygeplejersker, politifolk, lærere og andre i det offentlige tør ikke bruge deres ytringsfrihed af frygt for negative konsekvenser. Juridisk ekspert kalder frygten foruroligende.

Hele 63 pct. af alle offentligt ansatte har oplevet at stå i en uholdbar situation på deres arbejdsplads, hvor de har tænkt, at dette burde frem i offentligheden. Men kun 13 pct. har rent faktisk sagt noget om det i offentligt regi.

De offentligt ansatte er bange for, hvad det vil føre til af negative konsekvenser på jobbet, hvis de fortæller offentligt om kritisable forhold på deres arbejdsplads.

Det viser en undersøgelse blandt 2.733 offentligt ansatte sygeplejersker, politifolk, lærere, socialrådgivere, skattefolk og andre medlemmer i hovedorganisationen FTF, der repræsenterer 450.000 offentligt ansatte.

Undersøgelsen omfatter kun forhold på arbejdspladsen, hvor offentligt ansatte har ret til at udtale sig om forholdene - eksempelvis fejl, mangler og kritisable forhold i arbejdsgang, sagsbehandling eller service over for borgerne. Den handler ikke om de områder af de ansattes arbejde, der er underlagt tavshedspligt.

Tavshedskultur må ændres
Pressejurist og afdelingsforstander på Danmarks Journalisthøjskole, Oluf Jørgensen, betegner undersøgelsen som foruroligende:

»Den viser, at der er en udbredt frygt for at udtale sig offentligt, fordi man er bange for repressalier fra ledelsen. Set ud fra offentlighedens synspunkt er det ønskeligt, at langt flere offentligt ansatte får mod til at stå frem. Det er vigtigt for at kvalificere den demokratiske diskussion og få ændret ting, der er kritisable. Vi må have ændret den kultur, der får folk til at holde sig tilbage,« siger Oluf Jørgensen.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2006, 08:03   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Offentligt ansatte er bange for at stå frem...

Hej Stalla.

Ja det vækker til eftertanke men forbavser mig det gør det ikke :|:|

Nok fordi jeg er barn af offentlig ansat.

Min mor er lige gået på efterløn efter 39 år som sygehjælper og nogle af de ting hun har fortalt undervejs er horrible, stor har min undren altid været over at hun og hendes kollegaer fandt sig i det, hvorfor gjorde de ikke noget hvorfor gik de ikke til pressen, strejkede eller noget.

Men hendes svar har altid været , det gør man bare ikke, vi må ikke strejke hvem skal så tage sig af de syge borger, når hendes arbejde har ringet efter hende midt i hendes ferie, så er hun taget på arbejdet , for afdelingslederen ville efterfølgende hvis hun sagde nej være sur i uger og gøre klimaet for ubehaligt.

Men kun det med hendes indkaldelse var et konkret eksemple, ellers har der bare være mange små ting hen af vejen som hun ikke har turde råbe op om, af frygt for hvad der ville ske ,når jeg har spurgt hende hvad hun var bange for skulle ske, så har hun ikke vidst det, men frygten har været nok (man får ideen at der jo må sendes nogen signaler, hvorfor ellers frygten)

Steder hvor de har behandlet borgerne dårligt der har jeg bedt hende om at gøre noget, men nej, det går jo også ud over kollegaerne ..


Men måske man kan se en forbindelse mellem at de offentlige ansatte er bange og det at man meget sjældent ser dem sige fra ...

sygehjælpere og sygeplejersker og hjemmehjælper , der siger nu er det sq nok, nu skære i ikke mere i vores personale nomering til skade for os selv og borgerne, nok er nok..

Eller socialrådgivere som er dem der sidder på første parket og ser hvordan man skære ind til benen på de dårligst stillede, hvordan syge mennesker bliver holdt på kontanthjælp fordi der ikke er råd til fleks eller førtidspension , socialrådgivere der ikke selv kan magte deres ting fordi der ikke er nok ansatte , hvorfor siger de ikke nok er nok...

Nu vil vi sq ikke mere ?? :|:|

Eller pædagogerne de syntes jo bestemt ikke at systemet og måden de og børnene bliver behandlet på er ok (det har vi jo lige set ) hvorfor gør de ikke noget meget mere ved det ???

Lige nu burde være tiden til at gøre noget ved tingene ... Lige nu hvor alle målinger viser at også de stærkere borger har fået nok af måden man behandler de svagest på ...

Det ville være nu at de kunne råbe op og få opbakning blandt befolkningen..

Men ok når det er sagt , så er de godt nok også badstet og bundet, for gør de oprør er de første der vil mærke det, jo netop de allersvageste i samfundet , og det er hårdt hvis man feks ikke kan få sine almisser og betale regninger den første, eller hvis man ikke kan få sit barn passet og man kan jo ikke bare lade de gamle og de syge ligge for lud og koldt vand, fordi man råber op...

Og mon ikke systemet lever lidt højt på det ????

I mine øjne er der ikke nogen så vigtige mennesker og erhverv i dette land , som dem der passer på de svageste, pudsigt nok er det samtidig nogle af de dårligst lønnede job, dårligste arbejdstider, dårligst status job, og mest nedslidene job...


Men samfundet ville hurtigt gå under uden dem, vi kan nok klare os i månedesvis uden en sas chef til 10 millioner om året.

men kan vi klare os i månedesvis uden de underbetalte offentlige ansatte ??
  Besvar med citat
Gammel 18-10-2006, 21:54   #3
Borroe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Borroes avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2006
Lokation: Slagelse
Alder: 42
Indlæg: 174
Styrke: 19
Borroe er ny på vejen
RE: Offentligt ansatte er bange for at stå frem...

Hold da helt op Hejdien en smøre... Men så sandt så sandt det jo er!!

Min mor er sygehjælper som din og ja de ting man hører under vejs - lave nomineringer chefer der troner men fatter faktisk ikke hvordan tingene foregår og hvad gør de ansatte ??? ingenting....... for ja hvis vi strejker, hvem skal så tage sig af de syge, gamle osv....

så den problemstilling kender jeg kun alt for godt!!!

Men hvad er der at gøre ??? det er jo praktisktalt helt inde på borgen vi skal starte - de skal sætte en stopper for den foringelse af vores elskede velfærd som vi ser mere og mere af!!!

Min søster har lige været indlagt på sygehuset med lungebetændelse - og på denne afd. med folk som har lungebetændelse osv... ja der lå man på gangene med dejligt træk fra vinduer og døre, en hoveddør der bliver åbnet hundredevis af gange på en dag, liggende i holdsstuen hvor alle besøgende kommer og hoster, snotter osv.... ikke en særlig sund måde at blive frisk på....

Ja ja men disse historier er der desværre alt for mange af !!!

Men godt vi kan få debat om det herinde, måske skulle vi be´Anders Fogh om at være i vores sko så kunne man jo se hvordan han så synes det går!!!

Nå slut her fra

Knus Borroe
__________________
Knus Borroe

Tænk over livet, Drøm det ej hen
Tiden der forsvandt, Kommer aldrig igen
Borroe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2006, 22:03   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Offentligt ansatte er bange for at stå frem...

Borroe he he ja jeg er vist ikke så god til at fatte mig i korthed når jeg kommer igang *GG*
  Besvar med citat
Gammel 18-10-2006, 22:44   #5
Borroe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Borroes avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2006
Lokation: Slagelse
Alder: 42
Indlæg: 174
Styrke: 19
Borroe er ny på vejen
RE: Offentligt ansatte er bange for at stå frem...

Tjahh men korthed kan være svært med sådan et ømfindigt emne og jeg kan nu godt li dine lange smøre ville nogen gange ønske jeg var så god til at formulere mig og at jeg kunne sætte sådan nogle debatter i gang.... desvære har jeg så meget om ørene med job og barn og hus at jeg nogen gange føler jeg ikke har tid til at være herinde lidt mere, men så må jeg tage lidt ekstra tid når jeg så endelig er her og komme med en kommentar her der og alle vegne *HEHE*

knus Borroe
__________________
Knus Borroe

Tænk over livet, Drøm det ej hen
Tiden der forsvandt, Kommer aldrig igen
Borroe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
38.581 var i offentligt løntilskud i 2011 gunvor Politik og Samfund 0 27-02-2012 10:03
om sikring af offentligt ansattes ytringsfrihed sane Politik og Samfund 0 01-05-2010 00:54
Lars Løkke "raskmelder" offentligt ansatte zuza Politik og Samfund 1 09-06-2008 00:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension