K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-05-2008, 12:28   #1
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Må lægekonsulenter sidde i pensionsforumet?

http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/.../380/index.htm

Citat:
Spm. om ministeren kan oplyse, om en lægekonsulent må sidde som medlem af det kommunale forum, der afgør, om en borger kan bevilges førtidspension, til velfærdsministeren
Du har forespurgt om hvilke personer der sidder i det kommunale pensionsforum.

Det gør:
Socialrådgiver Knud Henriksen
Social overlæge Bjarne Jørgensen
Afsnitsleder Ingelise Erlingsen.

mvh

Mie Lintrup
Afsnitsleder
Pensionsafsnittet
Ydelsescentret
Egeparken 2a,8
5240 Odense NØ
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2008, 12:59   #2
Sommer
Hvor skulle jeg ellers være
 
Sommers avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2008
Indlæg: 195
Styrke: 17
Sommer er ny på vejen
Jamen MÅ lægekonsulenter sidde i det kommunale forum, der afgør, om en borger kan bevilges førtidspension?

Jeg kan ikke se svaret. Der bliver kun skrevet hvem de er dem der sidder der, ---Men må de sidde der, det var det der var spørgsmålet, ikke.

Er bare lidt nysgerrig, for jeg har fået oplyst, at samme lægekonsulent, som har udtalt sig om mine papirer, også sidder med ved bordet, når det skal afgøres om man kan få førtidspension.

Mvh. Sommer
Sommer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2008, 13:32   #3
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
svar

Det er Line Barfod EL der har rejst spørgsmålet i folketinget

nu må vi så afvente ministerens svar
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2008, 13:40   #4
Sommer
Hvor skulle jeg ellers være
 
Sommers avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2008
Indlæg: 195
Styrke: 17
Sommer er ny på vejen
Tak.

Ja det vil jeg da også gerne høre.

Mvh. Sommer
Sommer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2008, 23:47   #5
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 63
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
De må gerne sidde der men deres rolle må kun være at "oversætte" hvad andre læger har skrevet. De må således ej heller i det forum komme med vurderinger og skøn.

Men det er vist i meget få kommuner at lægekonsulenten ikke høres !
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2008, 12:04   #6
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Socialudvalget, Alm. del - Spørgsmål 380

http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/...0610/index.htm

Citat:
Spørgsmål nr. 380:



”Ministeren bedes oplyse, om en lægekonsulent må sidde som medlem af det kommunale forum, der afgør, om en borger kan bevilges førtidspension.”





Svar:



Det fremgår af retssikkerhedslovens § 17, stk. 1, at kommunalbestyrelsen ikke kan behandle sager om hjælp til enkeltpersoner. Kommunalbestyrelsen beslutter derimod efter lovens § 17, stk. 2, hvilke udvalg sammensat af kommunalbestyrelsesmedlemmer, der skal behandle sager om hjælp til enkeltpersoner. Kommunalbestyrelsen har endvidere mulighed for at delegere beslutningskompetencen i sådanne sager, herunder i sager om tilkendelse af førtidspension, til forvaltningen.



Bestemmelsen i § 29, stk.2, litra a, i lov om kommunernes styrelse udelukker imidlertid medlemskab af et stående udvalg for ansatte, der overfor udvalget er umiddelbart ansvarlige for ledelsen af et forvaltningsområde, og disses stedfortrædere, hvorved forstås tjenestegrenchefer inden for de sagsområder, der er underlagt udvalget, og disses stedfortrædere. Medlemskab af et stående udvalg er endvidere efter lovens § 29, stk. 2, litra b, udelukket for ansatte, der i øvrigt har ledende administrative funktioner inden for et forvaltningsområde, der henhører under udvalget. Om en ansat har ledende administrative funktioner, der efter § 29, stk. 2, litra b, udelukker medlemskab af udvalget, beror på en konkret vurdering af indholdet af den pågældendes funktion. Det afgørende vil typisk være, om den ansatte har et dagligt ledelsesansvar, og selvstændigt leder et personale. Tilsvarende bestemmer lovens § 29, stk. 5, litra a, at ingen, der lever i ægteskab eller i et forhold, der kan sidestilles med ægteskab, med en person, der er ansat af kommunalbestyrelsen, kan være medlem af et stående udvalg, hvis den ansatte i medfør af stk. 2, litra a, er udelukket fra medlemskab af udvalget.



En kommunalt ansat lægekonsulent vil således efter omstændighederne kunne være udelukket fra medlemskab af et stående udvalg, herunder det kommunale udvalg, der efter retssikkerhedslovens § 17, stk. 2, behandler sager om hjælp til enkeltpersoner.



Hvis kommunalbestyrelsen vælger at delegere beslutningskompetencen til forvaltningen, er det op til den enkelte kommunalbestyrelse at fastlægge de nærmere betingelser for delegationen. Det gælder både spørgsmålet, om der for eksempel skal nedsættes et pensionsteam, og om særligt sagkyndige, herunder kommunens lægekonsulent kan deltage, når der træffes afgørelse om tilkendelse af førtidspension. Delegation af beslutningskompetence forudsætter i øvrigt efter forvaltningsretten, at den, der delegeres til, er kompetent, det vil sige har den nødvendige og tilstrækkelige faglige kompetence til at træffe afgørelse.



Lægekonsulenten er i øvrigt ligesom andre ansatte i kommunen omfattet af forvaltningslovens almindelige regler om habilitet. Det betyder for eksempel, at en praktiserende læge ikke må deltage som kommunens lægekonsulent i behandlingen af egne patienters sociale sager. Forvaltningslovens habilitetsregler gælder også, hvis lægekonsulenten deltager i kommunens pensionsteam.







Karen Jespersen
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2008, 13:41   #7
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 63
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
Såvidt jeg kan se var det et "ikke svar" Der blev slet ikke taget højde for Lægekonsulentens særlige funktion. Synes det ville være en fin ide at kontakte Line Barfoed.
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Læger må godt sidde på begge sider af bordet Vej86 Politik og Samfund 3 10-01-2012 16:31
Lægekonsulenter... Trunten Alt det andet 2 15-09-2011 11:45
At sidde fast i systemet Miniature Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 28 13-06-2010 22:33
spg. om lægekonsulenter Dorthemusen Alt det andet 9 27-01-2009 12:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension